2023-08-25, 09:50
  #378385
Medlem
ReijoHervonens avatar
Har den ryska försvarslinjen söder om Robotyne kollapsat?

"At Zaporizhzhia direction Russian army shelled Yehorivka, Chervona Krynytsya, Orikhiv, Novodanylivka, Robotyne, Ilchenkove of Zaporizhzhia region."

https://liveuamap.com/en/2023/24-august-at-zaporizhzhia-direction-russian-army-shelled

Notera att denna by Ilchenkove ligger 5-6km söder om Robotyne, såvida ryssarna inte artilleribeskjuter egna trupper (vilket är möjligt då dom inte är speciellt smarta) så har Ukraina truppnärvaro där.
Citera
2023-08-25, 09:52
  #378386
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Krig är en investering - USA.

Alla som dött under kriget är bara nummer för dessa psykopater.

Ryssarna verkar förbereda sig för krig hela tiden mellan krigen. Hur kan man spara varenda kanon som byggts sedan typ 1700-talet? Om USA ser krig som en investering, vad gör då inte ryssarna som hellre lägger pengar på vapen än på rinnande vatten åt befolkningen?
Citera
2023-08-25, 10:02
  #378387
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Ryssarna verkar förbereda sig för krig hela tiden mellan krigen. Hur kan man spara varenda kanon som byggts sedan typ 1700-talet? Om USA ser krig som en investering, vad gör då inte ryssarna som hellre lägger pengar på vapen än på rinnande vatten åt befolkningen?
Det är en kostnad att destruera gammalt militärt material på ett säkert och hållbart sätt. Enklare att bara ställa skiten på en soptipp i Sibirien. Vem vet, någon gång kanske den kan användas igen. Ryssarna har gott om land att förgifta med pansar som långsamt rostar sönder.
Man får väl hoppas för deras egen skull att de faktiskt har destruerat sina gamla förbjudna kärn-, kemiska och biologiska vapen som de lovat. Vore trist för Ivan och Natalia om de grejerna läcker ut sitt innehåll annars.
Citera
2023-08-25, 10:02
  #378388
Avstängd
smaug20017s avatar
Vänta lite nu här, har ukrainska båtdrönare plockat ett till skepp? Har jag missat något?
Citat:
Ukraine's home-grown sea drones have "paralyzed the activity of Russia's Black Sea Fleet" and are now in mass production: Budanov

30-40% hit their target

"Their ships never go north of Sevastopol"

One mighty Ukrainian sea drone exploding 100 m from the Russian frigate Admiral Essen caused a blast so powerful it knocked the warship out of commission for 3 1/2 months
https://twitter.com/ArmedMaidan/status/1694722786231799918
Citera
2023-08-25, 10:09
  #378389
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smaug20017
Vänta lite nu här, har ukrainska båtdrönare plockat ett till skepp? Har jag missat något?

https://twitter.com/ArmedMaidan/status/1694722786231799918

Det ser ut som den förra båten på bilden, men om något annat har skett vet jag icke
Citera
2023-08-25, 10:11
  #378390
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Har den ryska försvarslinjen söder om Robotyne kollapsat?

"At Zaporizhzhia direction Russian army shelled Yehorivka, Chervona Krynytsya, Orikhiv, Novodanylivka, Robotyne, Ilchenkove of Zaporizhzhia region."

https://liveuamap.com/en/2023/24-august-at-zaporizhzhia-direction-russian-army-shelled

Notera att denna by Ilchenkove ligger 5-6km söder om Robotyne, såvida ryssarna inte artilleribeskjuter egna trupper (vilket är möjligt då dom inte är speciellt smarta) så har Ukraina truppnärvaro där.
Japp det verkar så.
Det rapporteras även om smällar i Tokmak, 3 mil SSV om Robotyne. Andra försvarslinjen verkar vara på väg att falla ihop också och då kan vi bara hålla tummarna för ett upprullande!
Citera
2023-08-25, 10:14
  #378391
Medlem
tr0llelitos avatar
Nästan EN MILJON människor har lämnat Ryssland sedan kriget startade, varav en stor mängd är högutbildade:
https://twitter.com/shashj/status/1694666663038202086
Och så ska Ryssland förbjuda engelska...
1: Hur fan ska landet klara sig när all denna arbetsföra välutbildade massa emigrerat?
2: Tror ni de framtida högutbildade ryssarna som bara pratar Ryska någonsin kommer kunna jobba utomlands?
Putin skapar ett ryskt fängelse
Citera
2023-08-25, 10:19
  #378392
Medlem
Det surrar rykten på twitter om att ukrainska styrkor redan skall ha nått norra Novoprokivka, men förmodligen lär jag mig aldrig att stava rätt. Det ser ut som en mycket snabb framryckning.

Jag tror att det är ganska rörigt där även bögryska styrkor gör mottacker för att stoppa upp de framryckande styrkorna. Vi såg samma sorts krigföring när Ukraina gick till offensiven i västra Kherson men Ukrainska armén har blivit mycket bättre sedan dess.

Vad gäller normtalet för utslagna bögkriminella per dygn kan vi inte längre hålla 510 per dygn utan får sänka till ungefär 450 per dygn. Men även det normtalet är tillräckligt för att bryta ryggraden av GloboHomofederationens krigsansträngningar.
Citera
2023-08-25, 10:19
  #378393
Avslutad
Ryssland har officiellt meddelat att de mest avancerade T-14 Armata-stridsvagnarna till ett värde av 5 miljoner dollar, som ingen någonsin har sett på slagfältet, dras tillbaka från Ukraina.

https://gagadget.com/sv/301459-ryssland-har-officiellt-meddelat-att-de-mest-avancerade-t-14-armata-stridsvagnarna-till-ett-v arde-av-5-miljoner-dollar-so/
Intressant. Vill ju veta hur den presterat mot Ukraina vagnar,
Citera
2023-08-25, 10:23
  #378394
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodo
Ryssland har officiellt meddelat att de mest avancerade T-14 Armata-stridsvagnarna till ett värde av 5 miljoner dollar, som ingen någonsin har sett på slagfältet, dras tillbaka från Ukraina.

https://gagadget.com/sv/301459-ryssland-har-officiellt-meddelat-att-de-mest-avancerade-t-14-armata-stridsvagnarna-till-ett-v arde-av-5-miljoner-dollar-so/
Intressant. Vill ju veta hur den presterat mot Ukraina vagnar,
Påståendet att de funnits där känns konstigt. Frågan är vart de tänkt bogsera dem. Ural och lagren där?
Citera
2023-08-25, 10:25
  #378395
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Krig är en investering - USA.

Alla som dött under kriget är bara nummer för dessa psykopater.

Njet!
Det är Bang for the buck!

Snälla putte ville befria stackars Ukraina från allt dumt som frihet, fred, ekonomisk tillväxt och framtidstro.
Samtidigt ta hand om deras naturresurser så att alla oligarker kunnat leva lyckliga alla dar.

Nu förstod inte dom korkade Ukrainarna sitt eget bästa (att vara kuvade och fattiga) utan satte hårt mot hårt.
Efter heroiska insatser så inser tillslut väst lillebror Ukraina kommer att ge storebror en redig fight varpå vi fegisar i väst åtta år för sent supportar Ukraina.

De småsummor vi investerar i Ukraina förvaltar dom effektivt (med eller utan korruption).
Myten om den ryska björnen visar sig vara en kuliss.
När björnen testades visade det sig att pengar som under kallakriget gått till att hålla vapensystem etc i toppskick nu hamnat i privata fickor.
putte har fått skämmas gång på gång då hans prestige super duper ultasonic missiler katastrof gång efter annan upprepar sig med komikens glimmer.

Finns fortfarande antagonister som hävdar att snart är det dags att öppna bergrummen där alla godsaker finns (lite för bra för att använda på västs mediokra vapen).

Så visst fan är USA nöjda om förinta 1/2 puttes militära kapacitet för 1/30 av USAs årliga budget.

Jämför det med vad kalla kriget kostade.

Peanuts till Ukraina och bjönen nere för räkning.
Citera
2023-08-25, 10:40
  #378396
Medlem
HejaFinlands avatar
Muslimer som fått medborgarskap i Ryssland blir inkallade till armén. De valde fel land att invadera!
https://twitter.com/igorsushko/status/1694745691569234146

Kan vi inte skicka "afghanpojken" till Ryssland så får han dö för sitt älskade Ryssland?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in