2023-08-24, 11:48
Medlem
Ett bord har skapat uppståndelse i Emmaboda, skriver SVT Småland under tisdagen. Där har kommunstyrelsen köpt in ett bord för 600 000 kronor till sin nya konferenslokal. Bordet i fråga var specialbeställt från en av Emmabodas lokala möbelsnickare.

– Det här ser ut som ett skrytbygge, säger Jarkko Pekkala (S), som själv sitter i kommunstyrelsen.

Kommunpolitikerna skyller på varandra
Socialdemokraterna lade skulden för denna nota på den styrande minoriteten i ett pressmeddelande. Den styrande ledningen menar å sin sida att oppositionen har varit precis lika mycket delaktig i köpet som de styrande.

– Att säga att det är någon annans fel är verkligen att smita undan sitt eget ansvar. Det är dagis och sandlådenivå, säger kommunalrådet Johan Jonsson (C) till SVT Småland.

https://nyheter24.se/nyheter/inrikes...a-facebooksida

Någon som vet mer?
Citera
2023-08-24, 12:37
Medlem
TurboLindas avatar
Det borde vara en smal sak för en journalist med en timme över att vaska fram inköpsbeslutet. Antingen har det fattats av majoriteten av ledamöterna på ett nämnds- eller utskottssammanträde, eller så har en tjänsteman fattat det på delegation.

Finns det inget beslut alls i bakgrunden är det väldigt anmärkningsvärt.
Citera
2023-08-24, 12:37
Medlem
makuhiras avatar
Borde ju inte vara så svårt att spåra vem som gjort köpet
Citera
2023-08-24, 12:43
Medlem
TurboLindas avatar
Och här är den erforderliga informationen:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sm...ner-i-emmaboda

Teknik- och fritidsnämnden har budgeterat ett större jobb och inte specificerat hur stora de enskilda posterna fick vara.

Under tiden från det att beslutet fattades till dess projektet genomfördes ökade kostnaderna för möbler medan lokalkostnaderna kunde sänkas genom en rockad. Budgeten har än så länge hållits.

Således har ingen överskridit sina befogenheter här. Det verkar mest vara S som fått kalla fötter.
Citera
2023-08-24, 13:20
Medlem
whogivesafucks avatar
Fantastiskt.
Vad hade det gått lös på om man åkt till Ikea? Eller om de ringt mig och talat om budgeten hade jag fixat det för 500'
Citera
2023-08-24, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Fantastiskt.
Vad hade det gått lös på om man åkt till Ikea? Eller om de ringt mig och talat om budgeten hade jag fixat det för 500'
Kommunen får väl bara göra sin inköp från upphandlade leverantörer? Och de leverantörerna kan ofta ta hutlöst betalt.
Citera
2023-08-24, 13:48
Medlem
TurboLindas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Fantastiskt.
Vad hade det gått lös på om man åkt till Ikea?
Mig veterligen säljer IKEA inte möbler i det för ändamålet erforderliga formatet.

Att få dem att specialtillverka ett bord för ändamålet hade gått loss på betydligt mer än 600 000 kr, så skattebetalarna i Emmaboda kommun ska kanske vara glada att du inte har fått vara med och bestämma här.
Citera
2023-08-24, 13:53
Medlem
TurboLindas avatar
Jag hittade förresten ett protokoll från kommunstyrelsen i Emmaboda från början av 2021. Av det framgår att inte en enda ledamot reserverade sig mot beslutet att föreslå kommunfullmäktige att bevilja medel för åtgärden.

Nu vet jag inte om det dök upp några reservationer när ärendet till sist hamnade i KF, men om (S) inte reserverade sig fattar jag inte varför de gnäller nu.
Citera
2023-08-24, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TurboLinda
Och här är den erforderliga informationen:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sm...ner-i-emmaboda

Teknik- och fritidsnämnden har budgeterat ett större jobb och inte specificerat hur stora de enskilda posterna fick vara.

Under tiden från det att beslutet fattades till dess projektet genomfördes ökade kostnaderna för möbler medan lokalkostnaderna kunde sänkas genom en rockad. Budgeten har än så länge hållits.

Således har ingen överskridit sina befogenheter här. Det verkar mest vara S som fått kalla fötter.

Nu är ju inte bordet klart än utan nu ska det börjas fyllas med glasföremål av makarna Vallien. Inte det billigaste att köpa in.
Citera
2023-08-24, 13:56
Medlem
TurboLindas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rutand
Nu är ju inte bordet klart än utan nu ska det börjas fyllas med glasföremål av makarna Vallien. Inte det billigaste att köpa in.
Ryms det i budgeten ser jag inga problem med det. Har du uppgifter om att det inte gör det?
Citera
2023-08-24, 14:03
Medlem
BlaBalks avatar
På sätt och vis är det ju mycket mindre stötande med "slöseri" av offentliga resurser när det sköts transparent och inom ramen för beslutsfattarnas befogenheter, än mycket annat man läser om. Här används resurserna på ett sätt som gagnar lokala hantverkare/konstnärer, och förbättrar trivseln i kommunens lokaler, om än till en hög kostnad.

Jag vet inte, svårt att bli upprörd över en sådan sak samtidigt som man kan förfasas över mångmiljonrullningar som kommer kriminella och annat pack till gagn, vecka ut och vecka in.
Citera
2023-08-24, 14:20
Medlem
Sinnessjukt.
Folk här sitter alltså och tycker att det är rimligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in