2023-08-27, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Orden du skriver hänger inte ihop, och allt det du påstår ovan har jag inte skrivit.

komparation
Så fisförnämnt

Jepp, jag är säker på att Maja är oskyldig till medhjälp till mord. Hon är inte ens åtalad för det.

Jepp, kort därefter.

Jaha, för medhjälp till mord?
Vilka är rekvisiten för att dömas för medhjälp till mord?

Åklagaren anser att gärningsbeskrivningen även täcker brottet Medhjälp till mord: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jo...nkta-kvinnorna
Citera
2023-08-27, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Telegram hade de evtl kommit åt med ett nytt SIM-kort. Men så blev det inte även om de i ett senare protokoll medgav att de varit sent ute för det.

Som en tillbakablick kan nämnas för de som inte var insatta i det fallet att tack vare exmaken så kunde de få kontroll över hennes mejl (för återställning av Google-kontot) som han hade admin till pga att det var en domän som hörde ihop med deras efternamn. Det dröjde sedan väldigt länge innan åklagaren tog beslut om att faktiskt genomföra den proceduren och det skedde då med exmaken, polis och IT-forensiker ihop så det skulle gå rätt till.

Att vara på hugget med kunskap i en mordutredning är väldigt avgörande kan man väl konstatera i båda dessa fallen.
Okej ja telegram hade jag inte så bra koll på angående nytt-simkort.
Någon "mall" behöver de väll ha tycker man.. när de beslagtar bevis och annat.. speglar alt. klonar data. Men jag klagar inte, Polisen, socialtjänst m.fl gör ett bra jobb när de inte är jäviga.

God fortsättning
Citera
2023-08-27, 11:36
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Åklagaren anser att gärningsbeskrivningen även täcker brottet Medhjälp till mord: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jo...nkta-kvinnorna

Din länk är ofullständig och funkar inte, men javisst, jag delar, som jag skrivit redan från början, den uppfattningen, jura novit curia. Men faktum är ändå att åklagaren valt att inte åtala för det brottet, det finns inget sådant alternativyrkande. Och är man det minsta insatt i fallet och juridiken, så förstår man åklagarens val på den punkten. Han hade fått mycket svårt att föra brottet medhjälp till mord i bevis, vilket han inte heller på något enda vis försökt med, och han har redan svårt nog att föra det han åtalar för i bevis när det kommer till Maja. Hon lär bli frikänd, och någon medhjälp finns inte på kartan, det insåg Rullman redan från början.

Personligen tycker jag att texten nedan inte anstår en reporter på SVT, men när den nu ändå publicerats och handlar om just detta, så nämner jag den ändå här.

Citat:
Om åklagaren inte lyckas här kan 18-åringen frikännas från mord eftersom det inte finns ett alternativyrkande, exempelvis “medhjälp till mord”.  Åklagaren har emellertid sagt till SVT att det kan bli aktuellt med justerade åtalspunkter under rättegången.

Texten är tokig på minst två punkter, dels så frias den från mord som döms för medhjälp, dels så kan Maja i detta fallet dömas för medhjälp rent juridiskt/teoretiskt även om det inte finns som alternativyrkande.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/analys-toverattegang
Citera
2023-08-27, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Rätten fäste stor tilltro till de oberoende vittnena grannarna. Det är lätt att förstå varför. De bekräftade varandra (även om bara den ena hördes), de har ingen anledning att ljuga och de kunde sätta tidpunkten med hyfsad säkerhet. Det är inget tunnelseende att fästa stor tilltro till deras uppgifter.

Johanna tog på sig största delen av brottet. Det stärker hennes trovärdighet. Att hon påstår att Maja var med förvärrar läget för Johanna själv. Det gör att det låter trovärdigt.

Majas mothistoria är vag, oprecis, osäker. Tidigare felaktiga uppgifter som hon lämnat förklaras med minnesförlust. Hon låter inte trovärdig.

Domslutet i sig är inte konstigt. Däremot hangup:en på en exakt tid är lite märklig.

Fast om vederbörande (dvs vittnets pappa) inte hörts under förhandlingen så får inte hans uppgifter ligga till grund för domen. Med andra ord har rätten endast kunnat fästa tilltro till det sonen sagt...
Citera
2023-08-27, 11:51
Medlem
Citat:
Din länk är ofullständig och funkar inte, men javisst, jag delar, som jag skrivit redan från början, den uppfattningen, jura novit curia. Men faktum är ändå att åklagaren valt att inte åtala för det brottet, det finns inget sådant alternativyrkande. Och är man det minsta insatt i fallet och juridiken, så förstår man åklagarens val på den punkten. Han hade fått mycket svårt att föra brottet medhjälp till mord i bevis, vilket han inte heller på något enda vis försökt med, och han har redan svårt nog att föra det han åtalar för i bevis när det kommer till Maja. Hon lär bli frikänd, och någon medhjälp finns inte på kartan, det insåg Rullman redan från början.

Personligen tycker jag att texten nedan inte anstår en reporter på SVT, men när den nu ändå publicerats och handlar om just detta, så nämner jag den ändå här.

Texten är tokig på minst två punkter, dels så frias den från mord som döms för medhjälp, dels så kan Maja i detta fallet dömas för medhjälp rent juridiskt/teoretiskt även om det inte finns som alternativyrkande.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/analys-toverattegang

Sorry! Här kommer den...
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/andra-rattegangsdagen-i-tovefallet-idag-hors-misstankta-kvinnorna

I övrigt instämmer jag i det du säger, och det har jag klargjort i tidigare inlägg:
(FB) 21-åriga Tove försvunnen i Vetlanda (2022-10-16). Hittad död (2022-11-02)
Citera
2023-08-27, 12:05
Medlem
Gold94s avatar
Citat:
Orden du skriver hänger inte ihop, och allt det du påstår ovan har jag inte skrivit.

komparation
Så fisförnämnt

Jepp, jag är säker på att Maja är oskyldig till medhjälp till mord. Hon är inte ens åtalad för det.

Jepp, kort därefter.

Jaha, för medhjälp till mord?
Vilka är rekvisiten för att dömas för medhjälp till mord?

Här håller jag faktiskt med dig om att Maja är oskyldig till medhjälp av mordet på Tove.

Maja är skyldig till mordet på Tove i samförstånd med Johanna, det är en mer korrekt åtalsbeskrivning i det här vidriga fallet.
Jag tror och hoppas på rättvisa för Toves familj, kan inte Majas familj ta in det så har dom ännu en gång misslyckats med att ta hand om och uppfostra Maja till en god medborgare.
Citera
2023-08-27, 12:10
Avslutad
Citat:
Fast om vederbörande (dvs vittnets pappa) inte hörts under förhandlingen så får inte hans uppgifter ligga till grund för domen. Med andra ord har rätten endast kunnat fästa tilltro till det sonen sagt...
Jag har för mig att pappan stod på åklagarens lista för vittnen men ströks. I sitt vittnesmål berättade dock sonen om vad han och pappan hade gjort, så rätten visste att det var två personer som tillsammans hade gjort iakttagelserna.
Citera
2023-08-27, 12:12
Medlem
Citat:
Precis så var det. När det gäller Birkhammar så måste fler än ett misstag ha begåtts när hon utsågs till försvarare, men minst ett av de "misstagen" låg ju på Birkhammar själv. Hennes egna advokatfirma, som bara har en enda advokat anställd, hon själv, har "kontor" registrerade på över 10 olika orter. Syftet med det är att bredda underlaget för offentliga uppdrag, och det blev en, om än mycket kort, diskussion i samband med detta fallet om den saken och hur "bedrägligt" vissa advokater agerar på det viset.

Visst är det som du säger, att gör man så för att "bredda kundkretsen", men för saklighetens skull skall sägas:

1. Majoriteten av Advokatsamfundets registrerade advokatbyråer är s.k "enmansbyråer". Det är då väldigt vanligt att dessa ensamma advokater har "substitutions-samarbeten" med andra enmansbyråer - och det är då inte ovanligt att man förlägger kontor på de orter man har sina substitutions-partners.

2. Det stämmer att det endast finns en anställd advokat på Birkhammar Advokatbyrå. Men man får inte glömma att hon har fem biträdande jurister anställda - och dessa har möjlighet att exempelvis tjänstgöra som målsägandebiträden i brottmål, så helt ensam är hon inte i det avseendet.
Citera
2023-08-27, 12:17
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alonen
Emeritus Eriksson har ju en jävla uppförsbacke om han ska ”välta” de två rättsmedicinare som de facto utförde den utvidgade rättsmedicinska obduktionen av Tove.

Sen har ju Eriksson den fasansfulla skandalen med Qvick-morden i sitt bagage, vilket kommer att bli ett blytungt sänke i hans framställning…

Cleas ”rättsmedicinska” invändningar tror jag HR skiter i. Clea har med sitt uppträdande bundit ris åt egen röv…

Håller med på alla punkter!
Citera
2023-08-27, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag har för mig att pappan stod på åklagarens lista för vittnen men ströks. I sitt vittnesmål berättade dock sonen om vad han och pappan hade gjort, så rätten visste att det var två personer som tillsammans hade gjort iakttagelserna.

Det stämmer att pappan ströks, men att sonen vittnade om pappans närvaro. Men därefter handlar allt om bevisvärde/värdering från rättens sida. Vittnets (sonen) berättelse och uppgifter är absolut trovärdig och tillförlitlig och det råder väl i sig inget tvivel om att pappan varit på plats när det hörts oljud. Men resten av bevisvärdet avseende pappan är noll, då man inte hört honom och därför inte kan säga vad han hört och hur han uppfattat ljuden osv.

När man läser domskälen så kan man också se att det man anger är att SONEN hörde en jättehög duns runt 02:40, samt att SONEN därefter hörde flera ljud.
Citera
2023-08-27, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gold94
Här håller jag faktiskt med dig om att Maja är oskyldig till medhjälp av mordet på Tove.

Maja är skyldig till mordet på Tove i samförstånd med Johanna, det är en mer korrekt åtalsbeskrivning i det här vidriga fallet.
Jag tror och hoppas på rättvisa för Toves familj, kan inte Majas familj ta in det så har dom ännu en gång misslyckats med att ta hand om och uppfostra Maja till en god medborgare.

Straffskalan är densamma oavsett om en medverkande bedöms som gärningsman eller som anstiftare eller medhjälpare.

Åklagaren behöver inte justera åtalet då talan mot Maja inkluderar samförstånd dvs medhjälp.

Samförstånd = med råd eller dåd

Ansvar för medverkan kan drabba även den som bara obetydligt ”bidrar” till ett brott.

I Majas fall har hon deltagit i flera moment som sammanvägt har tyngre bevisvärde än om Maja har hållit i Toves armar eller inte.
Därför har TR inte lagt någon större intresse i det avseendet.
Citera
2023-08-27, 12:41
Avslutad
Citat:
Det stämmer att pappan ströks, men att sonen vittnade om pappans närvaro. Men därefter handlar allt om bevisvärde/värdering från rättens sida. Vittnets (sonen) berättelse och uppgifter är absolut trovärdig och tillförlitlig och det råder väl i sig inget tvivel om att pappan varit på plats när det hörts oljud. Men resten av bevisvärdet avseende pappan är noll, då man inte hört honom och därför inte kan säga vad han hört och hur han uppfattat ljuden osv.

När man läser domskälen så kan man också se att det man anger är att SONEN hörde en jättehög duns runt 02:40, samt att SONEN därefter hörde flera ljud.
Vad sonen berättar om att han och pappan har gjort, stärker dock intrycket av sonens vittnesmål. Dvs att han OCH pappan reagerade på ljudet, att han OCH pappan gick ut i hallen och öppnade dörren till trapphuset osv. Om pappan hade suttit kvar i soffan utan att oroa sig hade man fått ett annat intryck av sonens vittnesmål. Nu målar han upp en bild där två personer blir väldigt oroade. Det stärker intrycket av att dunsen var mycket hög och ovanlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in