2023-08-22, 19:48
Medlem
Jag köpte en rolex i början när min karriär tog fart. Det är en fin submariner ”hulk” i full set med kvitto.

Jag trodde tjejer skulle bli imponerade(jag var ung och naiv och ganska osäker) de enda som kommenterade den var småbabbar och klockintresserade. Har aldrig träffat en tjej som typ ”oh har du en rolex”
Citera
2023-08-22, 21:12
Medlem
Styrkelyftares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mangostan25
Jag köpte en rolex i början när min karriär tog fart. Det är en fin submariner ”hulk” i full set med kvitto.

Jag trodde tjejer skulle bli imponerade(jag var ung och naiv och ganska osäker) de enda som kommenterade den var småbabbar och klockintresserade. Har aldrig träffat en tjej som typ ”oh har du en rolex”

Vem i hela friden köper en hulk som första Rolex-klocka? Det är den stora frågan.

Är man vettig så köper man antingen en batman eller en vanlig submariner med svart urtavla första gången, sedan kan man utöka sin privata "kollektion" med andra modeller.

On topic: för mig som klocknörd spelar priset inte någon större roll, jag köper allt som oftast en klocka på grund av att jag fascineras över urverket och dess komplikationer.

Just Rolex tillverkar som bekant klockor av allra högsta kvalitet. Gemene man köper nog dessvärre Rolex enbart på grund av varumärket utan att ha någon större koll på vad det egentligen är för klocka.
Senast redigerad av Styrkelyftare 2023-08-22 kl. 21:15.
Citera
2023-08-22, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Styrkelyftare
Vem i hela friden köper en hulk som första Rolex-klocka? Det är den stora frågan.

Är man vettig så köper man antingen en batman eller en vanlig submariner med svart urtavla första gången, sedan kan man utöka sin privata "kollektion" med andra modeller.

On topic: för mig som klocknörd spelar priset inte någon större roll, jag köper allt som oftast en klocka på grund av att jag fascineras över urverket och dess komplikationer.

Just Rolex tillverkar som bekant klockor av allra högsta kvalitet. Gemene man köper nog dessvärre Rolex enbart på grund av varumärket utan att ha någon större koll på vad det egentligen är för klocka.

Man märker att du aldrig köpt en dyr klocka. Det är inte så att man bara kliver in och väljer och vrakar om man inte vill betala över retail. Jag betalade 180 tusen och nu ligger den runt 280-300… så de va en skit bra första klocka. Jag har ägt andra klockor från breitling, tudor, omega i lägre prisklasser innan rolex. Men nu pratar vi rolex.
Citera
2023-08-22, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrKoolaid
Folk har länge undrat varför dessa rik män och kvinnor bär rolex och omega klockor, och kvinnor för den delen också.

Det är för att det ger status, och killarna som bär dom kan lättare få tjejer att ligga med, har du rika accessoarer på dig så spelar din macho fram att du är rik och därmed kan du få fler tjejer i sängen. (USA särskilt där alla tjejer är horaktiga)

Så helt slöseri är det väl inte med pengarna att bära rolex klockor eller omega på sig, vad tycker ni andra? Om man nu är så jävla rik.

Men vad tror ni andra, om rolex hade sänkt 50% priset på sina klockor, hade ni fortfarande velat köpa dom? Om det ger mer status och ligg? Om de kostade 30k istället för 80k? per klocka.
Vad som är dyrt och vad som är billigt är ju subjektivt.
Citera
2023-08-22, 21:53
Medlem
Styrkelyftares avatar
Citat:
Man märker att du aldrig köpt en dyr klocka. Det är inte så att man bara kliver in och väljer och vrakar om man inte vill betala över retail. Jag betalade 180 tusen och nu ligger den runt 280-300… så de va en skit bra första klocka. Jag har ägt andra klockor från breitling, tudor, omega i lägre prisklasser innan rolex. Men nu pratar vi rolex.

När påstod jag att man kan välja och vraka vilken Rolex-modell som helst hos en auktoriserad återförsäljare?
Citera
2023-08-22, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Styrkelyftare
När påstod jag att man kan välja och vraka vilken Rolex-modell som helst hos en auktoriserad återförsäljare?

Du skrev bokstavligt talat att de var ett dåligt val som första klocka fast jag gjort nästan 200k+ på den.

Du föreslår batmans som de bara ligger o skräpar. Jag vet japanerna har en del liggande, men jag är inte en resande klocksamlare. Jag köpte klockan för de va rätt tid och rätt pris. Tydligen så hade jag dessutom rätt då jag plussade duktigt på klockan? Tyckte bara de va ett ganska dumt uttalande då batmans är ganska svåra att komma över, speciellt de innan de senaste släppet på jubileums länken.
Citera
2023-08-23, 01:57
Medlem
Citat:
Du skrev bokstavligt talat att de var ett dåligt val som första klocka fast jag gjort nästan 200k+ på den.

Du föreslår batmans som de bara ligger o skräpar. Jag vet japanerna har en del liggande, men jag är inte en resande klocksamlare. Jag köpte klockan för de va rätt tid och rätt pris. Tydligen så hade jag dessutom rätt då jag plussade duktigt på klockan? Tyckte bara de va ett ganska dumt uttalande då batmans är ganska svåra att komma över, speciellt de innan de senaste släppet på jubileums länken.

Du har väl inte gjort en spänn innan du sålt klockan?

Prova sälja den privat och återkom med vad du faktiskt fick och hur mycket bajs du fick äta påvägen dit.
Eller lämna in på auktion eller förmedlingsuppdrag hos seriös handlare.

Jag tror du har väldigt skev uppfattning om vad en Fullset Hulk som använts faktiskt blir såld för idag.
Citera
2023-08-23, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller

Prova sälja den privat och återkom med vad du faktiskt fick och hur mycket bajs du fick äta påvägen dit.

Jag tror du har väldigt skev uppfattning om vad en Fullset Hulk som använts faktiskt blir såld för idag.

På chrono blir de sålda mellan 230-260 hela tiden. 280-300 är såklart i överkant men eftersom modellen inte görs längre, lär de bara öka. Kollar du snittvärdet på chrono så ligger de väl runt 260+ på de som blivit sålda.

Jag har blivit erbjuden byten i + kategorin, men inte tagit det då jag är ganska självsäker den kommer öka ganska friskt i framtiden pga hur rolex ser ut idag.

Vi diskuterar dock inte mig, eller vad min klockan är värd, jag har ett hum om det.

Jag svarar enbart på en jättedum kommentar om att någon klocka från rolex skulle va en bra entry klocka till en samlare(vilket jag inte kallar mig). Det är ungefär som jag skulle gå till en Ferrari ägare och bara: ja en mclaren hade varit coolare.
Citera
2023-08-23, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller

gick tillbaka till denna kommentar igen nu när jag sitter på datorn.

Varför skulle det vara problematiskt och sälja en klocka...? De säljs hela tiden via blocket/chrono och andra liknande hemsidor. Där finns många aktörer som hjälper dig sälja din klocka också för en liten % 5-10. Vilket jag inte kan se som att "äta bajs".
I värsta fall kan jag sälja den svart till någon förorts-king för 30%+ över marknadsvärdet och de hade varit jätteglada för bytet(har fått erbjudande av kingkong killar också).

Så jag ser inte problematiken i att sälja klockan? Jag vet på ett cirka vad den är värd då jag är ute på marknaden hela tiden. Tror ni att klockor fungerar som typ bilar? Att man köper en och sedan förlorar värde bara man använder den? Det har rolex och andra företag satt stopp för genom att släppa limiterade nummer av sina olika "stor säljare" som just hulken har varit.

Sluta nu yra i nattmössan..
Citera
2023-08-23, 13:36
Medlem
mastejags avatar
Citat:

Varför skulle det vara problematiskt och sälja en klocka...? De säljs hela tiden via blocket/chrono och andra liknande hemsidor. Där finns många aktörer som hjälper dig sälja din klocka också för en liten % 5-10. Vilket jag inte kan se som att "äta bajs".
I värsta fall kan jag sälja den svart till någon förorts-king för 30%+ över marknadsvärdet och de hade varit jätteglada för bytet(har fått erbjudande av kingkong killar också).

Så jag ser inte problematiken i att sälja klockan? Jag vet på ett cirka vad den är värd då jag är ute på marknaden hela tiden. Tror ni att klockor fungerar som typ bilar? Att man köper en och sedan förlorar värde bara man använder den? Det har rolex och andra företag satt stopp för genom att släppa limiterade nummer av sina olika "stor säljare" som just hulken har varit.

Inget konstigt alls att sälja klockor och det tror jag ingen inbillat sig, tror mer skribenten var ute efter att det är inte sålt förens man har pengarna i handen dvs "värde" är alltid lurigt.

Sedan så är väl Hulken inte en limiterad utan den lades väl typ ner då ingen ville köpa den om jag inte minns helt fel, det är ju på senare år den har blivit hypad av någon anledning och därmed pga begränsad upplaga?
Citera
2023-08-23, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Inget konstigt alls att sälja klockor och det tror jag ingen inbillat sig, tror mer skribenten var ute efter att det är inte sålt förens man har pengarna i handen dvs "värde" är alltid lurigt.

Sedan så är väl Hulken inte en limiterad utan den lades väl typ ner då ingen ville köpa den om jag inte minns helt fel, det är ju på senare år den har blivit hypad av någon anledning och därmed pga begränsad upplaga?

fortsattes göra till 2019(2020)(någon får rätta mig om jag har fel)
kollade i mina papper och den är från 2020, inte 19.

Men min är ialllafall från 2019(kollade i mina papper den är från 2020 inte 19)

Nja, de slutades göra precis så som alla andra modeller de haft ett bra tag. För att skapa långsiktigt värde och hypa upp en ny batch med klockor typ.

Ja, jag förstod också att han menade tills varan är såld har man inget i hand.
Men jag går efter marknadsvärdet och vad den blir såld för, inte vad min personliga gissning eller värdering är.

Jag hade planer på att sälja vid slutet av 2022 till början av 23 och fick ett gäng roliga erbjudande och ingen slog under 230k.

Hur många investeringar slår 50k+ på 3,5 år?

Nu kommer väl någon king som gjorde 500 miljoner på bitcoins 2015 efter en 3 års investering..
Senast redigerad av Mangostan25 2023-08-23 kl. 14:50.
Citera
2023-08-23, 15:53
Medlem
Citat:

Det är inte problematiskt att sälja en Hulk.
Det är däremot problematiskt för dig som okänd privatnisse att få mycket över 210.
Du har ingen aning om det du ser på Chrono säljs eller ens finns.
Och Chrono tar 6.5% av säljaren också.

Hulken var iskall och osäljbar som ny. 20%rabatt var inte omöjligt.
Den var aldrig någon begränsad upplaga.

Sluta tramsa.
Om inte du också är ghettobarn och i de kretsarna så kommer du aldrig ens tänka tanken på att möta upp valfri blatte på RinkebyTorg för att byta din Rolex mot en Icakasse sedlar.
Vad fan ska du med dem till?

Därmed inte sagt att det var ett dåligt köp ge 180 för din klocka.
Du har ju nu en pryl du ville ha. Kan ha kul med den och kommer förmodligen tjäna 10-20% om du säljer.
Det är inget fel med det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in