På många större företag idag, och i ännu större omfattning i offentlig sektor, så finns det kvinnor på chefspositioner. I väldigt många fall är dessa kvinnor mer eller mindre odugliga, men sitter där de sitter för att könsbalansen ska uppnås. Dessa ska man ta tillfället i akt att bearbeta för att nå egna mål.
De hatar nämligen väldigt ofta varandra och vill
väldigt gärna vara först med att knyta de olika män de arbetar med till sig i sin egen sfär, så att inte ders nemesis blir allt för mäktig och får en för stor grupp av kontorszombies och mellanchefer i sitt hörn.
Ofta är dessa kvinnor HR/personalchefer, CFO, kvalitetschefer eller försäljningschefer.
Om du lägger upp en strategi för vad du vill lyckas med och hur du vill få ledningsgruppens ögon på dig, så ska du omgående sätta dig in i vilket av de här vansinniga våpen du ska knyta dig till (givetvis bara så länge det faktiskt gynnar dig).
En strategi jag själv använt, mest för att se om det fungerade, var att lyfta min "sedan barnsben starka gudstro" och min "förvissning om att med jämnmod möta herrens outgrundliga vägar" med en debil HR-chef, tillika frireligiös jubelidiot. Jag blev hennes förtrogna och hon kände att hon kunde "anförtro sig åt mig eftersom jag förstod det andliga och inte var lika osund och okristlig som de andra". Kort förtäljt hade jag stor nytta av information hon delgav mig under ett par års tid innan hon gick in i väggen och försvann.
Jag fick reda på allt ifrån alla andras löner till vem som låg illa till hos ledningen. Hon var en källa till en myckenhet god information, i tron att jag var en gemensam vandrare på den kristna vägen!