2023-08-26, 10:51
  #378649
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proggrogg
Ursäkta en som inte har koll, men hur är nuvarande status på Wagner?

Grundaren och ledaren är döda (?), har någon/några axlat deras roller eller är gruppen nu under avveckling?

Ingen vet ännu. Det finns många olika gissningar. En är att någon annan person, mindre kritisk till Putin, tar över. En annan är att den läggs ner eller får ingå i en ny privatarmé.

Min personliga gissning är att Wagnergruppen och dess medlemmar olagligförklaras i Ryssland så Vitryssland får stå där med några tusen blindgalna f.d. kåkfarare och Ryssland därmed slipper dem.
Citera
2023-08-26, 10:55
  #378650
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HIMAR56
Varför ligger då ryssarna still om Ukraina har slut på vapen?

Borde de inte försöka ta kontroll över de områden de utropat som ryska?

Dina analyser haltar betydligt…

Tänka verkar inte vara din starka sida?

Ryssland räknar med att förhandla sig till det de begär i kommande fredsförhandlingar. Ukraina har inget annat än land att erbjuda för fred. Misslyckas återtagandet av områdena kommer vi se hur Ukraina tvingas krympa till ett område runt Lviv.
Citera
2023-08-26, 10:58
  #378651
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Är du ironisk om camouflaget? Vagnen syns ju hur tydligt som helst trots att det är filmat med en gråsten.

Återigen briljerar du

Läs på först och prata senare / Är det sedan så att du sedan inte förstår så fråga snällt så kanske någon vuxen med tålamod kan hjälpa dig .
Citera
2023-08-26, 11:00
  #378652
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Ryssland räknar med att förhandla sig till det de begär i kommande fredsförhandlingar. Ukraina har inget annat än land att erbjuda för fred. Misslyckas återtagandet av områdena kommer vi se hur Ukraina tvingas krympa till ett område runt Lviv.
Dina prognoser ser inte ut att stämma med verkligheten.

Ukraina tar hela tiden tillbaka sitt land och det blir inga förhandlingar innan Ryssland är ute ur Ukraina.
Citera
2023-08-26, 11:02
  #378653
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Ingen vet ännu. Det finns många olika gissningar. En är att någon annan person, mindre kritisk till Putin, tar över. En annan är att den läggs ner eller får ingå i en ny privatarmé.

Min personliga gissning är att Wagnergruppen och dess medlemmar olagligförklaras i Ryssland så Vitryssland får stå där med några tusen blindgalna f.d. kåkfarare och Ryssland därmed slipper dem.

Putin vill få kontroll över Wagner. De kommer väl få ingå i stormZ så blir problemet löst.

"Putin orders Wagner fighters to sign oath of allegiance to Russian state
President Putin last night ordered Wagner fighters to sign an oath of allegiance to the Russian state after a deadly plane crash killed Yevgeny Prigozhin, the volatile chief of the mercenary group.

Putin signed the decree bringing in the change with immediate effect yesterday after the Kremlin said that western suggestions that Prigozhin had been killed on its orders were an “absolute lie”. The Kremlin declined to definitively confirm his death, citing the need to wait for test results.

Putin’s introduction of a mandatory oath for employees of Wagner and other private military contractors was a clear move to bring such groups under tighter state control, reports Reuters."
Citera
2023-08-26, 11:02
  #378654
Medlem
Reimers avatar
Upprullning pågår.

Citat:
🇺🇦 "AFU believe they managed to break through the most difficult line of defense in the south", - Reuters

One of the commanders "Combat" who led his troops into battle near the village of Robotine said that his units passed through the main mined roads.

https://twitter.com/Maks_NAFO_FELLA/status/1695352480618443005
Citera
2023-08-26, 11:02
  #378655
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Ja precis krigströttheten.
Du kanske har missat att Tysk eknomi är allt annat än stabil nu.
Och med tanke på att de gjorde sig på ett sätt beroende av Rysk gas så gagnar inte detta krig tyskarna.

Ukraina hade innan detta krigsutbrott Nato ( ja vi kan räkna dem till Nato ) 3 största arme i manskap.
USA och Turkiet är större.
Lägg där till både motiverade och ruskigt vältränade så är det ingen walk in the park för något land att stövla in där.
Ryssen har tagit över de gamla ryskenklaverna och uppenbarligen behåller dem med lätthet.
Visst det kostade många ryska liv, men att ryssar fullständigt skiter i sina egna medborgares liv är ju ingen nyhet. Precis som zelensky gör nu med.

Så kom in i matchen nu din krake
https://deepstatemap.live/en#11/48.1242/37.8465

Ta dig en titt hur det ser ut, ta dig en titt hur mycket soldater ukraina kan ha kvar som är utbildade.
För anfallskrig kräver betydligt mer i form av utbildning än den en försvarande

Kort och gott just nu har du inte ett rätt och det finns få saker som ser just ut i framtiden för ukraina

Så mycket lögner - så lite fakta...

Ukraina hade 130 000 soldater inklusive hemvärn och nationalgarde vid krigsutbrottet. Mest beroende på att de hade utdaterad och personalkrävande ryzzk/sovjetisk materiel. I nivå med Grekland och Frankrike som naturligtvis har mycket bättre materiell standard än vad Ukraina hade vid krigsutbrottet.

Nu är ju tyskland en demokrati så att några övervintrade kommunister och nynazzar är oroliga för deras egna bidrag ska påverkas är inte konstigt. Tyskarna frös inte ihjäl förra vintern och kommer inte frysa ihjäl nästa vinter heller och beroendet av ryzzk gas fasas ut fortare än den ryzzka reträtten.

Just nu har Ukraina cirks 700 000 soldater, de flesta under utbildning i väst på vapensystem som ryzzarna bara kan drömma om. Mardrömmar.

Så det är dags att ryzzarna drar sig ur ukraina ifall de ska överleva som nation...
Citera
2023-08-26, 11:09
  #378656
Medlem
Reimers avatar
Hmm, om det här stämmer så är Ukraina väldigt vassa på nyutveckling av vapen.

Vad tror du Ken Dryden, stämmer det vad som påstås i tweeten?

Citat:
🇺🇦😏 "The S-400 launcher in Crimea was destroyed by a new Ukrainian missile", - Danilov.

"The rocket was new. The rocket was absolutely modern. Yes, this is our new product, which proved to be absolutely flawless"

https://twitter.com/Maks_NAFO_FELLA/status/1695360422721806475
Citera
2023-08-26, 11:22
  #378657
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Är du ironisk om camouflaget? Vagnen syns ju hur tydligt som helst trots att det är filmat med en gråsten.
Barracuda kamouflerar mot sensorer som använder infraröd och elektromagnetisk strålning på radarbandet med upp till 90 procent. Sedan kan den ju se ut som en gråsten.
Citera
2023-08-26, 11:27
  #378658
Medlem
leachs avatar
🇸🇪 Swedish 40-mm automatic gun Bofors L70
36 of these guns were transferred from Lithuania
https://twitter.com/Heroiam_Slava/status/1695338325148668027
Citera
2023-08-26, 11:32
  #378659
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Om jag minns rätt och om dom har lärt sig vagnen så smäller granaterna ovanför så splitter sprids över rätt stor yta. Det kanske är överkurs men har för mig att det går att ställa in så för att bekämpa trupp som ligger bakom värn. Obehaglig överraskning för den som tror det räcker att ligga i skydd bakom någonting.
Helt sjukt effektivt! 4:30 in i youtubefilmen.
https://youtu.be/Nj0q-sxKrvg
Citera
2023-08-26, 11:38
  #378660
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Är du ironisk om camouflaget? Vagnen syns ju hur tydligt som helst trots att det är filmat med en gråsten.

Ja den ser nog ut som en gråsten när vitt är varmt, det betyder väl att det fungerar i allra högsta grad.

Men ett sant nöje och läsa dina inlägg ibland blir man full i skratt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in