Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-08-23, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tew87
Nettopp. Hadde jeg vært etterforsker ville jeg ikke gått ut med dette, av hensyn til de etterlatte, samt taktisk etterforskning. Politiet holder mye av info selv, info som kun de innvolverte vet. Dette for å unngå falske tilståelser. Det er jo mulig at det ble avfyrt 14 skudd i området tre dager før det politiet oppgir som drapstidspunkt. Men, det virker ikke logisk! Et prøveskudd for å se om våpenet fungerer men 14? Hvor er hylsene?
Enig. Tallet 14 kan være falskt også. Det var oddly specific for å være et så høyt tall.
Citera
2023-08-23, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Ja vannet bør undersøkes. Og jeg håper at politiet har samlet inn prøver fra bommen og området ved bommen, i tilfelle GM la igjen DNA, hårstrå, skosåleavtrykk eller andre spor der. De bør også undersøke båter som ligger ved vannet og båter som har ligget ved vannet i aktuelt tidsvindu i tilfelle GM lånte en båt eller "lånte" en båt uten å spørre eieren. Kanskje GM eventuelt hadde tilgang til en båt ved det vannet feks hvis GM kjente en båt-og-hytteeier i nærheten av det vannet?

Jeg er også usikker på om fingeravtrykk bevares i vann.

Her står det om DNA i vann: "...ældre dna-spor kan hjælpe politiet. Et eksempel er en jernstang, som havde ligget i en sø, dna-spor på jernstangen kunne bruges som bevis mod GM."
(FB) 17 år gamle Emilie Meng forsvunnet, Korsør, Danmark. Fundet død, juli 2016

Eventuelle dekkavtrykk hvis det er brukt kjøretøy burde også være enkelt å se på en sånn vei.
ATV Gjennom skogen parkert et stykke unna, for så å gå resten av veien for å unngå dekkavtrykk i nærheten?
Citera
2023-08-23, 20:53
Medlem
drsniffers avatar
Citat:
Nettopp. Hadde jeg vært etterforsker ville jeg ikke gått ut med dette, av hensyn til de etterlatte, samt taktisk etterforskning. Politiet holder mye av info selv, info som kun de innvolverte vet. Dette for å unngå falske tilståelser. Det er jo mulig at det ble avfyrt 14 skudd i området tre dager før det politiet oppgir som drapstidspunkt. Men, det virker ikke logisk! Et prøveskudd for å se om våpenet fungerer men 14? Hvor er hylsene?

Godt mulig mine verdier er søppel, men hvis jeg var ansvarlig snut ville jeg aldri latt hensyn til pårørende influere teknisk eller taktisk etterforskning. Lever i troen på at en løst sak er den beste «medisin» for etterlatte.
Citera
2023-08-23, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StonesThrow81
Enig. Tallet 14 kan være falskt også. Det var oddly specific for å være et så høyt tall.

Er ikke spesielt våpenkyndig, men mener visse typer av glock håndvåpen har 13 i magasinet og et i kammeret. Bruker ikke politiet disse våpnene? Kanskje der de fikk det tallet fra? Naboene har nok blitt innstruert i henhold til hvilke beskrivelser de skal gi til media. Politiet vet forhåpentligvis korrekt antall.
Citera
2023-08-23, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drsniffer
Godt mulig mine verdier er søppel, men hvis jeg var ansvarlig snut ville jeg aldri latt hensyn til pårørende influere teknisk eller taktisk etterforskning. Lever i troen på at en løst sak er den beste «medisin» for etterlatte.

Så klart, men etterforskningen må foregå på en korrekt måte. Bedre å vente, for så å sitte på konkrete beviser og øken muligheten for domfellelse, en å bli avspist av forsvarer i retten pga tekniske, taktiske feil.
Citera
2023-08-23, 21:06
Medlem
Citat:
Er ikke spesielt våpenkyndig, men mener visse typer av glock håndvåpen har 13 i magasinet og et i kammeret. Bruker ikke politiet disse våpnene? Kanskje der de fikk det tallet fra? Naboene har nok blitt innstruert i henhold til hvilke beskrivelser de skal gi til media. Politiet vet forhåpentligvis korrekt antall.

Hva er det du babler om? Jesus
Citera
2023-08-23, 21:06
Medlem
Citat:
Så klart, men etterforskningen må foregå på en korrekt måte. Bedre å vente, for så å sitte på konkrete beviser og øken muligheten for domfellelse, en å bli avspist av forsvarer i retten pga tekniske, taktiske feil.

Samt at praten (sladderet) bygdedyret og rykter begynner å komme frem i lyset. Er som regel noe sannhet i rykter. Politiet følger med på dette. Teknisk etterforskning tar tid og er ressurskrevende
Citera
2023-08-23, 21:07
Medlem
Citat:

Uhyre spesiellt å skulle tømme et halvt magasin i lufta bare dager før man begår drap samme sted. Samtidig så er det ingen av naboene som har nevnt noe om lyder av skudd på selve dagen for drapet.

Har tidligere opplevd at folk har hørt skudd, som senere har vist seg å være spikerpistol mot planke, uten at jeg egentlig tenker at det er tilfelle her

Noen må uansett ha tatt kontakt men han via telefon eller epost for å lokke han ut dit. Så regner med at det jobbes hardt med digitalespor.
Citera
2023-08-23, 21:09
Medlem
Citat:
Eventuelle dekkavtrykk hvis det er brukt kjøretøy burde også være enkelt å se på en sånn vei.
Enig i at de bør lete etter dekkavtrykk.
Citat:
ATV Gjennom skogen parkert et stykke unna, for så å gå resten av veien for å unngå dekkavtrykk i nærheten?
Bra forslag!
Politiet bør også lete etter spor i et stort område i terrenget rundt åstedet, som bl.a. på skogsstier o.l. i tilfelle dekkavtrykk og skoavtrykk fra GM er avsatt.
Noen postet et forslag om at GM kan ha oppholdt seg i området i flere døgn. I så fall kan politiet kanskje finne mange spor (matrester, emballasje eventuelt med fingeravtrykk, og eventuelt avføring).

Politiet samler vel også inn prøver av bl.a. jord fra dekk m.m. på mistenktes kjøretøy, for å sjekke eventuelle funn av jord opp mot jord m.m. fra området rundt åstedet?
Senast redigerad av z-z-z 2023-08-23 kl. 21:15.
Citera
2023-08-23, 21:12
Medlem
Citat:
Enig i at de bør lete etter dekkavtrykk.
Bra forslag!
Politiet bør også lete etter spor i et stort område i terrenget rundt åstedet, som bl.a. på skogsstier o.l. i tilfelle dekkavtrykk og skoavtrykk fra GM er avsatt.
Noen postet et forslag om at GM kan ha oppholdt seg i området i flere døgn. I så fall kan politiet kanskje finne mange spor (matrester, emballasje eventuelt med fingeravtrykk, og eventuelt avføring).

Jepp. Alt må gjennomgås nøye. Gode innspill du har der!
Citera
2023-08-23, 21:14
Medlem
[quote=ArkoshKovash|85507497]Hva er det du babler om? Jesus[/

Man skriver på nettet, man babler verbalt. Konstruktiv tilbakemelding!

Maria
Citera
2023-08-23, 21:21
Medlem
Citat:
Jepp. Alt må gjennomgås nøye. Gode innspill du har der!
Takk Interessant om plante-DNA og jord m.m.:
Citat:
2004: "plante-DNA kan bli et viktig bevismiddel i kriminalsaker i framtiden."
https://www.nettavisen.no/artikkel/dna-register-for-planter/s/12-95-311439
2022. "Men i plastsekken som har vært tullet rundt Tina, fant politiet barnåler og gresstrå. Disse blir nå analysert og sammenlignet med nåler og gress fra stedet hvor politiet tror hun ble drept"
https://www.dagsavisen.no/rogalandsavis/nyheter/stavanger/2022/11/01/tina-jorgensen-saken-politiet-er-ferdig-med-etterforskningen/
Citat:
Ja, og se også dette:
"Et menneske i vanlige klær kan ikke bevege seg noe sted uten at omgivelsene “festner seg” på ham. Det kan være bakterier. Det kan være jord og sand. Og det kan være soppsporer, planterusk, frø eller pollen. Noe kan bestemmes med det blotte øye, annet må undersøkes i mikroskop eller ved hjelp av molekylærbiologiske/kjemiske metoder.

Slike små partikler kan ofte spores tilbake til et helt bestemt område, og under optimale betingelser være sporbare i hundrevis av år. De som kan finne ut av dette, er botanikerne. Pollen, frø, barnåler og andre planterester er lette å identifisere, og blir ofte brukt som bevismiddel for hvor en person har oppholdt seg, og når.

- Vi vet hvilke planter som blomstrer når og hvor. Og hvis vi kombinerer det med moderne genteknologi, kan vi faktisk spore pollen tilbake til en helt bestemt art og lokalitet og tidsrom, sier professor Atle Bones ved Botanisk institutt, NTNU.

Botanikerne har også greie på jordbiologi. De kan ta prøver fra en skosåle eller et fotavtrykk, og si noe om hvor man finner denne type jordsmonn. Eller de kan dyrke mikroorganismer (bakterier/sopp) fra samme skosåle, og si hvor i verden disse bakteriene sannsynligvis har kommet fra."
https://forskning.no/partner-bakgrunn-kriminalitet/bakgrunn-tause-vitners-tale/1083807
Senast redigerad av z-z-z 2023-08-23 kl. 21:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in