2023-08-24, 12:20
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Nej det är för tidigt. Det står ju att ytterligare undersökning krävs, men att det finns yttre tecken som tyder på att det är han. Men man kan ju aldrig lita på något som kommer från de ryska myndigheterna utan det är ju alltid det som ledningen vill skall komma ut.
Men jag tror ju definitivt att Prigo var med på planet. Det var heller ingen ren olyckshändelse. Men vem som låg bakom och varför har jag ingen aning om.

Prigozjin var ombord. Ljugandet kommer att börja när orsaken till kraschen ska presenteras. Men jag kan redan nu presentera vad undersökningskommissionen kommer att komma fram till:

"Planet störtade eftersom Prigozjin och hans gäng hade lastat ombord sprängmedel och annat förbjudet på planet. Prigozjin har alltså sig själv, sitt storhetsvansinne och sin inkompetens att tacka för sin död."
Citera
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Är det inte i själva verket snarare Putin som är judas inför det ryska folket?
Nej, han kan aldrig bli Judas. Ryssarna avgudar sin tsar, generalsekreterare, lillefar, president eller vad han för tillfället kallas. Han är näst intill gud och kan helt enkelt inte göra fel.
Citera
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Wagnergruppen har ingen lojalitet annat än till den som betalar dem. Varför skulle de hämnas om Putin vill anställa dem?
Det är ju också Putin som betalar dem? Tror du att Prigozin själv stod för alla kostnader för stridsvagnar och vapen?
Citera
2023-08-24, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Nej, han kan aldrig bli Judas. Ryssarna avgudar sin tsar, generalsekreterare, lillefar, president eller vad han för tillfället kallas. Han är näst intill gud och kan helt enkelt inte göra fel.
Precis. Putins fiende är inte folket. De är alltid lojala mot sin ledare. Det spelar ingen roll om han heter Leonid Brezjnev eller Vladimir Putin.

Hans fiende är den reguljära armén vars ledare inser hur vansinnigt kriget mot Ukraina är.
Citera
2023-08-24, 12:25
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sidlinjen18
Det har väl hänt vid ett flertal tillfällen iofs? Revolutionen, och sedan Sovjetunionens kollaps.

Men jag tror inte heller likvideringen av Pigge har någon större betydelse varken politiskt eller militärt här och nu, han var ju redan de facto avvecklad efter händelserna i juni, även om man kanske låtit honom tro annat.

Man kan fråga sig hur viktig gubbskrället egentligen var för Wagner. Att man känner sig nödgade att markera är väl inget konstigt, men att detta i sig skulle påverka Wagner, som egentligen inte är något annat än en privat mördarfirma, är nog en överdrift. Han kommer ersättas och så är det med den saken. Effekten blir väl snarare att Wagnertrogna tvingas fundera en runda till om de vågar gå emot Putin.
Citera
2023-08-24, 12:26
Medlem
2n00b4Us avatar
Tillhörde alla passagerare Wagner-gruppen?
Citera
2023-08-24, 12:26
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bazze1
Jag vet faktiskt inte men är det fullständigt uteslutet att det är Ukraina som ligger bakom?....Kan dom skicka drönare som når Moskva och spränga fartyg och broar så kan dom säkerligen iscensätta ett attentat på ett flygplan.

Denna teori är lika trolig eller icke trolig som alla andra här inne i alla fall tills vi får mer på fötterna...Putins verk Zelenskyjs verk eller en olycka det må framtiden utvisa.
Är du verkligen alvarlig, eller är det bara ren slentrian: ryssar/Putin gör aldrig något fel allt är Ukrainas/Zelenskijs/Usa:s/Natos/västs.....(fyll i själv) fel?
Citera
2023-08-24, 12:28
Medlem
Ska man tro experterna på Sky news, så kan röken och fallet endast bero på bomb eller missil
Citera
2023-08-24, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Man kan fråga sig hur viktig gubbskrället egentligen var för Wagner. Att man känner sig nödgade att markera är väl inget konstigt, men att detta i sig skulle påverka Wagner, som egentligen inte är något annat än en privat mördarfirma, är nog en överdrift. Han kommer ersättas och så är det med den saken. Effekten blir väl snarare att Wagnertrogna tvingas fundera en runda till om de vågar gå emot Putin.

Han var väl iofs karismatisk och hade de rätta kontakterna. Men det finns säkert fler med den profilen, om nu Wagner överlever i nuvarande form. Jag tvivlar lite på det.
Citera
2023-08-24, 12:30
Medlem
Z.Topeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Prigozjin var ombord. Ljugandet kommer att börja när orsaken till kraschen ska presenteras. Men jag kan redan nu presentera vad undersökningskommissionen kommer att komma fram till:

"Planet störtade eftersom Prigozjin och hans gäng hade lastat ombord sprängmedel och annat förbjudet på planet. Prigozjin har alltså sig själv, sitt storhetsvansinne och sin inkompetens att tacka för sin död."

Självklart blir det något sånt, eller att det stängde av transpondern och Rysslands effektiva luftvärn genast reagerade.

Men jag håller med olycksorsaken kommer vara självförvållad.
Citera
2023-08-24, 12:32
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sidlinjen18
Han var väl iofs karismatisk och hade de rätta kontakterna. Men det finns säkert fler med den profilen, om nu Wagner överlever i nuvarande form. Jag tvivlar lite på det.

Kontaktnätet lär gå i arv, och han var nog inte ensam inom Wanger att ha insyn i detta.
Men det kvittar. För min del får Wagner gärna gå i graven.
Citera
2023-08-24, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skillnad
Mest sannolikt USA som gjort detta. Perfekt att göra sig av med Wagner för att försvaga Vitryssland och skapa osämja mellan Vitryssland och Ryssland, interna stridigheter etc. Typiskt USA operation.
OM USA (läs CIA) hade potential att göra detta, varför har de inte likviderat Putin redan???

Pardon my French: Din idé verkar ganska korkad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in