2023-08-25, 11:55
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TurboLinda
Jag vill gärna se dina specifika förslag till lösningar utifrån kravspecifikationerna (som dock krävde mer än ”ett vanligt bord”). Det kan vara till hjälp för framtida projekt.
Din oförmåga att bredda perspektivet är påtalande.

Det går givetvis att ändra kravspecifikationen, hade kostnaden för bordet varit 1,5 miljon så hade de givetvis backat och ändrat önskemålet på bordet.

Ditt etta-nolla perspektiv gör att du låser in dig o låser fast dig tankemässigt totalt.

Precis som allt annat i kommunala projekt..om ngt anses för dyrt så ändrar man kravbilden. Ex föreläsare, konsulter, byggnads o konstprojekt elr renoveringar. Det borde till o med d fatta elr hur?
Citera
2023-08-25, 11:59
Medlem
TurboLindas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pancev
Din oförmåga att bredda perspektivet är påtalande.

Det går givetvis att ändra kravspecifikationen, hade kostnaden för bordet varit 1,5 miljon så hade de givetvis backat och ändrat önskemålet på bordet.

Ditt etta-nolla perspektiv gör att du låser in dig o låser fast dig tankemässigt totalt.

Precis som allt annat i kommunala projekt..om ngt anses för dyrt så ändrar man kravbilden. Ex föreläsare, konsulter, byggnads o konstprojekt elr renoveringar. Det borde till o med d fatta elr hur?
Jag tänker mig att infällda uttag numera är standard i nya konferensbord eftersom alla vill sitta med elektroniska apparater på mötena. Din idé om att köpa ett vanligt bord uppfyller alltså inte basala förväntningar på den här typen av möbel.

Är det inte bättre att du skaffar dig lite överblick över det du uttalar dig om innan du fäller avgörandet?
Citera
2023-08-25, 12:03
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Jag tänker mig att infällda uttag numera är standard i nya konferensbord eftersom alla vill sitta med elektroniska apparater på mötena. Din idé om att köpa ett vanligt bord uppfyller alltså inte basala förväntningar på den här typen av möbel.

Är det inte bättre att du skaffar dig lite överblick över det du uttalar dig om innan du fäller avgörandet?
finns hundra bord med uttag elr så fäster man under bordet.

kostnaden för bordet var ju för att de skulle kunna ha konst inuti det. tror du infällda uttag kostar 590 000? Herregud vad du är trött alltså..riktig humor.

Infällda uttag

såg du bordet ens? det är inget mastodontbord vi pratar om här.
Citera
2023-08-25, 12:06
Medlem
TurboLindas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pancev
finns hundra bord med uttag elr så fäster man under bordet.

kostnaden för bordet var ju för att de skulle kunna ha konst inuti det. tror du infällda uttag kostar 590 000? Herregud vad du är trött alltså..riktig humor.

Infällda uttag

såg du bordet ens? det är inget mastodontbord vi pratar om här.
Jag tror inte heller att det är uttagen som har kostat, nej.
Citera
2023-08-25, 12:10
Medlem
Farbaute666s avatar
Bordet såg ju ärligt talat riktigt fint ut, och syftet att hylla de kända glaskonstnärerna är ju positivt, det gäller väl bara att se till att allmänheten får tillträde till lokalen. Ville kommunen spara pengar kunde de väl återremittera ett gäng lycksökare som inte gör orten särskilt glad..
Citera
Medlem
TurboLindas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laszlo Kovacs
160 000 är momsen, som kommuner får tillbaka.
Det betyder att vi kan utgå från att uppgiften om att 160 000 skulle tillkomma för glaskonst inte stämmer, om jag uppfattar dig rätt.
Citera
Medlem
Citat:
Jag tror inte heller att det är uttagen som har kostat, nej.

Ge dig nu ditt mongo, för bara 60k får man ett mer användbart och mer hållbart konferensbord för 10 pers.
Citera
2023-08-25, 12:28
Medlem
Computerzs avatar
Har de på riktigt budgeterat 1,4 milj för att bygga om ett konferensrum?! Låter helt sjukt. 600k för ett bord, konst eller inte, är helt vrickat. Dessa pengar måste kunna användas på ett bättre sett.

Citat:
Det var i slutet av 2020 som teknik- och fritidsnämnden beslutade att äska knappt 1.4 miljoner kronor till en ny konferenslokal. Den uppskattade kostnaden för möbler låg då på 250 000 kronor, medan själva ombyggnaden skulle beräknades kosta 700 000.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sm...ner-i-emmaboda
Citera
2023-08-25, 12:34
Medlem
Avskeda ALLA inblandande - allt annat är otänkbart.

Det här är utan tvekan bland det dummaste jag hört…
Citera
2023-08-25, 12:42
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
De har blivit blåsta, köpt Zlatans badkar Alternativt är det något inköpt för framtida översvämningar, en ark för att rädda kommunledningen Hiskeligt ful konstinstallation(om det är en sådan) och ser väldigt opraktiskt ut. Dags att införa någon form av politiker-test/körkort för att sålla bort alla blandsaftskallar.

Vitrinen i mitten ser ju ut att vara en manslängd. Kanske har KSO:n planer på att balsameras och läggas däri till allmän beskådan, vid sitt frånfälle?

/AI
Citera
2023-08-25, 12:47
Medlem
Finns inget bättre än att fakturera kommuner och myndigheter. Bara att förse sig!
Citera
2023-08-25, 12:50
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Vitrinen i mitten ser ju ut att vara en manslängd. Kanske har KSO:n planer på att balsameras och läggas däri till allmän beskådan, vid sitt frånfälle?

/AI

Mycket möjligt Helt tokigt detta. När det rör offentliga medel bör man vara sparsam(även om man skulle använda bordet i något marknadsföringssyfte så motiverar det knappast priset), privata företag därimot kan slänga upp nån Monet och ett gäng Haupt chiffonjéer i sitt konferensrum om de betalar för det själva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in