2023-08-21, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Nej. Dina fiender kommer inte att få det väsentligt svårare att hitta dig bara för att du får svårare att granska makten.
Nu har jag lyckligtvis inga fiender, men det finns ju folk i Sverige som har dylikt. Men då vill jag fråga dig, hur gör jag konkret för att få fram adress till en person i ett land där man ej har offentliga register?
Låt säga att jag vill ha kontakt med någon i England. Kan jag skriva till deras motsvarighet till Skatteverket och få adressen utan vidare?

Här ser jag trots allt en fördel med offentliga register. Jag lärde känna en trevlig tjej när jag och en kompis var på bilsemester i England i år. Jag har idiotiskt nog råkat förlägga papperet där jag skrev ned hennes postadress, e-post och telefonnummer....
Citera
2023-08-21, 21:57
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TracyBeaker
Nu har jag lyckligtvis inga fiender, men det finns ju folk i Sverige som har dylikt. Men då vill jag fråga dig, hur gör jag konkret för att få fram adress till en person i ett land där man ej har offentliga register?
Låt säga att jag vill ha kontakt med någon i England. Kan jag skriva till deras motsvarighet till Skatteverket och få adressen utan vidare?

Här ser jag trots allt en fördel med offentliga register. Jag lärde känna en trevlig tjej när jag och en kompis var på bilsemester i England i år. Jag har idiotiskt nog råkat förlägga papperet där jag skrev ned hennes postadress, e-post och telefonnummer....

Har man "fiender" kan man få sin adress m.m. skyddat av staten. Det är inte en speciellt besvärlig process om det faktiskt finns en grund för den.

Jag vet mycket lite om England och Förenade Kungadömet i övrigt. Har svårt att uppamma något intresse för underutvecklade och inavlade önationer.
Citera
2023-08-22, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TracyBeaker

Nej. Återigen, det är typ bara i Sverige det är möjligt. Det är större chans att du hittar den du söker på Facebook än via kontakt med utländska myndigheter.
Citera
2023-10-03, 16:20
Medlem
Helt korrekt, Sverige borde minska personliga uppgifter så som var man bor. Detta så att människor faktiskt vågar börja arbeta inom t.ex Streaming som många runt om i världen har börjat och deras addresser är inte offentliga.
Har sett flertal Twitch streamare så blivit doxade och t.om haft inbrott live för att de är så enkla att hitta med detta system.

Problemet är att man vill ha en offentlighetsprincip men jag känner att adress ska inte visas till privatpersoner.
Inte nog med det men även hur människor tittar på dessa sajter för att hitta släktingar till människor inom kriminella världen för att kunna bomba deras kusins port / trappa. Helt befängt att Sverige inte kan förstå att man behöver korrigera detta. Men vi lever ju i sverige... Här händer inget snabbt förutom sprängningar.
Citera
2023-10-03, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caligarii
Helt korrekt, Sverige borde minska personliga uppgifter så som var man bor. Detta så att människor faktiskt vågar börja arbeta inom t.ex Streaming som många runt om i världen har börjat och deras addresser är inte offentliga.
Har sett flertal Twitch streamare så blivit doxade och t.om haft inbrott live för att de är så enkla att hitta med detta system.

Problemet är att man vill ha en offentlighetsprincip men jag känner att adress ska inte visas till privatpersoner.
Inte nog med det men även hur människor tittar på dessa sajter för att hitta släktingar till människor inom kriminella världen för att kunna bomba deras kusins port / trappa. Helt befängt att Sverige inte kan förstå att man behöver korrigera detta. Men vi lever ju i sverige... Här händer inget snabbt förutom sprängningar.
Det är extremt naivt av dig att tro att denna offentlighetsmardrömmen någonsin kommer att ta slut. Vi kommer aldrig att bli av med offentlighetsprincipen. Den lever i grundlagen som en pestråtta och kommer att fortsätta att plåga de människor som den drabbar långt framöver. Varför? För att svensken vill ha det precis så. Det har jag insett. Det är djupt rotat i svenskens mentalitet att vilja se vad grannen har för sig. Vad hen tjänar, vem hen är tillsammans med, vilken bil hen kör, vad hens hus kostar, vilka betyg hen har etc. Sverige är ett fönstertittarland. Här är offentlighet huvudregeln och integritet undantaget. Det gör mig så jävla illamående. Får mig att vilja slita av mig håret.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in