Citat:
Ursprungligen postat av
BMH
Människans sexualitet är nog inte så vacker. Tex Dumpen, Patrik Sjöberg jagar hebefiler, där män blir påkomna med att försöka få sexuell kontakt med barn är ett exempel. Det är nog en romantisk fantasi att sex är fint och vackert för det mesta. Är det frivilligt är det okey och de inblandade är i lovlig ålder. Linda Skugge är nog ett ett naturligt? exempel på hur människans sexualitet varierar oavsett om det är helt främmande för andras erotik. Människor har olika gränser och beror inte på att vara porrskadad, vad nu det är. Då kan man ju vara sexuellt skadad om man är för pryd och hämmad sexuellt
Ja, i det fetade har du helt rätt att man inte ska ha några illusioner utan där är sexualitet mer på ett spektrum (ej att förväxlas med tramsigt transgenderistiskt spektrum) som kan yttra sig på olika sätt för olika personer och även samma person i olika sammanhang.
För de personer som har väldigt finkänslig syn ter sig ju reguljär hårdporr som helt obegripligt, medan för andra är sexualitet alltid råporrig till sin natur, medan medelindividen ofta är förmögen att uttrycka sin sexualitet stundtals i såväl råporriga situationer och andra mer känslomässigt romantiska.
Människan är ju till sin natur inte särskilt vacker varelse utan finns väldigt mycket mångfald, det finns många kulturer genom mänsklighetens historia där saker som vi uppfattar som totalt barbariska istället sågs som helt naturliga. Sådana kulturer blir ju också självförstärkande, i och med att sådana saker utmålas som naturliga blir det till slut också naturligt för många människor som aldrig annars skulle tyckt det under mer neutral uppväxtmiljö.
Personer med anti-sociala personlighetsstörningar har ju också alltid funnits, vissa har säkerligen blivit sådana pga trauma, men för vissa kan det också vara medfött utan att vara följd från "skada".
Detsamma gäller nog också olika sexuella yttringar, där vissa bara är avvikande i bemärkelsen annorlunda från standard, medan vissa också är avvikande i bemärkelsen skadlig där pedofili är typexempel.
Just för att jag inte tror att människan och tillhörande variationer alltid är goda tror jag faktiskt också att det spelar roll i vilken riktning som samhället kan påverkas i.
Ifall jag skulle berätta för andra att jag till vardags finner det väldigt underhållande och rogivande när personer i underställning plågas och förnedras av mig, skulle folk med rätta känna sig obehagliga med mig och inte tycka det är en inställning de vill se i samhället.
Däremot om jag inte bara skulle finna det allmänt rogivande utan dessutom sexuellt upphetsande att göra så, då blir det ju av någon anledning inte alls så illa utan bara lite intressant avvikelse som man inte bara ska tolerera utan tom tycka är till skillnad från tråkig standard-sexualitet också lite tufft rebelliskt.
Moralpanik har ju yttrat sig på lite olika sätt genom historien där personer ser sig som gatekeepers för att inte samhället helt ska förfalla, där exempelvis all form av tolerans av homosexualitet per nödvändighet skulle leda till bestialism och pedofili. Jag är också tillräckligt gammal för att minnas paniken när rollspel & hårdrock musik betraktade med största skepsis eller tom ansågs väldigt skadligt för ungdomen.
Lärdomen av detta verkar ha blivit att all form av känslomässigt motstånd mot avvikelser per definition alltid är oberättigad och inskränkt rädsla, men det är faktiskt inget som jag skriver under på utan tycker det är att verkligen kasta barnet med badvattnet.
Summa summarum, det har funnits och finns massor av kulturer och samhällen där det inte finns mycket respekt för personer i underställning eller deras långsiktiga välbefinnande som underställs andras. Jag har inte den minsta lust att samhället glider åt det hållet, och även om det inte nödvändigtvis är en given konsekvens så ser jag iaf att det finns en risk med det om sexuella inriktningar av LS & co normaliseras och tas med en klackspark.
Det är illa nog att LS i egenskap av etablerad kulturpersonlighet har en viss följarskara som tar intryck, och jag finner det inte osannolikt att kvinnor i LS ålder som följt Skugge också kan föra ner det till betydligt yngre kvinnor. Det värsta är ju dessutom andra kulturskribenter/ledare som hejar på, så det är väl tidsfråga innan andra kända personer "kommer ut" och vips har sådana läggningar tom blivit lite hippt.
Vad gäller det eviga tjatet om mångfald som styrka kan jag ju hålla med om att regnbågar är ganska fina och lite trist att bara godkänna vissa färger, däremot tycker jag inte att man kan dra slutsatsen att alla ljusets våglängder är intressanta och harmlösa, då UV-ljus och gammastrålning i högsta grad kan vara skadliga.