Definiera bättre. Din artikel handlar om säkerhet relaterad till kirurgi.
Det har inget med bilkörning att göra. Att jag hävdar att man inte kan dra kausala slutsatser bara sådär är exakt i linje med forskningsdisciplinen.
Så du kan inte dra slutsatsen att den som kör långsammare och kan hålla sig på vägen är en bättre förare än den som kör fort och inte kan det?
Liksom du inte kan dra slutsatsen att den som opererar långsammare och färre komplikationer är bättre än den som opererar snabbare men får fler komplikationer.
Vad säger du om trådämnet då, Är kvinnor bättre än män på nånting?
Så du kan inte dra slutsatsen att den som kör långsammare och kan hålla sig på vägen är en bättre förare än den som kör fort och inte kan det?
Liksom du inte kan dra slutsatsen att den som opererar långsammare och färre komplikationer är bättre än den som opererar snabbare men får fler komplikationer.
Vad säger du om trådämnet då, Är kvinnor bättre än män på nånting?
Du är vilsen på grund av semantik. Om vi menar på att bättre inte syftar på skicklighet och syftar på trafiksäkerhet förknippat med mindre olyckor så kan man förmodligen dra den slutsatsen (din första fråga). Men om vi syftar på skicklighet så kan du inte dra den slutsatsen då det givetvis har betydelse hur fort man kör och en massa andra faktorer.
Det är som att vi skulle tävla emot varandra på att spela gitarr och jag spelar ett mycket svårare stycke än du och jag gör mer misstag än du som spelar ett lättare stycke. Är jag därmed en mindre skicklig gitarrist? Inte nödvändigtvis. Vi behöver spela samma stycke och ta hänsyn till vår erfarenhet, vår undervisning hur mycket vi har tränat etc.
Det är bra med mindre olyckor när det gäller operationer och i trafiken. Men om någon opererar 10 gånger så fort (i teorin) och har mindre utbildning och mindre erfarenhet så kan det exempelvis ha betydelse för hur bra man opererar. Skulle du däremot göra en studie där du observerar att de opererar i samma takt, att de har samma erfarenhet, samma utbildning och mer därtill så kan vi börja dra bättre slutsatser.
Du blandar ihop begreppen.
Senast redigerad av Trollkarlspelle 2023-08-23 kl. 21:46.
Du är vilsen på grund av semantik. Om vi menar på att bättre inte syftar på skicklighet och syftar på trafiksäkerhet förknippat med mindre olyckor så kan man förmodligen dra den slutsatsen (din första fråga). Men om vi syftar på skicklighet så kan du inte dra den slutsatsen då det givetvis har betydelse hur fort man kör och en massa andra faktorer.
Det är som att vi skulle tävla emot varandra på att spela gitarr och jag spelar ett mycket svårare stycke än du och jag gör mer misstag än du som spelar ett lättare stycke. Är jag därmed en mindre skicklig gitarrist? Inte nödvändigtvis. Vi behöver spela samma stycke och ta hänsyn till vår erfarenhet, vår undervisning hur mycket vi har tränat etc.
Det är bra med mindre olyckor när det gäller operationer och i trafiken. Men om någon opererar 10 gånger så fort (i teorin) och har mindre utbildning och mindre erfarenhet så kan det exempelvis ha betydelse för hur bra man opererar. Skulle du däremot göra en studie där du observerar att de opererar i samma takt, att de har samma erfarenhet, samma utbildning och deltagarna är utvalda ur den generella befolkningen slumpmässigt så möjliggör det för en generell slutsats och för en s.k. statistisk inferens.
Du blandar ihop begreppen.
Så vad säger du om trådstarten, Är kvinnor bättre än män på något?
Ja, det tror jag. Däremot tror jag att män är bättre på fler grejer. Feministerna vill ju påtvinga att allt är en social konstruktion och att kvinnor kan göra allt precis lika bra som män. Tyvärr är det inte så, biologin är fortfarande intakt och slås inte ut av social dogmatik.
När det kommer till kritan så är det män som visar vart skåpet ska stå. De bästa männen kommer alltid vinna och vara bättre än de bästa kvinnorna på flest saker. Varför? Män är mer risktagande och mer dominanta. Vi är naturliga skapare och vi sätter enorm press på varandra. Vi har enorm tävlingsinstinkt och våra biologiska fördelar är det som gör att vi är ''lite bättre''. Det handlar inte om att hata kvinnor men jag är en av dem som inte tänker uttrycka mig politiskt korrekt om jag inte tror på det.
Låt oss applicera logik:
Det finns 8000 sporter och vi kan med ganska stor sannolikhet anta att män är bättre på de flesta sporter, eller hur? Så låt oss säga att män är bättre på enbart 65 % av dessa sporter, vilket är hela 5200 sporter. Vi säger nu att kvinnor är bättre på 8000-5200 = 2800 sporter. Differensen är då 5200-2800 = 2400 sporter. Män har en ledning på 2400 saker (eller sporter) som de är bättre på än kvinnor.
Hur många saker har nämnts i tråden som kvinnor är bättre på som man dessutom kan rikta stark kritik mot? Kanske 10 saker. Ja, då är det ju fortfarande en ledning på 2400-10 = 2390 saker (eller sporter).
Bara här ser du att enbart en idiot hävdar att kvinnor är bättre på fler saker.
Jag har redan bemött det där om bilolyckor. Du kan inte hävda att kvinnor är bättre bara för att de råkar ut för färre bilolyckor. Vi har diskuterat detta om och om och om och om och om och om igen. Jag är ganska säker på att vissa av dina andra uttalanden är också tvivelaktiga. Det glädjer mig dock att du har tagit bort dressyr ifrån listan. Sluta hitta på saker dock.
En bra bilförare i trafiken
• planerar körningen i tid och gör inga ogenomtänkta beslut,
• gör rätt riskbedömningar av trafiken i ens närmaste omgivning,
• upptäcker eventuella faror,
• kör mjukare och mer ekonomiskt,
• överskattar inte sin körförmåga,
• anpassar hastigheten efter väglaget, vädret, trafiktätheten och omgivningen,
• agerar inte impulsivt och aggressivt bakom ratten.
Slutsatsen är att gruppen kvinnor är bättre bilförare i trafiken än gruppen män. På individnivå är variationerna större inom gruppen. Det är individernas förmåga som spelar störst roll. Inte könet.
Förresten skulle det glädja mig om du tar bort ditt påstående om schack. Det är ju samma princip: manlig överrepresentation i schackeliten jämfört med kvinnlig överrepresentation i dressyreliten. Du vill väl vara lika konsekvent som jag.
Citat:
Ursprungligen postat av Trollkarlspelle
Vill du skriva att gemene kvinna förmodligen är en säkrare bilförare än gemene man i trafiken pga. en mängd olika anledningar så är det helt OK, men att säga att kvinnor är bättre förare än män? Nej du, det har du inga belägg för.
Det gäller bilkörning i trafiken (tillsammans med andra medtrafikanter som fotgängare, mopedister cyklister och långtradare), inte Formel-1 på racerbanan.
Kvinnor är bättre bilförare i trafiken än män. Det har forskare kommit fram till. Du får tjata dig blå hur många gånger som helst. Jag kommer ändå inte att ändra min ståndpunkt.
Citat:
''Women May Make Better Leaders Than Men, Science Shows: Feminine Leadership Qualities That Drive Success''.
Byt ut ordet ''may'' mot ''may not'' och du inser att det du har länkat till inte alls slår fast att kvinnor är bättre än män på ledarskap nödvändigtvis.
''May'' är ett förebehåll, en osäkerhet, den inverterade formen blir ''may not'', så redan där ser du problematiken i hur du resonerar.
Läste du bara rubriken och kom inte längre än så?
“A study conducted by Dr. Alice Eagly, a scholar on the topic of women’s leadership, found that women make better leaders because women tend to be more transformational leaders — meaning that they seek to develop others and listen more effectively, in addition to generally thinking more outside-the-box than their male counterparts.
We know from various reports, such as the World Economic Forum’s Future of Jobs report, that the top skills needed to be successful as a leader of tomorrow are emotional intelligence (EQ), empathy, listening skills, coaching and mentoring, and innovation/creativity. Research has also shown us that women tend to be better at using these skills (i.e., “soft skills) than men.
Women make better leaders because women tend to be more transformational leaders.
Let’s Look at the Science
There have been a series of studies done to compare how men and women handle stress in difficult situations. Neuroscience and neurobiology prove that women make better decisions under stress, due to the way that we are designed as females. A study by the University of Southern California found that under normal circumstances, men and women make decisions very similarly but under high stress situations, men tend to behave more riskier — often causing a negative impact and costly outcomes. Men and women experience stress differently, both physiologically and psychologically.
When both men and women experience high levels of stress, their cortisol increases. Research shows that a woman’s brain can manage cortisol levels more effectively, meaning that it does significantly impact the decision-making process.”
Det finns en annan studie som visar att kvinnor är bättre ledare än män:
...women actually scored higher than men on 12 of the 16 competencies. The differences on ten of them were statistically significant. Men scored higher on two competencies, "develops strategic perspective" and “technical or professional expertise.
Note the large difference on the first competency, “Takes Initiative.”
...
These competencies highlight that women were seen as more effective in getting things done, being role models and delivering results.
...in the traditional male bastions of sales, legal, engineering, IT and the R&D function; women actually received higher effectiveness ratings than males.
...”
Och en metastudie om ledarskapseffektivitet (länk), publicerad 2014, visar att ”kvinnor är klassificerade som betydligt effektivare än män” när det gäller andras utvärderingar av ledare (i motsats till ledarens egen uppfattning). När man tittar på självuppskattningar: ”män värderar sig själva som signifikant mer effektiva än vad kvinnor gör om sig själva.” Detta visar att kontext och inlärda förväntningar är ansvariga för vissa observerade könsskillnader.
Det är fel att dra slutsatsen att höga halter av testosteron och låga halter av kortisol gör män till bra ledare i samtliga sammanhang. Dominans och aggressivitet är mindre önskvärda ledaregenskaper i företag. Passar nog bättre i det militära med kadaverdisciplin. Empati, lyhördhet, ärlighet, initiativtagande, resultatdrivenhet och social kompetens är viktigare komponenter i ett idealiskt ledarskap.
Citat:
Du pratar om läsförståelse. Att flickor har bättre resultat på läsförståelse biten innebär inte nödvändigtvis att de är bättre. Det är allmänt känt att killar tycker det är rätt ''töntigt'' att läsa, att pojkar har mer behov av fysisk aktivitet och har spring i benen vilket kan göra det svårt att sitta stilla och koncentrera sig. Skolan är mer anpassad för flickor än pojkar. Flickor kan vara mer motiverade till att läsa, läser mer på friheten, det uppmuntras mer till läsning bland kvinnor medans det saknas manliga förebilder som läser. Allt detta kan givetvis spela in.
Återigen, så drar du långtgående felaktiga kausala slutsatser utifrån associationer där det kan förväntas vara många faktorer som bidrar till varför pojkar presterar sämre.
Den här artikeln tycker jag ger en väldigt nyanserad bild av situationen.
Författaren till din länkade artikel beskriver precis allt det som jag har försökt trumma in i skallen på trögtänkta antifeminister i flera år. Det är inte endast biologi (nature) som bestämmer den verbala förmågan (och alla andra förmågor för den delen). Även sociokulturella faktorer (nurture) spelar en betydande roll, särskilt under de första tjugo åren. Några faktorer som kan bidra till pojkars sämre läsförmåga:
Sämre attityd till läsning, brist på manliga läsande förebilder, stereotypisering av läsande som en tjejaktivitet, brist på intresse för texternas innehåll, skillnader i mental utveckling hos pojkar och flickor, grupptryck, lärares fördomar om pojkar som dåliga i läsning.
Citat:
Du vill bara propagera för ditt feministiska skit. Inte ett skit bryr du dig om sanningen. Du skriver även att kvinnor är vigare, kan säkert vara så men det är ju som att hävda att kvinnor är bättre på att föda barn än män, är det slagkraftigt tycker du när de biologiska skillnaderna omöjliggör en rättvis jämförelse?
Visst kan man uppmuntra män till att träna i att föda barn på samma sätt som att träna i läsning, vighet, schack och alla andra områden. Inte sant?
Citat:
Men om du tycker det är helt OK att köra det biologiska kortet så kan jag berätta för dig att män i sådana fall utklassar kvinnor på det allra mesta .
Jag föreslår även att du upprättar en tydlig definition av vad ''bättre'' betyder. Att vara en försiktigare bilförare är inte att vara en skickligare bilförare. Försiktighet kan INTE uteslutas när det gäller biloyckor, därför kan man inte säga vem som är skickligare. Men om du vill hävda att kvinnor kan tänkas vara försiktigare i trafiken och det leder till färre olyckor så kör på .
Se mitt svar högre upp i inlägget om de egenskaper i punktlistan som gör en person till en bättre bilförare.
Har du verkligen gått igenom alla 8000 sporter och miljoner andra aktiviteter och sedan bergsäkert slagit fast att män utklassar kvinnor i 80 % av dem? Det måste ha tagit dig flera livstider.
Avslutningsvis vill jag påpeka att bägge könen är värda lika mycket, inget kön är överlägset det andra. Även om det finns statistiskt signifikanta könsskillnader är det ändå mångfalden av de individuella variationerna som spelar mest betydande roll.
Ja, det tror jag. Däremot tror jag att män är bättre på fler grejer. Feministerna vill ju påtvinga att allt är en social konstruktion och att kvinnor kan göra allt precis lika bra som män. Tyvärr är det inte så, biologin är fortfarande intakt och slås inte ut av social dogmatik.
När det kommer till kritan så är det män som visar vart skåpet ska stå. De bästa männen kommer alltid vinna och vara bättre än de bästa kvinnorna på flest saker. Varför? Män är mer risktagande och mer dominanta. Vi är naturliga skapare och vi sätter enorm press på varandra. Vi har enorm tävlingsinstinkt och våra biologiska fördelar är det som gör att vi är ''lite bättre''. Det handlar inte om att hata kvinnor men jag är en av dem som inte tänker uttrycka mig politiskt korrekt om jag inte tror på det.
Låt oss applicera logik:
Det finns 8000 sporter och vi kan med ganska stor sannolikhet anta att män är bättre på de flesta sporter, eller hur? Så låt oss säga att män är bättre på enbart 65 % av dessa sporter, vilket är hela 5200 sporter. Vi säger nu att kvinnor är bättre på 8000-5200 = 2800 sporter. Differensen är då 5200-2800 = 2400 sporter. Män har en ledning på 2400 saker (eller sporter) som de är bättre på än kvinnor.
Hur många saker har nämnts i tråden som kvinnor är bättre på som man dessutom kan rikta stark kritik mot? Kanske 10 saker. Ja, då är det ju fortfarande en ledning på 2400-10 = 2390 saker (eller sporter).
Bara här ser du att enbart en idiot hävdar att kvinnor är bättre på fler saker.
Vaddå finns 8000 sporter? Varför räknar du inte operera eller köra i stads- och landsvägstrafik som en sport?
Hemaborter.
När någon gör hemabort på en kvinna är det större sannolikhet att hon skadas eller dör om en y-kromosom utför aborten. När abort var olagligt i USA brukade radikalfeminister utföra hemaborter på kvinnor och lära ut andra kvinnor hur man gör hemaborter. Vad jag vet var det bara 1 kvinna som skadades allvarligt när feministerna gjorde hemabort och det eftersom kvinnan ljög hur långt gången hon var i graviditeten, så metoden som användes orsakade skada. Man måste använda olika tekniker för att avlägsna parasiter från livmodern beroende på vilken vecka man är i.
Tydligen. Att operera någon utav hälsoskäl är väl ingen sport? Men lägg till det du. Sedan räknar du på differensen.
Frågan är alltså Är kvinnor bättre än män på någonting? och du börjar prata om att det finns 8000 sporter?
Och hur har du i så fall räknat för att komma fram till att efter att man i dessa sporter justerat för medfödda förutsättningar, hur mycket fritid man ägnar det, erfarenhet, hastighet, motivation, uppmuntran, förebilder o s v som du tjatar om så är män bättre i de flesta av dessa sporter?
Likförbannat omkommer nästan fem gånger fler män än kvinnor, fastän de kör endast nästan dubbelt så många mil per år samt oftare har trafiksäkrare bilar.Visserligen är det fler män än kvinnor som kör bil varje dag, men det kan inte förklara den enorma skillnaden i dödsolyckor
Ja, det vore ju ett väldigt slagkraftigt argument (det förstmarkerade) om det totala antalet mil man kör är det enda som bidrar till en ökad mängd dödsfall i trafiken men så är det ju inte. Alltså är din kommentar korkad. Din kommentar hade varit klockren om antalet körda mil totalt sätt för respektive kön var den enda störningsfaktorn men så är det ju inte. Alltså har du satt en ribba som är baserad på en falsk premiss om att finns det en skillnad efter hänsyn till totalt körda mil, så måste kvinnor vara skickligare. Totalt ologiskt.
Nej, det vore väldigt konstigt återigen om den potentiellt sätt högre prevalensen av män jämfört med kvinnor i trafiken kunde förklara skillnaden, för då hade det ju enbart bottnat i 1-2 faktorer. Så dina premisser bygger på en falsk teori om att om dessa 1-2 saker inte förklarar skillnaden, så måste kvinnor vara skickligare. Totalt ologiskt. Men återigen, du har enbart länkat till rådata utan egna justeringar. Du vet inte hur man justerar, förmodligen därför. Du trodde även att ett dataunderlag på 300+ var tillräckligt tidigare. Du vet ingenting om hur detta funkar.
Alla störningsfaktorer går inte att mäta heller, det kanske du inte visste? Detta försvårar möjligheten att dra kausala slutsatser ännu mer.
Gemene kvinna kanske är säkrare i trafiken men det finns inga bevis för att det handlar om en högre skicklighet.
Frågan är alltså Är kvinnor bättre än män på någonting? och du börjar prata om att det finns 8000 sporter?
Och hur har du i så fall räknat för att komma fram till att efter att man i dessa sporter justerat för medfödda förutsättningar, hur mycket fritid man ägnar det, erfarenhet, hastighet, motivation, uppmuntran, förebilder o s v som du tjatar om så är män bättre i de flesta av dessa sporter?
Om vi ignorerar de biologiska skillnaderna, vilket feministerna gör i tråden. Jag applicerar deras måttstock.
Om vi ignorerar de biologiska skillnaderna, vilket feministerna gör i tråden. Jag applicerar deras måttstock.
Applicera din måttstock och berätta hur du efter att ha justerat för allt som du anser att man bör justera för har kommit fram till att män är bättre i de flesta av dessa 8000 sporter.