Resultat: Vilket lag håller du på/kommer du att följa denna säsongen?
Atalanta
4,05%
3 röster
Bologna
0%
0 röster
Cagliari
5,41%
4 röster
Empoli
1,35%
1 röster
Hellas Verona
4,05%
3 röster
Inter
16,22%
12 röster
Juventus
5,41%
4 röster
Lazio
6,76%
5 röster
Lecce
0%
0 röster
AC Milan
10,81%
8 röster
Monza
0%
0 röster
Napoli
6,76%
5 röster
Roma
16,22%
12 röster
Salernitana
1,35%
1 röster
Frosinone
0%
0 röster
Cagliari
1,35%
1 röster
Sassuolo
0%
0 röster
Torino
2,70%
2 röster
Udinese
0%
0 röster
Parma
5,41%
4 röster
Fiorentina
4,05%
3 röster
Genoa
0%
0 röster
Ett annat lag i lägre divisioner
4,05%
3 röster
Håller inte på något lag - Älskar italiensk fotboll helt enkelt
4,05%
3 röster
2023-08-20, 21:02
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
2-2 hemma mot Salernitana är väl knappast godkänt. Men med Belotti som tvåmålsskytt kan man väl ändå gå ifrån matchen med lite positiva vibbar? Tycker det var det stora orosmolnet inför säsongen med produktion och målskytte. Skulle man ha en Belotti i gammal fin Torino form kan det leda långt.

Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Jag ser gärna att dessa tämligen meningslösa lag försvinner från Serie A. Empoli, Spezia, Cremonese osv. Jag vill att Verona representeras av Hellas istället för Chievo. Om det tvunget ska finnas en Åshöjden, så ser jag hellre ett helt nytt lag som Südtirol.

Jag kan samtidigt fascineras av Sassuolo och Monza, som byggs upp av starka lokala ägare.

Överhuvudtaget så saknar jag starka italienska ägare för klubbarna, som är en del av upplevelsen. Agnelli, Berlusconi och Moratti som utmanas av Mantovani, Sensi, Cragnotti osv. En fin gammal italiensk tradition; Medici, Borgia, eller varför inte Orsini mot Malatesta.
Gloabalismens ålder. Numera är det Kineser och Amerikaner som gäller. Snart har vi första Arabstyret i Italien också är jag rädd för. Om något är det bra att det ändå är 12 av 20 lag om jag räknat rätt som är helItalienskt styrda. Sen är det jävligt häftigt oavsett vad jag tycker om Juve att Agnelli styrt klubben sen 1923. Pozzo Udinese ska nämnas. Och för att ge Empoli lite försvar bland kritiken så har Corsi styrt dom sen 91. Läste en intervju med en lokal fotollsfan och låter som en fin lokal fotbollsklubb.

Citat:
“They are the last real Tuscan football club. The only Tuscan club owned by Tuscans, sponsored by Tuscan firms and the only side in Tuscany that has never been bankrupt. The policy is consider the club as a big family.

Kan ändå uppskattas i dagens fotboll. Sen förstår jag att det är lite trist med halvtomma läktare. Men tittar man på snittet har Empoli bara haft över 10 000 i snitt typ två gånger sen 90 så runt 8000 på premiären är väl normalläge.
2023-08-20, 21:35
Medlem
Någon klubb borde agera på Verratti PSG kräver enbart 30 miljoner euro.
2023-08-20, 22:12
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av offermentalitet
Någon klubb borde agera på Verratti PSG kräver enbart 30 miljoner euro.
Håller med. Men 30 m Euro är inte "enbart" i dagens Italienska fotboll. Utan en rejäl summa. Inte snålar med Arnautovic och 8 m pund för att lösa anfallsfrågan. Roma löser mittfrågan med en massa lån. Juventus jagar Lukaku för dyra pengar när man redan har Vlahovic och Chiesa där framme. Kan inte köpa båda. Men en Veratti hade förstärkt laget mer tror jag. Napoli plockar Veiga istället. Rimligt. Yngre. Mer potential.

Veratti är ändå 30. En viss skadehistorik. Oslipad spelare som drar på sig väl mycket frisparkar. Men såklart för bra för att sitta på läktaren. Intressant och se vart han landar. I PSG lär han inte få spela något mer.
2023-08-20, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Håller med. Men 30 m Euro är inte "enbart" i dagens Italienska fotboll. Utan en rejäl summa. Inte snålar med Arnautovic och 8 m pund för att lösa anfallsfrågan. Roma löser mittfrågan med en massa lån. Juventus jagar Lukaku för dyra pengar när man redan har Vlahovic och Chiesa där framme. Kan inte köpa båda. Men en Veratti hade förstärkt laget mer tror jag. Napoli plockar Veiga istället. Rimligt. Yngre. Mer potential.

Veratti är ändå 30. En viss skadehistorik. Oslipad spelare som drar på sig väl mycket frisparkar. Men såklart för bra för att sitta på läktaren. Intressant och se vart han landar. I PSG lär han inte få spela något mer.
Det är förjävligt att Serie A är på dekis blir så tydligt nu.

Milan hade kunnat värvat in honom men man brände 20 miljoner euro på någon jävla doldis amerikan kallad Musah och 16 miljoner euro på floppen Ruben Loftus-Cheek hade gärna sett att dom pengarna förvaltades på ett bättre sätt och lades på en värvning av Verratti istället.

Verratti - Domínguez - Reijnders <- hade varit något.

Milan tittar på Domínguez nu btw Krunić försvinner.

30 är ingen ålder för en italienare.
2023-08-20, 23:28
Medlem
Crociatis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Ja, det var annat än Cajuste i Napoli. Svagt av Lazio att tappa matchen i slutminuterna, torde kunna bli en klart sämre säsong för dem än den senaste, om de är så här svajiga.

Måste hylla Lecce som vände mot Lazio hemma, kul med skrällar. Sen är det kul att Pontus Almqvist fick göra mål på sin Serie A debut. Han blev också matchhjälte när han gjorde ända målet i italienska cupen mot Como för några dagar sen. Stort och roligt att det går bra honom. Ska bli spännande att följa hans resa.
2023-08-20, 23:44
Medlem
Crociatis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68

Vad är det som händer i Empoli? Tydligen var det lite mer än tusen bortasupportrar och trots det var den lilla arenan bara halvfull.

Imponerande och fantastiskt ambitiöst projekt. 😊 Den gode zach genomförde något liknande för en massa år sedan.

Men känn ingen press, utan det ska vara lustfyllt att skriva.

Tack, det kommer inte bli lika bra "genomkörare av lagen i Serie A" som zach och 4522 skrev förut. Jag ska försöka göra mitt bästa

Roligt att det diskuteras Empoli här. De behöver lite kärlek
På tal om deras Arena: Stadio Carlo Castellani ( tar in 16 300 åskådare ), de kommer renovera / bygga om sin arena. Efter den här säsongen, nästa år kommer bygget att påbörjas. När den är klart, kommer arenan att ta 20 000 åskådare är det tänkt.

Kollade lite bilder på nya arena http://stadiumdb.com/news/2015/08/new_design_empoli_another_club_to_go_private

Den kommer bli riktigt snygg, kanske nya arena kommer ge ett lyft. Sen bor det bara 48000 invånare i Empoli. Ja Fiorentina och Juventus har många supportrar där, brukar vara nästan slutsålt på biljetter när dessa 2 lag kommer på besök.
Senast redigerad av Crociati 2023-08-20 kl. 23:47.
2023-08-21, 01:06
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crociati
Tack, det kommer inte bli lika bra "genomkörare av lagen i Serie A" som zach och 4522 skrev förut. Jag ska försöka göra mitt bästa

Roligt att det diskuteras Empoli här. De behöver lite kärlek
På tal om deras Arena: Stadio Carlo Castellani ( tar in 16 300 åskådare ), de kommer renovera / bygga om sin arena. Efter den här säsongen, nästa år kommer bygget att påbörjas. När den är klart, kommer arenan att ta 20 000 åskådare är det tänkt.

Kollade lite bilder på nya arena http://stadiumdb.com/news/2015/08/new_design_empoli_another_club_to_go_private

Den kommer bli riktigt snygg, kanske nya arena kommer ge ett lyft. Sen bor det bara 48000 invånare i Empoli. Ja Fiorentina och Juventus har många supportrar där, brukar vara nästan slutsålt på biljetter när dessa 2 lag kommer på besök.
Jag förstår inte riktigt hur man mäter Empolis befolkning. Om man ska ha en arena på 20 000 så måste 48 000 bara vara någon sorts innerstad. Mff har samma storlek på arenan. De är Sveriges mest framgångsrika förening och har ett storstadsområde på det tiodubbla mot Empolis officiela 48 000. Empoli måste locka folk från Florens eller andra större städer för att arena-kalkylen ska fungera.
2023-08-21, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crociati
Måste hylla Lecce som vände mot Lazio hemma, kul med skrällar. Sen är det kul att Pontus Almqvist fick göra mål på sin Serie A debut. Han blev också matchhjälte när han gjorde ända målet i italienska cupen mot Como för några dagar sen. Stort och roligt att det går bra honom. Ska bli spännande att följa hans resa.
Lecce verkar ha otroligt stort hopp till Almqvist,han får hyllningar från alla håll,speciellt lokalt,men även nationellt i median,har själv noll koll vem snubben är,men ska bli kul följa en svensk .

Cajjuste verkade sabba sin chans han fick,ska otroligt mycket till för han ska få chansen igen närmsta tiden.

Juventus såg någorlunda harmoniskt ut som ett lag..
2023-08-21, 11:02
Medlem
Ezzelinos avatar
Südtirol FC som Brille68 nämnde vore förvisso en kul nykomling i den högsta divisionen. Inte alls långt ifrån att lyckas med det i våras. Jag är dock förundrad över att de knappt har några tysktalande italienare med i truppen (en Raphael Kofler hittar jag, men det är också den ende). Två tredjedelar av befolkningen i de trakterna är dock tysktalande, knappt 300.00 personer. Spelar de inte fotboll som unga? Italiensk vintersport (skidskytte, längdskidor, alpint) rekryterar förstås mycket från den folkgruppen, åtskilliga tyska namn som gjort sig namn i världscupen.
Feralpisalò (slog ut Südtirol i cupen förra säsongen och nu uppe i Serie B för första gången) vore nog en än mer spektakulär Åshöjdens BK-saga om de skulle trotsa alla odds och inom något år gneta sig upp i Serie A.

https://www.toppraffel.se/2021/09/serier-ashojdens-bk-vol-1-2.html

Citat:
Jag tror aldrig att jag läste serieversionen av Åshöjdens BK när den gick i Buster, men nu har den gamle redaktören Micke startat ett nytt förlag, Rutorik, som med hjälp av Kickstarterkampanjer ger ut serien komplett. Fyra påkostade, inbundna volymer ska det bli, de två första kom tidigare i år. Serien debuterade 1975 och det sista avsnittet publicerades 1992. Det handlar om 124 avsnitt på sammanlagt 1526 sidor, och eftersom det är en sammanhållen historia som berättas, är detta den längsta serie som producerats i Sverige.

Annars hoppas jag att de lag från Serie B som tar steget upp blir de mer sannolika kandidaterna Sampdoria, Parma, Palermo eller Venezia.
2023-08-21, 11:47
Medlem
Själv hoppas jag på Catanzaro eller Reggina (om de får spela serie b)tar sig upp till serie A,behövs lag från södra Italien ,och helst calabrediska lag
2023-08-21, 17:54
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm

Det får mig att tänka på 2017 när Milan la 42 miljoner på Bonucci och 40 miljoner på Andre Silva under samma fönster 2017. Sämsta fönstret någonsin av en Italiensk klubb?

Vad hände egentligen med Milans ekonomi efter det? För trots de värvningarna så har ju klubben gått bra efter det.

Varför värvar man bara 20 miljoners spelare den här säsongen? Säsongen efter att man tagit sig till semifinal i champions league.
2023-08-21, 18:07
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av offermentalitet
Det är förjävligt att Serie A är på dekis blir så tydligt nu.

Milan hade kunnat värvat in honom men man brände 20 miljoner euro på någon jävla doldis amerikan kallad Musah och 16 miljoner euro på floppen Ruben Loftus-Cheek hade gärna sett att dom pengarna förvaltades på ett bättre sätt och lades på en värvning av Verratti istället.

Verratti - Domínguez - Reijnders <- hade varit något.

Milan tittar på Domínguez nu btw Krunić försvinner.

30 är ingen ålder för en italienare.
De är endast på dekis nár det gäller ekonomi mot premier league.

På andra sätt så mår ligan utomordentligt bra. Högsta publiksnittet för flera topplag sen 90 talet. Fyra olika vinnare de senaste fyra åren ( det finns knappt något viktigare för en ligas vitalitet), och faktum är att serie a är de som spenderat mest på transfers efter premier league.

De andra ligorna mår inte särskilt bra. Franska ligan har aldrig och kommer aldrig ta fart. Bayern har förstörst tyska ligan helt och hållet. Och spanska ligan har stora problem med Barcelonas skuldberg och ett Atletico Madrid som helt har slutat satsa vad det verkar. Valencia är fast i något sorts limbo och Sevilla utmanar aldrig i ligan på allvar.

Serie a är förmodligen tvåa efter premier league allt sammantaget. I alla fall engligt mig som lägger stor vikt vid olika vinnare och levande läktare

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in