Citat:
Det är ett väldigt smalt och begränsat tänkande att bara studera GPT:s nuvarande kapacitet. Det riktigt intressanta är utvecklingskurvan som är exceptionell och som du själv har skrivit inlägg om. Men just nu låtsas du som att du inte förstår problemet igen, i din iver efter att vinna billiga retoriska poänger. Och ett dåligt exempel är ett dåligt exempel som visar på din okunnighet om geo-poolitisk och om världen i övrigt.
Med tanke på din utbildningsbakgrund och det yrke du angett att du har så är det ytterst märkligt vad du splattar om kring i tråden med diverse vilda spekulationer om vad GPT-4 "döljer" eller "planerar". Det är du som borde ha 100 procent koll på modell grundläggande begränsningar.
Med tanke på din utbildningsbakgrund och det yrke du angett att du har så är det ytterst märkligt vad du splattar om kring i tråden med diverse vilda spekulationer om vad GPT-4 "döljer" eller "planerar". Det är du som borde ha 100 procent koll på modell grundläggande begränsningar.
Citat:
Jag har också varit naivt positiv till AI, men i takt med att jag har lärt mig mer om riskerna är jag i dag inte lika positiv. Du verkar vara på samma slags resa och jag tror att du har närmat dig min position och att du gör det ännu mer när GPT 4.5 eller 5.0 får en uppskattad IQ på 500+. När det händer borde det bli uppenbart att vi inte har förmågan att kontrollera den och att vi borde ha fokuserat på paus-knappen mycket tidigare. När det är för sent, då är det för sent.
Men det har du, märkligt nog inte. Eller så har din domedags-sekt hjärntvättat dig att bortse ifrån sådana grundläggande fakta. När rädslan tar ett strypgrepp på en människa kan märkliga saker hända. Jag, däremot, spekulerade iof lite för vilt för några månader sedan. Det är dock inte konstigt alls beroende på att min utbildningsbakgrund överhuvudtaget inte inkluderade datavetenskap. Men sedan dess har jag försökt att lära mig mera om ämnet. Detta har gjort att jag landat i en ganska balanserad position i AI-debattens mittfåra. Låt vara att jag ser både risker och möjligheter med AI-utvecklingen, som jag tror kommer att gå snabbt, men förhoppningvis inte för snabbt.