2023-08-26, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Har inte läst tråden men enligt snacket som går bland chaffisarna så kom personbilen över på fel sida och körde rakt in i lastbilen, mer än så vet ingen.

Eftersom ingen är misstänkt för brott är det nog ingen som antagit annat.

När en lastbil körde mot trafik och en familj dog var det fort i nyheterna.

Frågan är kanske varför de kom på fel sida. Osäker omkörning är det jag enda jag tänker på, om det inte rör sig om någon kurva med dålig sikt eller märkligt bilfel.
Citera
2023-08-26, 11:35
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Eftersom ingen är misstänkt för brott är det nog ingen som antagit annat.

När en lastbil körde mot trafik och en familj dog var det fort i nyheterna.

Frågan är kanske varför de kom på fel sida. Osäker omkörning är det jag enda jag tänker på, om det inte rör sig om någon kurva med dålig sikt eller märkligt bilfel.

Vet inte varför personbilen kom över (enligt uppgift) på fel sida av vägen, finns många tänkbara orsaker.

Som tradar- chaffis har jag i alla fall själv bestämt mig för att inte väja om någon personbil kör mot mig, tänker inte väja och personbilen klarar sig och kör därifrån medans min tradare ligger i diket. För att jag sedan bli misstrodd och folk tror man somnat eller något och hittar på för att skylla ifrån sig.

Kör någon mot mig så smäller det! Vet inte om chauffören i denna olyckan tänkte likadant men så tänker jag i alla fall.
Citera
2023-08-26, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arligmannen
Så en artikel som bygger på fakta och är skriven av en invandrare gör att svenskar är rasister? Haha du mår inte bra. Rasism i Sverige är nästan död, visst finns det på internet men hur mycket hat finns inte mot vita? Vita som är den största minoritet som finns. Tänk om vita hade lootat, spöa på asiater och mördat helt vansinnigt mycket, vi hade blivit utrotade väldigt fort.
Naturligtvis är det säkerställt att det var personbilens förare som är vållande och INTE lastbilen.

Det visar ju bilderna från olycksplatsen.

Naturligtvis är detta en tragisk olycka där personbilens förare gjorde att fatalt fel.

Hans etnicitet är ointressant.
Citera
2023-08-26, 12:25
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Har inte läst tråden men enligt snacket som går bland chaffisarna så kom personbilen över på fel sida och körde rakt in i lastbilen, mer än så vet ingen.

Okej. Intressant veta.

Hade lastbilen ett släp?
Citera
2023-08-26, 12:36
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Okej. Intressant veta.

Hade lastbilen ett släp?

Vet ej! Men berörda åkeri brukar ha släp 95% de gångerna jag ser dom i Skaraborg men kan ha fel.
Citera
2023-08-26, 13:32
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coolglider
Det fanns ju en del spår på bilderna man såg i pressen, men det det som drar ut 45 grader från vägen lär ju ha varit lastbilen, men ner på gräsplanen fanns det ju lite spår åt olika håll. Men som du säger är ju frågan var det det small. Har ju kört sträcka i street view från båda håll för att få en uppfattning om sikten. Men man måste nog köra där själv för att få en uppfattning om vilka möjligheter föraren i personbilen hade att reagera om han gjorde en idiotomkörning och hade ögonen på vägen, eller om han tappade uppmärksamheten någon sekund.

Citat:
Vet ej! Men berörda åkeri brukar ha släp 95% de gångerna jag ser dom i Skaraborg men kan ha fel.

Okej jag vet väldigt lite om lastbilar och släp men titta på märkena i vägbanan i bilder tagna söderifrån direkt på olyckan. Jag skulle förmoda att det där är lastbilens (tydligast: vänstra) framhjul.

https://www.svd.se/a/pQv4nX/fem-doda-i-trafikolycka-pa-lansvag-184-mellan-skara-och-falkoping

https://arbetet.se/2023/08/22/fem-kollegor-doda-i-frontalkrock-mellan-skara-och-falkoping-var-pa-vag-hem-fran-jobbet/

https://www.gp.se/nyheter/västsverige/fem-döda-efter-frontalkrock-mellan-bil-och-lastbil-1.107845606

(Sen måste man för rättvisans skull notera spåren även i mötande körfält på samma bilder — men möjligen handlar det om bilar som fått vända, med asfaltsfärg på däck, eller om de räddningsfordon som syns på bilden . Jag förutsätter då samtidigt att det där inte handlar om att det är just lastbilen som kort före olyckan har stannat och vänt mitt på vägen eller liknande; men det vore mindre troligt. Eller att den hade ärende ner till familjen H@miltons trädgård…)

Att platsen för kollisionen därmed ser ut att vara så pass långt söderut synes antyda att personbilen ”kört om” (något), och inte kunnat komma tillbaka i höger körfält — eller ja helt enkelt valt ligga i (fel) körfält i tron att det var rätt. Det borde med andra ord ha funnits fler fordon på platsen (med reservation då för att personbilens förare kan ha valt vänster (fel) körfält av annan orsak; fått sladd eller överparerat vid ett senkommet försök att placera sig rätt i vägbanan är kanske en också en möjlighet..?)

Detta sagt med alla reservationer för vad utredningen kommer visa.

Edit; tre korrekta länkar och något förbehåll.
Senast redigerad av Lonnrot 2023-08-26 kl. 14:00.
Citera
2023-08-26, 14:55
Medlem
ValackObamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Okej jag vet väldigt lite om lastbilar och släp men titta på märkena i vägbanan i bilder tagna söderifrån direkt på olyckan. Jag skulle förmoda att det där är lastbilens (tydligast: vänstra) framhjul.

https://www.svd.se/a/pQv4nX/fem-doda-i-trafikolycka-pa-lansvag-184-mellan-skara-och-falkoping

https://arbetet.se/2023/08/22/fem-kollegor-doda-i-frontalkrock-mellan-skara-och-falkoping-var-pa-vag-hem-fran-jobbet/

https://www.gp.se/nyheter/västsverige/fem-döda-efter-frontalkrock-mellan-bil-och-lastbil-1.107845606

(Sen måste man för rättvisans skull notera spåren även i mötande körfält på samma bilder — men möjligen handlar det om bilar som fått vända, med asfaltsfärg på däck, eller om de räddningsfordon som syns på bilden . Jag förutsätter då samtidigt att det där inte handlar om att det är just lastbilen som kort före olyckan har stannat och vänt mitt på vägen eller liknande; men det vore mindre troligt. Eller att den hade ärende ner till familjen H@miltons trädgård…)

Att platsen för kollisionen därmed ser ut att vara så pass långt söderut synes antyda att personbilen ”kört om” (något), och inte kunnat komma tillbaka i höger körfält — eller ja helt enkelt valt ligga i (fel) körfält i tron att det var rätt. Det borde med andra ord ha funnits fler fordon på platsen (med reservation då för att personbilens förare kan ha valt vänster (fel) körfält av annan orsak; fått sladd eller överparerat vid ett senkommet försök att placera sig rätt i vägbanan är kanske en också en möjlighet..?)

Detta sagt med alla reservationer för vad utredningen kommer visa.

Edit; tre korrekta länkar och något förbehåll.

Min kusin som bor i trakten hävdade igår att en polis som han har varit i kontakt med säger att lastbilen från Falköpingshållet fick möte av somaliernas bil från Skarahållet i sin körbana och inte kunnat väja till andra körbanan vilket indikerar att det alltså redan fanns ett fordon i den andra körbanan. Med andra ord tycks somalierna kört om något fordon och således tvingats väja ut i familjen H's gräsmatta. Kusin frågade om kraschen skett på vägen eller på tomten, vilket han inte fick svar på. Om en lastbil kraschar in i en personbil och båda fordonen håller runt 80km/h och personbilen hamnar under lastbilen efter en luftfärd finns det inte särskilt mycket kvar av varken personbil eller förare. Han frågade också var vraket efter personbilen fanns men det kunde han inte få svar på heller.

Smällen har nog varit så kraftfull att döden varit omedelbar. Alltid en tröst för de efterlevande att det har gått fort.
Citera
2023-08-26, 16:23
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ValackObama
Min kusin som bor i trakten hävdade igår att en polis som han har varit i kontakt med säger att lastbilen från Falköpingshållet fick möte av somaliernas bil från Skarahållet i sin körbana och inte kunnat väja till andra körbanan vilket indikerar att det alltså redan fanns ett fordon i den andra körbanan. Med andra ord tycks somalierna kört om något fordon och således tvingats väja ut i familjen H's gräsmatta. Kusin frågade om kraschen skett på vägen eller på tomten, vilket han inte fick svar på. Om en lastbil kraschar in i en personbil och båda fordonen håller runt 80km/h och personbilen hamnar under lastbilen efter en luftfärd finns det inte särskilt mycket kvar av varken personbil eller förare. Han frågade också var vraket efter personbilen fanns men det kunde han inte få svar på heller.

Smällen har nog varit så kraftfull att döden varit omedelbar. Alltid en tröst för de efterlevande att det har gått fort.

Okej. Det är förstås bäst med osvuret, och detta är ju sekundärt till den tragedi som redan skett. Och, ja, de har alldeles säkert slagits medvetslösa direkt.
Och det bör m a o ha funnits fler fordon på platsen, vilket kommer underlätta utredningen; det skulle faktiskt vara väsentligt med en grafisk framställningen i media så småningom, på grundval av beräkningar utifrån massa o hastighet och fordonens utformning.

Mitt tips är fortsatt att kollisionen ägt rum här i ovankant av slänten, som denna vinjettbilden visar: https://sverigesradio.se/artikel/fem-doda-efter-lastbilsolycka-bil-frontalkrockade

I så fall har personbilen (hypotetiskt) strävat ut mot gräset i (fel) körbanans vänsterkant, och träffats (till höger eller till vänster) i sin front, och slungats runt och släpats med lastbilen — antingen på trädgårdssidan av lastbilen, eller på vägsidan av densamma — och hamnat under skåpet när detta vält. Som jag minns det lutade den del av lastbilen som varit synlig på bild med underredet mot vägbanan, alltså borde denna vält ha mot trädgården till, och personbilen borde därmed ha träffats höger om mitten framtill. Möjligtvis mer 90° front mot front om personbilen tryckts ihop direkt vid anslag och/eller fösts framför och under lastbilen medan den fortsatte in i trädgården. Lite olika skeenden är säkert möjligt.

Sen beror det här resonemanget ändå på lite saker som kan vara okända. Men så skulle det ha kunnat se ut.

Lastbilen kan då ha upptäckt personbilen i sitt körfält väldigt sent och instinktivt vridit på ratten. Eller bara ställt sig på bromsen.

Paret H@milton ska ju ha anlänt i direkt anslutning till olyckan och skulle kunna ha blivit omkörda av de fem kort före. Vore intressant veta om hastighet spelat en roll i olyckan också. Det är lätt att ha förståelse för parets ovilja mot fortkörning på det vägpartiet.
Senast redigerad av Lonnrot 2023-08-26 kl. 16:36.
Citera
2023-08-26, 18:17
Medlem
SvD från 23 augusti, artikel skriven av Jenny Nyman och Hanna Törnquist.

"Samtliga döda är män mellan 20 och 45 år och hemmahörande i Falköpings kommun."

Lite senare :

"En av männen har ännu inte identifierats och anhöriga är därmed inte
underrättade.
- Det kan vara omständigheter som gör att det kan vara svårt, som att
man inte är hemmahörande i Sverige, inte har familj i Sverige, säger
Fredrik Svedemyr."

Har Svedemyr verkligen läst vad som skrivits tidigare innan han uttalade
sig ?
Citera
2023-08-26, 20:10
Medlem
jjagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Jag fick precis en notis om att var fjärde dödsolycka i trafiken är med en lastbil! Det betyder att 75% av dödsolyckorna på våra vägar inte är med lastbil.
Men att införa "autobroms" även på tunga fordon, vilket de inte har idag enligt Maria Krafft, så hade dödsolyckorna minskat.
Autobroms för lastbilar finns redan i tunga fordon men det hjälper inte om personbilar väljer att köra in i fronten på en lastbil.
https://www.youtube.com/watch?v=1Sf2I1gS8bk
https://www.youtube.com/watch?v=k3fvROZgfoA
https://sverigesradio.se/artikel/trafikverket-var-fjarde-dodsolycka-i-trafiken-ar-med-en-lastbil

Många av de ”olyckorna” är suicid.
Citera
2023-08-26, 20:12
Medlem
jjagares avatar
Har frågat förut, ber om ursäkt om det tagits upp redan.

Men någon som har namnen på de omkomna?
Citera
2023-08-26, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Naturligtvis är det säkerställt att det var personbilens förare som är vållande och INTE lastbilen.

Det visar ju bilderna från olycksplatsen.

Naturligtvis är detta en tragisk olycka där personbilens förare gjorde att fatalt fel.

Hans etnicitet är ointressant.
Varför är den ointressant, när den var avgörande för ”olyckan”?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in