2023-08-24, 00:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Skulle man knacka/dunsa i badrumsgolvet hör grannen under det, men frågan är om ljudvågorna når sovalkoven via material i badrumsdörr, vägg, murstock, vägg, vägg, kylskåp, vägg och ”vadderad” sänggavel? I teorin gör det det rent tekniskt kanske men hur ”högt” låter det då?

Påminner om hur lägenhetens planlösning ser ut:

https://gofile.io/d/FT5iqu
Haha!
Jag läste vadderat kylskåp. Dags att sova.
Och ja - jag anser att hon borde hört både ringsignal och det grannen beskriver.
Även om du är ända in i murstocken.
Citera
2023-08-24, 00:45
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Oavsett hur och på vilket sätt MH är inblandad i detta så måste hon i hovrätten ta bladet från munnen. Utrymmet för hur mycket hon sover har krympt från 02:19 och framåt. Utredningen har inte heller visat hur länge stegserien som påbörjas 01:51 pågår. Det är 75 steg totalt (om jag minns rätt), men sluttiden saknas. Även start- och sluttid för våningsförflyttningen saknas från utredningen. Den finns i analysprogrammet.

Det var inte ”lätt” för MH att bli förhörd i tingsrätten, men man får hoppas ny advokat slagit i henne lite fighting spirit så hon kan berätta mer fritt och sammanhängande. Att skydda JJ har hon inget för. Det är MH:s version mot JJ:s berättelse och de står långt från varandra. Hjärnspöken från konferensen vid Illharjen och tidigare förhör får hon släppa.

Hon har haft snart ett år på sig i häktet att få fram en vettig tidslinje. Läge att fylla i luckorna från tingsrättens förhör och antingen hänga ut JJ eller berätta om sin egen delaktighet.

Då det inte finns några bevis för att hon varit i badrummet eller deltagit i våldet så får hon försöka få hovrätten att fatta det en gång för alla. Ja hon var trött och lite sönderfestad, men att bara säga att man sov har iaf en instans inte trott på.

Däremot så kan ny advokat för MH fråga MH varför hon ljög i polisförhör och sedan ändrade sig. Vidare så kan han pusha för JJ:s radda av lögner. De är ett par stycken.

Tingsrätten köpte JJ:s berättelse om MH:s deltagande, men samtidigt så menar JJ att konfrontation och våld sker ganska snart efter hemkomsten. Frågan är vad som får vissa utredare att tro att mordet sker runt 02 eller 02:20? Alltså enl radioreportage. Om grannen menar på 02:40 att han låg i sängen (enl radion) så borde ju vissa utredare ifrågasätta den tiden med bred marginal. Vissa så mkt som 40 minuter. De tror inte grannen minns rätt? Men är han 30-40 minuter fel med dunsen han hör?

Skulle man knacka/dunsa i badrumsgolvet hör grannen under det, men frågan är om ljudvågorna når sovalkoven via material i badrumsdörr, vägg, murstock, vägg, vägg, kylskåp, vägg och ”vadderad” sänggavel? I teorin gör det det rent tekniskt kanske men hur ”högt” låter det då?

Påminner om hur lägenhetens planlösning ser ut:

https://gofile.io/d/FT5iqu
Jag har sett bilder på lägenheten och det är helt öppet fram till sängalkoven som består av ett skynke. Bor själv i en 2:a på 50 m2 och skulle garanterat vakna om det skedde ett mord 10-15 m därifrån. Det är en stor lögn att hon låg och sov. Tvärtom var det fullt pådrag i den där lägenheten fram till transport av lik. Hennes advokat lär få det jobbigt om han ska få den här lögnerskan frikänd. I så fall kan alla säga att dom sov framöver oavsett vad man ställt till med.
Senast redigerad av ziggarillen 2023-08-24 kl. 00:47.
Citera
2023-08-24, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Haha!
Jag läste vadderat kylskåp. Dags att sova.
Och ja - jag anser att hon borde hört både ringsignal och det grannen beskriver.
Även om du är ända in i murstocken.

Jag har bara varit några meter från den, men inte ända in i den när jag ”bilade” till Vetlanda. Signalen bör höras i lgh ja. Annars känns den underdimensionerad. Frågan är om alla vaknar av en sådan? Man kanske kan sova utan att höra vare sig stök eller väckarklocka vad vet jag?

Tolkar man tingsrätten rätt så bör dock MH ha varit vaken när grannen ringer på. Om han gick till vardagsrummet 02:40 som de menar så är hon ju vaken med stegserien 02:43 antar jag de menar. Samtidigt så menar de att mordet pågår då med tanke på ljud i väggen. Den tidslinjen hade de kanske behövt förtydliga då det uppstod lite frågor kring den i riksradion P4 och P1 bl.a.

En annan tolkning som gjorts är att hon vaknar av ringklockan, men där är hon inte i sin berättelse. Antingen så har hon partajat bort minnet eller vettet den natten. Vilket av dem är lite svårt att avgöra fortfarande enligt min mening.

På tal om sova så verkar MH lyckas sova sig genom JJ:s hitparad från Spotify i bilen från skogen? Den pågår hela vägen hem enligt protokoll.
Citera
2023-08-24, 00:56
Avslutad
Jag skulle gärna vilja ha lite tankar kring en fundering jag har.

När Johanna och Maja grips så stämmer deras första story överens. Vilket inte är konstigt, för den har de kokat ihop vid Illharjen.

När den storyn faller sitter de isolerade från varann. Trots det stämmer deras andra story hyfsat väl överens. Det är klart att det finns vissa olikheter men huvuddragen stämmer överens. Dvs Johanna fäller Tove baklänges och stryper sedan Tove.

Jag har tidigare tagit det som intäkt för att det var ungefär så det gick till. Vad är oddsen att man ska kunna hitta på samma historia om man sitter isolerade från varann? Nej, det måste vara nära sanningen.

Nu när jag börjar luta åt att skeendet inte var så enkelt utan att det fanns en upptakt, kanske en halvtimme lång med misshandel, hot, hån etc, så blir den där samstämmigheten vid andra storyn ett problem. Dvs om även deras andra story är lögn, hur fick de den samstämmig när de satt ensamma?
Senast redigerad av Zurfarn08 2023-08-24 kl. 00:58.
Citera
2023-08-24, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Jag har sett bilder på lägenheten och det är helt öppet fram till sängalkoven som består av ett skynke. Bor själv i en 2:a på 50 m2 och skulle garanterat vakna om det skedde ett mord 10-15 m därifrån. Det är en stor lögn att hon låg och sov. Tvärtom var det fullt pådrag i den där lägenheten fram till transport av lik. Hennes advokat lär få det jobbigt om han ska få den här lögnerskan frikänd. I så fall kan alla säga att dom sov framöver oavsett vad man ställt till med.

Ja men vilken väg tar ljudvågorna? Helt öppet är det inte i riktningen från badrummet till sovalkoven. Det finns begränsningar där rent akustiskt kan man ana. Ljudvågor studsar tillbaka av hårda material så som murstocken och absorberas av mjuka material. De byter riktning och studsar om materialet är hårt.

En duns som i det här fallet skapar vibrationer i material i badrumsgolvet och de bör höras mer neråt än genom väggar och murstock tänker jag. Att ropa högt i badrummet och att något tungt slår i golvet är alltså två olika typer av ljud.

Spånar mest om det är så att MH faktiskt sover, men än så länge så finns det inga bra bevis för antingen att hon gjorde det ena eller det andra. Att hon ”borde” ha vaknat är heller inget bra bevis.
Citera
2023-08-24, 02:09
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ja men vilken väg tar ljudvågorna? Helt öppet är det inte i riktningen från badrummet till sovalkoven. Det finns begränsningar där rent akustiskt kan man ana. Ljudvågor studsar tillbaka av hårda material så som murstocken och absorberas av mjuka material. De byter riktning och studsar om materialet är hårt.

En duns som i det här fallet skapar vibrationer i material i badrumsgolvet och de bör höras mer neråt än genom väggar och murstock tänker jag. Att ropa högt i badrummet och att något tungt slår i golvet är alltså två olika typer av ljud.

Spånar mest om det är så att MH faktiskt sover, men än så länge så finns det inga bra bevis för antingen att hon gjorde det ena eller det andra. Att hon ”borde” ha vaknat är heller inget bra bevis.
Nu är ju inte Maja någon lomhörd gamling och om hon inte hör ett våldsamt strypmord på några meters avstånd ska Maja skaffa hörapparat. Hon har ju sagt att hon hör när Johanna pysslar ute i köket då hon suttit i sin sovfåtölj. Det är snart bara du och Sybel som tror att lilla Maja låg och sov på mordplatsen. Snart blir det andra murar än stockar förhoppningsvis . Höga såna med taggtråd.
Senast redigerad av ziggarillen 2023-08-24 kl. 02:17.
Citera
2023-08-24, 02:29
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag skulle gärna vilja ha lite tankar kring en fundering jag har.

När Johanna och Maja grips så stämmer deras första story överens. Vilket inte är konstigt, för den har de kokat ihop vid Illharjen.

När den storyn faller sitter de isolerade från varann. Trots det stämmer deras andra story hyfsat väl överens. Det är klart att det finns vissa olikheter men huvuddragen stämmer överens. Dvs Johanna fäller Tove baklänges och stryper sedan Tove.

Jag har tidigare tagit det som intäkt för att det var ungefär så det gick till. Vad är oddsen att man ska kunna hitta på samma historia om man sitter isolerade från varann? Nej, det måste vara nära sanningen.

Nu när jag börjar luta åt att skeendet inte var så enkelt utan att det fanns en upptakt, kanske en halvtimme lång med misshandel, hot, hån etc, så blir den där samstämmigheten vid andra storyn ett problem. Dvs om även deras andra story är lögn, hur fick de den samstämmig när de satt ensamma?
Knappast troligt att dom skulle komma på likadana lögner så det dom säger att Tove fälldes bör vara sant. Tycker att Johanna varit ganska tydlig frånsett dom där 10 sekundernas strypning. Hon placerade även Maja i badrummet vilken höll fast Tove och det är jag övertygad om. Tror inte man bara hittar på en sån sak och likaså att dom satt bredvid Tove på golvet en stund efter mordet. Inget man hittar på då det inte finns någon anledning att ljuga om. Det enda man minns och speciellt efter ett år i häkte är sanningen.
Senast redigerad av ziggarillen 2023-08-24 kl. 02:31.
Citera
2023-08-24, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Nu är ju inte Maja någon lomhörd gamling och om hon inte hör ett våldsamt strypmord på några meters avstånd ska Maja skaffa hörapparat. Hon har ju sagt att hon hör när Johanna pysslar ute i köket då hon suttit i sin sovfåtölj. Det är snart bara du och Sybel som tror att lilla Maja låg och sov på mordplatsen. Snart blir det andra murar än stockar förhoppningsvis . Höga såna med taggtråd.

Huruvida MH sov eller inte är ytterst oklart.
Citera
2023-08-24, 02:51
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Huruvida MH sov eller inte är ytterst oklart.
Ja, hon gick väl i sömnen då.
Citera
2023-08-24, 02:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Och hur stor är sannolikheten att Maja missade detta?

Sov hon är sannolikheten stor.
Citera
2023-08-24, 02:59
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Att hon blev hungrig tolkar jag som ett klumpigt försök att anpassa storyn till McD resan, men hon trasslar in sig lite i när, var hur.
Jag tror att Maja blev hungrig av att mörda. Väldigt vanligt och det är Donken som gäller. Hela gänget i Långshyttan begav sig till McDonalds efter mordet på Madeleine och betalade burgarna med Maddes konrokort.Finns otaliga exempel.
Senast redigerad av ziggarillen 2023-08-24 kl. 03:58.
Citera
2023-08-24, 03:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Att JJ har eldat har varit för att mörda TT med familj inte för att hon gillar eld....

TTs tröja och BH var uppdragen, brösten var blottade, TTs gylf var öppen och JJ brukade titta på en våldsam porrfilm, där en flicka som är mycket lik TT blir gruppvåldtagen i...........

Sexuellt våld - före eller efter döden?
.
Stackars TT
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in