2023-06-14, 09:11
Medlem
Awkwardmans avatar
Är nya 15 tum mb air samma dator som 13 tum förutom skärm och portar osv?

Är mb pro M2 samma dator? Den verkar helt bortglömd. Är set tochbaren och portar som skiljer bara?

Tänkte skaffa med 16gb ram för videoredigering
Citera
2023-06-14, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awkwardman
Är nya 15 tum mb air samma dator som 13 tum förutom skärm och portar osv?

Är mb pro M2 samma dator? Den verkar helt bortglömd. Är set tochbaren och portar som skiljer bara?

Tänkte skaffa med 16gb ram för videoredigering

På denna sida kan du själv klicka och välja vilka modeller du vill jämföra…
https://www.apple.com/se/mac/compare/

Om du menar gamla MBP 13” så är det en flera punkter den inte är lika bra på som de nya Air, den MBP som man då bör jämföra med är MBP 14” M1/M2 vilken då är bättre på flera punkter än Air.
Citera
2023-06-14, 10:49
Medlem
Awkwardmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
På denna sida kan du själv klicka och välja vilka modeller du vill jämföra…
https://www.apple.com/se/mac/compare/

Om du menar gamla MBP 13” så är det en flera punkter den inte är lika bra på som de nya Air, den MBP som man då bör jämföra med är MBP 14” M1/M2 vilken då är bättre på flera punkter än Air.

Tack. Tänkte på nuvarande mbp
Finns det någon fristående sida med benchmarks osv?
Citera
2023-06-14, 12:20
Medlem
Citat:
Tack. Tänkte på nuvarande mbp
Finns det någon fristående sida med benchmarks osv?
Prestandaskillnaden mellan M2-kretsarna i Air och Pro (13") är försumbar. Största skillnaden är att Pro har aktiv kylning, medan Air är helt passiv. Men även i Cinebench syns det ingen större skillnad.

Dock så var SSD:erna något långsammare i grundmodellerna jfm en nivå uppåt. Hur det ser ut med 15"-versionen är svårt att sia om i dagsläget.

MacBook Pro 14" kommer dock med minst M2 Pro med fler GPU-kärnor, vilket gör den något snabbare än vanliga M2:an.

Själv har jag en MacBook Pro 14 M1 Pro och en MacBook Air 13 M1 och skulle inte vilja byta bort någon av dem i dagsläget. Största skillnaden mellan MacBook Pro 14 och MacBook Air 13/14/15 är att Pro:n har betydligt bättre skärm samt fler fysiska portar (extra USB-C, samt HDMI och SD-läsare).

MacBook Pro 13 bör inte ses som alternativ för någon
Senast redigerad av Walkir 2023-06-14 kl. 12:24.
Citera
2023-06-14, 12:41
Medlem
Awkwardmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walkir
Prestandaskillnaden mellan M2-kretsarna i Air och Pro (13") är försumbar. Största skillnaden är att Pro har aktiv kylning, medan Air är helt passiv. Men även i Cinebench syns det ingen större skillnad.

Dock så var SSD:erna något långsammare i grundmodellerna jfm en nivå uppåt. Hur det ser ut med 15"-versionen är svårt att sia om i dagsläget.

MacBook Pro 14" kommer dock med minst M2 Pro med fler GPU-kärnor, vilket gör den något snabbare än vanliga M2:an.

Själv har jag en MacBook Pro 14 M1 Pro och en MacBook Air 13 M1 och skulle inte vilja byta bort någon av dem i dagsläget. Största skillnaden mellan MacBook Pro 14 och MacBook Air 13/14/15 är att Pro:n har betydligt bättre skärm samt fler fysiska portar (extra USB-C, samt HDMI och SD-läsare).

MacBook Pro 13 bör inte ses som alternativ för någon

Tack för varningen ang. Mbp13. Kommer dock sakna tochbar och hdmi.

Om jag tolkar rätt är MB air med 16gb 18900kr ett prisvärt alternativ?. Jmfrt med 15 tum och 16gb kostar nästan 22k.
Senast redigerad av Awkwardman 2023-06-14 kl. 12:44.
Citera
2023-06-14, 14:16
Medlem
Citat:
Tack för varningen ang. Mbp13. Kommer dock sakna tochbar och hdmi.

Om jag tolkar rätt är MB air med 16gb 18900kr ett prisvärt alternativ?. Jmfrt med 15 tum och 16gb kostar nästan 22k.

HDMI finns ju om än inte i en egen fysisk kontakt, men pluggar man in en liten smidig multihub (kostar några hundringar) så har man i den en drös olika uttag ink HDMI, vilka alla sen går via den Lightning kontakt man kopplat den till på MacBook’en
Citera
2023-08-24, 20:21
Medlem
Denoms avatar
Citat:
HDMI finns ju om än inte i en egen fysisk kontakt, men pluggar man in en liten smidig multihub (kostar några hundringar) så har man i den en drös olika uttag ink HDMI, vilka alla sen går via den Lightning kontakt man kopplat den till på MacBook’en
Funkar det med 4k då eller vilken bandbredd är man begränsad till?
Citera
2023-08-24, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Funkar det med 4k då eller vilken bandbredd är man begränsad till?

Apple anger att MacBook Air M1 (gamla chassiet) klarar detta

Citat:
Samtidigt som den visar full upplösning på den inbyggda skärmen med miljontals färger stöder den även följande:
En extern skärm med upp till 6K-upplösning vid 60 Hz
Digital videoutgång via Thunderbolt 3
Inbyggd DisplayPort-utgång via usb‑c
Stöd för VGA-, HDMI-, DVI- och Thunderbolt 2-utgång med adaptrar (säljs separat)
Citera
2023-08-24, 21:38
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Apple anger att MacBook Air M1 (gamla chassiet) klarar detta
Men med adapter brukar det innebära begränsningar så frågan är om det går med 4K över HDMI
Citera
2023-08-24, 21:46
Avslutad
Ångrar min MacBook Air med M1chip köp nästa lär bli pro. Det roliga är att de marknadsför att den är snabbtänkt och har en smidig, tyst design utan fläktar. När man tittar på YouTube eller liknande i 1080+i över 40 minuter börjar den visst låta och blir varm som sjutton. Vad som låter har jag ingen aning om då det står att den inte har några fläktar? Har jag fått ett måndags-ex eller finns det fler som upplever detta?
Citera
2023-08-24, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Men med adapter brukar det innebära begränsningar så frågan är om det går med 4K över HDMI

Det får du ju kolla upp vad som gäller för resp adapter då….
Citera
2023-08-24, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Ångrar min MacBook Air med M1chip köp nästa lär bli pro. Det roliga är att de marknadsför att den är snabbtänkt och har en smidig, tyst design utan fläktar. När man tittar på YouTube eller liknande i 1080+i över 40 minuter börjar den visst låta och blir varm som sjutton. Vad som låter har jag ingen aning om då det står att den inte har några fläktar? Har jag fått ett måndags-ex eller finns det fler som upplever detta?

Låter extremt märkligt, måste vara nåt knas med din Air
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in