2023-08-23, 19:44
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av invandrar-leffe
Jo det kan man. Föreställ dig själv att du har 1000 000 kr som du inte behöver använda på ett par år. Skulle du då vara bered att låna ut dessa för 1% ränta? Jag skulle definitivt inte göra det.

Nej jag vill ha omkring 3% om jag ska låna ut nu ett år, tyvärr släpade en efter, går på1,4%, går ut december🤔, för lågt (jämfört med andra)
Citera
2023-08-23, 21:40
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Nej jag vill ha omkring 3% om jag ska låna ut nu ett år, tyvärr släpade en efter, går på1,4%, går ut december🤔, för lågt (jämfört med andra)
Jag skulle aldrig låna ut till 3% heller (alldeles för låg belöning i förhållande till risk) om det inte handlar om någon "bergsäker" låntagare med säkerhet för lånet.
Citera
2023-08-24, 04:07
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Jag skulle aldrig låna ut till 3% heller (alldeles för låg belöning i förhållande till risk) om det inte handlar om någon "bergsäker" låntagare med säkerhet för lånet.
Aroskapital. har just nu 4,25% inlåningsränta om man binder ett år, mina "fickpengar" för nästa år har jag just bundit. Årets "fickpengar" ligger på SevenDay Bank, obundet på 3,70 och bundet 3 månader på 4.0% Båda har statens insättningsgaranti. Inte bergsäkert, men säkert nog för mig. Har en del på börsen också, men de rör jag ogärna.

Topic. Ja, jag kommer att klara om utlåningsräntan höjs för jag har inga lån.
Citera
2023-08-24, 07:47
Medlem
Cripss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Du glömde bort den lilla detaljen som stavas reallöner.

Industrifacken förhandlade trots allt fram 7,4% i löneökningar över 2 år. Vidare minskar Svenskarnas skulder till förhållande till BNP ganska drastiskt nu.

Effekten av inflationen sedan skuldtoppen för hushållens skulder om 97.77% av BNP fjärde kvartalet 2020 är att skulderna nu minskat till 89.05% för första kvartalet 2023. Det är en minskning med 8.93% (eller 8.72 procentenheter). Källa SCB

Detta är den lägsta skuldsättningen för hushållen sedan 2017 och på drygt två år har vi alltså nästan arbetat av en tiondel av skuldbubblan. Tack vare negativ realränta. Det är inte 1:1 förhållande mellan negativ realränta och lån, som du är inne på spelar bland annat även reallöner in också. Men att skulderna nu minskat med 10% visar på att låntagare gynnas.

Om man tänker efter var det ganska givet att bostadsmarknaden räddas genom att låta negativ realränta äta upp folks höga lån. När som helst kan man slänga igen dörren för inflationen genom att helt enkelt bara höja styrräntan. Men det vore dumt med en unik chans att äta upp den höga skuldsättningen

De med mest lån gynnas mest. Likvida hyrestagare torsk igen.
Senast redigerad av Crips 2023-08-24 kl. 07:52.
Citera
2023-08-24, 14:00
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion

Du nöjer dig med 3% när inflationen är 9%?
Citera
2023-08-24, 14:07
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
Du nöjer dig med 3% när inflationen är 9%?

Vi har typ haft inflation i enlighet med målet sedan årsskiftet.
Citera
2023-08-24, 14:43
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Vi har typ haft inflation i enlighet med målet sedan årsskiftet.

Bra då! Men det mörkas av the deep stat, Riksbankfn och iluminati.
Citera
2023-08-24, 16:18
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
Bra då! Men det mörkas av the deep stat, Riksbankfn och iluminati.

Ja men visst fan… Glömde det!
Citera
2023-08-25, 22:02
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calvincandie
Tror nog du ändå behövde hålla i dig lite. Jag känner ingen som säljer på grund utav ränteläget, däremot närmare 10 par- och singlar som ser detta som ett finfint läge att växla upp sig och öka på hävstången. Jag sneglar själv på en villa i 12-miljonersklassen, men har inte sjötomt så går tyvärr bort.

Höjd ränta är det bästa som hänt oss som utöver aktier och investeringar också ser bostadsmarknaden som ett ypperligt ställe att dryga ut förmögenheten på. Det är som att handla aktier på enorm rea.

Bostadsmarknaden- och börsen - Enda stället sossar inte vågar handla när det är rea, det är därför the rich get richer, vi tänker och handlar därefter.

Är det någon som behöver hålla i sig lite så är det nog du samt att du behöver nog öppna upp dina ögon.
Allt handlar inte om dig och att du känner 10 par och singlar som ska växla upp hävstången.
Om du inte visste det så kan jag tala om för dig att i vårt avlånga land så finns det mer än 10 par, singlar etc etc.
Du har svårt att tänka dig att vissa kanske blir arbetslösa, sjukskrivna, blir ensamstående etc och sen har vi dom som lånat över sina tillgångar och har svårt att ta höga räntor med kombination med allt annat som har blivit dyrt.
Dom har förmodligen levt med tron att räntorna alltid skulle varit låga samt att dom inte har upplevt höga räntor.
Alla är ju inte lika rika som personerna som hänger på FB, eller hur?
Räntorna som är nu är inte höga öh, skulle väl säga att dom är mer åt det normala hållet.
Citera
2023-08-25, 22:04
Bannlyst
Vi börjar närma oss 5% räntan nu och än så länge verkar svensken klara sig fin fint ?
Citera
2023-09-22, 15:26
Medlem
nintendoKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mefa
Inga problem, jag har marginaler för en ränta på minst 7%.

Vi börjar närma oss 7% just nu.
Hur går det just nu för er alla?
Citera
2023-09-22, 17:00
Medlem
glajarns avatar
Citat:

Får ju bättre ränta på sparkontot än 3 %.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in