2023-08-20, 18:41
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krautbrain
Vi ska ge oss till tåls när ni inte ens har kunnat specificera ordentligt vad som är problemet med tråden.?

Skummade några sidor bakåt i den nu. En del länkar till tvivelaktiga källor, en del länkar till mer accepterade källor. Personliga anekdoter av dom som blivit drabbade, otrevligheter, inlägg som saknar substans.

Det är så ni valt att moderera stora delar av forumet så jag förstår faktiskt inte vad som gör just denna tråd så problematisk? Och inget djupare har kommit ifrån mods än "trams". Jo tack men som sagt är det så på hela forumet utom oaser som juridik.

Är det inte bättre att bjuda in användare i diskussionen genom att ordentligt gå igenom var problemet ligger. Det var ju ett gemensamt mod beslut att stänga tråden så eran fingertoppskänsla verkar vara ostämd om man så säger. Ta eran diskussion öppet i tråden i stället. Det har ni kunnat gjort i andra fall och är att föredra framför detta hysh hyshande ifrån eran sida.

Kanske det finns någon mod som läser detta och kan föregå med gott exempel och ventilera sina åsikter direkt i tråden? För inte är ni väl så låsta till varandra att ni ska bete er mer som en sekt än enskilda individer?
Det är inte fråga om något hysch-hyschande, och visst kan vi hämta input från den här tråden, vilket vi redan gör. Nu är jag visserligen inte längre moderator i Medicin och hälsa, men har valt att delta i diskussionen eftersom jag har en viss erfarenhet av forumdelen.

Den som hängt i covidforumen vet mycket väl att jag är minst sagt skeptisk till såväl vaccinens säkerhetsprofil som nyttoeffekt, och för mig är det självklart att detta måste få diskuteras. Däremot är jag inte säker på om det skall göras i just den tråden i just den formen, för det blev inte bra. Det var allt från tentakelmonster och folk som blivit magnetiska, till djupdykning i hur olika sorters antikroppar fungerar i människans kropp.
Det behövs bättre struktur.
Citera
2023-08-20, 18:41
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Det är en väldigt märkligt ide att för att mod inte orkat bry sig att hålla ordning så får tråden växa hur galet den vill och sedan kan man bara stänga den när den spårat ur tillräckligt?
Det låter med som ett mod problem än ett användarproblem.

Att det är mycket tjafs och otrevligheter är för att ni unisont på forumet är väldigt snåla med varningar och avstängningar utan låter dessa individer fortsätta. Detta är vi många som klagat på i många år då det totalt förstört debatten, men istället blir det värre. Låt inte denna tråden offras över problem som direkt kan kopplas till långtgående problem med modereringen.

Nu var det inte JAG som stängde den, jag förklarade bara varför JAG inte orkade med forumet längre. Tror inte pbo har det problemet.

Hur som helst. Ni klarar er nog utan att diskutera biverkningar några dagar till tills saken diskuterats klart. Så får vi se hur det blir swn
Citera
2023-08-20, 18:58
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Det är en väldigt märkligt ide att för att mod inte orkat bry sig att hålla ordning så får tråden växa hur galet den vill och sedan kan man bara stänga den när den spårat ur tillräckligt?
Det låter med som ett mod problem än ett användarproblem.

Att det är mycket tjafs och otrevligheter är för att ni unisont på forumet är väldigt snåla med varningar och avstängningar utan låter dessa individer fortsätta. Detta är vi många som klagat på i många år då det totalt förstört debatten, men istället blir det värre. Låt inte denna tråden offras över problem som direkt kan kopplas till långtgående problem med modereringen.

Nej det är ett användarproblem. Det var inte vidare kul att moderera där och få ta emot ovett oavsett hur man ingrep eller ej ingrep. Inte ens för lön hade jag återvänt dit.

Jag modererar många forum med hög aktivitet men inte ens sammantagna liknar de covidforumet i intensitet och hätskhet.

Så det är i högsta grad ett användar dilemma.
Citera
2023-08-20, 19:00
Medlem
krautbrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Det är inte fråga om något hysch-hyschande, och visst kan vi hämta input från den här tråden, vilket vi redan gör. Nu är jag visserligen inte längre moderator i Medicin och hälsa, men har valt att delta i diskussionen eftersom jag har en viss erfarenhet av forumdelen.

Den som hängt i covidforumen vet mycket väl att jag är minst sagt skeptisk till såväl vaccinens säkerhetsprofil som nyttoeffekt, och för mig är det självklart att detta måste få diskuteras. Däremot är jag inte säker på om det skall göras i just den tråden i just den formen, för det blev inte bra. Det var allt från tentakelmonster och folk som blivit magnetiska, till djupdykning i hur olika sorters antikroppar fungerar i människans kropp.

Det som verkligen inte blev bra var stängningen och ni borde även diskutera hur det kunde bli så väldigt fel.

Sedan är det som jag skrev i tidigare post väldigt konstigt att låta en tråd, enligt er, spåra ur och då skylla på det för att stänga tråden. Men det handlar egentligen om att mods i så fall tillåtit tråden spåra.

Hur mycket magnetism och tentakel är det idag? Jag gick fem sidor bakåt och hittade inget. Länkar till sidor jag inte anser trovärdiga, vist.

Är du säker på att du inte överdriver?

Är ni mods säkra på att denna tråd har fått mer fria tyglar än det mesta annat? Personligen tycker jag trådar om t ex Trump, Ryssland eller liknande ämnen är helt oläsliga pga så mycket antagonism och skit som tillåts där. Användare som aldrig blir avstängda. Ni har liksom format majoriteten av forumet på det här sättet. Inte mig emot att ni börjar ändra på er, men fan ta om det bara ska gälla en enskild tråd. Antingen så ändrar ni moderering på forumet generellt eller så ger ni fan i att röra den här tråden.
Citera
2023-08-20, 19:02
Medlem
krautbrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Nej det är ett användarproblem. Det var inte vidare kul att moderera där och få ta emot ovett oavsett hur man ingrep eller ej ingrep. Inte ens för lön hade jag återvänt dit.

Jag modererar många forum med hög aktivitet men inte ens sammantagna liknar de covidforumet i intensitet och hätskhet.

Användare påverkar inte vilka som blir avstängda eller vilken kvalitet som ska vara på inläggen. Det gör ni.
Vilken jäva walk over. Sätt bättre folk att moderera istället. Så mycket ren cancer som tillåts i politik, men det här är helt plötsligt för mycket. Bull.
Citera
2023-08-20, 19:10
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Det som verkligen inte blev bra var stängningen och ni borde även diskutera hur det kunde bli så väldigt fel.

Sedan är det som jag skrev i tidigare post väldigt konstigt att låta en tråd, enligt er, spåra ur och då skylla på det för att stänga tråden. Men det handlar egentligen om att mods i så fall tillåtit tråden spåra.

Hur mycket magnetism och tentakel är det idag? Jag gick fem sidor bakåt och hittade inget. Länkar till sidor jag inte anser trovärdiga, vist.

Är du säker på att du inte överdriver?

Är ni mods säkra på att denna tråd har fått mer fria tyglar än det mesta annat? Personligen tycker jag trådar om t ex Trump, Ryssland eller liknande ämnen är helt oläsliga pga så mycket antagonism och skit som tillåts där. Användare som aldrig blir avstängda. Ni har liksom format majoriteten av forumet på det här sättet. Inte mig emot att ni börjar ändra på er, men fan ta om det bara ska gälla en enskild tråd. Antingen så ändrar ni moderering på forumet generellt eller så ger ni fan i att röra den här tråden.
Jag tycker du har helt rätt i att det behövs en uppsträckning generellt, när det gäller vad som tillåts och inte. Skall erkänna att det var längesedan jag orkade läsa mer än absolut minimum för att kunna moderera Coronaviruset och covid-19, varför jag sedermera avgick som moderator i den forumdelen. Man kan svårligen vara en bra moderator om man egentligen inte ens vill läsa det forum man skall moderera...

Nu kan det ju faktiskt dessutom bli så att vi öppnar tråden igen, men i så fall behöver vi först diskutera grundligt hur vi skall gå till väga för att tråden skall bli bra. Jag kan tänka mig att det kommer behövas ganska tydliga riktlinjer.

Vad tror ni om att vi helt enkelt startar en ny biverkningstråd? Tycker ni det viktigt att vi fortsätter i den gamla?
Citera
2023-08-20, 19:13
Medlem
krautbrains avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Nu var det inte JAG som stängde den, jag förklarade bara varför JAG inte orkade med forumet längre. Tror inte pbo har det problemet.

Hur som helst. Ni klarar er nog utan att diskutera biverkningar några dagar till tills saken diskuterats klart. Så får vi se hur det blir swn

Citat:

Sen vill jag även påminna att detta var anledningen som postades i tråden.
Citat:
Då vaccinationskampanjen är över finns inte längre någon anledning till en tråd att diskutera eventuella akuta biverkningar. Eventuella framtida rapporter om långtidseffekter kvalificerar sig för egna trådar.

Men nu växer det istället fram en helt annan historia om hur plågsam tråden var, hur mycket skit som skrevs i den osv.
Vad är det för lågt beteende att komma ned en massa annat mög när den postade anledningen till stängningen av tråden inte höll? Det skapar inte förtroende.

Har skrivit till Admin5. Vill gärna att han mfl admins uttalar sig och reder ut vad som hänt. Det här är en jävla soppa och väldigt illavarslande för förtroendet för forumet. Väldigt illa skött.
Citera
2023-08-20, 19:19
Medlem
krautbrains avatar
Citat:
Jag tycker du har helt rätt i att det behövs en uppsträckning generellt, när det gäller vad som tillåts och inte. Skall erkänna att det var längesedan jag orkade läsa mer än absolut minimum för att kunna moderera Coronaviruset och covid-19, varför jag sedermera avgick som moderator i den forumdelen. Man kan svårligen vara en bra moderator om man egentligen inte ens vill läsa det forum man skall moderera...

Nu kan det ju faktiskt dessutom bli så att vi öppnar tråden igen, men i så fall behöver vi först diskutera grundligt hur vi skall gå till väga för att tråden skall bli bra. Jag kan tänka mig att det kommer behövas ganska tydliga riktlinjer.

Vad tror ni om att vi helt enkelt startar en ny biverkningstråd? Tycker ni det viktigt att vi fortsätter i den gamla?

Jag har knappt postat i den. Som original ts bryr jag mig inte. Var på väg bort ifrån Flashback och hade knappt skrivit på veckor pga den allmänt låga kvaliteten som tillåts. Men kunde inte hålla mig när den här tråden skapades runt denna shitshow. När diskussionen sedan gått in på anledningen att jag är på väg bort ifrån Flashback, ja då får ja väl i alla fall stanna och slåss på den kullen. Höj nivån på hela forumet, stäng av mer användare som shitpostar. Att enbart fokusera på denna tråd blir bara löjligt.

Men andra i tråden har postat att dom vill ha kvar tråden pga överblick. Så viktigt att fråga dom. Den lär ju i alla fall länkas i ts i eventuell ny tråd så att den inte bara städas bort. Allt är ju inte ot, skräp och otrevligheter i tråden.
Citera
2023-08-20, 20:28
Medlem
krautbrains avatar
Att tråden är svårmodererad i dagsläget kan inte stämma. Det går ibland flera dagar mellan poster. Det är inte så att det rasar in poster utan det går i ett långsamt mak.
Edit. 30 sidor bak i tråden och vi är i februari. Det svåra i att moderera tråden haltar det med. Det fanns ingen anledning att stänga tråden.

Men tråden ska låsas.

Vist är det tröttsamt att gång på gång höra användare gapa om mods bias och partiskhet.

Men ju mer man kollar runt stängningen av denna tråd, desto mer frågetecken uppkommer. (Vissa saker får jag inte ens nämna i tråden efter att ha frågat ansvarig mod)

Personlig bias och partiskhet har påverkat det här beslutet. Vad annars?
Senast redigerad av krautbrain 2023-08-20 kl. 20:44.
Citera
2023-08-20, 20:43
Medlem
arne99s avatar
Anledningen till varför jag tycker att det var fel att tråden stängdes och varför den behöver hållas öppen angav jag i TS.

-

Citat:

Kontroversiella trådar där vågor går höga har funnits tidigare.

Att covid från start till idag berör på ett sätt som vida skiljer sig från ex.vis. tråden om vilken olivolja som är bäst är i vart fall extremt enkelt för mig att förstå.

För att tydliggöra, här handlar det om nära och kära, släkt, vänner eventuella barns hälsa dvs. något som ligger var och en av oss varmt om hjärtat. Så självklart speglar sig oro och ovisshet i tonläget hos många som postar det vore oerhört märkligt annars.

Så vad blev nu bättre med att sänka denna tråd ihop med andra in i glömska när verkligheten ändå är att vi lever med detta just nu och tyvärr länge änn? För någon "nytta" för gemene man har jag svårt att se, förövrigt så går det fint att inte läsa om intresse saknas precis som i alla andra trådar här på FB.

Öppna tråden och moderera den hårdare framöver.
Citat:
Sen vill jag även påminna att detta var anledningen som postades i tråden.

Citat:
Då vaccinationskampanjen är över finns inte längre någon anledning till en tråd att diskutera eventuella akuta biverkningar. Eventuella framtida rapporter om långtidseffekter kvalificerar sig för egna trådar.

Men nu växer det istället fram en helt annan historia om hur plågsam tråden var, hur mycket skit som skrevs i den osv.
Vad är det för lågt beteende att komma ned en massa annat mög när den postade anledningen till stängningen av tråden inte höll? Det skapar inte förtroende.

Har skrivit till Admin5. Vill gärna att han mfl admins uttalar sig och reder ut vad som hänt. Det här är en jävla soppa och väldigt illavarslande för förtroendet för forumet. Väldigt illa skött.
krautbrain har som jag ser det mycket valida poänger här.
Senast redigerad av arne99 2023-08-20 kl. 20:54. Anledning: Stavning.
Citera
2023-08-20, 21:37
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arne99
Anledningen till varför jag tycker att det var fel att tråden stängdes och varför den behöver hållas öppen angav jag i TS.

-

Kontroversiella trådar där vågor går höga har funnits tidigare.

Att covid från start till idag berör på ett sätt som vida skiljer sig från ex.vis. tråden om vilken olivolja som är bäst är i vart fall extremt enkelt för mig att förstå.

För att tydliggöra, här handlar det om nära och kära, släkt, vänner eventuella barns hälsa dvs. något som ligger var och en av oss varmt om hjärtat. Så självklart speglar sig oro och ovisshet i tonläget hos många som postar det vore oerhört märkligt annars.

Så vad blev nu bättre med att sänka denna tråd ihop med andra in i glömska när verkligheten ändå är att vi lever med detta just nu och tyvärr länge änn? För någon "nytta" för gemene man har jag svårt att se, förövrigt så går det fint att inte läsa om intresse saknas precis som i alla andra trådar här på FB.

Öppna tråden och moderera den hårdare framöver.

krautbrain har som jag ser det mycket valida poänger här.

Som jag även sagt innan modererar jag inte forumet längre och har inte stängt tråden. Vill mest förklara bitvis en del av problematiken med covid forumet som helhet och ja - det jag fetat är säkerligen anledningen - men inte hela. När vi hårdmodererat forumet innan och konsekvent delat ut varningar har det heller inte varit så populärt. Det är inte ett lätt forum att hantera.

Jag får väl upprepa vad som sagts tidigare. Det diskuteras internt och har gjort en tid hur vi ska få det att bli bättre så ni får ha lite tålamod med oss. Vi gör så gott vi kan.
Citera
2023-08-20, 22:31
Moderator
Mr.Woodss avatar
Observera att det inte på något vis är förbjudet att starta nya biverkningstrådar om man vill. De två korgade trådarna som nämnts korgades pga 0.06.
Det är också tillåtet att länka samt citera inlägg från den låsta tråden. Den är inte korgad, raderad eller på annat vis undanstädad. Den ligger kvar i forumet som ett historiskt dokument, öppen för var och en att läsa.

EDIT: Angav fel regel för korgningarna, rättat till det nu.
Senast redigerad av Mr.Woods 2023-08-20 kl. 23:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in