Citat:
Ursprungligen postat av
London
Vilket ju är absolut sämst om det skulle stämma för MFF, DIF eller Häcken med det kapital vi har på banken. Gäller därtill samtliga övriga allsvenska klubbar som har heltidsanställda fotbollspelare i tillägg.
Stämmer det till fullo är Gnaget en guldkandidat nästa år för att de som första svensk klubb börjat träna någorlunda seriöst i jämförelse med resten av världen.
Är så absurt att detta ens är en fråga, korrekt eller inte, att jag lackar framför en iPad.
Nu är inte allt nattsvart direkt, man kan tycka att även spelarna bör ha ambitioner och själva söka alternativa lösningar för att förbättra sig själva utöver det som klubbarna erbjuder, men det är enklare att dra på fika eller lira FIFA om eftermiddagarna.
Så som jag förstått det så tränar ni "bäst" i allsvenskan och det är väl ett uttalat mål just hos er att man har tydliga mål kring hur man ska bygga upp en grundfysik som krävs för den fotboll era tränare vill spela. Problemet i just ert fall har nog varit allt omkring som gör att ni inte får ut max. Kaknäs, hur väl man kan tycka att man renoverat och förbättrat så är den inte tillräcklig. Det saknas nödvändiga faciliteter där man skulle kunna göra vissa småändringar som kan ge er ytterligare fördelar. Men det verkar som att man arbetar sunt där och man har en plan kring det, samtidigt är det projekt som tar flera säsonger innan man märker av ändringar tyvärr.
Sedan får det nog även vara en gräns på hur hårt man tränar. Milos körde slut på vår trupp helt förra säsongen och det blev som det blev. Jag personligen är glad över att hela Verheijens periodseringsupplägg dog ut som en "hajp" i allsvenskan. Däremot tror jag att man kan plocka ur russinen därifrån, t.ex. att individanpassa både träningsmängd samt träningsupplägg är ganska basala saker som man vinner mycket på i längden. Men då faller vi tillbaka på det tidigare problemet, vi saknar både bra resurser i form av större staber, ordentliga faciliteter samt tålamod när det kommer till resultaten för att kunna lägga en stabil grund som man tar avstamp från och således bygger framgång under en längre period. Istället för att vi satsar på att vara innovativa (och det är okej att misslyckas så länge man gör ett ärligt försök, det är så vi utvecklas) försöker vi istället kopiera komplexa upplägg som vi omöjligt kan efterlikna (inte för att det är en dålig sak i sig, det är bra att snegla på koncepter som funkar men då måste man anpassa det till hur verkligheten ser ut).
Citat:
Ursprungligen postat av
trazke
Är väl inte värt att nämna att Häcken har en matchintensiv träning minst en gång i veckan även under säsong? Kanske är därför vi hade krafter kvar att pressa Sirius STENHÅRT sista 10 min senast trots att vi borde vara helt slut efter alla extramatcher? 🤔
När jag tänker efter har det varit väldigt sparsamt med dom hånen angående våran hårdare träning senaste månaden eller två? 🤔
Någon som det verkar ha lönat sig för är Benie Traore som fått väldigt mycket speltid nu direkt i PL och där han förmodligen varit den som sprungit mest på planen i båda matcherna?
Alltså, hånen kom för att du fick det att låta som att det skulle vara något nyskapande. Redan när Rösler tog över hos oss så tränade man hårdare eller rättare sagt intensivare för att få ut en maxprestation från spelarna och det är bara ett exempel som dök upp så här direkt upp. Man kan säkert hitta sådana resultat ännu längre bak i tiden.
Den stora frågan är varför svenska lag inte anammar en mer intensivare träningskultur, inte just att man ska träna mer utan att man tränar mer rätt.