Resultat: Vilket lag håller du på/kommer du att följa denna säsongen?
Atalanta
4,05%
3 röster
Bologna
0%
0 röster
Cagliari
5,41%
4 röster
Empoli
1,35%
1 röster
Hellas Verona
4,05%
3 röster
Inter
16,22%
12 röster
Juventus
5,41%
4 röster
Lazio
6,76%
5 röster
Lecce
0%
0 röster
AC Milan
10,81%
8 röster
Monza
0%
0 röster
Napoli
6,76%
5 röster
Roma
16,22%
12 röster
Salernitana
1,35%
1 röster
Frosinone
0%
0 röster
Cagliari
1,35%
1 röster
Sassuolo
0%
0 röster
Torino
2,70%
2 röster
Udinese
0%
0 röster
Parma
5,41%
4 röster
Fiorentina
4,05%
3 röster
Genoa
0%
0 röster
Ett annat lag i lägre divisioner
4,05%
3 röster
Håller inte på något lag - Älskar italiensk fotboll helt enkelt
4,05%
3 röster
2023-08-19, 15:40
Medlem
Crociatis avatar
Serie A: Lag för lag - "Crociati" tankar om lagen.

Plats 20. Empoli

Citat:
Klara nyförvärv: Walukiewicz (Försvarare, Cagliari), Crociata (Mittfältare, Cittadella), Belardinelli (Mittfältare, Südtirol), Ekong (Anfallare, Perugia), D. Maldini (Mittfältare, Milan), Ranocchia (Mittfältare, Monza), Gyasi (Anfallare, Spezia), Caprile (Målvakt, Bari), Pezzella (Försvarare, Parma), Shpendi (Anfallare, Cesena), Cancellieri (Anfallare, Lazio)

Klara förluster: Stulac (Mittfältare, Palermo), Akpa Akpro (Mittfältare, Lazio), Pjaca (Anfallare, Juventus), Vicario (Målvakt, Tottenham), Destro (Anfallare), Cambiaghi (Anfallare, Atalanta), Satriano (Anfallare, Brest), De Winter (Försvarare, Juventus), Ujkani (Målvakt), Vignato (Mittfältare, Bologna), Parisi (Försvarare, Fiorentina), Bandinelli (Mittfältare, Spezia), Degli Innocenti (Mittfältare, Lecco)

Empoli har visat intresse för: Tsadjout (Anfallare, Cremonese), Zerbin (Anfallare, Napoli), Cheddira (Anfallare, Bari)

Placering 22/23: 14:e i Serie A, 43 poäng, minus 12 i målskillnad

Försäsong hittills: FC Heidenheim - Empoli 2-1, Empoli - Lille 2-1, SC Freiburg - Empoli 3-2 och Empoli - Cittadella 1-2 (Coppa Italia - Empoli utslaget)

Tränaren: Paolo Zanetti, fortsätter kvar i Empoli, han har ett år kvar på kontraktet. Han har ganska tunn trupp, blev inte bättre när Cambiaghi, Parisi, Destro och Vicario lämnade i sommar. Men laget har värvat in några intressanta spelare, anfallaren Gyasi från Spezia, Caprile målvakt från Bari, gjorde många bra matcher i Serie B, synd att han kan vara så ojämn, kan släppa in onödiga mål. Ett misstag i Serie A kan kosta laget dyrt.
Sen har Empoli lånat Daniel Maldini från Milan, spelade 17 matcher för Spezia förra säsongen och gjorde 2 mål. Hoppas Daniel Maldini får mycket speltid och att han utvecklas.

Paolo Zanetti spelar ofta 4-2-3-1, han kan rotera och ändra på taktiken beroende på vilka Empoli möter. Spelarna verkar ha stort förtroende för honom. Caprile borde vara förstamålvakt i laget. Pezzella kommer förstärka backlinjen, även om försvaret inte känns starkt. Andra spelare i backlinjen, Luperto, Ebuehi och Ismajli. Mitten är mer intressant, där har vi talangen Ranocchia lånad från Juventus och Baldanzi som blev mästare med Empolis Primavera lag och framför de kommer rutinerade Marin från Rumänien, Henderson, Maldini och Gyasi hjälpa att leverera bollen till Caputo eller Piccoli.

Målet för Empoli denna säsong är att hänga kvar i Serie A. Men laget brukar hänga kvar första säsongen och sedan åka ner säsongen efter. Jag tror Empoli kommer få tufft denna säsong. Får Empoli en säsong med få skador, kan detta vara ett mittenlag i Serie A.

Underskatta inte Empoli: De kan göra det svårt för topplagen, vann mot Inter borta och Juventus hemma och tog 1 poäng mot Lazio och Milan föra säsongen.
2023-08-19, 15:41
Medlem
Crociatis avatar
Jag kommer bli sen med de andra lagen, hade hoppas skriva klart innan säsongen börjar, tyvärr blir det inte så, 19 lag kvar
2023-08-19, 16:51
Medlem
Carlo Mazzone har avlidit. Inget dramatiskt eller oväntat, 86 år. En genomsympatisk tränare som trots att han tränat Cagliari två gånger och gav Totti spelutrymme i Roma, jag mest minns från Brescia där han tillsammans med Baggio skapade magiska stunder.

https://www.youtube.com/watch?v=io2g20rkkxE
Senast redigerad av Brille68 2023-08-19 kl. 16:57.
2023-08-19, 20:00
Medlem
Lite trist att Serie A börjar med Empoli och Frosinone hemma. Jag tror att det blir mycket publik på Marassi och San Siro senare ikväll.
2023-08-20, 11:22
Medlem
Publik för de första fyra matcherna:

Empoli Verona 7940 (48,9%; cap. 16247)
Frosinone Napoli 15822 (97,5%; cap. 16227)
Genoa Fiorentina 33045 (99,5%; cap. 33215)
Inter Monza 72509 (95,6%; cap. 75817)

Vad är det som händer i Empoli? Tydligen var det lite mer än tusen bortasupportrar och trots det var den lilla arenan bara halvfull.

Citat:
Ursprungligen postat av Crociati
Jag kommer bli sen med de andra lagen, hade hoppas skriva klart innan säsongen börjar, tyvärr blir det inte så, 19 lag kvar

Imponerande och fantastiskt ambitiöst projekt. 😊 Den gode zach genomförde något liknande för en massa år sedan.

Men känn ingen press, utan det ska vara lustfyllt att skriva.
2023-08-20, 13:40
Medlem
Ezzelinos avatar
Uppenbarligen en kräsen, nyckfull publik i Empoli. Eller kanske många där nu håller på Fiorentina? Tre mil från Firenze, och Emploi är ingen jättestad (någonstans upp mot 50.000 invånare). Uselt snitt hemma säsongen 21/22 (6420 personer), bättre förra säsongen (10.293 åskådare):

https://www.transfermarkt.com/fc-empoli/besucherzahlenentwicklung/verein/749
2023-08-20, 18:06
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Publik för de första fyra matcherna:

Empoli Verona 7940 (48,9%; cap. 16247)
Frosinone Napoli 15822 (97,5%; cap. 16227)
Genoa Fiorentina 33045 (99,5%; cap. 33215)
Inter Monza 72509 (95,6%; cap. 75817)

Vad är det som händer i Empoli? Tydligen var det lite mer än tusen bortasupportrar och trots det var den lilla arenan bara halvfull.

Imponerande och fantastiskt ambitiöst projekt. 😊 Den gode zach genomförde något liknande för en massa år sedan.

Men känn ingen press, utan det ska vara lustfyllt att skriva.
Vem bryr sig egentligen? Jag glädjer mig betydligt mer åt de andra siffrorna än oroar mig för ett onödigt, tråkigt litet lag som Empoli. Inters fortsatta fullsatta arena och Genoas premiär är ju mycket mer intressant
2023-08-20, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Uppenbarligen en kräsen, nyckfull publik i Empoli. Eller kanske många där nu håller på Fiorentina? Tre mil från Firenze, och Emploi är ingen jättestad (någonstans upp mot 50.000 invånare). Uselt snitt hemma säsongen 21/22 (6420 personer), bättre förra säsongen (10.293 åskådare):

https://www.transfermarkt.com/fc-empoli/besucherzahlenentwicklung/verein/749
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Vem bryr sig egentligen? Jag glädjer mig betydligt mer åt de andra siffrorna än oroar mig för ett onödigt, tråkigt litet lag som Empoli. Inters fortsatta fullsatta arena och Genoas premiär är ju mycket mer intressant
Jag ser gärna att dessa tämligen meningslösa lag försvinner från Serie A. Empoli, Spezia, Cremonese osv. Jag vill att Verona representeras av Hellas istället för Chievo. Om det tvunget ska finnas en Åshöjden, så ser jag hellre ett helt nytt lag som Südtirol.

Jag kan samtidigt fascineras av Sassuolo och Monza, som byggs upp av starka lokala ägare.

Överhuvudtaget så saknar jag starka italienska ägare för klubbarna, som är en del av upplevelsen. Agnelli, Berlusconi och Moratti som utmanas av Mantovani, Sensi, Cragnotti osv. En fin gammal italiensk tradition; Medici, Borgia, eller varför inte Orsini mot Malatesta.
2023-08-20, 18:35
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Jag ser gärna att dessa tämligen meningslösa lag försvinner från Serie A. Empoli, Spezia, Cremonese osv. Jag vill att Verona representeras av Hellas istället för Chievo. Om det tvunget ska finnas en Åshöjden, så ser jag hellre ett helt nytt lag som Südtirol.

Jag kan samtidigt fascineras av Sassuolo och Monza, som byggs upp av starka lokala ägare.

Överhuvudtaget så saknar jag starka italienska ägare för klubbarna, som är en del av upplevelsen. Agnelli, Berlusconi och Moratti som utmanas av Mantovani, Sensi, Cragnotti osv. En fin gammal italiensk tradition; Medici, Borgia, eller varför inte Orsini mot Malatesta.
Jag håller med om precis allt. Det är skillnad på ointressanta och mindre/sämre lag. Inte alltid lätt att beskriva skillnaden, man man känner den.

Lecce, CalgIari, Palermo, Bari tillför något rent geografiskt. Monza är svåra att inte gilla trots att deras relation med Milano egentligen påminner om Empoli-Florens. Men de har något fräscht över sig.

Frosinone är ett annat lag som jag alltid har tyckt är överflödigt, trots att det ligger söder om Rom.

Jag tänkte på det med italienska ägare igår under Frosinon-Napoli. Men håller helt klart lite lite extra på Napoli när man ser Laurentis på läktaren. Det ger flashbacks till hur det var för 20 år sen när presidenterna tillförde en extra krydda till matchupplevelsen.
2023-08-20, 18:43
Medlem
Svarta-Skatans avatar
Hur kan man ogilla Cremonese? Ett lag som har den ovanliga färgkombinationen rött och grått går alltid hem hos mig.
2023-08-20, 18:53
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svarta-Skatan
Hur kan man ogilla Cremonese? Ett lag som har den ovanliga färgkombinationen rött och grått går alltid hem hos mig.
Från en liten stad i mitten av norra Italien utan någon speciell identitet. Det blir inte mer vanligt än så.
2023-08-20, 19:51
Medlem
sebastian_s avatar
Varför har Roma skynken på raderna längst ner på olimpico?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in