2023-08-27, 16:01
Medlem
Från vad jag kan utläsa så ska frånluftsflödet i köket vara på 10 L / s enligt lag. Det låter väldigt högt och det känns som att man tydligt borde kunna känna av det om man stoppar handen framför ventilationen (köksfläkten är inte kopplad till ventilationen).

1. Bör 10 L / s vara väldigt märkbart så att man kan känna av med bara handen? Har inga instrument tyvärr, men misstänker att det är mycket lägre drag än vad det ska vara i min lägenhet.

2. Om det är så att ventilationen är undermålig, är det BRFen som har ansvaret för att lösa det?
Citera
2023-08-27, 16:07
Medlem
off topic, men...
Jag vet en som hade dålig ventilation där hyresvärden inte åtgärdade det.
Han kopplade en mycket stark fläkt i ventilationen och började tända cigaretter och steka bacon i en veckas tid.

Blev en jävla fart på hyresvärden att åtgärda det när alla började klaga.
Citera
2023-08-27, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RefreshedSpirit
Från vad jag kan utläsa så ska frånluftsflödet i köket vara på 10 L / s enligt lag. Det låter väldigt högt och det känns som att man tydligt borde kunna känna av det om man stoppar handen framför ventilationen (köksfläkten är inte kopplad till ventilationen).

1. Bör 10 L / s vara väldigt märkbart så att man kan känna av med bara handen? Har inga instrument tyvärr, men misstänker att det är mycket lägre drag än vad det ska vara i min lägenhet.

2. Om det är så att ventilationen är undermålig, är det BRFen som har ansvaret för att lösa det?
1. 10l/s ska suga fast ett papper (skrivpapper) men inte mycket mer.
2. Ja

Du kan ta ner hela donet utan att ändra inställning på käglan, och rengöra det. Då får du en blick om hur kanalen ser ut också. Detta åligger egentligen inte dig att åtgärda, men om du vill ordna det för dig själv enkelt så...
Du kan ju testa med papper utan don också, så får du ett ostrypt mått. Suger inte pappret fast utan don, ligger problemet utanför din lgh.
Citera
2023-08-27, 17:20
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RefreshedSpirit

10 l/s är ett ganska lågt flöde, det är ingen storm i donet. Du känner det, men det är inte mycket mer än så.

Ja, det är brfen som ansvarar för ventilationen.

Kan tillägga att om huset saknar fläkt, ett självdragssystem, så finns det inga "si och så många liter per sekund", utan det blir vad det blir.
Citera
2023-08-27, 18:32
Moderator
Tystnads avatar
Badsituation har rätt ! prova pappersbit provet.

Vanligaste felet i lägenhet är just att ventilen är igensatt med damm, smuts , och i köket fett.

Rengör , ta väck den enklast för att rengöra den..

När den är väck ta då även fram dammsugaren och sätt den på högsta suget på vredet samt stick in dammsugare slangens munstycke så långt in du kan komma i röret i väggen , oftast sätter sig skiten dom närmaste metrarna från ventilen.

för att rensa ordenligt krävs det en ventilationsregörings viska som sitter på en lång fjäder som man kan dra in långt i röret , men det är inget du kan eller skall göra själv.

Glöm inte kolla tilluft ventilerna i väggarna , är dessa stängda eller igensatta kommer ju ingen luft in i lägenheten och då blir det undertryck och suger då dåligt i frånluftventilen
Citera
2023-08-27, 20:38
Medlem

Nej det finns ingen lag som säger det.
Däremot finns det föreskrifter från boverket som reglerar vad det minsta värdet bör vara.

Om jag inte minns helt fel så skall det vara 0,35 X m2 bostadsyta per sekund som tillförs lägenheten eller 4 liter per sekund och person. Största värdet är dimensionerande. Detta gäller bostadsutrymmen och är det lägsta flöde som man rekommenderar.

Frånluftsflödet i ditt kök regleras alltså efter hur stor bostad du har och hur många frånluftsdon som finns i lägenheten. Titta i ditt OVK-protokoll vad det står.
Citera
2023-08-28, 09:05
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar

Nej det finns ingen lag som säger det.
Däremot finns det föreskrifter från boverket som reglerar vad det minsta värdet bör vara.

Om jag inte minns helt fel så skall det vara 0,35 X m2 bostadsyta per sekund som tillförs lägenheten eller 4 liter per sekund och person. Största värdet är dimensionerande. Detta gäller bostadsutrymmen och är det lägsta flöde som man rekommenderar.

Frånluftsflödet i ditt kök regleras alltså efter hur stor bostad du har och hur många frånluftsdon som finns i lägenheten. Titta i ditt OVK-protokoll vad det står.

10 l/s i kök under förutsättning att osupptagningsförnågan är tillräcklig, och 15 l/s i badrum med toalett enl. BFS. Det är ett relativt till golvyta högre luftflöde i en liten enrummare än en större flerrummare.
Citera
2023-08-28, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
10 l/s i kök under förutsättning att osupptagningsförnågan är tillräcklig, och 15 l/s i badrum med toalett enl. BFS. Det är ett relativt till golvyta högre luftflöde i en liten enrummare än en större flerrummare.

Jag känner till allt det där, men tack ändå. Det är dock fortfarande inte en lag.
Citera
2023-08-28, 17:29
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Jag känner till allt det där, men tack ändå. Det är dock fortfarande inte en lag.

Om du kände till allt det där så finns det väl ingen anledning att skriva fel.

En föreskrift är precis som en lag bindande, det är inte en rekommendation. En föreskrift finns för att ge en mer detaljerad regel av det som beskrivs i lagen. Att säga att det inte är en lag är korrekt i att en lag är en lag och en föreskrift en föreskrift, men en föreskrift är precis lika tvingande som en lag, bara mer detaljerad.
Citera
2023-08-28, 18:39
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:

Får rätta mig i själv i att det tillhör de allmänna råden i bfs.

Edit: med det sagt så är det inte bara att säga att "äh det där är bara ett råd, det skiter jag i" och bugga hur man vill. Väljer man ett lägre luftflöde vid byggande så ska kraven fortfarande uppfyllas.
Senast redigerad av OldFashioned 2023-08-28 kl. 18:46.
Citera
2023-08-28, 18:43
Medlem
Enligt praxis ska det va 2liter fett under köksfläkten annars blir man vräkt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här