2023-08-23, 06:25
Medlem
Vad är meningen att du vill bli chef för det första? För att det klingar bättre?

Jag har gjort den stegen från knegare på golvet - arbetsledare - chef men är nu tillbaka på golvet efter en chefstjänst i 6 år. Så tråkiga människor på kontoret, ständiga telefonsamtal av gnälliga idioter, dålig lön för arbetet man lägger ner. Nej, så tråkiga 6 år.
Citera
2023-08-23, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hailb0p
Vad är meningen att du vill bli chef för det första? För att det klingar bättre?

Jag har gjort den stegen från knegare på golvet - arbetsledare - chef men är nu tillbaka på golvet efter en chefstjänst i 6 år. Så tråkiga människor på kontoret, ständiga telefonsamtal av gnälliga idioter, dålig lön för arbetet man lägger ner. Nej, så tråkiga 6 år.

Klangen bekommer mig inte det minsta utan det är bara pengarna som styr. Skulle det vara outhärdligt, ja då vet jag ju i alla fall det men innan jag fått jobbet kan jag ju bara gissa.
Citera
2023-08-23, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Va en tjallare.

Som jag skrev i ett tidigare svar, för stor risk. Sen är det också något som värker lite i mig på tanken att kasta någon annan under bussen för att komma upp.
Citera
2023-08-23, 09:43
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JesusKristersson
Startar denna tråd för att se om jag med FB:s hjälp kan managementa mig till en chefsposition utan egentlig chefserfarenhet. Jag är förberedd på det mesta, rövslickeri, förkastande av professionell integritet etc., förutom extra studier eller mer arbete än nöden kräver. Jag är alltså bara intresserad av genvägar som inte bryter mot minsta motståndets lag eller tvingar mig att på något sätt koppla på hjärnkontoret alternativt utföra extra arbete. Jag har på egen hand kommit fram till följande förslag på förhållningsregler.

1. Ständig bekräftelse (detta kommer jag praktisera på följande sätt).
När helst under ett möte när jag förväntas vara aktiv och deltagande kommer jag, istället för att sitta tyst och lida mig igenom trivialiteterna, börja nicka bekräftande och säga något i stil med ...
- det är många kloka synpunkter som tagits upp och det märks att flera av er redan funderat länge på detta och det gör att jag, även om jag är införstådd med de utmaningar vi har framför oss, har stor tillförsikt till att vi tillsammans som ett team kommer komma kunna lösa detta.

2. Ställa frågor som verkar initierade men i själva verket inte kräver något alls.
Efter en föredragning av något totalt ointressant som jag inte i förväg läst in mig på kan jag fejka intresse genom att säga saker som ...
- En intressant föreläsning, tack för att du delar med dig, min fråga är, hur tänker du att vi nu skall gå vidare/vilket ser du som nästa steg? I min erfarenhet en totalt riskfri fråga eftersom ingenting någon gång är eller blir helt färdigt.

3. Vid osäkerheter, hänvisa alltid tillbaka till företaget/myndighetens övergripande kärnuppdrag.
- detta är, precis som ni säger, en snårig fråga, jag tror dock att viss vägledning går att få genom att försöka spegla frågan utifrån kärnuppdraget "till exempel, hur hjälper detta kunden/eleven/användaren/den vi är satta att hjälpa etc.

Så alla kloka på FB, nu ser vi till att hjälpa varandra att avancera upp, för även om jobben är fejk är ändå pengarna de renderar äkta.

Ush, du är ute och cyklar. Istället för chef kommer du att bli företagets clown.

Gör så här:
  • Se till att arbeta extra. Allt du gör, gör du lite mer och bjuder på det lilla extra. Ditt namn är förknippat med han som gör det ordentligt.
  • Hjälp din kollegor. Någon är sjuk eller inte klarar av sina arbetsuppgifter, var den som tar tag i dessa.
  • Se till så du och dina insatser blir uppmärksammade till ledningen. Genom att sätta dig som chef, så kommer avdelningen att må bra.
  • Värdegrund: När du kommer hem får du gärna hiela naken i bastun, men på företaget bör du undvika kvinnodiskriminering, negerskämt och nedsättande kommentarer om andra människor.
  • När du väl får leda människor på prov, se till så folk trivs med dig och verkligen uppskattar dig. Om dina kollegor hatar dig som ledare och planerar att slå in käften på dig efter arbetstid så kan du vara säkert på att din karriär som ledare blir kort.

Sist men inte minst, du kommer att få jobba mer än de andra, bara så du vet. Nej, att vara chef är inte så chill som folk tror.
Lycka till!
Citera
2023-08-23, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Ush, du är ute och cyklar. Istället för chef kommer du att bli företagets clown.

Gör så här:
  • Se till att arbeta extra. Allt du gör, gör du lite mer och bjuder på det lilla extra. Ditt namn är förknippat med han som gör det ordentligt.
  • Hjälp din kollegor. Någon är sjuk eller inte klarar av sina arbetsuppgifter, var den som tar tag i dessa.
  • Se till så du och dina insatser blir uppmärksammade till ledningen. Genom att sätta dig som chef, så kommer avdelningen att må bra.
  • Värdegrund: När du kommer hem får du gärna hiela naken i bastun, men på företaget bör du undvika kvinnodiskriminering, negerskämt och nedsättande kommentarer om andra människor.
  • När du väl får leda människor på prov, se till så folk trivs med dig och verkligen uppskattar dig. Om dina kollegor hatar dig som ledare och planerar att slå in käften på dig efter arbetstid så kan du vara säkert på att din karriär som ledare blir kort.

Sist men inte minst, du kommer att få jobba mer än de andra, bara så du vet. Nej, att vara chef är inte så chill som folk tror.
Lycka till!

Eftersom jag misstänker att jag tillhör en av de medelbegåvade är det svårt för mig att göra mer utan större insatser och sådana är jag inte beredd att i dagsläget investera mig i (därav trådstarten). Värdegrunden kan jag naturligtvis precis som många andra nicka i takt till så det oroar jag mig inte alls för. Så av det du skrivit funderar jag mest på punkt 3, uppmärksammas av ledningen, för hur donar man till det? Kan kanske padeln eller cykeln vara en ingång här? Jag vet av säkra källor att åtminstone en av cheferna är kristen och i alla fall sporadiskt besöker en närliggande kyrka, kanske det skulle kunna fungera som en väg in?
Citera
2023-08-23, 13:33
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JesusKristersson
Eftersom jag misstänker att jag tillhör en av de medelbegåvade är det svårt för mig att göra mer utan större insatser och sådana är jag inte beredd att i dagsläget investera mig i (därav trådstarten). Värdegrunden kan jag naturligtvis precis som många andra nicka i takt till så det oroar jag mig inte alls för. Så av det du skrivit funderar jag mest på punkt 3, uppmärksammas av ledningen, för hur donar man till det? Kan kanske padeln eller cykeln vara en ingång här? Jag vet av säkra källor att åtminstone en av cheferna är kristen och i alla fall sporadiskt besöker en närliggande kyrka, kanske det skulle kunna fungera som en väg in?

Du behöver inte vara ett under av begåvning, men du måste jobba lite mer än de i din omgivning.
När det gäller ledningen, så får du ju visa upp ett gott resultat och att du har jobbat lite mer och saker omkring dig blir gjorda med bra resultat och i tid.
Att bara visa upp sig för ledningen utan något kommer inte att ge resultat. Det är som att knata in hos Bilia och försöka köpa en ny Volvo utan att ha cash.

Vill du inte göra det där extra utan prestera halvdant sådär precis godkänt, så får du nog finna dig i att de väljer en annan till den där chefspositionen än dig.
Citera
2023-08-24, 01:08
Moderator
T-80Us avatar
På många större företag idag, och i ännu större omfattning i offentlig sektor, så finns det kvinnor på chefspositioner. I väldigt många fall är dessa kvinnor mer eller mindre odugliga, men sitter där de sitter för att könsbalansen ska uppnås. Dessa ska man ta tillfället i akt att bearbeta för att nå egna mål.

De hatar nämligen väldigt ofta varandra och vill väldigt gärna vara först med att knyta de olika män de arbetar med till sig i sin egen sfär, så att inte ders nemesis blir allt för mäktig och får en för stor grupp av kontorszombies och mellanchefer i sitt hörn.

Ofta är dessa kvinnor HR/personalchefer, CFO, kvalitetschefer eller försäljningschefer.

Om du lägger upp en strategi för vad du vill lyckas med och hur du vill få ledningsgruppens ögon på dig, så ska du omgående sätta dig in i vilket av de här vansinniga våpen du ska knyta dig till (givetvis bara så länge det faktiskt gynnar dig).

En strategi jag själv använt, mest för att se om det fungerade, var att lyfta min "sedan barnsben starka gudstro" och min "förvissning om att med jämnmod möta herrens outgrundliga vägar" med en debil HR-chef, tillika frireligiös jubelidiot. Jag blev hennes förtrogna och hon kände att hon kunde "anförtro sig åt mig eftersom jag förstod det andliga och inte var lika osund och okristlig som de andra". Kort förtäljt hade jag stor nytta av information hon delgav mig under ett par års tid innan hon gick in i väggen och försvann.

Jag fick reda på allt ifrån alla andras löner till vem som låg illa till hos ledningen. Hon var en källa till en myckenhet god information, i tron att jag var en gemensam vandrare på den kristna vägen!

Citera
2023-08-24, 06:25
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Det jag sett av de som kommit upp sig i arbetsledande ställning/högre titlar utan direkt relevant utbildning eller intresse för högre studier, är vanligen följande.
Skett på arbetsplatser där de redan är anställda i en lägre position/ej chef/ansvarig över andra. Ofta har det bara gått 2-4 år innan de byter tjänst internt. Bra på att leda personer. Ganska obrydda av att tjäna pengar. Gillar att ha många bollar i luften. Nya kontakter.Prestigelösa. Hög energi. Sociala,positiva och ofta extroverta. Suger gärna åt sig uppgifter. Inställningen: Det är inget problem. Gillar egentligen när det uppstår situationer utöver det vanliga/utmaningar. Inga direkta känslomänniskor/sätter arbetets krav högre än om enskilda människor tycker sig drabbade.
Väldigt bra svar som tyvärr går under i en oseriös tråd. Människor som försöker ta på sig så lite extra arbete/ansvar som möjligt (vilket ju är själva andemeningen i trådstarten) blir inte chefer.
Citera
2023-08-24, 08:38
Bannlyst
Man gör inte som jag och somnade i en liten grupp när VD pratade om någonting. Minns inte vad det handlade om, det var säkert beträffande resultatet samt om nya kontrakt eller om något liknande och lagom spännande.
Citera
2023-08-24, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
På många större företag idag, och i ännu större omfattning i offentlig sektor, så finns det kvinnor på chefspositioner. I väldigt många fall är dessa kvinnor mer eller mindre odugliga, men sitter där de sitter för att könsbalansen ska uppnås. Dessa ska man ta tillfället i akt att bearbeta för att nå egna mål.

De hatar nämligen väldigt ofta varandra och vill väldigt gärna vara först med att knyta de olika män de arbetar med till sig i sin egen sfär, så att inte ders nemesis blir allt för mäktig och får en för stor grupp av kontorszombies och mellanchefer i sitt hörn.

Ofta är dessa kvinnor HR/personalchefer, CFO, kvalitetschefer eller försäljningschefer.

Om du lägger upp en strategi för vad du vill lyckas med och hur du vill få ledningsgruppens ögon på dig, så ska du omgående sätta dig in i vilket av de här vansinniga våpen du ska knyta dig till (givetvis bara så länge det faktiskt gynnar dig).

En strategi jag själv använt, mest för att se om det fungerade, var att lyfta min "sedan barnsben starka gudstro" och min "förvissning om att med jämnmod möta herrens outgrundliga vägar" med en debil HR-chef, tillika frireligiös jubelidiot. Jag blev hennes förtrogna och hon kände att hon kunde "anförtro sig åt mig eftersom jag förstod det andliga och inte var lika osund och okristlig som de andra". Kort förtäljt hade jag stor nytta av information hon delgav mig under ett par års tid innan hon gick in i väggen och försvann.

Jag fick reda på allt ifrån alla andras löner till vem som låg illa till hos ledningen. Hon var en källa till en myckenhet god information, i tron att jag var en gemensam vandrare på den kristna vägen!

Tyvärr sitter inte HR lokalt hos oss men din poäng med att smeka grisen medhårs gäller såklart ändå. Har själv funderat på om en väg fram kan vara att ta på sig extrauppdrag där det inte finns någon mall eller egentlig förväntan på hur uppdraget ska genomföras (utan det räcker med lite PPT och bikupor). Förvisso lite merjobb men då kan man ju säkert i andra änden argumentera för att ordinarie arbetsuppgifter måste minska. Allt enligt devisen, det man vinner på gungorna förlorar man på karusellerna. Att sen HR-folk kissar i byxan av PPT och bikupor är såklart även detta till min fördel.
Citera
2023-08-24, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Väldigt bra svar som tyvärr går under i en oseriös tråd. Människor som försöker ta på sig så lite extra arbete/ansvar som möjligt (vilket ju är själva andemeningen i trådstarten) blir inte chefer.

Oseriös, tråden blir väl vad man gör den till. Och av reaktionerna att döma verkar jag inte vara den enda som tänkt i dessa banor. Ej heller misstänker jag att jag kommer vara den enda i ledande position som lärt sig den ädla konsten av att i perioder kunna vila på repen.
Citera
2023-08-31, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes

Gör så här:

Lycka till!

Genom det där så placeras man längst bak i ledet, dom kommer skratta hela vägen till banken åt dig, du jobbar för två men får betalat för en och hälsan ryker. Chefens favvo slav.
Man blir inte chef genom att arbeta hårdast.
Senast redigerad av Timmerstock 2023-08-31 kl. 00:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in