Citat:
Ursprungligen postat av
Du3EttCp
Det feta får du ringa och fråga Ryssland om. Jag har inte en aning om vad dom har eller har haft för planer.
Allt jag gör är att observera vad som händer.
Det hör ju inte till vanligheten att militära styrkor offentliggör sina underliggande taktiker, där tom rapporterande av förluster kan gynna motståndarsidan. Ryssland nöjer sig dock inte med att utelämna sanningen utan blåljuger tom om sådant, så inte mycket sanning finns att ta därifrån.
Citat:
En tränad soldat är värd mer än ett ting. Oavsett tillverkningskostnad. Därav att man överger materiel om det är nödvändigt för att spara liv.
Det vetefan om det ens stämmer i även de mest humanitära militärmakter, kvalificerade stridspiloter kan ju värderas högt medan fotsoldater med några veckors träning inte torde värderas särskilt högt i förhållande till dyrbar och nyttig utrustning, och i synnerhet inte förhållande till stor befolkning.
Det har ju varit vissa pro-ryssar som hävdat att Ryssland per nödvändighet måste vinna då de har större befolkning, och att det är en styrka att rysk militär inte värderar människoliv så högt då de kan kosta på sig operationer med stora mänskliga förluster där annan militär inte skulle vara lika självuppoffrande.
Citat:
Kanske att ett fordon inte kan starta, man har inte tid att felsöka, man har 15 min på sig att utgå...
Finns säkert massa orsaker. Självklart även fuck ups där man slarvat med underhåll eller blivit attackerade och flytt i panik.
Det finns ju naturligtvis många orsaker, men jag finner det fetade betydligt mer trolig orsak till att såpass mycket utrustning lämnades kvar i förra motoffensiven än att ryska armen skulle värdera enskilda soldaters liv mer än dyr utrustning.
I brist på bättre kan man bara konstatera vad som har skett och försöka dra slutsatser därifrån, där Ockhams rakkniv ger att ryssarna lämnade stora delar av ockuperat territorium då de helt enkelt flydde hals över huvud som reaktion på våldsanvändning de inte kunde hantera.