2023-08-21, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Kan ha vært signal om hva som ville møte TH da han gikk inn døra.
Bakhonet lå diagonalt, i følge hans forklaring, og kan muligens ha vært
lagt der som en indikasjon på at ting gikk "skjevt", og at det var søl.

Siden Orderudsaken er nevnt, kan det jo tenkes at TH i sin "dreiebok" så
et behov for en rekvisitt som tilsvarte den mystiske raggsokken.
Han må ha sett for seg at dette ble avis-mat.

Bakhonet skulle muligens indikere at AEH hadde fått et hjerteinfarkt akkurat som moren hans hadde og at AEH var kollapset på gulvet et sted i huset.
Citera
2023-08-21, 09:59
Medlem
first.springs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronsangel
Spesiell dom, alle ble dømt for medvirkning, å ingen for selve handlingen. Sånn sett er kansje alle riktig dømt. Men rart at det ikke ble noe som helst trøkk på det utenlandske miljøet rundt DJ Mar*ow. Dette miljøet sto "i gjeld" og hadde omsorg for KK, da de indirekte var skyld i at Mar*ow ble tatt med flere kg på retur fra Balkan.

Nå er jo Ordreudsaken relativt off-topic her, men hvis man skal prøve å trekke noen paralleller til etterforskningen i Lørenskogsaken, så må dette være påstandene om tunellsyn fra politiets side. Enkelte mener at balkan-sporet i Orderudsaken ikke ble vektlagt og fulgt opp på noen god måte, nettopp fordi politiet ikke tålte risikoen på at KK sin forklaring skulle falle og man etter så lang tid igjen risikerte at PO/VO kunne være uskyldige. Hvilket ville betydd rettsskandale.

Det samme sies jo om Lørenskogssaken. Politiet påstås å være så fastlåst på at TH står bak ugjerningen at man ikke prioriterer å bruke ressurser på å etterforske/undersøke andre tips og teorier. Flere ganger har politiet blitt beskyldt for å ha tunnelsyn og at de ikke tør å risikere at TH faktisk ikke trenger å være innblandet i bortføring og drap på sin kone. Dette til tross for at lagmannsretten skrev fengslingskjennelsen at det faktisk at det ut i fra bevisene var like sannsynlig at TH stod bak dette som at det kunne være en annen gjerningsperson. Man skulle da tro politiet ville åpne etterforskningen mer for andre teorier og søke bredere, men det motsatte skjedde. Det ble enda mere tunnelsyn og politiet svarer med enda flere etterforskningsskritt mot TH.

Ikke misforstå, jeg tror fortsatt TH er skyldig i å ha medvirket til sin kones forsvinning, men det finnes ikke lengre noen logikk i politiets etterforskning. Påstandene om tunellsyn synes utad å være berettiget.

Som en ytterligere kommentar til Orderudsaken, så ble det i forrige uke her i tråden diskutert om rike/viktige folk ble forskjellsbehandlet i retten. Jeg er ganske sikker på at Orderudsaken hadde blitt vesentlige høyere prioritert og behandlet dersom PO sin søster AOP hadde levd/overlevd. Hun og mannen PP (P*er P*aust) var meget respekterte mennesker med enorme kontaktnettverk i både maktapparatet og næringslivet. PP var sterkt engasjert i Lillehammer OL og han ledet profileringen av Norge og Lillehammer i utlandet. Han og TH er nødt til å ha vært venner/kollegaer. De hadde begge sterke økonomiske interesser av å sette Lillehammer på kartet. Dessverre kokte hele Orderudsaken ned til å bli stuk, rør, narko og klovneri.
Citera
2023-08-21, 11:03
Medlem
Hvis AEH og AOP visste noe som ikke måtte komme ut, kan det ha vært GMs drapsmotiv?

Hvis VO og PO er uskyldige: Kan KK ha blitt truet av GM til å plante spor som pekte mot PO og VO (som bl.a. skudd i bordet som beviste at våpen hadde vært til stede på Orderud gård) og kan KK ha blitt truet av GM til å gi uriktige forklaringer der hun utpekte PO og VO som skyldige i drapsplanlegging?
Senast redigerad av z-z-z 2023-08-21 kl. 11:12.
Citera
2023-08-21, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaanseth
Har en fornemmelse av at et par eldre menn også har medvirket, men som aldri kommer til å bli tatt. r.
100 % enig
Senast redigerad av StonesThrow81 2023-08-21 kl. 12:04.
Citera
2023-08-21, 12:13
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Også her hadde Lars Grønnerød klusset det til. Ikke klarte han å få gassen til å eksplodere og ikke klarte han å få dynamitten til å antenne. I en video kan man se han skal sykle over et trikkespor, og kiler dekket fast og går på tryne, så han er vel ikke en mann som får til ting. Kirkemo har vel utnyttet at han var forelsket i henne, og brukt han som en som kunne skaffe denne dynamitten og fenghettene.

Grønnerød var vel hektet på amfetamin hvis jeg ikke husker feil.
Mener noen har påstått at det også i Lørenskogsaken har vært
involvert noe "narkis-stuk" i forbindelse med angrepet på AE.

Det har kommet så mange påstander om kreti og pleti at
man ikke lenger vet hva man skal tro. Verifiserbare opplysninger
spes med temmelig ville påstander om overdrevent snakkesalige
uverifiserbare "kilder". Fellesnevneren er at det meste ser ut til
å være ment til å dekke ryggen til TH. "God til å skjule seg, og
har en plan om å forvirre".
Citera
2023-08-21, 14:04
Medlem
Citat:
Kan ha vært signal om hva som ville møte TH da han gikk inn døra.
Bakhonet lå diagonalt, i følge hans forklaring, og kan muligens ha vært
lagt der som en indikasjon på at ting gikk "skjevt", og at det var søl.

Siden Orderudsaken er nevnt, kan det jo tenkes at TH i sin "dreiebok" så
et behov for en rekvisitt som tilsvarte den mystiske raggsokken.
Han må ha sett for seg at dette ble avis-mat.

Skal jeg tro noe om bakhonet, så er det at utgangsdøra i SV4 meget trolig går utover. Altså at det er en umulighet å ta seg inn i boligen uten at bakhonet flyttes på.
At TH selv plasserte det der for å være 100% sikker på at ingen kunne ha vært på innsiden av boligen før han kom hjem noen timer senere. Med det ville han stå fritt i gjøre de endringer han selv var i behov av å gjøre på innsiden av boligen dersom han så behovet for det før han ringte politiet. Da uten at han stod i fare for at noen kunne bevitne at ting så annerledes ut enn i hans senere forklaring dersom noen hadde vært i boligen.
Uten å være forsikret om at han selv var den siste som befant seg i den boligen før han senere returnerte til den, kunne han sikkert i eget hode gått rett i ei felle.
Citera
2023-08-21, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokadu
Skal jeg tro noe om bakhonet, så er det at utgangsdøra i SV4 meget trolig går utover. Altså at det er en umulighet å ta seg inn i boligen uten at bakhonet flyttes på.
At TH selv plasserte det der for å være 100% sikker på at ingen kunne ha vært på innsiden av boligen før han kom hjem noen timer senere. Med det ville han stå fritt i gjøre de endringer han selv var i behov av å gjøre på innsiden av boligen dersom han så behovet for det før han ringte politiet. Da uten at han stod i fare for at noen kunne bevitne at ting så annerledes ut enn i hans senere forklaring dersom noen hadde vært i boligen.
Uten å være forsikret om at han selv var den siste som befant seg i den boligen før han senere returnerte til den, kunne han sikkert i eget hode gått rett i ei felle.
Hvis det var slik, og hvis TH var GM nr 2 i din hypotese, må han da ha flyttet AEH ut fra huset dersom en annen GM som kom med bil bortførte AEH fra Sv4 (slik at sistnevnte eventuelle GM ikke var i huset og TH var den siste som var i huset)?
Citera
2023-08-21, 14:19
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:

Døra går utover men karmen er forhøyet i forhold til trappeavsatsen, så den vil sannsynligvis ikke berøre bakhonet.
Det er opplyst at TH fortalte at han så bakhonet på trappa i det han kjørte inn på gårdsplassen.
Det vil si at det har ligget på den laveste avsatsen, og ikke på karmen. Da vil man fint kunne
trå over og gå inn. TEH så også bakhonet på trappa da han kom. Man kan kanskje tenke seg
at TH ikke ønsket å flytte på noe som han anså som et viktig bevis, og min tanke er at han
ikke gikk inn hoveddøra i det hele tatt, men tok seg rundt til baksiden og gikk inn via terrassen.
Hvis han da i det hele tatt gikk inn før TEH ankom.
Citera
2023-08-21, 14:26
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
Kanskje GM hadde en lengre tankestund og beundret sitt stilleben fra kunstens verden da han studerte konvolutten på den røde stolen som dekket til både klokke og de to ringene til AE. Tankestunden varte så lenge at GM glemte helt bort å fjerne strips, slepespor og annet som kunne simulere en kidnapping... Mulig GM var sliten etter å ha brukt masse tid på å vaske bort andre spor.
Ikke sett offeret i dårlig lys.

Da gjøken sa koko
ble det stress og uro
og det nærmet seg 1 time.
Ikke vanskelig å få det til å rime.

Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
I en GG-hypotese eller i en annen hypotese, så var det kanskje hettemannen som lagde bevegelser (inkl fall i trapp) på AEHs mobil? Og i sin iver etter å få fallet i trappen til å bli så realistisk som mulig, så forstuet han seg i fallet, og derfor hinker hettemannen når han senere på dagen blir fanget på kamera?

Har han det samme ganglaget både på vei til og fra området ved Sv4?
Hmm tja, tralala. Men så skal Hettemannen være sjekket ut.
Citat:
Ursprungligen postat av first.spring
Det samme sies jo om Lørenskogssaken. Politiet påstås å være så fastlåst på at TH står bak ugjerningen at man ikke prioriterer å bruke ressurser på å etterforske/undersøke andre tips og teorier
Tunnelsyn eller ikke men hvis man holder kartet opp ned vil man gå seg vill. Har selv vært med på leteaksjon etter et turorienteringsløp der en person hadde holdt kartet opp ned. Ble sen kveld… (men tok ikke 5 år.
Citat:
Så da må han finne en ny grunn for å slippe å forklare seg. Spille syk. Pjusk.
Men for en dyktig skuespiller som jo TH er, så er ikke det noe problem.
Tenker du at TH så filmen «Hangover» før pjusk avhøret?😺
Senast redigerad av Legokatt 2023-08-21 kl. 14:40.
Citera
2023-08-21, 14:55
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Grønnerød var vel hektet på amfetamin hvis jeg ikke husker feil.
Mener noen har påstått at det også i Lørenskogsaken har vært
involvert noe "narkis-stuk" i forbindelse med angrepet på AE.

Det har kommet så mange påstander om kreti og pleti at
man ikke lenger vet hva man skal tro. Verifiserbare opplysninger
spes med temmelig ville påstander om overdrevent snakkesalige
uverifiserbare "kilder". Fellesnevneren er at det meste ser ut til
å være ment til å dekke ryggen til TH. "God til å skjule seg, og
har en plan om å forvirre".

Man kan ane hvordan politiet hadde det som trodde blindt på TH som pratet og pratet, og skreiv og skreiv for å "hjelpe" politiet.
De gikk ikke ut i media og gikk dermed glipp av folks dashbord-kameraer og andre observasjoner, de sjekket ikke søppelboksen ute engang, og de tilogmed innlosjerte TH til et hotell og plasserte væpnede vakter rundt og kanskje spurte "er det noe mer vi kan gjøre for deg? Er det noe du trenger? Skal vi handle mat for deg? Bare si ifra hvis vi skal hjelpe til med noe." Sakte men sikkert demra det for dem, og de skjønte at de hadde blitt lurt. Er det rart de er forbanna? Er det rart at det kommer ut av avhør ting som kanskje ikke skulle kommet ut.
Dette med at TH bruker medisiner som brukes til å behandle innen psykiatrien f.eks.
TH ba på sine knær: "vær så snill, jeg ber deg, ikke fortell om de tablettene".

Ja, Lars var vel sånn amfetamin-fyr, vi kan se fullt av små ting tang på rommet hans når politiet var der inne. Skrujern og tenger liggende på stuebordet sammen med hasjpiper og annet. Rommet så nærmest ut som et slags loppemarked. I et hull i veggen bak et skap, fant de en 38 caliber revolver av type S&W police, eller model 10 som den egentlig heter.
Senast redigerad av Skaanseth 2023-08-21 kl. 14:58.
Citera
2023-08-21, 16:22
Medlem
Citat:
Døra går utover men karmen er forhøyet i forhold til trappeavsatsen, så den vil sannsynligvis ikke berøre bakhonet.
Det er opplyst at TH fortalte at han så bakhonet på trappa i det han kjørte inn på gårdsplassen.
Det vil si at det har ligget på den laveste avsatsen, og ikke på karmen. Da vil man fint kunne
trå over og gå inn. TEH så også bakhonet på trappa da han kom. Man kan kanskje tenke seg
at TH ikke ønsket å flytte på noe som han anså som et viktig bevis, og min tanke er at han
ikke gikk inn hoveddøra i det hele tatt, men tok seg rundt til baksiden og gikk inn via terrassen.
Hvis han da i det hele tatt gikk inn før TEH ankom.

Her har jeg problemer med å følge deg.

Inngangsdøra går så vidt klar av dørmatta. Dersom bakhonet lå diagonalt foran døra når TH kom hjem må dette enten ha blitt skjøvet vekk av døra eller flyttet vekk av TH dersom han benyttet seg av inngangsdøren.
Dersom TEH har forklart at det lå slik TH forklarte at det lå når han senere ankom boligen, så er det en umulighet dersom TH benyttet inngangsdøren. Dvs enten lyver TH om hvilken vei han tok inn i boligen eller så lyver sønnen om at bakhonet lå diagonalt foran inngangsdøra. Dersom, så vil TEHs forklaring indikere at TH løy om hvilken vei han tok inn i boligen. Eller, som du kommer med som forslag, han har ikke har vært inne i boligen før TEH ankom. Men alt tyder vel på at han hadde vært inne i boligen? Han besvarte jo en oppringning til husets fasttelefon når datteren ringte.

Det er nytt for meg at TEH har forklart det samme som sin far? Står det i boka?

At du mener at bakhonet må ha ligget på den laveste avsatsen?, som da er gårdsplassen?, vil vel da ikke stemme med hverken THs eller TEHs forklaring som er trappa.
TH har vel heller ikke sagt at han så bakhonet på trappa i det han kjørte inn på gårdsplassen? I nrk intervjuet sier han vel når jeg kom inn på gårdsplassen her. Avhengig av hvor han befant seg på gårdsplassen når observasjonen ble gjort er det ikke noe problem for han å se hele trappeavsatsen og inngangsdøra inne på den gårdsplassen og heller ikke da bakhonet liggende foran døra. Diagonal plassering ser han kanskje først når han kommer opp til døra.

Interessant nok ser du ut til å tenke at bakhonet må ha ligget et annet sted enn da rett foran denne døra, eller på karmen som du skriver. Jeg kom til å stille meg spørsmålet hvorfor.

Jeg får litt sånn badekarhistorie vibber av det du skriver. Uten at jeg vet helt hvorfor. Humrer.
Citera
2023-08-21, 16:39
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Her har jeg problemer med å følge deg.

Inngangsdøra går så vidt klar av dørmatta. Dersom bakhonet lå diagonalt foran døra når TH kom hjem må dette enten ha blitt skjøvet vekk av døra eller flyttet vekk av TH dersom han benyttet seg av inngangsdøren.

Du har selvsagt helt rett. Det fins få bilder av selve inngangsdøra, og det jeg trodde
var en forhøyet dørkarm viste seg å være en grønn piassavakost. Styrke 1 er ikke
lenger nok skjønner jeg, alderen tærer på nærsynet.

Citat:
Det er nytt for meg at TEH har forklart det samme som sin far? Står det i boka?

Sitat:
“På trappa utenfor huset ser Jonas den samme plankebiten som faren har bitt seg merke i. Inne i gangen legger han merke til den svarte stripsen og «noe søl» på gulvet. På toalettet ser han sporene av det biologiske materialet og tenker at «dette var litt rart».”
Det står ingenting om hvordan bakhonet var plassert da TEH kom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in