2023-08-21, 15:05
Medlem
Enorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Vad tror ni jägare om det här då, halvt skadeskjuten men ändå med kraft att attackera?

Det var min första tanke! Hade de hund med sig? En skadeskjuten Björn är ingen lek. Det blir nog ingen mer jakt för dessa jägare. ”Mötet” förändrade deras liv för gott, så ock för Bamse!
648 kvarstår för kvoten i år. (Den minskande älgstammen bidrar nog till årets kvot)
Senast redigerad av Enorm 2023-08-21 kl. 15:18.
Citera
2023-08-21, 15:07
Medlem
Jägare 80+ skadeskjuten björn ! Släpp inte ut vem som helst med vapen i skogen.
Citera
2023-08-21, 15:09
Medlem
Jag brukar jaga, men tycker det är vasinnigt kul med just björn som attackerar.
Man ska va så tuff med sin bössa men när björnen attackerar, då visar det sig vem som verkligen bestämmer.
Rätt åt jägarna tycker jag.
Citera
2023-08-21, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Om en björn rusar mot dig så måste du träffa i huvudet för att sänka den, träff på något annat ställe gör att den fullföljer attacken.

Det är inte helt ovanligt att en björn som blir stressad av en hund attackerar jägare. Det är lite puls när man är på björnjakt.
I Marsliden sa dom till mig att björnen ser dåligt då ställer den sig på bakbenen för att känna vittring och lyssna sen gör den språng i 2 omgångar när björnen står på bakbenen skjuter många jägare.. för att fälla björnen krävs ett skott i hjärtat och det är stort som en apelsin därav skadeskjuts björn ofta.. vet ej hur sant dt är men detta känns som man hört förut med skadeskjuten björn
Citera
2023-08-21, 15:25
Medlem
mendokses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kryptonitmannen
Jag brukar jaga, men tycker det är vasinnigt kul med just björn som attackerar.
Man ska va så tuff med sin bössa men när björnen attackerar, då visar det sig vem som verkligen bestämmer.
Rätt åt jägarna tycker jag.

Björnen dog ju så 1-0 till jägarna.
Citera
2023-08-21, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PistolPartiet
Du tycker att det är jävligt skönt att slippa ha björnar och vargar utanför ditt hus eller på tomten där dina barn leker, men du tycker att någon annan ska göra jobbet med att hålla dem borta därifrån. Och om personen dör på kuppen för att du ska slippa göra det, det fnyser du åt. Ynkrygg.

Är det inte rätt otroligt?

Fattar inte folk att man har i princip utrotat varg och björn pga att människor från förr blev uppätna?

Men det är klart.. Hissen går såklart inte hela vägen upp hos alla.

OnT: En fråga? Jägare som jagar björn? Har dessa rätt att bära pistol till personligt skydd under jakten eller är det bara gevär som gäller?
Senast redigerad av System76 2023-08-21 kl. 15:37.
Citera
2023-08-21, 15:53
Medlem
halaltarzans avatar
svt.......

Citat:
En man är förd till Norrlands universitetssjukhus i Umeå och är allvarligt skadad, enligt en patientskaderapport från region Västerbotten.
Citera
2023-08-21, 16:05
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filip600
I Marsliden sa dom till mig att björnen ser dåligt då ställer den sig på bakbenen för att känna vittring och lyssna sen gör den språng i 2 omgångar när björnen står på bakbenen skjuter många jägare.. för att fälla björnen krävs ett skott i hjärtat och det är stort som en apelsin därav skadeskjuts björn ofta.. vet ej hur sant dt är men detta känns som man hört förut med skadeskjuten björn
Vanligtvis skjuter man björn på samma sätt som andra djur, från sidan genom hjärt/lungområdet. Skulle tro att det skadeskjuts färre björnar en annat vilt, man brukar ju inte direkt chansa då en skadad björn är farlig.
Citera
2023-08-21, 16:27
Medlem
Edudumellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaninHitler
Så kan det gå. Trevligt att björnarna fick iallafall en poäng. Är ingen rabiat jaktmotståndare, jag äter liite liite kött emellanåt så visst förstår jag att djur måste dö för att vi skall få mat på bordet. Men mina sympatier ligger ju absolut hos björnarna här. Äter man björn eller är det här en renodlad kukmätartävling? Är björnpopulationen problematiskt stor i sverige? Det är inte ofta man hör om björnattacker i sverige (men jag minns det var en förra året), men brukar de ställa till med problem för människor? Jag bor inte i björnområden som ni säkert förstår.

Björnattackerna man läser om sker nästan alltid uteslutande vid jakt. Björnen blir trängd och/eller skadeskjuten och ger av förklarliga skäl igen så gott det går. Kan inte komma på en enda oprovocerad björnattack i modern tid, typ att den gått till attack mot nån glad semesterfirare eller bärplockare i jakt på mat eller skydd av ungar.
Nån som vet mer får gärna länka om det finns annan info.
Citera
2023-08-21, 16:38
Medlem
Stina-Linas avatar
Jag funderar över varför ingen av dem som var med eller kom dit vill uttala sej om hur det hände. Verkar ju vara lite misstänkt ? Var björnen skadskjuten trängd eller liknande ????
Citera
2023-08-21, 16:39
Medlem
"– Det kommer snackas nåt så jävulskt om det här ändå så jag vill inte säga ett ord" säger en jägare till SVT.

Någon som vet vad han syftar på och varför han "inte vill säga ett ord"?
Citera
2023-08-21, 16:43
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vildhane
Går säkert att äta, men allt som oftast äter man inte just köttätare då dessa brukar vara fulla av parasiter..

Det är alltså ingen kukmätartävling eller någon som är hungrig. Det är för att era barn inte ska bli attackerade av vilddjur när de är på väg in till skolan.

Det här lyckades jag googla fram, varför tror du att de inte tagit med attacker på barn då som orsak?

Citat:
”Björn orsakar årligen skador på tamdjur och gröda, och en större björnstam ökar sannolikt risken för skador när det finns fler björnar”, säger Lina Leksell, vilthandläggare på Länsstyrelsen i Dalarnas län i ett pressmeddelande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in