Citat:
Ursprungligen postat av
Nihenna
Är jag körd om man ansöker till PL-jobb? behöver man verkligen en utbildning eller kan de förbise bristen av utbildning just pga all min erfarenhet?
Du kan naturligtvis söka ändå. Se till att du har en lätt tillgänglig faktaruta om din stora erfarenhet väl synlig vid ansökan. Alla arbetsgivare har, i varje fall för kvalificerade tjänster, en hel hög kravspecifikationer i sina annonser, och de anställer regelbundet människor som saknar stora delar av den listan, förutsatt att de har annat som väger upp.
Din erfarenhet, både av din bransch redan innan du blev projektledare/KAM, och flera års relevant erfarenhet efter att du blivit projektledare/KAM, borde med enkelhet skjuta undan kraven på menlösa högskoleexamina hos i varje fall 50-60% av de arbetsgivare du ansöker hos. Är du till och med senior nu, så ökar nog andelen arbetsgivare som skulle kunna vara intresserade med ytterligare några procent.
Det finns naturligtvis arbetsgivare som vägrar anställa utan högskoleutbildning, men du kan ju inte heller räkna med att få ett fläskigt erbjudande på varje jobb du söker här i livet.
Jag har själv gått den långa vägen, och har de senaste 12 åren suttit på den ena kvalificerade chefstjänsten efter den andra, helt utan några högskolepoäng.
Lycka till, och om du känner att du vill dryfta något eller få mer specifika tips eller bollplankande, så finns jag i PM.