Hej.
Önskar lite tips på felsökning av en Derby Senda Xtreme som ofta startar men dör ganska snabbt. Ibland fungerar den som vanligt men rätt så ofta måste man rulla igång den och då fungerar den bra.
Jag har ingen som helst utbildningen eller direkt kunskap men jag vill verkligen lära mig så ni får gärna ha lite tålamod med mig.
Bilder i länken i slutet av inlägget
Idag plockade jag ut förgasaren för jag tänkte att den kanske behöver göras rent. Till min förvåning droppade det INTE bränsle ur slangen från tanken, dock sitter det någon form av ventil? i botten. Det finns även någon form av 12V strömmatning till tanken. Det kanske är en solenoid och det är inte därför det droppade bränsle men jag hade nog trott att slangen ner till förgasaren skulle vara full ändå. EDIT: Nu i efterhand förstår jag att 12V matningen går till en mätare för bränslenivån och har inget med flödet att göra.
En annan sak var att förgasarens flottör var HELT torr, inte en droppe av bränsle i den förutom kanske spår av lite olja. När jag blåste in i bränsleslangen och lyfte upp flottören så stängde den ventilen vilket gör att jag tror den fungerar men jag misstänker att tillförseln av bränsle från tanken inte fungerar som den skall.
Min hypotes är att motorn via vakuum lyckas dra ner bränsle utan att gå via flottören och anledningen att den ibland startar är för att den hinner få upp ett vakuum innan bränslet i förgasaren tar slut men de gånger den stannar är för att det tar slut och att bara kicka igång den skapar inte tillräckligt stort vakuum så enda möjligheten är att rulla igång den.
Om min hypotes stämmer, vad kan det vara för problem?
Här är lite bilder:
https://imgur.com/a/ayjgEhp
// rancor