2023-08-25, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Så runt 33k/person i detta fall? (Men ska man inte räkna per person där var och en har ett grundavdrag?

Man kan ju tycka det, men om det är "ett onlyfans konto" så är det väl ett företag/aktör som levererar det.
Skatteverket har väl aldrig varit för "grupp" och sambeskattning har ju plockats bort.

Det är väl något man bör sätta sig ner med en skattejurist, men framförallt reda ut hur pengarna kommer in. Känns som handelsbolag som frontar OF med tre bolagsmän (då hade ju alla tre kunnat göra avdrag) hade varit lämpligt.
Citera
2023-08-25, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
Arbetsgivaren ska även betala in avgifter på 32%, sen ska ju staten ha moms på försäljningen, antar att inget av detta sköts utav onlyfans och att ta måste göra det själv via egen firma/ab.

Pengar in = 250’
Först moms 25%
250’/1.25=200’
Sen arbetsgivaravgifter/sociala avgifter på ~32%
200’/1.32=150’

Peder motsvarar bruttoinkomst summan motsvarande vad man hade fått på en lönespecification som anställd och man kan räkna vad det blir netto typ som du gjort.

Just of fallet så tror jag att de hanterar moms. Samma som med Patreon, donerar jag 5 usd/månad så debiteras jag 6.25 ink moms och det är ju en svensk momssats så jag förutsätter att den pyntas till SE.
Citera
2023-08-25, 15:51
TS måste väl (utöver att självklart skatta) även registrera enskild firma eller annan företagsform som tex AB och dessutom bokföra affärshändelserna? Räcker väl inte bara med att skatta en gång om året?
Citera
2023-08-25, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arboga-mytomanen
Nånting du har gemensamt med de andra från babbeinvasionen är samma impulstänkande och oförmågan att tänka ett steg framåt, eller i det här fallet 7 år framåt, det är nämligen tiden skatteverkets handläggare som jobbar heltid varje dag med fall som detta har på sig att upptäcka dig.
Ingen förståndig normalt funtad människa med familj/barn och som har planer att leva att normalt liv de nästkommande åren skulle överväga att riskera åka dit för skattebrott i den skalan som det i det här fallet närmar sig om det får fortsätta som det gör.
Skattebrott är inte att leka med i Sverige, och om du tycker det är modigt att skita i det så varsågod.

hahahahha!!

ja, det kommer säkert SKITA SIG REJÄLT FÖR TS för att HEN inte deklarerade 90k eller 250 eller vad i helvete ni nu surrar om.

Pajaser, hela högen
Citera
2023-08-25, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dansksisu
hahahahha!!

ja, det kommer säkert SKITA SIG REJÄLT FÖR TS för att HEN inte deklarerade 90k eller 250 eller vad i helvete ni nu surrar om.

Pajaser, hela högen
Om man frågar om skatt i ett ekonomiforum så är det rätta svaret enligt dig "skit i det LOL". ¿?
Citera
2023-08-25, 16:13
Medlem
arboga-mytomanens avatar
Citat:
hahahahha!!

Pajaser, hela högen
Väldigt övertygande argument du har, "hahahahah!!" plus sarkasm om att summor på 250k inte skulle granskas. Kom med riktiga argument om varför det inte skulle vara någonting att oroa sig för eller stick från tråden. Jag har sett med egna ögon hur personer åkt dit på oskattade summor på några hundra tusen så jag vet att du snackar skit. Men du får som sagt komma med något övertygande istället för att tramsa.

Till TS så kan jag tillägga att om det uppdagas så kommer du även troligtvis beläggas med näringsförbud vilket betyder att du inte kommer få tillstånd att kunna starta enskild firma med F-skattesedel om du nu skulle få för dig att bedriva verksamheten på det sättet.
Citera
2023-08-25, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omniscientpotent
Om man frågar om skatt i ett ekonomiforum så är det rätta svaret enligt dig "skit i det LOL". ¿?

Svaret är sluta vara så jädra neurotisk.

Ja, man "ska" skatta på of, som med allt annat.

Kan ts skita i att skatta de hen tjänat hittills å de går obemärkt? 99 procent chans ja.

Bör ts skatta om hen ska forttta dra in hundratusentals Per år? Ja.

Det fifflas utav helvete med skatter i Sverige, särskilt hos de "rika", skatteverket har fullt upp med sina miljon eller miljardbelopp av skattefusk.
Citera
2023-08-25, 16:21
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisLynch
Oavsett om kontrolluppgift skickas så är du skyldig att betala dina skatter.

Sannolikt rapporterar inte onlyfans intäkter per kreatör, men betalar väl moms på de tjänster som sålts i respektive land.

Alla svenska banker skickar kontrolluppgifter på kontons saldon till skv. Kundkännedomskraven kan stjälpa det för dem om det kommer oförklarliga insättningar. Men det verkar vara lite oklart hur de hanterar sina konton och vilken bolagsform som används.
Jag menar bara att det är dessa frågor ts bör fråga sig och utreda. Det framgår av hennes sätt att uttrycka sig att det inte är avgörande för henne huruvida hon är skattskyldig eller inte.
Citera
2023-08-25, 16:37
Medlem
arboga-mytomanens avatar
Citat:
Nej, det har du inte sett och nej, normala personer sitter ej å snackar om sina vänner med skattefusk lmfao.

Du är en neurotisk typisk svensk "man" som bajsar på dig så fort staten höjer sin näve, du ställer dig i ledet för att bli frivilligt rövknullad.
Du har alltså inga belägg för det du säger utan fyller dina svar med förolämpningar och andra oförskämdheter? Okej då vet vi.
Jag har aldrig nämnt att vänner sitter och snackar skattefusk sinsemellan. Att jag vet folk som åkt dit för oskattade summor på några hundratusen är jag knappast ensam om.
Vad jag är för typ av "man" har inte till saken att göra, men du kan uppenbarligen inte diskutera utan att dra in det. Pajas.
Citera
2023-08-25, 17:07
Medlem
arboga-mytomanens avatar
Citat:
Hahaah! Ja, jag är säker på att du har vänner som har jobbat för 200k, fått in pengarna på kontot, ek deklarerat denna ENORMA summa å sen har det gått åt helvete för dom!!

Svenska män alltså, samtidigt som ni sitter och slickar staten i röven för 90k pga er neurotiska natur så garvar Mohamad brallorna av sig när han tjänar stordeg på pizzeria och massage AB med.några enkla skattefiffeltrick
(FB) Ung vuxen, personlig konkurs. Vill bara dö....
Här har du ett liknande exempel på en kvinna som horat ut sig, ej deklarerat och blivit påkommen.
Mohammed garvar inte hur länge som helst. Du kanske inte är medveten om att det är just dessa som är överrepresenterade i denna brottslighet?
Som sagt, för tredje gången nu, kom med något övertygande argument om varför detta skulle vara helt ofarligt. Börjar bli riktigt trött på dina fjantsvar och besatthet om svenska män
Citera
2023-08-25, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneTap
tja. ja o två tjejer har tjänat cirka 250k på vår gemensamma onlyfans o undrar hur de ligger till med skatten. förra året tjäna vi 90k som vi inte skatta en krona på o skatteverket har inte sagt nåt. kan de va så att de gills som hobby projekt = ingen skatt? eller om vi måste skatta hur många procent e de som ryker? o hur e de tänkt att vi ska deklarera rent praktiskt? finns de nån only fans blankett? ringde skatte verket förut o dom sa att ja skulle bli upp ringd av nån som va insatt på området men ja har väntat 2 veckor o inte fått nått samtal. så just nu känns de smartast o bara avvakta o om skatteverket inte återkommer så tolkar ja de som att de e skatte fritt... nån som vet om de stämmer? =)

Du är ju seriöst efterbliven, du hade kunnat hitta svaret på 2 sekunder om du bara hade Googlat.

Och det krävs ju knappast ens att Googla, behövs knappast något större krav på logiskt tänkande för att fatta att man måste skatta när det rör sig om såna summor, jävla idiot, hoppas polisen tar dig och dina tjejkompisar och att ni åker upp i rättegång
Citera
2023-08-25, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Jag menar bara att det är dessa frågor ts bör fråga sig och utreda. Det framgår av hennes sätt att uttrycka sig att det inte är avgörande för henne huruvida hon är skattskyldig eller inte.

I endorse that analysis

Men vadå, skall man kolla upp saker?

Tänker på stackaren som daytradade på fonddepå och fick 2 miljarder i kvarskatt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in