2023-08-27, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torppet
Varifrån får du fakta? När striderna slutar och det blir en stor krigsrättegång, som troligen kommer att ske i Mariopul, med intenationella jurister närvarande och allas ögon på händeslerna, så kan man se vad Ukraina gjort och vad Ryssland gjort.
En av frågeställningarna är - hur kan Ukraina försvara sina drönare som slår ner i Moskva t.ex. I Moskva bor bara civila och det är förbjudet att attackera sådana mål som inte har med vapen eller militära saker att göra.
Ryssland har inte gjort sådant. Bevisligen använder de drönare och missiler när Ukrainarna använder civila båtar och civila bilar och civila järnvägar och elnät till att anfalla.

Men kanske är det svårt att förstå något när man bara får höra en sida i en konflikt och den dessutom inte tar någon som helst hänsyn till bevisbara fakta. Som att det bara är Himars och de franska missilerna som försöker bomba kärnkraftverket i Zapporozye. Det finns massvis av bilder av det på nätet. Varför gör Ukraina det.

Donbass, de rikaste områdena i Ukraina som ger 80% av landets skatt och bebos av rysktalande befolkning. Kiev tycks anse att befolkningen är fel och skall dödas eller jagas ut för att den är mindre värd än "riktiga ukranare". De båda språken är nästan samma, så varför är den ena nyansen sämre än den andra.

Skamligt, måste jag säga. Man trodde att vi som kultur hade passerat rasism och liknande benämningar - men tydligen hörs det bara barnungar som skriker högt. Och om de inte får sin vilja igenom så skriker de mer på Twitter och då måste regeringen göra dem till viljes. För regeringen vågar inte gå emot Twitter.
Lögner från början till slut. Död åt ryzzsvinen!
Citera
2023-08-27, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bourbon
All things matter ✊
Du har så rätt. T ex trasiga kaffekoppar och fläckade lakan är mer värdefulla än ryssar.
Citera
2023-08-27, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farfisaorgel
Den danske regissören Lars Von Trier gillar inte att Danmark tänker sända stridsflygplanet F-16 till Ukraina. Därför skrev han så här på sociala medier i veckan efter att statsminister Mette Frederiksen fotograferats med Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj i cockpit på en F-16:

– Russian lives matter also!

Von Trier har efter sitt inlägg försökt göra klart att han stöder Ukraina av hela sitt hjärta, men säger att alla liv har betydelse.

Han har också stängt av möjligheten att kommentera Instagram-kontot.

https://www.expressen.se/premium/artiklar/kriget-i-ukraina-25-augusti/

Har han rätt?

Han har fel och bör genast censureras. Jag tycker i väst har varit för toleranta mot alternativa åsikter. MItt förslag är censurera och fängsla alla som säger något pro-Ryskt. Visst, vi påstås has friheter, men dem är ju betingade. Jag tycker vi endast bör tolerera åsikter som stämmer överens med liberalism! PUtin är en galen diktator och han bara fick för sig att invadera ukraina och kidnappa deras barn. Nato, Israel och Usa är höjden av moral och etik och varje handling vi gör är för människans bästa och har inte alls med våra egna nykoloniala intressen att göra. Tvärtom, är det Kina och Ryssarna som håller på med kolonialism, det är det Nigerier har fått om bakfoten!
Citera
2023-08-27, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hermi-Tage
Du kan ju googla själv. Den är ju ganska mastig att skriva ner.
Ryssarnas liv är värdefulla när de inte försöker ställa nåt annat land.

Som oinbjudna gäster så gäller principen "stand your ground"

Stand your ground kan beskrivas som"stå på dig" eller "ingen skyldighet att retirera") som föreskriver att människor får använda dödligt våld, när de rimligen tror att det är nödvändigt att försvara sig mot dödligt våld, stor kroppsskada, kidnappning, våldtäkt eller (i vissa jurisdiktioner) rån eller andra allvarliga brott (rätten till självförsvar).

Du påståra att det finns en LÅNG lista men vill att jag ska googla fram den åt dig.....
Citera
2023-08-27, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hermi-Tage
Russian lives matters in Russia.
Russian soldiers lives in Ukraine doesn't matter.
Jag skulle hävda att det ryska folket har förbrukat sin rätt att existera. De stödjer aktivt ett anfallskrig mot ett demokratiskt land där de mördar, våldtar och fördriver civila.

Jag klassificerar inte längre ryssar som människor. Det närmaste jag kan tänka på, om man ska vara snäll, är ohyra. Och ohyra ska man försöka bli av med.

Om ohyra kommer i min närhet, så känner jag direkt avsky.

Ursäkta ni "snälla" ryssar, som har lämnat ert fantastiska hemland och nu är i väst. Vad fan gör ni här? Innan ni har fixat ert fantastiska land så ser jag dig som ohyra.
Citera
2023-08-27, 22:13
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HassanVonEssen
Rättelse: somliga har avsagt sig sitt mänskliga värde medan andra har tvingats till fronten. Eftersom det är omöjligt för en ukrainsk soldat att göra skillnad på ryss och ryss så har Lars en poäng. Det finns ryska soldater i Ukraina som inte förtjänar sitt öde. Kanske rent av de flesta.

Men nu ser situationen ut som den gör och Lars bör svara på huruvida han föredrar att Ukraina ger upp kriget eller om kampen mot Ryssland behöver fortsätta. Att döma av hans kommentar önskar han att Ukraina ger upp så snart som möjligt för att spara så många liv som möjligt.

Point of no return är dock passerad för längesen. Hela västvärlden är ju engagerad i kriget nu. Det går liksom inte att avbryta motståndet förrän Ukraina är besegrat. Frågan är bara om Putin dör innan Ukraina ger upp. Den procentuella chansen för det ligger på 2,47 %.
Ingen tvingas till fronten. Du kan välja 8 års fängelse.
Citera
2023-08-27, 22:14
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonkochKnoll
Som att alla ryska soldater i Ukraina är där frivilligt.. Det är fan lika synd om de stackars ryssar som tvingas dö i Ukraina som ukrainarna som tvingas dö. Det är Rysslands idiotpolitiker som är boven i dramat.
Bullshit. Kill em all.
Citera
2023-08-27, 22:35
Medlem
Hermi-Tages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
Du påståra att det finns en LÅNG lista men vill att jag ska googla fram den åt dig.....

Ok smartypants,

Tajikistan
Östra Prigorodny
Första Tjetjenska kriget
Andra Tjetjenska kriget
Mera bråk i Tjetjenien
Kriget Ingushetia
Specialoperationen i Kaukasus
Kriget i Georgien
Citera
2023-08-27, 22:45
Medlem
Hermi-Tages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PissGorilla
Jag skulle hävda att det ryska folket har förbrukat sin rätt att existera. De stödjer aktivt ett anfallskrig mot ett demokratiskt land där de mördar, våldtar och fördriver civila.

Jag klassificerar inte längre ryssar som människor. Det närmaste jag kan tänka på, om man ska vara snäll, är ohyra. Och ohyra ska man försöka bli av med.

Om ohyra kommer i min närhet, så känner jag direkt avsky.

Ursäkta ni "snälla" ryssar, som har lämnat ert fantastiska hemland och nu är i väst. Vad fan gör ni här? Innan ni har fixat ert fantastiska land så ser jag dig som ohyra.

Putin och hans gäng ska ställas inför rätta som man gjorde med nazisterna i Nürnbergrättegångarna.
Vanligt ryskt folk som kan inte hållas ansvariga.

Allt är förfärligt och det mesta är Putins fel
Citera
2023-08-27, 22:57
Medlem
Judgments avatar
Ja, han har rätt. Det förstår vilken vanlig människa som helst. Finns dock inte många vanliga människor kvar i världen, tyvärr.
Citera
2023-08-28, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Den gode Lars träffar mitt i prick.

I en enpartistat som exempelvis Tyskland under 1930-talet så var vissa människor värda mera än andra och några var inte värda något alls.
På samma sätt är det nu i det vänster-liberal-globalist-fascistiska EU dvs. rasism fullt ut, och en folkgrupp och alla som råkar bo i närheten och talar samma språk skall klumpas ihop med dessa och utrotas.

Fascismen och rasismen har fått en ny skepnad och frodas i "det fredsälskande multikulturella toleranta och demokratiska väst".

Bra sagt - Ofta man tänker på hyckleriet, nuförtiden. De goda som vill ha krig - är inte bättre än Putin
Citera
2023-08-28, 08:15
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Bra sagt - Ofta man tänker på hyckleriet, nuförtiden. De goda som vill ha krig - är inte bättre än Putin
De goda som vill ha bort Putin, är bättre än Putin som vill ha bort alla andra. Inklusive dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in