2023-08-22, 18:23
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av London
Ja alltså, om inte sign-on ingår så skulle ju JG vara bokförd till 0 som tillgång under hela kontraktstiden. Blir ju märkligt om man minskar en annan tillgång (Kassa och bank) med säg 15 mkr i utbyte mot den nya tillgången.

7 mkr för Lucas är till synes märkligt men det hade å andra sidan varit rimligt om samtliga spelare spelade ut sina kontrakt. Att marknadsvärdera kan bli lika märkligt och godtyckligt åt andra sidan och då faller väl den förstnämnda bättre in under en generell försiktighetsprincip.

Att värdera en såld barack, korvkiosk eller vad det var till precis vad som krävs för en licens kommer aldrig vara annat än minst jävigt omoraliskt dock

Är ekonom men inte revisor eller jurist
Är väl natt och dag skillnad på det där mellan klubbar också där AB klubbarna har helt andra krav på att det ska skötas proffsigt och snyggt än övriga om jag förstått saken rätt.
Citera
2023-08-22, 18:23
Medlem
Londons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AIP
Senast idag av Jaime Roche;

https://www.fotbollskanalen.se/schweiz/roche-det-var-chockerande-forsta-dagarna/

Är det inte ganska välkänt att våra spelare tränar betydligt mindre än resten av Europa? AIKs sportchef var väl också ute och svingade på hur dåligt spelarna var tränade. Våra allsvenska fotbollsproffs är oerhört bortskämda egentligen.

Vilket ju är absolut sämst om det skulle stämma för MFF, DIF eller Häcken med det kapital vi har på banken. Gäller därtill samtliga övriga allsvenska klubbar som har heltidsanställda fotbollspelare i tillägg.

Stämmer det till fullo är Gnaget en guldkandidat nästa år för att de som första svensk klubb börjat träna någorlunda seriöst i jämförelse med resten av världen.

Är så absurt att detta ens är en fråga, korrekt eller inte, att jag lackar framför en iPad.
Citera
2023-08-22, 18:49
Avslutad
Citat:
Ja alltså, om inte sign-on ingår så skulle ju JG vara bokförd till 0 som tillgång under hela kontraktstiden. Blir ju märkligt om man minskar en annan tillgång (Kassa och bank) med säg 15 mkr i utbyte mot den nya tillgången.

7 mkr för Lucas är till synes märkligt men det hade å andra sidan varit rimligt om samtliga spelare spelade ut sina kontrakt. Att marknadsvärdera kan bli lika märkligt och godtyckligt åt andra sidan och då faller väl den förstnämnda bättre in under en generell försiktighetsprincip.

Att värdera en såld barack, korvkiosk eller vad det var till precis vad som krävs för en licens kommer aldrig vara annat än minst jävigt omoraliskt dock

Är ekonom men inte revisor eller jurist
Fast det är ju jävligt lurigt. Det är så många saker i spel. Man kan ju ha en supertalang som man beräknas få 100 milj kronor för och nästa dag drar denne korsbandet och kan i värsta fall ha ett värde på noll.
Citera
2023-08-22, 18:53
Avslutad
Citat:
Vilket ju är absolut sämst om det skulle stämma för MFF, DIF eller Häcken med det kapital vi har på banken. Gäller därtill samtliga övriga allsvenska klubbar som har heltidsanställda fotbollspelare i tillägg.

Stämmer det till fullo är Gnaget en guldkandidat nästa år för att de som första svensk klubb börjat träna någorlunda seriöst i jämförelse med resten av världen.

Är så absurt att detta ens är en fråga, korrekt eller inte, att jag lackar framför en iPad.
Är väl inte värt att nämna att Häcken har en matchintensiv träning minst en gång i veckan även under säsong? Kanske är därför vi hade krafter kvar att pressa Sirius STENHÅRT sista 10 min senast trots att vi borde vara helt slut efter alla extramatcher? 🤔

När jag tänker efter har det varit väldigt sparsamt med dom hånen angående våran hårdare träning senaste månaden eller två? 🤔

Någon som det verkar ha lönat sig för är Benie Traore som fått väldigt mycket speltid nu direkt i PL och där han förmodligen varit den som sprungit mest på planen i båda matcherna?
Senast redigerad av trazke 2023-08-22 kl. 18:56.
Citera
2023-08-22, 19:02
Avslutad
Citat:

Nu är inte allt nattsvart direkt, man kan tycka att även spelarna bör ha ambitioner och själva söka alternativa lösningar för att förbättra sig själva utöver det som klubbarna erbjuder, men det är enklare att dra på fika eller lira FIFA om eftermiddagarna.

Så som jag förstått det så tränar ni "bäst" i allsvenskan och det är väl ett uttalat mål just hos er att man har tydliga mål kring hur man ska bygga upp en grundfysik som krävs för den fotboll era tränare vill spela. Problemet i just ert fall har nog varit allt omkring som gör att ni inte får ut max. Kaknäs, hur väl man kan tycka att man renoverat och förbättrat så är den inte tillräcklig. Det saknas nödvändiga faciliteter där man skulle kunna göra vissa småändringar som kan ge er ytterligare fördelar. Men det verkar som att man arbetar sunt där och man har en plan kring det, samtidigt är det projekt som tar flera säsonger innan man märker av ändringar tyvärr.

Sedan får det nog även vara en gräns på hur hårt man tränar. Milos körde slut på vår trupp helt förra säsongen och det blev som det blev. Jag personligen är glad över att hela Verheijens periodseringsupplägg dog ut som en "hajp" i allsvenskan. Däremot tror jag att man kan plocka ur russinen därifrån, t.ex. att individanpassa både träningsmängd samt träningsupplägg är ganska basala saker som man vinner mycket på i längden. Men då faller vi tillbaka på det tidigare problemet, vi saknar både bra resurser i form av större staber, ordentliga faciliteter samt tålamod när det kommer till resultaten för att kunna lägga en stabil grund som man tar avstamp från och således bygger framgång under en längre period. Istället för att vi satsar på att vara innovativa (och det är okej att misslyckas så länge man gör ett ärligt försök, det är så vi utvecklas) försöker vi istället kopiera komplexa upplägg som vi omöjligt kan efterlikna (inte för att det är en dålig sak i sig, det är bra att snegla på koncepter som funkar men då måste man anpassa det till hur verkligheten ser ut).

Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Är väl inte värt att nämna att Häcken har en matchintensiv träning minst en gång i veckan även under säsong? Kanske är därför vi hade krafter kvar att pressa Sirius STENHÅRT sista 10 min senast trots att vi borde vara helt slut efter alla extramatcher? 🤔

När jag tänker efter har det varit väldigt sparsamt med dom hånen angående våran hårdare träning senaste månaden eller två? 🤔

Någon som det verkar ha lönat sig för är Benie Traore som fått väldigt mycket speltid nu direkt i PL och där han förmodligen varit den som sprungit mest på planen i båda matcherna?

Alltså, hånen kom för att du fick det att låta som att det skulle vara något nyskapande. Redan när Rösler tog över hos oss så tränade man hårdare eller rättare sagt intensivare för att få ut en maxprestation från spelarna och det är bara ett exempel som dök upp så här direkt upp. Man kan säkert hitta sådana resultat ännu längre bak i tiden.

Den stora frågan är varför svenska lag inte anammar en mer intensivare träningskultur, inte just att man ska träna mer utan att man tränar mer rätt.
Senast redigerad av AIP 2023-08-22 kl. 19:11.
Citera
2023-08-22, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Man har ju redan gått ut med att någon i familjen är sjuk, sen kan vi spekulera hur mycket vi vill om det.
Vart har man gått ut med detta?
Citera
2023-08-22, 19:10
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Nu är inte allt nattsvart direkt, man kan tycka att även spelarna bör ha ambitioner och själva söka alternativa lösningar för att förbättra sig själva utöver det som klubbarna erbjuder, men det är enklare att dra på fika eller lira FIFA om eftermiddagarna.

Så som jag förstått det så tränar ni "bäst" i allsvenskan och det är väl ett uttalat mål just hos er att man har tydliga mål kring hur man ska bygga upp en grundfysik som krävs för den fotboll era tränare vill spela. Problemet i just ert fall har nog varit allt omkring som gör att ni inte får ut max. Kaknäs, hur väl man kan tycka att man renoverat och förbättrat så är den inte tillräcklig. Det saknas nödvändiga faciliteter där man skulle kunna göra vissa småändringar som kan ge er ytterligare fördelar. Men det verkar som att man arbetar sunt där och man har en plan kring det, samtidigt är det projekt som tar flera säsonger innan man märker av ändringar tyvärr.

Sedan får det nog även vara en gräns på hur hårt man tränar. Milos körde slut på vår trupp helt förra säsongen och det blev som det blev. Jag personligen är glad över att hela Verheijens periodseringsupplägg dog ut som en "hajp" i allsvenskan. Däremot tror jag att man kan plocka ur russinen därifrån, t.ex. att individanpassa både träningsmängd samt träningsupplägg är ganska basala saker som man vinner mycket på i längden. Men då faller vi tillbaka på det tidigare problemet, vi saknar både bra resurser i form av större staber, ordentliga faciliteter samt tålamod när det kommer till resultaten för att kunna lägga en stabil grund som man tar avstamp från och således bygger framgång under en längre period. Istället för att vi satsar på att vara innovativa (och det är okej att misslyckas så länge man gör ett ärligt försök, det är så vi utvecklas) försöker vi istället kopiera komplexa upplägg som vi omöjligt kan efterlikna (inte för att det är en dålig sak i sig, det är bra att snegla på koncepter som funkar men då måste man anpassa det till hur verkligheten ser ut).
Vad är det som saknas då, tror du? Manskap? Vad för faciliteter? Allt behöver ju inte inhysas på Kaknäs om det är träning tänker jag.
Citera
2023-08-22, 19:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Vad är det som saknas då, tror du? Manskap? Vad för faciliteter? Allt behöver ju inte inhysas på Kaknäs om det är träning tänker jag.

Bra fråga. Våra staber är nog i allmänhet för små, ja. Nu får vi anpassa oss till den verklighet vi verkar i där man inte kan ha enorma staber men och nu har jag ingen insyn i hur klubbarna agerar så jag kan prata mest skit i följande del men att försöker vidareutveckla sina anställda så mycket som möjligt istället. Vi tittar för mycket på SvFFs bok över hur det ska vara och sedan utgår vi från det. Inte för att det inte skulle vara gedigna utbildningar men alla blir stöpta i samma mall till slut. Kommer ihåg att Burkgurka nämnde det för några år sedan att alla lag värmer upp på samma sätt och initialt tänkte jag nej, nu pratar han i nattmössan och började följa uppvärmningar och tro fan att alla värmer upp på samma sätt, om än minimala skillnader.

När det kommer till faciliteter så skulle jag bedöma att ifall de kan vara där mellan 8-17 utan att behöva lämna träningsanläggningen så har man tillräckligt goda faciliteter. Ett modernt gym på själva anläggningen så att man inte behöver springa runt på Nordic Wellness, Sats, Nisses gym etc... Ordentliga återhämtningsrum (något som t.ex. AIK saknade), ordentliga analysrum med den senaste teknologin (något som Djurgården saknar i sitt scoutingarbete och mest troligt Göteborg), goda arbetsytor för staben så att det inte sitter 10 personer på varandra trots att de jobbar med helt olika saker. Vad jag funderar kring är att i slutändan optimera tiden till det som är viktigast, utveckling av spelarnas egenskaper och hur man får fram dessa på bästa möjliga sätt.

Men som sagt, det är svårt att uppnå detta. Jag är väl medveten om att i de flesta fall handlar det om överlevnad först och främst.
Citera
2023-08-22, 19:44
Medlem
Londons avatar
Citat:
Fast det är ju jävligt lurigt. Det är så många saker i spel. Man kan ju ha en supertalang som man beräknas få 100 milj kronor för och nästa dag drar denne korsbandet och kan i värsta fall ha ett värde på noll.

Japp.

Lucas, igen, kan anses vara värd allt ifrån 150 mkr till 0 om han drar korsbandet eller spelar ut sitt kontrakt. Vad klubbens varumärke är värt i goodwill är en annan.

Rimligtvis skulle en investerare värdera LB klart högre än 6-7 mkr även om han drar korsbandet men vad vore samtidigt mest rimligt för DIF att värdera honom till i bokföringen? Kan nog för egen del ändå landa i att den den lägre värderingen är att föredra. Fel tråd för att diskutera just denna filosofi dock

Att jämföra klubbars ekonomiska styrka endast utifrån vad de har i EK, som ofta görs, ger däremot eller därmed endast ett väldigt begränsat perspektiv på deras finansiella styrka. Vad de har i kassa här och nu samt förväntningar på dess förändring säger desto mer.

Att Gnaget lånar 10 mill eller vad det var när de har fordringar på typ 50-60 inom kalenderåret är ett annat exempel på enkla felaktiga slutsatser.

Här får dock gärna se_där komma in och ge mer insikt före inläggen raderas eller flyttas till tråden om allsvenska klubbars ekonomi. Han är (iaf i eget tycke) typ auktoriserad revisor tror jag mig minnas från tidigare diskussioner
Citera
2023-08-22, 20:14
Medlem
Londons avatar
Citat:

Alltså, hånen kom för att du fick det att låta som att det skulle vara något nyskapande. Redan när Rösler tog över hos oss så tränade man hårdare eller rättare sagt intensivare för att få ut en maxprestation från spelarna och det är bara ett exempel som dök upp så här direkt upp. Man kan säkert hitta sådana resultat ännu längre bak i tiden.

Den stora frågan är varför svenska lag inte anammar en mer intensivare träningskultur, inte just att man ska träna mer utan att man tränar mer rätt.

Ja, av vad man kan följa från publika ”DIF inifrån” så har vi en professionell ansats till träning. Kanske en av de bättre eller t.om den bästa i Sverige. Sannolikt kommer denna, åtminstone på marginalen, också förbättrats av investeringar i bättre faciliteter.

Kaknäs är dock fortfarande tillräckligt bra, här och nu, för att inte skylla sportsliga besvikelser på möjligheter till fysisk prestation. Särskilt i jämförelse med de föreningar och resurser jag precis nämt.

Du vet att jag gillar dig som en av få malmöiter på detta forum och värderar dina inlägg högt, men denna diskussion kommer du aldrig få mig att vända åsikt kring. Alltså att DIF (eller annan allsvensk klubb) skulle ursäkta dåliga inhemska resultat för att vi parallellt spelar i en europeisk turnering (som är standard i övriga Europa).
Citera
2023-08-22, 20:33
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Men det låter väl vettigt att sign-on borde vara en del av värderingen? Det kan ju faktiskt vara så att man lyckas plocka en fin spelare som bosman som man sedan kommer kunna sälja dyrt. Då borde det finnas något värde iallafall?

Sign-on är en lön man betalar, medan att ett spelarkontrakt är en tillgång man köper.

Det finns en uppsats om "Värdering och redovisning av fotbollsspelare" om man vill lära sig mer om just detta.

https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:327781/FULLTEXT01.pdf
Citera
2023-08-22, 21:09
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av over9k
100+ i EK. Du behöver inte oroa dig.
86M är det väl ändå?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera