2023-08-21, 17:39
Medlem
Sunimods avatar
Gå en utbildning till projektledare så ser du att det inte är det du håller på med idag.
Det missbrukas rätt friskt med att kalla vissa jobb för projektledare men är det inte alltid.

Eller varför inte kliva ett tag och skaffa dig en bra utbildning inom sådant du tycker vore intressant att jobba med.

Jag själv gjorde så för 30 år sedan och skaffade mig en teknisk högskoleutbildning där projektledningsutbildning ingick. Visst en hel del annat också men se det som en bra gym-pass för skallen. Om du kan välja så lägg gärna in utbildningar om gruppsykologi. Rätt mycket handlar om att ta fram det bästa ur en projektgrupp och de man ofta kommer förändra vardagen för.
Citera
2023-08-21, 17:40
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Jag jobbar som projektledare/key account manager på översättningsfirma. Jag har 5 års erfarenhet inom det, men ingen utbildning då jag åkte in i rollen på en räkmacka (började som prakitant för den grafiska avdelningen, och sedan blev jag grafiker. Nya ägarna ville stänga ner halva grafiska avdelningen, och jag hade valet att antingen bli teknisk projektledare eller sluta. Valet var enkelt.).

Det har varit väldigt instabilt på jobbet det senaste och jag hoppas inte, men risken finns att man inte har något jobb kvar om 1-2 år.

Mina uppgifter består väl av det som projektledning och key account managing blandat gör;
1. Är kunders första kontakt vid beställningar av översättningar
2. Förereder/preppar beställningar innan det att jag skickar ut översättningar till översättare.
3. Under tiden som översättningen pågår är jag mellanhanden vid frågor mellan kund och ÖV.
4. Efter översättning görs QA av mig, och sedan leverans.

Key account manager-delen består mest av att tänka på saker ur ett ekonomiskt perspektiv, marginaler så att man väljer bäst översättare osv, men också attestering av fakturor osv.

Jag har kollat runt lite på vad för PL-jobb det finns, och det finns verkligen ett överflöd av dem MEN problemet är att typ 90% av dem har som krav att man läst en utbildning på högskola

Vad gör man då? Jag har ju massa erfarenhet inom projektledning. Jag har nyligen till och med befodrats från "Junior project manager" till "Senior project manager" pga att jag nu har 5 års erfarenhet, men även har en av våra A-kunder.

Är jag körd om man ansöker till PL-jobb? behöver man verkligen en utbildning eller kan de förbise bristen av utbildning just pga all min erfarenhet?

Hur många år har du varit projektledare?
Arbetslivserfarenhet slår nyutbildade.

Och du har säker några utbildningar för jobbets räkning

Är bara att skicka in CV inget att förlora.
Citera
2023-08-21, 18:07
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Hur många år har du varit projektledare?
Arbetslivserfarenhet slår nyutbildade.

Och du har säker några utbildningar för jobbets räkning

Är bara att skicka in CV inget att förlora.
5 år i år, och förhoppningsvis händer inget med jobbet innan man i alla fall fått 6 års erfarenhet.
Citera
2023-08-21, 21:10
Medlem
Finns väl ingen projektledarutbildning, är väl en kortare kurs som finns.
Har själv läst den kursen och man klarar sig utan den, erfarenheten är mycket viktigare.

Men som någon skrivit tidigare så låter inte det ts sysslar med som projektledning, det var iaf inte sådant vi lärde oss i kursen.

Projektledning är enligt min definition och det jag lärt mig ett projekt som har en början och ett slut och som projektledare så leder du detta projektet så det ska nå målet och hålla budget och tid.

Låter mer som kundservice jobb ts har.
Senast redigerad av Kebabfrulle 2023-08-21 kl. 21:17.
Citera
2023-08-21, 21:13
Medlem
Det du beskriver kallas vanligen Översättningskoordinator, eller Localization coordinator på engelska, inte projektledare.
Även om man valt att ge dig den titeln.
Man kan ibland tala om översättningsprojekt, men då handlar det oftast om:
- översättning till flera språk
- källtexter levereras enligt en tidsplan
- översatta texter ska också tillbaka enligt tidsplan
Man får alltså hantera många översättare och byråer, och en komplicerad tidsplan, samtidigt som budgeten ska hållas. Är det något du känner igen i ditt jobb?
Senast redigerad av IngenHemma 2023-08-21 kl. 21:22.
Citera
2023-08-21, 21:18
Medlem
Inte för att vara otrevlig men jag tror du har en skev syn vad projektledning verkligen innebär i ordets rätta bemärkelse. Ser inte att du har jobbat som en regelrätt projektledare utifrån den beskrivning du gör (och den kontext jag utgår ifrån). Bakgrund på majoriteten av de anställda på min föregående arbetsplats var ingenjörer följt av ekonomer. Men där var även folk helt utan dokumenterad utbildning (men väldigt skickliga genom erfarenhet)

Men därmed inte sagt att du får svårigheter att söka riktiga projektledarjobb. Beror på hur du lägger fram det i ditt CV och personligt brev. Du har trots allt en relevant titel. 😃 När du väl är inne är det bara att hoppa på alla internutbildningar kopplat till projektledning. Lycka till, det kommer gå bra.
Senast redigerad av Gemini_ 2023-08-21 kl. 21:25.
Citera
2023-08-21, 21:20
Medlem
GregerMedeltids avatar
De flesta projektledare har någon form av relevant utbildning inom det område de är verksamma inom, eftersom det är väldigt svårt att leda projekt om du inte förstår arbetet som pågår inom projektet. Du behöver inte fullt lika djupa tekniska kunskaper som de tekniska deltagarna, men du behöver i alla fall en grundläggande förståelse. Projektledning är en färdighet i sig, men den går inte att utöva inom ett vakuum.

Sen brukar också projektledning på andra företag ha lite större proportioner. Fler personer involverade, mer okända variabler, fler pusselbitar som ska passas ihop. Projektledning är inte bara att se till att något blir färdigt till en viss tidpunkt, för det gör burgarflipparen på McDonald's också.

De färdigheter du har lärt dig på ditt nuvarande jobb är nog för nischade och inte breda nog för att kunna söka andra projektledarjobb. Om det är något du vill jobba med så är det nog lättast att genomföra en högskoleutbildning inom det område du vill jobba med, och sedan söka dig åt projektledarhållet efter det.
Citera
2023-08-21, 21:23
Medlem
Jag har från ung ålder fått äran att vara projektledare vid ett antal projekt utan formell utbildning. Har lärt mig väldigt mycket. Framförallt har jag lärt mig att det är ett fult jävla sätt av arbetsgivaren att ge någon ansvar utan att ge projektledaren budget, tydligt mandat eller chefstitel (och där tillhörande pondus och möjlighet att utkräva ansvar från projektdeltagare/medarbetare). Projektledare kan vara väldigt spännande om man får en tydligt avgränsad problemställning, rätta verktyg och en dedikerad projektgrupp m.m. så se till att kräva det innan du accepterar rollen för den kan lätt ha sönder en annars.
Citera
2023-08-21, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
De flesta projektledare har någon form av relevant utbildning inom det område de är verksamma inom, eftersom det är väldigt svårt att leda projekt om du inte förstår arbetet som pågår inom projektet. Du behöver inte fullt lika djupa tekniska kunskaper som de tekniska deltagarna, men du behöver i alla fall en grundläggande förståelse. Projektledning är en färdighet i sig, men den går inte att utöva inom ett vakuum.

Sen brukar också projektledning på andra företag ha lite större proportioner. Fler personer involverade, mer okända variabler, fler pusselbitar som ska passas ihop. Projektledning är inte bara att se till att något blir färdigt till en viss tidpunkt, för det gör burgarflipparen på McDonald's också.

De färdigheter du har lärt dig på ditt nuvarande jobb är nog för nischade och inte breda nog för att kunna söka andra projektledarjobb. Om det är något du vill jobba med så är det nog lättast att genomföra en högskoleutbildning inom det område du vill jobba med, och sedan söka dig åt projektledarhållet efter det.

Helt rätt där, endast en projektledar kurs ger inte mycket, det behövs annan utbildning i grunden inom den branschen man skall jobba.
Citera
2023-08-21, 21:47
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Är jag körd om man ansöker till PL-jobb? behöver man verkligen en utbildning eller kan de förbise bristen av utbildning just pga all min erfarenhet?

Du kan naturligtvis söka ändå. Se till att du har en lätt tillgänglig faktaruta om din stora erfarenhet väl synlig vid ansökan. Alla arbetsgivare har, i varje fall för kvalificerade tjänster, en hel hög kravspecifikationer i sina annonser, och de anställer regelbundet människor som saknar stora delar av den listan, förutsatt att de har annat som väger upp.

Din erfarenhet, både av din bransch redan innan du blev projektledare/KAM, och flera års relevant erfarenhet efter att du blivit projektledare/KAM, borde med enkelhet skjuta undan kraven på menlösa högskoleexamina hos i varje fall 50-60% av de arbetsgivare du ansöker hos. Är du till och med senior nu, så ökar nog andelen arbetsgivare som skulle kunna vara intresserade med ytterligare några procent.

Det finns naturligtvis arbetsgivare som vägrar anställa utan högskoleutbildning, men du kan ju inte heller räkna med att få ett fläskigt erbjudande på varje jobb du söker här i livet.

Jag har själv gått den långa vägen, och har de senaste 12 åren suttit på den ena kvalificerade chefstjänsten efter den andra, helt utan några högskolepoäng.

Lycka till, och om du känner att du vill dryfta något eller få mer specifika tips eller bollplankande, så finns jag i PM.
Citera
2023-08-21, 21:59
Medlem
Hej! Kompisen har gått tre år på högskola, dåliga betyg, så pass att han till och med har släpkurser efter sig (ej fått ut examen än alltså) men han lyckades ordna ett jobb som projektledare på ett svenskt företag där företaget lär upp honom i ett år.

Han hamnade kanske i en stad där han egentligen inte vill vara men han kan ju alltid söka sig vidare inom företaget efter det att dom har utbildat honom färdigt.
Citera
2023-08-21, 22:19
Medlem
yoloswagetcs avatar
Tror att hemligheten här är att inte stirra sig blind på just projektledartiteln. Förstår att du har jobbat dig upp och fått en hel del erfarenhet och att du leder arbetet framåt hos er (kanske mer som koordinator?). Sök de jobben som tilltalar dig oavsett om du har rätt utbildning eller inte, men framförallt - bredda och titta på annat också, även om det inte låter lika "prestigefullt" som projektledare.

Och är det viktigt för dig att få ett jobb där din titel är just projektledare skulle jag gå en utbildning för att säkerställa att jag har den kompetensen och den "biljetten" till rätt jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in