2023-08-26, 00:14
  #378589
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhatTheHeck
Blir nog inte mer om de inte gör en mot offensiv och vinner mark, denna motoffensiv dom kört är ju pinsam om man mäter mot förväntningarna dom satte upp. Även tekniken som väst visar upp med pansarvagnar är ju ett skämt, dåliga som fan och de kom ju aldrig till någon nytta.

Så har DU någon lösning då? Hur man kommer förbi alla minfält?
Citera
2023-08-26, 00:22
  #378590
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Ptjah.., nu om man ser på tidslinjen :

-Kom javelins typ först..
-Sedan artilleri i alla dess former, inklusive HIMARS, Caesar, etc, osv..
-Efter det tanks med Leo främst..
-Kryssningsmissiler kom sedan..
-Och ett industriellt stöd med att producera egna vagnar utav olika utförande..

-Sist så blev det då det utav Ukraina efterlängtade F16...

Så, vad kommer att bli nästa grej ?

-Tror personligen på JAS innan året är slut..
-Kanske F18 ifrån Australien första halvåret, nästa år.

Någon i tråden med andra tankar ?

Tror Ukraina kommer lyckas modda deras egna missilsystem så dom når 300km+ sen kommer vi se några spektakulära smällar av flygbaser och vapenfbriker långt in i Ryssland. Krymbron kommer inte finnas kvar innan Jul.
Citera
2023-08-26, 00:23
  #378591
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petitoo
Vi får hoppas på det. Tror de flesta av oss "håller på" Ukraina och vill att detta ska gå över snart. En person i min närhet frågade mig hur lång tid kriget kommer att fortgå. Jag svarade 5 år. Ryssland kan tyvärr mycket väl hålla ut. Vidare ser de till att sakteliga förryska dessa områden. Till slut tappar också Ukrainas folk motivationen och då kommer det leda till fred". Lägg härtill att både Kina och Indien direkt eller indirekt kommer att stödja Ryssland alla dessa år. Indien har väldigt lite till övers för Europa och USA. De anser sig svikna i konflikten med Pakistan. Nu får de rabatterad olja och kommer tillse att dessa leveranser under Putins försyn fortsätter. Bland annat. Sedan har vi Kina. När skickar de in legotillverkat ryskt material ur sina fabriker. De vinner inget på att den "fria" världen kör över Ryssland.

Tvärtom vinner Kina massor, dom säkrar sin plats som nr två i världen med potential att nå nr ett.
Ryssland är redan omsprungna av Indien och faller djupare för varje dag Putins vansinne får råda.
Citera
2023-08-26, 00:24
  #378592
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhatTheHeck
Blir nog inte mer om de inte gör en mot offensiv och vinner mark, denna motoffensiv dom kört är ju pinsam om man mäter mot förväntningarna dom satte upp. Även tekniken som väst visar upp med pansarvagnar är ju ett skämt, dåliga som fan och de kom ju aldrig till någon nytta.
Man har ju tagit mer mark tillbaka än vad Ryssarna tagit det senaste året.
Hur är det dåligt? Hur har dom inte kommit till någon nytta menar du? Man har ju som sagt tagit mer mark än vad Ryssland gjorde förra året. Då har dom väll kommit till väll nytta?

Nu har man ju fortfarande initiativet, finns väll egentligen inget som tyder på att man kommer vända på steken i Ryssland. Har du nån indikation på att Ryssland kommer vända det här får du gärna skriva det.

För det vore ju mycket mer intressantare än dina halmstrå argument du gör just nu.
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Håller med om att förväntningarna var stora, dock finns det ju inget som säger att stödet kommer att minska. Som jag påpekade så startas egna fabriker i Ukraina, så att man kommer att bli mera självförsörjande utav "hårdvara" istället för att förlita sig på donationer ifrån väst. Som kan lätt bli försenade..

Det tidigaste som jag ser att stödet till Ukraina kan minska, är efter nästa prezz-val i Usa. Dock innan dess.., är stödet såpass garanterat därifrån med lagstiftning..så att tex Trump kan knappast göra inget för att förändra det, om han blir vald.
Trump står ju inför rätta så han kommer knappast bli vald. Dok vet man ju inte vilken stolle som blir vald.
Tror många antog att offensiven skulle bli som kharkiv. Men Ryssland är inte dumma och lärde sin läxa.

Det betyder dok inte att när väll första och andra försvarslinje blir penetrerade som Jena Jameson i en 80-tals rulle så fallerar allt. Säger inte att det kommer hända, men gör det det så går det snabbt.
Citat:
Ursprungligen postat av platyzma
Tvärtom vinner Kina massor, dom säkrar sin plats som nr två i världen med potential att nå nr ett.
Ryssland är redan omsprungna av Indien och faller djupare för varje dag Putins vansinne får råda.
Tja varför skulle dom inte ta tillbaka områdena som man i Kina lär ut i grundskolan är kinesiska?
Varför ska man riskera ett världskrig emot Usa när det finns landmassor som inte kan försvaras för att Putin tycker att Ukraina är Ryskt?

Kineser må vara annorlunda än oss. Men man är inte så pass dumma att man riskerar ett världskrig för en ö när det finns en hel olje/gas rik kontinen att ta utan fight.
__________________
Senast redigerad av EnIde 2023-08-26 kl. 00:27.
Citera
2023-08-26, 00:26
  #378593
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petitoo
Vi får hoppas på det. Tror de flesta av oss "håller på" Ukraina och vill att detta ska gå över snart. En person i min närhet frågade mig hur lång tid kriget kommer att fortgå. Jag svarade 5 år. Ryssland kan tyvärr mycket väl hålla ut. Vidare ser de till att sakteliga förryska dessa områden. Till slut tappar också Ukrainas folk motivationen och då kommer det leda till fred". Lägg härtill att både Kina och Indien direkt eller indirekt kommer att stödja Ryssland alla dessa år. Indien har väldigt lite till övers för Europa och USA. De anser sig svikna i konflikten med Pakistan. Nu får de rabatterad olja och kommer tillse att dessa leveranser under Putins försyn fortsätter. Bland annat. Sedan har vi Kina. När skickar de in legotillverkat ryskt material ur sina fabriker. De vinner inget på att den "fria" världen kör över Ryssland.

Finns ingen risk att Ryssland kan stå emot på lite sikt. I takt med att västvapen förstörs, kommer väst bara skicka nya. Ta Bradley's som USA skickat som exempel. De har väl fått ett par 100, uSA har 6000 i lager.

Lite skillnad mot Rysslands engångsarmé där man drar fram äldre och äldre skräp

Krig vinns i längden med fabriker, inget annat.
Citera
2023-08-26, 00:26
  #378594
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Tror Ukraina kommer lyckas modda deras egna missilsystem så dom når 300km+ sen kommer vi se några spektakulära smällar av flygbaser och vapenfbriker långt in i Ryssland. Krymbron kommer inte finnas kvar innan Jul.

Ingen tokig gissning. Finns ju bilder på vad de jobbar på sedan ett år tillbaka. Får vara hoppas att de får pinalerna ihop !
Citera
2023-08-26, 00:30
  #378595
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Finns ingen risk att Ryssland kan stå emot på lite sikt. I takt med att västvapen förstörs, kommer väst bara skicka nya. Ta Bradley's som USA skickat som exempel. De har väl fått ett par 100, uSA har 6000 i lager.

Lite skillnad mot Rysslands engångsarmé där man drar fram äldre och äldre skräp

Krig vinns i längden med fabriker, inget annat.
Finns ju bilder på T-10or som dras i bruk häromdagen. Sen är la frågan varför, kanske inte alls har med Ukraina kriget att göra. Men börjar man dra in T-10or så är det fan illa....

Tar man in det riktiga faktumet att Lavrov åkte till Nordkorea för att tigga vapen. Samt att Iran verkar får lättnader i sina sanktioner för att inte hjälpa Ryssland så ser det helt plötsligt inte så jevla bra ur för Ryssbögarna.
__________________
Senast redigerad av EnIde 2023-08-26 kl. 00:34.
Citera
2023-08-26, 00:54
  #378596
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnIde
Man har ju tagit mer mark tillbaka än vad Ryssarna tagit det senaste året.
Hur är det dåligt? Hur har dom inte kommit till någon nytta menar du? Man har ju som sagt tagit mer mark än vad Ryssland gjorde förra året. Då har dom väll kommit till väll nytta?

Nu har man ju fortfarande initiativet, finns väll egentligen inget som tyder på att man kommer vända på steken i Ryssland. Har du nån indikation på att Ryssland kommer vända det här får du gärna skriva det.

För det vore ju mycket mer intressantare än dina halmstrå argument du gör just nu.

Trump står ju inför rätta så han kommer knappast bli vald. Dok vet man ju inte vilken stolle som blir vald.
Tror många antog att offensiven skulle bli som kharkiv. Men Ryssland är inte dumma och lärde sin läxa.

Det betyder dok inte att när väll första och andra försvarslinje blir penetrerade som Jena Jameson i en 80-tals rulle så fallerar allt. Säger inte att det kommer hända, men gör det det så går det snabbt.

Tja varför skulle dom inte ta tillbaka områdena som man i Kina lär ut i grundskolan är kinesiska?
Varför ska man riskera ett världskrig emot Usa när det finns landmassor som inte kan försvaras för att Putin tycker att Ukraina är Ryskt?

Kineser må vara annorlunda än oss. Men man är inte så pass dumma att man riskerar ett världskrig för en ö när det finns en hel olje/gas rik kontinen att ta utan fight.

Xi är smartare, mer kontrollerad och kanske till och med lyssnar även på kritiska rådgivare så givetvis kommer han mjölka Rysslands idiotkrig maximalt till sin och Kinas fördel.

Rysstrollen vill få oss att tro att handelsförbindelser innebär allierade, när sanningen är att Putin står allt mer ensam.
Citera
2023-08-26, 01:10
  #378597
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proggrogg
Kanske för att ryssen har sänkt fartyg vid bron för att blockera för drönarbåtarna?
Ja detta är ju ett märkligt påstående! Jag har läst det i flera media att man ska sänka färjor.

Med tanke på längden så kommer det att krävas mer än hela nordens färjor för att täcka upp hela bron?

Det borde handla om några känsliga delar av bron? Kanske de som redan är skadade?
Citera
2023-08-26, 01:14
  #378598
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Ptjah.., nu om man ser på tidslinjen :

-Kom javelins typ först..
-Sedan artilleri i alla dess former, inklusive HIMARS, Caesar, etc, osv..
-Efter det tanks med Leo främst..
-Kryssningsmissiler kom sedan..
-Och ett industriellt stöd med att producera egna vagnar utav olika utförande..

-Sist så blev det då det utav Ukraina efterlängtade F16...

Så, vad kommer att bli nästa grej ?

-Tror personligen på JAS innan året är slut..
-Kanske F18 ifrån Australien första halvåret, nästa år.

Någon i tråden med andra tankar ?

Vet inte om det är nästa grej men kanske därefter så tror jag nog att de kommer börja be om saker att använda till sjöss.

Inte för att jag tror på det kanske men Visbyklassen är inte nödvändigtvis så dyr.
__________________
Senast redigerad av Kockumskranen 2023-08-26 kl. 01:21.
Citera
2023-08-26, 01:16
  #378599
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
AFU hävdar att de sköt ner ännu ett flygplan för ryssarna vid Robotyne.



https://twitter.com/FreudGreyskull/status/1695176938334343477
Trevligt!

Ser fram mot då AFU får F16 och JAS!

Tänk bara att AFU plockar allt ryskt flyg och radar långt innan ryssen fattat vad som händer!

Tattarcirkusen på marken kommer att skrika sig hesa efter luftunderstöd, då det i stället kommer flygattacker från AFU!

Kul att då se trollen och nyttiga idioter här gå upp i rök...
Citera
2023-08-26, 01:20
  #378600
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbolasse
Vad jag tror? Jag tror att Ukraina är minst lika fumliga, illa utrustade och omotiverade som Rysslands arme. Taffliga bönder som aldrig sett ett gevär förut, som helst vill fly till väst. Det kommer aldrig att kunna ge vapen till denna bondearmé så att de kan besegra Ryssland. USA/Nato vill få oss att tro att Ukraina är som Israel - ytterst stridbara och omöjliga att besegra i krig.
Det här kriget kommer att kunna fortgå i många år, och när det är slut är både Ryssland och Europa militärt och ekonomiskt utarmat. USA kommer stå som ekonomiskt garant för den nya värld som då ska byggas upp, och kunna naturligtvis diktera villkoren. Donald Trump kommer styra världen, och vi har inget annat att göra än att hurra med.

Ok då får vi vänta och se hur det går?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in