• 1
  • 2
2023-08-21, 13:47
Medlem
Nyligen har jag börjat använda glasögon för jag upptäckte att jag kunde se väldigt bra. Det var en enorm skillnad så jag börja använda glasögon mer och mer men varje gång jag tar bort glasögonen så tycker jag att jag ser sämre och sämre.

Det kanske är bara inbillning men det känns så.
Citera
2023-08-21, 14:13
Medlem
Det stämmer. Glasögon har begränsat skärpedjup och ögonen tränas därför inte lika mycket. Redan trötta ögon kommer att se sämre än innan.
Citera
2023-08-21, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rutand
Det stämmer. Glasögon har begränsat skärpedjup och ögonen tränas därför inte lika mycket. Redan trötta ögon kommer att se sämre än innan.

Vad menar du med trötta ögon?
Citera
2023-08-21, 14:38
Medlem
För mig är det såhär:

Jag ansträngde mig så mycket så att jag fick "ansträngnings-huvudvärk" innan jag skaffade glajjor.

Då (för flera år sen) när jag hade vant mig med glajjorna så kunde jag för faan inte se utan dem.
Det är nog för att jag är nu så ovan att korrigera mitt seende för att kunna se utan glasögon.

Alltså, min syn har inte blivit sämre, jag inser bara hur mycket jag var tvungen att korrigera för att kunna se något.

Så glasögonmänniskor är lata om något, de behöver inte anstränga sig för att se som de med icke perfekt syn utan glasögon.
Citera
2023-08-21, 16:38
Medlem
over9ks avatar
Har fått terminalglasögon för jobbet, känns konstigt nu när jag inte använder dom. Har väl vant mig med den förbättrade synen.
Citera
2023-08-21, 17:05
Medlem
Soyences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Nyligen har jag börjat använda glasögon för jag upptäckte att jag kunde se väldigt bra. Det var en enorm skillnad så jag börja använda glasögon mer och mer men varje gång jag tar bort glasögonen så tycker jag att jag ser sämre och sämre.

Det kanske är bara inbillning men det känns så.
Ja

Men lyckligtvis finns det gratis kurser som gör att man återfår perfekt syn efter kort tid. Har ej själv provat dock eftersom jag är starropererad

https://endmyopia.org/

Citat:
Nearsightedness Is Not An Illness (But A $100 Billion Business)
Citera
2023-08-21, 17:10
Medlem
zombie-nations avatar
Beror på hjärnan. Jag var måttligt närsynt innan och använde bara glasögon när jag måste. Då flippade jag tillbaka fort att se världen skarpt utan glasögon. Det beror på att är man närsynt och inte har glasögon, korrigerar hjärnan så att man tror man ser skarpt.

När jag sedan nästan alltid hade glasögon, visst hade sämre syn, så kände jag mig halvblind utan.

Det lustiga är att jag fortfarande kan få tillbaka den skarpa känslan om jag glömmer att jag inte har glasögon. Så fort jag kommer på det ser jag skitkasst.
Citera
2023-08-21, 17:43
Medlem
Låter bara som du vant dig att se bra och i jämförelsen blir det riktigt dåligt.

Det finns inget bevis för att överansträngda ögon leder till sämre syn (annat än tillfälligt) men normalt ska inte ögonen vara ansträngda med glasögon mer än precis i början när du fått nya.
Citera
2023-08-21, 18:38
Medlem
Nej, närsynthet beror på ögats "storlek" och den är vad den är. Har haft exakt samma synfel i 20 år sedan jag blev ung vuxen.
Citera
2023-08-21, 21:27
Medlem
Börjar man använda glasögon så minskar hjärnan kompenseringen av synfelet och återgår till mera normal bildbehandling.
Man har sett lika dåligt utan glasögon tidigare men hjärnan lurar oss lite.
Citera
2023-08-22, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ariscea
Nej, närsynthet beror på ögats "storlek" och den är vad den är. Har haft exakt samma synfel i 20 år sedan jag blev ung vuxen.

Nja närsynthet är inte så enkelt. Det kan bero på massor av olika saker varav vissa är helt kända och vissa rätt oklara.
Att ha exakt samma synfel i 20 år faktiskt ganska ovanligt och varför vet man inte.
Citera
2023-08-25, 17:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Soyence
Ja

Men lyckligtvis finns det gratis kurser som gör att man återfår perfekt syn efter kort tid. Har ej själv provat dock eftersom jag är starropererad

https://endmyopia.org/
Ska kollla in sen. Nån som provat?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här