2023-08-25, 15:49
  #378481
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Helt rätt, det fetade.

Du har ju också rätt i att mentaliteten är olika i Tyskland för hundra år sedan och Ryssland. Men jag tror att vi faktiskt bör behandla ryssarna på ett sådant sätt att de känner att de är välkomna i gemenskapen givet att de kan uppföra sig ordentligt och visar intresse för att vara med. Ingen vinner på att man bara kompromisslöst spärrar in dem i isoleringscell på livstid. Jag tror på "villkorlig frigivning" om de kan visa att de kan sköta sig.
För att få förlåtelse måste man visa ånger över de fel man gjort.
Citera
2023-08-25, 15:50
  #378482
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Robotyne, Prigozjin och nationaldagslandstigningen på Krim i all ära, men den största händelsen denna vecka var nog utslagningen av S 400-batteriet i närheten av Olenivka på Tarkhankuthalvön i förrgår.

Vad i helvete sysslar det ryska luftförsvaret (och S 400-batterierna) med egentligen? Luftvärnet skulle vara ryssarnas främsta trumfkort vid händelse av en storkonflikt mot en fiende av Natos eller Kinas dignitet. Man har i decennier arbetat på att plocka fram diverse system som - på pappret - skulle kunna etablera närmast vattentäta A2AD-bubblor över vilken krigsskådeplats som helst. Nu sker genombrott efter genombrott utförda av en "Tier #2"-motståndare med delvis hemsnickrade kryssningsrobotar och drönare.

Den 23 augusti rök alltså ett helt jävla batteri S 400 och dessutom - vilket inte fick så mycket medietäckning - inte mindre än tre stycken S 300-batterier i södra Cherson. Detta ska bara inte vara möjligt.

Ett S 400-batteri ska vara ett sofistikerat vapensystem. Stridsledning och radaranläggningar står skilda från de mobila robotplattformarna och deras fyra tuber. Radarn ska täcka upp samtliga våglängder och dessutom ha hoppande frekvenser för att inte anti-radar ska kunna låsa på dem. Systemet ska kunna särskilja och bearbeta närmare hundra potentiella mål samtidigt. Batteriet är dessutom skyddat av mindre luftvärnssystem (Pantsir, BUK, TOR, etc) för att inte råka ut för obehagliga överraskningar i form av lågflygande eller närliggande motmedel.

Tidigare under sommaren har en handfull enheter ingående i S 400-batterier skadats genom salvor av GMLRS. Det verkar då som om radarkapaciteten har mättats av alla inkommande mål och inte förmått skydda systemet fullt ut.

Den här gången handlade det om en ombyggd ukrainsk sjömålsrobot (!) av typ R360 Neptunus som kom inflygande på låg höjd och träffade övervakningsradarn av typ 48Y6-K1 Podlet. När väl denna var utslagen utsattes hela batteriet för en spärreld av Storm Shadows som slog ut i princip allt som existerade i batteriväg. Utan Podlets kunde alltså resterande undersystem varken bekämpa robotarna eller de plattformar som avlossade dessa, nämligen det ukrainska flygvapnets kvarvarande attackflygplan av typ Su-24.

Om S 400 inte kan försvara sig själv mot mättnadsattacker (GMLRS) eller lågflygande kryssningsrobotar (Neptunus) - vad i helvete ska den då vara bra för om den ställs inför en motståndare med mycket större resurser än Ukraina? Det här bådar inte gott för de länder som har anammat rysk materiel och rysk doktrin. Framför allt Kina och Indien kan nog hålla sig för skratt.

Rent parentetiskt måste det också kännas lite bittert för den ryska generalstaben att ukrainarnas Patriot-system (som hånats av ryssarna sedan Gulfkrigets dagar) i princip plockar ned allt som ryssarna skickar iväg.


Välkommen tillbaka ifrån din självvalda paus (att göra som sin fru vill är klokt ibland ), tack för ett väldigt informativt inlägg, jag undrar vad Erdogan tänker nu om sitt luftförsvar, det kanske inte var så klokt att satsa på det ryska S-400-systemet trots allt.

Inte nog med att han retade upp amerikanarna rejält, systemet verkar ju sårbart om man får de rätta underättelseuppgifter som behövs för att slå ut det.

Det jag fetade i ditt inlägg är nog vad Erdogan funderar på just nu.
Citera
2023-08-25, 15:59
  #378483
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Robotyne, Prigozjin och nationaldagslandstigningen på Krim i all ära, men den största händelsen denna vecka var nog utslagningen av S 400-batteriet i närheten av Olenivka på Tarkhankuthalvön i förrgår.

Vad i helvete sysslar det ryska luftförsvaret (och S 400-batterierna) med egentligen? Luftvärnet skulle vara ryssarnas främsta trumfkort vid händelse av en storkonflikt mot en fiende av Natos eller Kinas dignitet. Man har i decennier arbetat på att plocka fram diverse system som - på pappret - skulle kunna etablera närmast vattentäta A2AD-bubblor över vilken krigsskådeplats som helst. Nu sker genombrott efter genombrott utförda av en "Tier #2"-motståndare med delvis hemsnickrade kryssningsrobotar och drönare.

Den 23 augusti rök alltså ett helt jävla batteri S 400 och dessutom - vilket inte fick så mycket medietäckning - inte mindre än tre stycken S 300-batterier i södra Cherson. Detta ska bara inte vara möjligt.

Ett S 400-batteri ska vara ett sofistikerat vapensystem. Stridsledning och radaranläggningar står skilda från de mobila robotplattformarna och deras fyra tuber. Radarn ska täcka upp samtliga våglängder och dessutom ha hoppande frekvenser för att inte anti-radar ska kunna låsa på dem. Systemet ska kunna särskilja och bearbeta närmare hundra potentiella mål samtidigt. Batteriet är dessutom skyddat av mindre luftvärnssystem (Pantsir, BUK, TOR, etc) för att inte råka ut för obehagliga överraskningar i form av lågflygande eller närliggande motmedel.

Tidigare under sommaren har en handfull enheter ingående i S 400-batterier skadats genom salvor av GMLRS. Det verkar då som om radarkapaciteten har mättats av alla inkommande mål och inte förmått skydda systemet fullt ut.

Den här gången handlade det om en ombyggd ukrainsk sjömålsrobot (!) av typ R360 Neptunus som kom inflygande på låg höjd och träffade övervakningsradarn av typ 48Y6-K1 Podlet. När väl denna var utslagen utsattes hela batteriet för en spärreld av Storm Shadows som slog ut i princip allt som existerade i batteriväg. Utan Podlets kunde alltså resterande undersystem varken bekämpa robotarna eller de plattformar som avlossade dessa, nämligen det ukrainska flygvapnets kvarvarande attackflygplan av typ Su-24.

Om S 400 inte kan försvara sig själv mot mättnadsattacker (GMLRS) eller lågflygande kryssningsrobotar (Neptunus) - vad i helvete ska den då vara bra för om den ställs inför en motståndare med mycket större resurser än Ukraina? Det här bådar inte gott för de länder som har anammat rysk materiel och rysk doktrin. Framför allt Kina och Indien kan nog hålla sig för skratt.

Rent parentetiskt måste det också kännas lite bittert för den ryska generalstaben att ukrainarnas Patriot-system (som hånats av ryssarna sedan Gulfkrigets dagar) i princip plockar ned allt som ryssarna skickar iväg.

Jag tror att hela världen, och i synnerhet väst, togs på sängen av drönarnas effektivitet i det här kriget. Plötsligt kan man göra samma sak med en drönare för 10000 kr som tidigare krävde attackhelikopter eller flyg för hundratals miljoner. Och det med mindre risk för upptäckt och nedskjutning och helt utan att riskera människors liv. Forskningen och utvecklingen inom drönarområdet ligger i Asien, med Kina som ohotad etta. EU/USA är hopplöst frånåkta. Iran och Turkiet ligger decennier före väst.
Citera
2023-08-25, 16:03
  #378484
Medlem
BluePrinces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
I Ryssland har man grävt upp Wagnersoldaternas gravar och lagt grus där istället. Vanligt Moskvamongoliskt människoförakt. Regimen får nu båda pacifister och militarister mot sig.
https://twitter.com/wartranslated/status/1695044436038693017



Du menar dag 3 när man skulle ha erövrat Kiev?

Jag fattar inte, varför har man grävt upp gravarna och byggt liksom en väg fram till monumentet mitt ute i ingenstans??

Kan någon förklara?
Citera
2023-08-25, 16:06
  #378485
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Jag tror att hela världen, och i synnerhet väst, togs på sängen av drönarnas effektivitet i det här kriget. Plötsligt kan man göra samma sak med en drönare för 10000 kr som tidigare krävde attackhelikopter eller flyg för hundratals miljoner. Och det med mindre risk för upptäckt och nedskjutning och helt utan att riskera människors liv. Forskningen och utvecklingen inom drönarområdet ligger i Asien, med Kina som ohotad etta. EU/USA är hopplöst frånåkta. Iran och Turkiet ligger decennier före väst.

Piggekott du tycker att Iran kör ifrån väst i drönar teknik? du vet att ganska många länder har drönare som inte direkt är i kriget, men det finns många amerikanska drönare som flygs där som soppar mattan med drönarna du pratar om från kina och asien som du pratar om.
Dom drönarna är inga stora avancerade drönare, dom är i 10000 kr klassen

Dom militära är en annan femma, men dom är inte med i denna konflikten

Ser mycket väst här och inte ditt skitsnack
https://www.slashgear.com/1324892/best-military-drones-2023/
__________________
Senast redigerad av Jaay 2023-08-25 kl. 16:13.
Citera
2023-08-25, 16:16
  #378486
Medlem
TotalWars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Jag tror att hela världen, och i synnerhet väst, togs på sängen av drönarnas effektivitet i det här kriget. Plötsligt kan man göra samma sak med en drönare för 10000 kr som tidigare krävde attackhelikopter eller flyg för hundratals miljoner. Och det med mindre risk för upptäckt och nedskjutning och helt utan att riskera människors liv. Forskningen och utvecklingen inom drönarområdet ligger i Asien, med Kina som ohotad etta. EU/USA är hopplöst frånåkta. Iran och Turkiet ligger decennier före väst.

Att tro att kineserna är etta i någonting är lite som att tro att Ryssland är världens andra millitära stormakt. Maken till överskattat land. Låt oss se hur starka de är i motvind, det jag sett hitills imponerar inte alls.
Citera
2023-08-25, 16:19
  #378487
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TotalWar
Att tro att kineserna är etta i någonting är lite som att tro att Ryssland är världens andra millitära stormakt. Maken till överskattat land. Låt oss se hur starka de är i motvind, det jag sett hitills imponerar inte alls.

https://twitter.com/wartranslated/status/1563629619047239680

Den där faller in i pigges hasch psykos, en rysk drönare blir kapad av Ukraina... hahahhaha
Citera
2023-08-25, 16:20
  #378488
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Jag tror att hela världen, och i synnerhet väst, togs på sängen av drönarnas effektivitet i det här kriget. Plötsligt kan man göra samma sak med en drönare för 10000 kr som tidigare krävde attackhelikopter eller flyg för hundratals miljoner. Och det med mindre risk för upptäckt och nedskjutning och helt utan att riskera människors liv. Forskningen och utvecklingen inom drönarområdet ligger i Asien, med Kina som ohotad etta. EU/USA är hopplöst frånåkta. Iran och Turkiet ligger decennier före väst.

Tröttnar du aldrig på att ha fel och att dra fel slutsatser ? Väst har hållt på med drönare och styrsystem bra mycket längre och är längre fram i utvecklingen .

Det du pratar om är billig kvantitet kontra lite dyrare kvalitet.

Den enda fördelen med " kvantitet " är att det är billigt och snabbt att omsätta samt att man teoretiskt kan hoppas på att mätta fiendens system och motmedel och att någon kanske träffar rätt / Med en sådan tillverkningsfilosofi kan man lugnt utgå från en ganska hög felprocent samt en låg verkan i avsett mål .

För övrigt var exempelvis Ryssarnas Orlan ingalunda dålig . Haken i det hela var att de hade för få av dem och att komponenterna kom från väst.

Vad du sedan ska ha drönare till utan adekvata länksystem som kan dela data på ett relevant sätt övergår dock vad jag förstår ? Personligen skulle jag byggt ett fungerande länksystem först och efter det byggt drönaren och integrerat det i länksystemt
Citera
2023-08-25, 16:26
  #378489
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Kina har drönare med AI som själva kan navigera efter terrängen om GPS inte funkar. Söka upp, identifiera och bekämpa mål enligt egna beslut om länkar inte funkar. Det är mycket mindre sårbart.

https://www.sciencealert.com/swarms-of-drones-are-being-trained-to-dodge-their-way-through-thick-forest

är det det här du menar? Det är inte riktigt samma sak som det du beskrev men okej.
Citera
2023-08-25, 16:31
  #378490
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Välkommen tillbaka ifrån din självvalda paus (att göra som sin fru vill är klokt ibland ), tack för ett väldigt informativt inlägg, jag undrar vad Erdogan tänker nu om sitt luftförsvar, det kanske inte var så klokt att satsa på det ryska S-400-systemet trots allt.

Inte nog med att han retade upp amerikanarna rejält, systemet verkar ju sårbart om man får de rätta underättelseuppgifter som behövs för att slå ut det.

Det jag fetade i ditt inlägg är nog vad Erdogan funderar på just nu.

Sedan ett par år tillbaka arbetar den turkiska vapenindustrin på ett helt eget luftvärn som ska ersätta S 400. Man kan säga mycket om turkarna, men deras vapenindustri är icke att förakta. Det finns olika skäl till att turkarna vill byta ut S 400.

1. Det blir skräddarsytt och bättre.

2. Det kan bli en exportprodukt.

3. Det blir mindre spänningar med Washington.

4. Exportversionen av S 400 är mycket sämre än den ryssarna själva har.

5. Ryssarna har insyn i turkarnas användning av systemet genom ett bindande serviceavtal, vilket medför att Turkiet har tvingats välkomna vad som inte kan betecknas som annat än ryska spioner på turkisk mark - och dessutom betala för kalaset.

Turkiets S 400 verkar alltså vara bli en parentes.
Citera
2023-08-25, 16:33
  #378491
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
https://www.sciencealert.com/swarms-of-drones-are-being-trained-to-dodge-their-way-through-thick-forest

är det det här du menar? Det är inte riktigt samma sak som det du beskrev men okej.

Ojdå! Ljuger pigge igen när han plockar fram saker ur röven?
Vilken skräll!

Nåväl, då går pigge bara vidare med en ny lögn snart!
Citera
2023-08-25, 16:39
  #378492
Avstängd
smaug20017s avatar
Prigosvins minnesmärke blev vandaliserad och de fördömer gärningen. Deras gravar vandaliserades. Film och text på engelska...

https://twitter.com/wartranslated/status/1695044436038693017

Vorfur ni dett gorra detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in