2023-08-26, 21:30
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Ja, ser ut att de metodiska förberedelserna börjar resultat nu! Både att man kämpat sig igenom de tungt befästa försvarslinjerna och allt man påverkat genom att störa ut rysk logistik/försörjningslinjer.

Ska bli väldigt intressant att se hur dessa manövrar kommer betraktas i framtiden, har en känsla av att många ukrainska taktiker kommer läras ut vidare i många andra länder.

Sommarens låga, ibland obefintliga, tempo har underhållt Kremlhoror och varit föremål för frustration hos civiliserade krafter men jag får också en känsla av att UAF numera sakta börjat skörda frukterna av det metodiska arbete man sedan en tid utfört. Mycket tyder på att man ganska omgående efter offensivens inledning insåg att de egna förlusterna var orimligt höga och därmed ohållbara om man skulle fortsätta offensiven på samma vis utan att anpassa sig till verkligheten.

Samtidigt har man så lite inblick. Eftersom ryska "val" närmar sig med stormsteg, "val" innan vilka prutten helst inte vill damma av andra vågens köttinkallelser, kanske UAF seda en tid höjt ribban angående vilka förluster som är att betrakta som rimliga; crankat aggressiviteten i sin offensiv en smula i hopp om att hinna möta upp en handfull strategiska avancemang innan nästa orkhord är på plats.
Citera
2023-08-26, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Motivera "inte effektiv"?
Hur mår era broar? Hur mår moskva? Hur lyckas Ukraina landstiga på krim? Varför är Ukraina förbi first line och verkar närma sig att lyckas rulla upp hela fronten?
Men inte minst - varför har ni inte tagit en enda meter mark på över ett halvår?

Det kallar jag - EFFEKTIVT!

Återigen, jag äger inga broar i Krim så du har nog misstag dig. Anledningen till att jag är emot kriget är för att den påverkar oss i Väst på ett negativt sätt och det kommer bli värre.

Förklara för mig en sak! När är offensiven klar? Ska inte dom ta en time out nu för att dom anser det är för lerigt. Är du nöjd med offensiven? I USA går debatten att Ukraina har blåst dom för att offensiven är ett jäkla skämt! Du kan ta en båt och landstiga på på random kust i Ryssland, frågan är väl mer kan du hålla marken du tagit över, de så det fungerar i krig.
Citera
2023-08-26, 21:33
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhatTheHeck
Återigen, jag äger inga broar i Krim så du har nog misstag dig. Anledningen till att jag är emot kriget är för att den påverkar oss i Väst på ett negativt sätt och det kommer bli värre.

Förklara för mig en sak! När är offensiven klar? Ska inte dom ta en time out nu för att dom anser det är för lerigt. Är du nöjd med offensiven? I USA går debatten att Ukraina har blåst dom för att offensiven är ett jäkla skämt! Du kan ta en båt och landstiga på på random kust i Ryssland, frågan är väl mer kan du hålla marken du tagit över, de så det fungerar i krig.
Återigen, Putins vinst skulle påverka väst femtusen procent värre än stödet till Ukraina. Bara ryzktalande tror något annat (ni 2% av sveriges befolknin).
Offensiven? Klar? Ingen aning - har det satts ett datum? Varför skulle något kallas klart före sista stjärtlängtande soldat är ute ur landet menar du?
Jag önskar att offensiven gick snabbare - det gör alla. Men ryzzen har grävt ner sig i ett helt år och slängt ut minor överallt så tempot är förklarligt och förståeligt.
Med tanke på att det tog putin ett halvår att ta grushögen bakhmut så tycker jag Ukraina imponerar!
Citera
Medlem
Citat:
Fast är det inte så att ryssen har 4st S-400 varav ett sköts ner häromdagen?

? ingen aning man skjuter inte ner dom där system utan de är utplacerade på platser som antagligen är hemligstämplade. Tror inte riktigt någon utanför Ryska armen vet hur många såna system dom har, men av det jag har läst verkar dom ha flera stycken för de har även sålt dessa system eftersom det är på papper det bästa anti flygvapensystemet som finns idag.

F-16 kan komma upp till 2 mach i hastighet, detta system har en räckvidd på 400 km och den skjuter robotar som kommer upp i 16 mach. Så med andra ord du hinner inte ens bli varnad av datorn i en F-16 för du sprängs innan datorn har upptäckt roboten.
Citera
Medlem
Citat:
Det står stilla. Sen kolla vad dom tar över, typ 1 km och en Sibylla. De den typen av strategiska platser dom tar över. Du kan se flera videos på Youtube över områden som "offensiven" tar över, man ser ett par gungor och någon soprum och de kallar detta för en triumf.

Varför blir allt blåare och blåare på en karta? betyder det att man förlorar, ok jag förstår du är ryss och har dina tolkningar

Visa mig strategiska plaster ryssland tagit över senaste året? Ukraina är inne i krim och pillar på bollarna på putte
Citera
2023-08-26, 21:35
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
? Ja asså det är skrattretande propaganda från vårt håll. Ryssen använder T-10 men ändå lyckas inte Ukraina att bryta försvaret. Som du skriver de använder vapen från 50 talet men offensiven kört rätt in i en mur. Kan du vara vänlig och förklara logiken bakom detta?

Får liksom inte ihop detta, ryssen tar vapen från museum, på papper så har Ukraina de mest moderna vapen från väst, men de tog stopp i offensiven.

F-16 är ingen match mot S-400 Triumf, därför man ger dom F-16 så att de skrotas i Ukraina sen tvingas länderna som skänkt dessa plan att köpa nya stridsflygplan. Har du kollat upp priset för 1 F-35? 1 utan vapen går för 177 miljoner dollar. Nu ska både Holland och Danmark få köpa dessa. Snacka om bra affär för USA.

Varför svarar du med nya frågor? Kan det vara så att du inte får betalt om du svarade ärligt?

Om nu S-400 är så bra, varför lät ni Ukraina förstöra det på Krim?

Så det du säger är att det är bättre att vara med i BRICS, så man inte får ett skit än att får hyfsat modernt material från väst? OK, låter sjukt smart

Låt USA göra vad de vill. De blir iallafall inte förnedrade av sin lillebror till granne som ryssen lyckas bli.
Citera
2023-08-26, 21:35
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
? ingen aning man skjuter inte ner dom där system utan de är utplacerade på platser som antagligen är hemligstämplade. Tror inte riktigt någon utanför Ryska armen vet hur många såna system dom har, men av det jag har läst verkar dom ha flera stycken för de har även sålt dessa system eftersom det är på papper det bästa anti flygvapensystemet som finns idag.

F-16 kan komma upp till 2 mach i hastighet, detta system har en räckvidd på 400 km och den skjuter robotar som kommer upp i 16 mach. Så med andra ord du hinner inte ens bli varnad av datorn i en F-16 för du sprängs innan datorn har upptäckt roboten.
Jaså? Ofan...
Jag tror nämligen att de har 4st och alla som hänger med såg detta, bara häromdagen
https://www.businessinsider.com/video-ukraine-destroys-russian-s-400-rare-loss-prized-weapon-2023-8?r=US&IR=T
Citera
2023-08-26, 21:37
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sektledarenII
Låt USA göra vad de vill. De blir iallafall inte förnedrade av sin lillebror till granne som ryssen lyckas bli.
Brast precis ut i gapskratt när bilden av ett USA som efter 600 dagar ännu inte intagit mexiko och förlorar mark varje dag dök upp.
Gissa omvärldens rubriker på det?
Citera
2023-08-26, 21:37
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Hur gjorde Ryssen när de körde motoffensiven, Ukrainas försvar var redo att bemöta ryska offensiven för de hade förberett sig sedan 2014. Hur gjorde Ryssen då? Dom körde in med en jävla massa pansarvagnar av typen T-70, T-80 och Väst skrattade och hånade men de tog över dom delar som de villa ta över.

Hur gjorde ryssen under sin stora vinteroffensiv, tidigare i år?

Ja, de anföll ukrainarna - med stridsvagnar mm - och förintades av ukrainska minor och artilleri:

https://twitter.com/mhmck/status/1624863819393540096
https://twitter.com/NOELreports/status/1638472395588599814
https://www.youtube.com/watch?v=rG46MZ-4XBY
https://www.youtube.com/watch?v=22owUCo6o0E

Därefter gav de upp. De visste att de inte har kapacitet för en offensiv.
Citera
2023-08-26, 21:38
Medlem
Citat:
Återigen, Putins vinst skulle påverka väst femtusen procent värre än stödet till Ukraina. Bara ryzktalande tror något annat (ni 2% av sveriges befolknin).
Offensiven? Klar? Ingen aning - har det satts ett datum? Varför skulle något kallas klart före sista stjärtlängtande soldat är ute ur landet menar du?
Jag önskar att offensiven gick snabbare - det gör alla. Men ryzzen har grävt ner sig i ett helt år och slängt ut minor överallt så tempot är förklarligt och förståeligt.
Med tanke på att det tog putin ett halvår att ta grushögen bakhmut så tycker jag Ukraina imponerar!

Putins krig mot Ukraina hade inget med väst att göra utan det var mellan USA och Ukraina. Varför tror du USA fick vrida armen och använda sina lobbyister för att trigga fram stöd för Ukraina i EU?

Mest intressanta var vår roll i världspolitiken där vi utnämnde oss som oerhört viktiga från ett strategisk ståndpunkt. Minns när jag såg på Spanska nyheter och de skrattade när de pratade om Gotland. Där sa man att Nazi hybrisen i Norden är lika hög som i 40 talet. De syftade på att ingen vill ha Sverige och det var därför USA och dom allierade anföll Sverige utan Europas viktigaste punkt är Italien och inte Sverige.

Här har vi Hypat skiten ur Gotland och att vi har fribiljett in i NATO. Inget EU land bryr sig eller nämner något om Gotland, men shit som snacket går här hemma.

När det kommer till Bachmut så fanns det specialförband från väst/NATO där som kämpade tappert för Ukraina, men som sagt det är inte en vanlig fiende, utan det är Ryssland en super stat. Att vi fortsätter att provocera björnen med dessa allierade gör en galen. Framför allt när det är så himla uppenbart att det enda land som tjänar på detta är USA.
Citera
2023-08-26, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Hur gjorde ryssen under sin stora vinteroffensiv, tidigare i år?

Ja, de anföll ukrainarna - med stridsvagnar mm - och förintades av ukrainska minor och artilleri:

https://twitter.com/mhmck/status/1624863819393540096
https://twitter.com/NOELreports/status/1638472395588599814
https://www.youtube.com/watch?v=rG46MZ-4XBY
https://www.youtube.com/watch?v=22owUCo6o0E

Därefter gav de upp. De visste att de inte har kapacitet för en offensiv.

De tog ju över dom områden de planerade. Tack och lov så vände dom från offensiven de hade mot Kiev. Kiev var rätt nära att åka i stupet där. Har du ens kollat på kartor där mans er vilka områden som Ryssland tog över?
Citera
2023-08-26, 21:42
Medlem
Citat:
Jaså? Ofan...
Jag tror nämligen att de har 4st och alla som hänger med såg detta, bara häromdagen
https://www.businessinsider.com/video-ukraine-destroys-russian-s-400-rare-loss-prized-weapon-2023-8?r=US&IR=T

Vet att det finns flera stycken, finns även ett system som är en version lägre som heter S-300,
Men de måste skriva att de sprängt alla dessa för att höja moralen i kriget. Samma sak som att de säger att Ryssland använder vapen från 50-talet. Att de inte har någon ammunition kvar och att alla soldater är döda.

Min fråga är då: Varför går offensiven så trögt om Ryssland nu inte har några män, ammunition och deras vapen är från 50-talet. Om detta hade stämt då borde ju Ukraina varit inne i Moskva igår.

därför man blir fundersam och kan snabbt dra slutsats att det är ren skitsnack/propaganda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in