2023-06-26, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solljusets
Det finns också något som heter flytväst. Hade alltid det på mina barn, när de var under sju år. Fastän vi var två vuxna på barnen på badhus och utomhusbad. Även bra om barn har flytvästar när de går på bryggor.

Flytväst är bäst och underskattat! Inte ens min yngre tonåring får bada utan att någon vuxen har koll.
Citera
2023-06-27, 12:15
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Om det stämmer att det var en nyanländ familj hade det gått att förebygga med information. En badvakt sa redan för ca 10 år sedan att vissa nyanlända föräldrar inte alls förstår konceptet med badvakter på badhus. Kanske för att de inte förstår hur samhällets olika institutioner skiljer sig från varandra. Att ett fritids och en förskola och olika sommarläger har personal som tar hand om och vaktar barnen men inte ett badhus. Att de på riktigt tycks tro att badvakter är barnvakter eller förskolepersonal.

SFI borde på allvar dela ut broschyrer om detta till alla nyanlända med barn.

Å andra sidan har vi minst två fall de senaste åren där svennebananfarsor haft ansvaret när små barn drunknat i familjens pool och utomhus-jacuzzi.

Men som nån skrev så är familjer från länder med låg simkunnighet och låg kunskap om barnsäkerhet nära vatten överrepresenterade vid drunkningsolyckor.
Om det vore så enkelt som att dela ut broschyrer.

Förmodligen finns det redan skyltar med ”Föräldrar ansvarar för sina barn”. Men vi ville ha mångkultur och nu har vi mångkultur. Nästa steg måste då vara att inse att de andra kulturerna som är ”mång” inte är likadana som vår egen.

Om vi ser en skriven text på en skylt eller vi får ett papper i handen med en text på så förstår vi att det innehåller instruktioner till oss och vi ska följa dessa instruktioner. Vi är så vana vid detta att vi inte kan tänka oss att det kan vara på något annat vis.

Men för människor som kommer från en kultur där man inte vet att vatten är farligt och att föräldrar förutsätts se efter sina barn är det risk att även metoden att ge instruktioner via bokstäver på papper är helt obekant.
Citera
2023-06-27, 12:56
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manticorebalerion
Kunskapskrav i ämnet idrott och hälsa
För att få godkänt betyg i slutet av årskurs 6 ska eleven kunna simma 200 meter varav 50 meter i ryggläge.
Alla skolor har stenhård kontroll på simkunnigheten redan i klass 4. Bara blattar som går de påtvingade extra simkurserna, jag har barn i skolan de kunde simma som 6-åringar. Skolans insats sparar antagligen 10-tals liv per år åt invandrarna.

Har aldrig fattat varför invandrare inte gör vissa saker, som att simma, cykla, spela tennis eller golf osv. Det är som om stora områden i vanligt svenskt liv inte existerar hos MENA. Glömmer aldrig när jag i Lund såg Cykelkursen för Vuxna, ledda av två helsvenskar. Höll på att garva ihjäl mig.
Citera
2023-06-29, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Om det vore så enkelt som att dela ut broschyrer.

Förmodligen finns det redan skyltar med ”Föräldrar ansvarar för sina barn”. Men vi ville ha mångkultur och nu har vi mångkultur. Nästa steg måste då vara att inse att de andra kulturerna som är ”mång” inte är likadana som vår egen.

Om vi ser en skriven text på en skylt eller vi får ett papper i handen med en text på så förstår vi att det innehåller instruktioner till oss och vi ska följa dessa instruktioner. Vi är så vana vid detta att vi inte kan tänka oss att det kan vara på något annat vis.

Men för människor som kommer från en kultur där man inte vet att vatten är farligt och att föräldrar förutsätts se efter sina barn är det risk att även metoden att ge instruktioner via bokstäver på papper är helt obekant.

Du har helt rätt i att det krävs helt andra metoder för att nå fram
Citera
2023-07-08, 17:19
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andershansson
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=pfbid02HQcUbtCyH6yAnZuMMa9v2D 4n6SEANSk14wQsi9E81Vp9uMtQasvx24ZeKvvZQo8wl&id=100 063473623474

Ett uttömmande och informativt inlägg av segevångsbadet.

Ett litet problem bara:

Den typ av klientel som skulle behöva läsa det där, inklusive den döda pojkens föräldrar och dylika familjer, kan förmodligen inte traggla sig igenom en sådan text, än mindre ta till sig och förstå budskapet i texten.
Citera
2023-07-12, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tzatzikin
I många muslimska länder är det förbjudet eller väldigt kontroversiellt för kvinnor att cykla. Detta eftersom mannen inte kan kontrollera kvinnan på en cykel, hon kan råka visa upp lite hud i fartvinden och kan röra sig relativt fort (jämför med att gå). Det är också problematiskt att cykeln är utformad så man sitter med könet mot sadeln vilket gör männen oroade.

I Saudiarabien får kvinnor sen 2013 cykla på vissa offentliga områden (parker och vid stranden) om de har en man med sig som övervakar kvinnan. I övriga (ej muslimska) världen är detta självklart inte ett problem. Kvinnor cyklar i Australien, Sydamerika, Thailand och Balkan. Så kvinnliga invandrare cyklar men inte alla muslimska (kvinnliga) invandrare.

Det där är ju självklarheter som alla med en hjärna känner till.

Personen skrev invandrare. Och inte specifikt kvinnliga invandrare från vissa länder.

Och då undrar jag vad alla från Sydamerika, Östasien, fd. Jugoslavien osv osv har med detta och göra? Plus alla muslimer som cyklar..
Citera
2023-08-24, 18:48
Medlem
Hur går utredningen?
Sist jag läste var att de utreder vållande till annans död.
Citera
2023-08-24, 21:48
Medlem
Såg nyss en annons på Facebook att föräldrarna vill ha ny lägenhet eftersom de påminns om den omkomna sonen i sin nuvarande lägenhet.
Att man inte håller stenkoll på ett litet barn i vatten är för mig en gåta.
Hur kan föräldrar inte förstå att man måste vara i konstant närhet och inte släppa ungen med blicken.
Som förälder till fyra barn åker jag aldrig själv och badar med dom, eftersom tre av dom inte är simkunniga, och jag inser att jag inte kan ha 100% uppmärksamhet på alla tre i ett badhus.
Citera
2023-08-25, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
Såg nyss en annons på Facebook att föräldrarna vill ha ny lägenhet eftersom de påminns om den omkomna sonen i sin nuvarande lägenhet.
Att man inte håller stenkoll på ett litet barn i vatten är för mig en gåta.
Hur kan föräldrar inte förstå att man måste vara i konstant närhet och inte släppa ungen med blicken.
Som förälder till fyra barn åker jag aldrig själv och badar med dom, eftersom tre av dom inte är simkunniga, och jag inser att jag inte kan ha 100% uppmärksamhet på alla tre i ett badhus.

Så om de får en ny lägenhet så raderas minnet och allt som hör till sonen? Låter mer som ett bidragafuffens.

Det är uppenbart att det här är oansvariga föräldrar som inte haft koll på sitt barn utan låtit han springa fritt. Han hann en bra bit innan han plumsade i poolen, så föräldrarna satt väl och scrollade på telefonen med den lille sprang mot sin död. Tragiskt.

Vad är det för familj förresten och finns det några uppgifter att läsa.om händelsen?
Citera
2023-08-25, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VilaVila
Så om de får en ny lägenhet så raderas minnet och allt som hör till sonen? Låter mer som ett bidragafuffens.

Det är uppenbart att det här är oansvariga föräldrar som inte haft koll på sitt barn utan låtit han springa fritt. Han hann en bra bit innan han plumsade i poolen, så föräldrarna satt väl och scrollade på telefonen med den lille sprang mot sin död. Tragiskt.

Vad är det för familj förresten och finns det några uppgifter att läsa.om händelsen?
Jag vet inte så mycket mer än det som framkommit här redan.
Familjen är från Mellanöstern, men är osäker på om det är kurder eller araber.
Det var en bekant till dem som lagt in annonsen om ny lägenhet.
Familjen ska ha flera barn, och på TikTok var det en del som skrev saker som att det inte var föräldrarnas fel, att de tittat bort "en sekund" för de var upptagna med sina andra barn, och att pojken plötsligt försvunnit "i tomma intet".
Någon skrev att de letat i en kvart innan han hittades. Han hade legat i vattnet en bra stund.
En lirare hävdade att olyckan inte var föräldrarnas fel eftersom allah hade skrivit i pannan på alla människor när de ska dö, och nu var det pojkens "tur".
Inget att göra åt, typ.
Citera
2023-08-25, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
Jag vet inte så mycket mer än det som framkommit här redan.
Familjen är från Mellanöstern, men är osäker på om det är kurder eller araber.
Det var en bekant till dem som lagt in annonsen om ny lägenhet.
Familjen ska ha flera barn, och på TikTok var det en del som skrev saker som att det inte var föräldrarnas fel, att de tittat bort "en sekund" för de var upptagna med sina andra barn, och att pojken plötsligt försvunnit "i tomma intet".
Någon skrev att de letat i en kvart innan han hittades. Han hade legat i vattnet en bra stund.
En lirare hävdade att olyckan inte var föräldrarnas fel eftersom allah hade skrivit i pannan på alla människor när de ska dö, och nu var det pojkens "tur".
Inget att göra åt, typ.

Ja ja, men då så.

Jag tror fortfarande att föräldrarna är oansvariga och inte hade koll. Ungen hade varken puffar eller flytväst på sig, dvs de hade släppt han lös
Citera
2023-08-25, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VilaVila
Ja ja, men då så.

Jag tror fortfarande att föräldrarna är oansvariga och inte hade koll. Ungen hade varken puffar eller flytväst på sig, dvs de hade släppt han lös
Det var förstås föräldrarnas ansvar att ha stenkoll på sina barn.
Nu klarade de inte av att ha koll och en tvååring "försvann plötsligt i tomma intet".
Det får inte hända.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in