2023-08-22, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Finns en viss skillnad på lokförare och tågvärd, en lokförare är inte lätt att ersätta då det är brist och ett yrke som behöver utbildning, tågvärd kan du ta någon ny från gatan och lära upp på någon vecka.

Jo, det är skillnad på yrkena. Men jag vet både lokförare och tågvärdar som filmar och fotar rätt mycket utan att få sparken.

Tågvärden som tråden handlar om är ju dessutom anställd på pendeltågen i Stockholm som redan beslutat att ta bort deras tjänster. Hon hade inte fått behålla jobbet mer än någon månad till i alla fall.
Citera
2023-08-22, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snorup
Vilket stolpskott. Bara att lägga ut sin arbetsdag sådär på sociala medier utan godkännande är fullt tillräcklig anledning för avsked. Nu lägger hon även ut känslig information om tunnelbanans infrastruktur helt öppet och oklippt under pågående terrorhot. Perfekt för attentat, bara att lära känna/hota/göra inbrott hos någon som jobbar som tågvärd, sno passerkortet och ta på sig varselvästar, åka och lämna vapen och bomber bakom dörrarna tidig morgon och komma tillbaka under rusningstrafik. Hon ger även ett aningen förståndshandikappat intryck vilket är alarmerande, kanske dags att börja höja nivån för vilka man ger tillgång till dessa utrymmen?

Vilket jävla trams. Om man vill spränga ett tåg går det alldeles utmärkt att göra det utan att blanda in varken förarhytt eller tågvärd.

Du har noll kunskap om järnvägen och spårbunden trafik. Du vet inte ens att det rör nåt helt annat än tunnelbana...
Citera
2023-08-22, 22:26
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klagan
Hjälpa till och lugna i värsta fall ett par tusen resenärer? Hoppas du blir ensam ansvarig omgärdad av ett par tusen hysteriska människor snart så du fattar. Tomte.😎

Så tågvärdarna finns alltså till för att trösta människor? Okej, var finns alla bussvärdar då? Är det möjligtvis så att jag kommer åt en öm tå här?

Varför har inte alla tåg en tågvärd då?

https://www.svd.se/a/wA4am4/tagvarden-om-strejken-i-stockholms-pendeltagstrafik

Citat:
Tågvärdar ansvarar för service och säkerhet ombord på pendeltågen. Bland annat för att öppna och stänga dörrarna och ge information via högtalarutrop vid trafikstörningar.

Wow, verkar vara ett otroligt avancerat jobb det här med att vara tågvärd. Lokförarna klarar alltså inte av att öppna och stänga dörrar eller prata i en mikrofon?

vidare läser jag:
Citat:
i pendeltågstrafiken finns cirka 350 tågvärdar. Från och med mars har hälften av alla pendeltåg i Stockholm gått utan tågvärdar.

Tydligen så funkar det alldeles utmärkt att skippa "dörröppnarna" i hälften av alla tåg. Dom kanske inte är så nödvändiga då trots alls.
Citera
2023-08-22, 22:28
Medlem
jtds avatar
jag tycker detta bekräftar sl samt mtr tidigare (som dom backat ifrån?? eller ska tjänsten bort??) varsling utav hela tjänsten tågvärd. dom sitter och filmar på diverse live-cam sidor och kör upp saker i fittan/runkar av sig samtidigt som dom sitter i förarhytten utav ett rullande tåg. mellan varven kanske man hinner se en film eller två. vilket hitte-påjobb. verkligen kasst. jag tycker debatten bör tas upp igen om att ta bort denna tjänst över huvudtaget och uppsägning utav en av dessa twerkande tåg"värdar" kan ju leda tåget för dom som ska sägas upp. så kan dom sitta i en vagn allihop och köra pole-dance på stolparna resenärer ska hålla i sig vid färd i detta istället. parkera det i kiruna och låt dom bo där och ha någon live-studio. dom får säkert in deg på detta också.
Citera
2023-08-22, 22:30
Medlem
Klagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Så tågvärdarna finns alltså till för att trösta människor? Okej, var finns alla bussvärdar då? Är det möjligtvis så att jag kommer åt en öm tå här? Varför har inte alla tåg en tågvärd då? .
Börjar med pengar. Kostar att ha folk ute. Trösta? du är en idiot som måste få uppleva en riktig vidrig katastrof så du håller käften.
Citera
2023-08-22, 22:31
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jtd
jag tycker detta bekräftar sl samt mtr tidigare (som dom backat ifrån?? eller ska tjänsten bort??) varsling utav hela tjänsten tågvärd. dom sitter och filmar på diverse live-cam sidor och kör upp saker i fittan/runkar av sig samtidigt som dom sitter i förarhytten utav ett rullande tåg. mellan varven kanske man hinner se en film eller två. vilket hitte-påjobb. verkligen kasst. jag tycker debatten bör tas upp igen om att ta bort denna tjänst över huvudtaget och uppsägning utav en av dessa twerkande tåg"värdar" kan ju leda tåget för dom som ska sägas upp. så kan dom sitta i en vagn allihop och köra pole-dance på stolparna resenärer ska hålla i sig vid färd i detta istället. parkera det i kiruna och låt dom bo där och ha någon live-studio. dom får säkert in deg på detta också.

Enligt vissa i denna tråd så finns dom till för att kunna trösta passagerare. Dom har även ansvaret för att öppna och stänga dörrar samt prata i en mikrofon. En mer onödig yrkeskategori har jag nog aldrig skådat.
Citera
2023-08-22, 22:34
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klagan
Börjar med pengar. Kostar att ha folk ute. Trösta? du är en idiot som måste få uppleva en riktig vidrig katastrof så du håller käften.

Men det går alltså att köra ett tåg utan en tågvärd då? Om det funkar att skippa dom i hälften av alla tåg i Stockholm så borde det ju funka att skippa dom i alla tåg?

Är det någon speciell utbildning tågvärdarna får gå för att lära sig öppna och stänga dörrarna på tåget?
Citera
2023-08-22, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jobbjakt
Jag tycker inte att man ska filma hejvilt när man jobbar som tågvärd, det visar inte prov på bra omdöme. Men man ska inte behöva få sparken utan varning för något som är normaliserat och sker varenda dag över hela Sverige.

Pressen ljuger inte men har nog missuppfattat saken. Jag jobbar själv på järnvägen och varit anställd hos MTR. Har själv fotat på arbetstid och lagt upp bilderna för allmän beskådan.

Här är bara ett axplock av youtube-filmer med full insyn i förarhytter. Ibland t.om med detaljer om hur man styr vissa delsystem som bromsar, dörrar m.m. Det finns hur mycket som helst på instagram, TikTok och andra sociala medier.

https://www.youtube.com/watch?v=ludho0fVTTo
https://www.youtube.com/watch?v=KMFJiZHzRN0
https://www.youtube.com/watch?v=MkAPJ1c3FKY
https://www.youtube.com/watch?v=QhplB6-Fwsw&t=10s
https://www.youtube.com/watch?v=90SQfgpxxBw
https://www.youtube.com/watch?v=BNC0VZa2pt8
https://www.youtube.com/watch?v=V4Rt032qxPc

Var i filmen finns den säkerhetskänsluga informationen och var gås det igenom hur man kör tåget ?

Du får väl skriva till Wikipedia och kräva att de tar bort nedanstående. Och till alla sajter där det finns bilder från cockpittar på flygplan...

https://en.m.wikipedia.org/wiki/SL_X60
Citera
2023-08-22, 22:35
Medlem
Citat:
Och vad ska dom göra? Flyttar dom på elledningen eller? Berätta för mig vad exakt bara dom kan göra, som inte lokföraren kan göra?
Dom kontrollerar bland annat så att folk inte har klämt sig i dörrarna, att det är fritt fram för den som kör tåget att köra. Skulle det bli ett stopp så är det dom som ska bemöta passagerarna på tåget och lugna ner folk som blir stressade. Dom har alltså både en preventiv roll och en reaktiv roll
Citera
2023-08-22, 22:37
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Dom kontrollerar bland annat så att folk inte har klämt sig i dörrarna, att det är fritt fram för den som kör tåget att köra. Skulle det bli ett stopp så är det dom som ska bemöta passagerarna på tåget och lugna ner folk som blir stressade. Dom har alltså både en preventiv roll och en reaktiv roll

En kontroll som tydligen funkar alldeles utmärkt att INTE ha i hälften av alla tåg i Stockholm.
Citera
2023-08-22, 22:39
Medlem
Citat:
Enligt vissa i denna tråd så finns dom till för att kunna trösta passagerare. Dom har även ansvaret för att öppna och stänga dörrar samt prata i en mikrofon. En mer onödig yrkeskategori har jag nog aldrig skådat.

Antagligen för att du inte vet ett skit om säkerhet. Bland annat ser de till att dörrarna stängs på ett säkert sätt. Tågen är 214 meter långa och det är totalt omöjligt för en förare ha full överblick framifrån. Dessutom backar man upp varandra i hot/våldssituationer som blivit vardagsmat i sossarnas nya Sverigebygge.

Avslutningsvis har de en annan mycket viktig uppgift. Att ta över ansvaret för resenärerna och deras säkerhet om föraren slås ut. Idiot...
Citera
2023-08-22, 22:40
Medlem
Hon jobbar som tågvärd, de hjälper bland annat äldre och handikappade etc att använda kollektivtrafiken. MTR som är ett statligt kinesiskt bolag,(hur smart är det ur ett säkerhetsperspektiv?) vill tjäna mer cash eller något och minska bemanningen med tågvärdar. Hon har varit kritisk till det på tiktok.

Det finns massor av filmer som visar exakt samma saker, så deras anledning är bara ett svepskäl för att bli av med en obekväm kritiker, men man kan väl inte förvänta sig något annat från den kinesiska staten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in