2023-08-27, 11:21
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Men jag får ju bara upp en svart ruta med texten:

Python 3.11.5 (tags/v3.11.5:cce6ba9, Aug 24 2023, 14:38:34) [MSC v.1936 64 bit (AMD64)] on win32
Type "help", "copyright", "credits" or "license" for more information.
>>>

Och där var det ju inte bara att kopiera in koden, eller är det inte rätt jag installerat ?
Det som du får upp innebär att du startar Python-miljön. Då har du nog glömt att skriva namnet på den .py-fil som Python3-motorn ska köra.

Jag upprepar, skriv in hela denna rad:
Kod:
python3 tips.py < indata.txt > tips.csv
Detta förutsatt att python-skriptet finns sparat som tips.py och att procentfördelningen finns sparad som indata.txt.

Detta skapar en ny fil tips.csv. Denna går att importera i Excel (testat)

Obs, detta är testat på MacOs, jag är övertygad om att det också fungerar på Linux.
Däremot Windows, får någon annan verifiera. Sätter mig helst inte och grejar på Window-burk om jag inte måste.
Om jag skulle vara fast på en Windows-burk skulle jag köra WSL2, alltså Linux på Windows-burken.
Senast redigerad av Enterprise 2023-08-27 kl. 11:26.
Citera
2023-08-27, 11:27
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Det är fullt möjligt att webscrapa detta från den sidan. Ska försöka göra detta.
Jag kan ge dig lite hjälp på traven:

Själva adressen - som du ska ta in i något program - är:

view-source:https://spela.svenskaspel.se/europatipset

Den ser ut som en stor gröt men parsa först fram till:

"valueType":"percentage"},"

...då väntar sedan streckfördelningen...sedan kommer det på formatet:
{"value":["43","26","31"],"

vilket alltså visar den aktuella streckfördelningen för första matchen
Sedan fortsätter du så för alla 13 matcher

Man kan ju som någon skrev ovanför parsa manuellt genom att använda utvecklarverktyg och skriva in en kodsnutt...men det kräver ju manuell hantering.
Min metod kanske är krångligare men när det väl är på plats så är ju allting helautomatiskt sedan...bara starta upp ett program så sköter den själv resten...sedan gör man vad man vill med denna information...såsom till exempel låta programmet extrahera ut de kombinationer som är bra och spara i excel...
Senast redigerad av Torsus 2023-08-27 kl. 11:35.
Citera
2023-08-27, 11:27
Medlem
Citat:
Det som du får upp innebär att du startar Python-miljön. Då har du nog glömt att skriva namnet på den .py-fil som Python3-motorn ska köra.

Jag upprepar, skriv in hela denna rad:
Kod:
python3 tips.py < indata.txt > tips.csv
Detta förutsatt att python-skriptet finns sparat som tips.py och att procentfördelningen finns sparad som indata.txt.

Detta skapar en ny fil tips.csv. Denna går att importera i Excel (testat)

Obs, detta är testat på MacOs, jag är övertygad om att det också fungerar på Linux.
Däremot Windows, får någon annan verifiera. Sätter mig helst inte och grejar på Window-burk om jag inte måste.
Om jag skulle vara fast på en Windows-burk skulle jag köra WSL2, alltså Linux på Windows-burken.

Jag kör win11, men alla dessa filer runt omkring, är det bara textfiler ?
Citera
2023-08-27, 11:33
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Jag kör win11, men alla dessa filer runt omkring, är det bara textfiler ?
Det rör sig totalt om tre filer
1) Ett python-skript som kör koden
2) En ren text-fil som har indata med procentfördelningen
3) En csv-fil som skapas utifrån Python-skripet

Alla tre är "plain text"-filer, ja. Alla går att läsa med Anteckningar på din Windows-burk.
Citera
2023-08-27, 11:35
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Jag kan ge dig lite hjälp på traven:

Själva adressen - som du ska ta in i något program - är:

view-source:https://spela.svenskaspel.se/europatipset

Den ser ut som en stor gröt men parsa först fram till:

"valueType":"percentage"},"

...då väntar sedan streckfördelningen...sedan kommer det på formatet:
{"value":["43","26","31"],"

vilket alltså visar den aktuella streckfördelningen för första matchen
Sedan fortsätter du så för alla 13 matcher
Tack, jag får ändå lite ont i huvudet av den där långa textsträngen och ser inte någon solklart logiskt sätt att hitta den första relevanta matchen på kupongen (eller menar du att valueType: percentage enbart finns för kupongen?) Nu har jag heller inte tid att spendera hela dagen på det här och jag tycker min fullösning i Javascript-konsollen dög OK
Citera
2023-08-27, 11:40
Medlem
Torsuss avatar
ta bort
Senast redigerad av Torsus 2023-08-27 kl. 11:44.
Citera
2023-08-27, 11:46
Medlem
Citat:
Det rör sig totalt om tre filer
1) Ett python-skript som kör koden
2) En ren text-fil som har indata med procentfördelningen
3) En csv-fil som skapas utifrån Python-skripet

Alla tre är "plain text"-filer, ja. Alla går att läsa med Anteckningar på din Windows-burk.

Hittade något som heter IDLE python som också hade installerats, påminner om excels makro miljö, kan vara rätt, öppnade upp tips.py och indata.txt men sen händer inget mer, vad mer skulle göras ?
Citera
2023-08-27, 11:55
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Jag har tröttnat på att spela på rader som i sammanhanget har mindre chans än jag tror på och istället ha råd med fler rader i mer attraktiva intervall, dvs lämna in enkelrader i en textfil.
Vad spännande.

Har en rad som redan förekommer x antal gånger större eller mindre sannolikhet att dyka upp igen jämfört med en som bara förekommer y antal gånger eller inte alls?
Citera
2023-08-27, 12:11
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Hittade något som heter IDLE python som också hade installerats, påminner om excels makro miljö, kan vara rätt, öppnade upp tips.py och indata.txt men sen händer inget mer, vad mer skulle göras ?
Du ska inte använda Idle utan koden är gjord utifrån att köra i command line. Däremot vet jag inte om den funkar i vanliga kommandotolken på Windows eftersom Windows är annorlunda jämfört med Linux och MacOs (som i detta avseende är ganska lika varandra)
Citera
2023-08-27, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Vad spännande.

Har en rad som redan förekommer x antal gånger större eller mindre sannolikhet att dyka upp igen jämfört med en som bara förekommer y antal gånger eller inte alls?

Om man kollar hur stor chans favoritraden hade igår så får man fram 0,042303 %, att jämföra med den rätta som hade 0,000095554 % så är det ju ändå inte så stor chans att det blir just favoriterna som vinner i alla 13 matcher även fast de har störst chans i sin egen match.

Sorterar man alla dessa 39 streckprocenter och markerar rätta raden så ser man egentligen samma mönster, ju högre streckprocent, desto fler vinnare, medans i botten färre.

Egentligen inget svar på din fråga, men det finns en massa röda trådar att se på.
Citera
2023-08-27, 12:17
Medlem
Citat:
Du ska inte använda Idle utan koden är gjord utifrån att köra i command line. Däremot vet jag inte om den funkar i vanliga kommandotolken på Windows eftersom Windows är annorlunda jämfört med Linux och MacOs (som i detta avseende är ganska lika varandra)

Det provade jag igen och då får jag dessa rader:

Traceback (most recent call last):
File "<stdin>", line 1, in <module>
File "<stdin>", line 2, in <dictcomp>
File "<stdin>", line 2, in <listcomp>
ValueError: invalid literal for int() with base 10: 'rows'
>>>
>>> for row in rows:
... percentage = sum(P[result][n] for (n, result) in enumerate(row))
... if percentage >= pmin and percentage <= pmax:
... print(','.join(row + (str(percentage),)))
Citera
2023-08-27, 12:29
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Tack, jag får ändå lite ont i huvudet av den där långa textsträngen och ser inte någon solklart logiskt sätt att hitta den första relevanta matchen på kupongen (eller menar du att valueType: percentage enbart finns för kupongen?) Nu har jag heller inte tid att spendera hela dagen på det här och jag tycker min fullösning i Javascript-konsollen dög OK
Med beautiful soup är det trivialt att hantera html och få ut relevanta värden. Nu vet jag inte om det gick att köra med requests eller om selenium krävdes, men men.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in