2023-08-20, 16:37
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback1987
Vad gör dessa 16 plan för skillnad på fältet? Jag misstänker Ryssland attackerar Ukraina ifrån ubåtar och deras flotta.

Hur kommer Ukraina att använda sina stridsplan dom nu får och följdfråga är när kan vi vänta oss se dessa planen in action?

På flygplan som är natoanpassade/Stanag kompatibla kan man hänga på stanagkompatibla robotar missiler bomber . Dessa kan dessutom samordnas via länksystem från land sjö och mark och luften .

Vad det i praktiken innebär är att med dessa flygplan så får Ukraina ett helt " shoppingcenter " fullt av olika små karameller att bjuda Ryssland på . Nästan samtliga av dessa karameller har både bättre räckvidd och verkan i mål än vad motsvarande ryska system har
Citera
2023-08-20, 16:42
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DDRTV
Låter bra med 42 F16 från Holland och hoppas på fler från Danmark också.
Död åt pissryssarna.

Breaking:

The Netherlands will provide a whopping 42 F-16 fighter planes.

You have read correctly, forty-two.

Impressive!

Source: Telegram channel of the Ukrainian President

https://twitter.com/Tendar/status/1693240566358888581
Hur kommer det här förändra förutsättningarna och utfallet i kriget?
Citera
2023-08-20, 16:45
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Glädjande, förhoppningsvis är den frustrerat svårforcerade ketchupflaskan öppen nu.👍🇺🇦
Ja Danmark meddelar nu att de är redo att leverera F16 till UAF när andra också gör det. Nu väntar man bara på Gripen från Sverige också!!

https://twitter.com/Flash_news_ua/status/1693270217407811841
Citera
2023-08-20, 16:45
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Hur fan ska någon veta det innan det ens skett?
Men än så länge har Ukraina förvaltat materiel de fått mycket väl. Ryssen börjar få ont om artillerisystem nu bland annat och mer än en tredjedel av ryssen helikoptrar är adios.
Citera
2023-08-20, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeekinTT
Han kan vara den största pajasen jag någonsin sett. En mask.

Ju mer krigshetsande smuts som dig hatar honom desto mer beundrar jag honom. Kom ihåg hur den ryska propagandan ljög om att han flytt till Polen ibörjan av kriget. Men han stod upp för sitt land och har fått en stor del av världen på Ukrainas sida.
Citera
2023-08-20, 16:53
Medlem
mr.Floppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Vi är "fria och demokratiska" länder bara vi gör som USA säger annars haglar sanktionerna, statkupper avlöser varandra eller vi kan till och med bli sönderbombade. Se bara hur man styrde in Ukraina i denna konflikt med statskuppen 2014. Före det var verkligen Ukraina fria och demokratiska men dock med ett korruptions och oligarkproblem.

Tror du verkligen att länder utanför väst inte har humanism, lag och ordning? Du tror alltså på Borells rasistiska tes om trädgården? Vi har heller ingen korruption, lögner och brott mot mänskliga rättigheter? Vilken värld lever du i? EU:s gemenskap och frihet? Du verkar ha missat Bryssels hot om sanktioner mot Polen men även problemen Ungern har med makten där ...

USA och väst har tvingat fram auktoritära styren eftersom annars skulle det se ut som på många ställen i Afrika. Det är bara Sydkorea, Taiwan och Japan USA satsat pengar i under kalla kriget och då för att marknadsföra kapitalism och få billig arbetskraft. Man har också tvingat fram BRICS som gemenskap och organisation och dom ställer inga krav på reformer där länders resurser ska säljas ut och göras till vasaller.

Men du gillar Kievregimen och deras hat, förföljelser av rysktalande och oliktänkande? Du gillar deras kamp mot religonsfrihet och pressfrihet? Du kallar det för demokrati då enbart USA, EU och NATO-vänliga krafter får verka politiskt? Du gillar deras dyrkan till massmördaren och nazisten Banderas? Bara ett land som Ukraina, Saudiarabien, Qatar är västvänliga och lyder gå det bra eller hur. Nu verkar många gå över till BRICS men ändå.

Jaså man är psykstörd nu också och inte bara kommunist, fascist, lögnare och så mycket annat. Har du märkt att jag mycket sällan kallar ditt gäng sådant. Jag förstår att ni är hjärntvättade och lurade. Jag förstår att ni verkligen tror på maktens lögner och då anser jag att det inte riktigt gör er till lögnare utan bara vilsna viljelösa människor. Jag försöker göra en liten insats här och väcka er ur era fantasibubbla så ni kan komma tillbaka till verkligheten och börja bygga på vårt land istället för leka amerikanska demokrater.

Är det inte tråkigt och jobbigt att alltid leva med den där offermentaliteten?
Fattar inte hur ni ryssar orkar att alltid vara offer. Jävligt patetiskt är det också.
Speciellt som det är påhittat för att hålla er på plats.
https://svenska.yle.fi/a/7-10039924

Tyvärr så passar ju offermentaliteten även våra egna konspirationsteoretiker också, vilket ju är varför många i den gruppen är proryssar.
Antar att allt blir lättare om man kan skylla sin egen situation på allt från judar till Nato till allt möjligt.

Men man är alltid själv ansvarig för sin egen välgång, så ta nu för fan och ta dig i kragen och sluta sitt här och lipa för en massa påhittade oförrätter.
Du är riktigt patetiskt med ditt självömkande!
Ryssjävlarna har helt själva satt sig i denna sits och förtjänar precis allt som kommer emot dem nu!
Och det är INGEN annans fel!
Senast redigerad av mr.Floppy 2023-08-20 kl. 16:58.
Citera
2023-08-20, 16:56
Medlem
DDRTVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777

De planen Ukraina erhåller är mycket bättre än de gamla ryska planen de använder idag. Hörde en jämförelse att Ukrainska plan kan jämföras med en abbacus, de ryska planen med en miniräknare och F16 med en minidator. Nu kommer även Danmark skicka plan och troligtvis kommer fler länder att våga skicka plan som kan skydda trupper på marken samt attackera med precisare precision samt bättre övervakning. Givetvis kommer inte enbart flyget avgöra kriget utan hänger på andra stöd också samt Ukrainas kämpaglöd. Men ju fortare ryssarna slaktas desto bättre för fred.

Var även bra svar precis innan mitt inlägg också.

Citat:
Ursprungligen postat av Rasseltass
De kommer att underlätta Ukrainas framryckningar mycket genom att ryskt artilleri inte på samma sätt kommer att kunna skjuta mot ukrainsk trupp när de t.ex. röjer ett minfält om stridsflygplan är uppe i luften och säkrar området.

Japp. Dessutom:

Långräckviddiga BVR robotar hjälper till att hålla borta attackhelikoptrar och fientligt attackflyg (även jakt-) från stridsområdet, och rätt många mil in på fientligt kontrollerade områden. Dessutom bidrar de med länkad lägesbild i realtid vilket innebär ökad effekt på marken. Samt kan leverera CAS på ett mycket effektivare sätt än idag.

Ett femtiotal F-16 inkl beväpning är en tung förmågeökning och det ser inte bra ut för ryssarna som får sitt artilleri och luftvärn bortskjutet i en skrämmande takt.
Citera
2023-08-20, 16:57
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DDRTV
De planen Ukraina erhåller är mycket bättre än de gamla ryska planen de använder idag. Hörde en jämförelse att Ukrainska plan kan jämföras med en abbacus, de ryska planen med en miniräknare och F16 med en minidator. Nu kommer även Danmark skicka plan och troligtvis kommer fler länder att våga skicka plan som kan skydda trupper på marken samt attackera med precisare precision samt bättre övervakning. Givetvis kommer inte enbart flyget avgöra kriget utan hänger på andra stöd också samt Ukrainas kämpaglöd. Men ju fortare ryssarna slaktas desto bättre för fred.

Var även bra svar precis innan mitt inlägg också.

Citat:
Ursprungligen postat av Rasseltass
De kommer att underlätta Ukrainas framryckningar mycket genom att ryskt artilleri inte på samma sätt kommer att kunna skjuta mot ukrainsk trupp när de t.ex. röjer ett minfält om stridsflygplan är uppe i luften och säkrar området.

Japp. Dessutom:

Långräckviddiga BVR robotar hjälper till att hålla borta attackhelikoptrar och fientligt attackflyg (även jakt-) från stridsområdet, och rätt många mil in på fientligt kontrollerade områden. Dessutom bidrar de med länkad lägesbild i realtid vilket innebär ökad effekt på marken. Samt kan leverera CAS på ett mycket effektivare sätt än idag.

Ett femtiotal F-16 inkl beväpning är en tung förmågeökning och det ser inte bra ut för ryssarna som får sitt artilleri och luftvärn bortskjutet i en skrämmande takt.
Tack!
Citera
2023-08-20, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback1987
Vad gör dessa 16 plan för skillnad på fältet? Jag misstänker Ryssland attackerar Ukraina ifrån ubåtar och deras flotta.

Hur kommer Ukraina att använda sina stridsplan dom nu får och följdfråga är när kan vi vänta oss se dessa planen in action?
Är väl bara symboliskt för dom är alldeles för få för att det ska bli någon skillnad.
Så det kommer inte att märkas alls.
Läste någonstans att Ryssland har över 900 plan.
Citera
2023-08-20, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Equinox800
Är väl bara symboliskt för dom är alldeles för få för att det ska bli någon skillnad.
Så det kommer inte att märkas alls.
Läste någonstans att Ryssland har över 900 plan.

Jag läste att Ryssland har 15 000 stridsvagnar som kommer att sättas in snart och att allt går enligt
Citera
2023-08-20, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Jag vet inte vad du pratar om för offermentalitet. Är det Ukrainas råskinn i väster som sedan sitt oberoende har gnällt på att allt är Ryssland fel? Kanske är det EU som menas där dom vägrar förhandla med Ryssland och istället offrar hela Ukraina för "trädgården" är bäst och kan inte ha fel? Själv bryr jag mig inte så mycket om Ryssland eller Ukriana utan tycker dom kan lösa sina problem på egen hand utan att blanda in oss. Vi har andra växande problem som vi måste lösa.

Offermentaliteten som gör att din sort gråter om hur orättvist att Ukraina tillåts försvara sig

Patetiska jävlar. Skriv två meningar så är du avslöjad. Du kan inte dölja det.
Citera
2023-08-20, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Först Rheinmetalls fabrik, och nu då strf 90 på det. Riktigt gott för Ukraina med egen tillverkning. Givetvis, ting tar tid. Samtidigt är det så enormt viktigt för Ukraina att kunna tillverka själva, istället för att förlita på donationer ifrån väst.., där det nog kan ske förseningar i leveranser..

Får nu se vilket land är nästa att sätta upp tillverkning i Ukraina : Britter, fransmän eller jänkare ?

Jag ser flyttad produktion till Ukraina likt den vi nu ser som en garant för att vi aldrig kommer lämna Ukraina i sticket.
Vi kommer aldrig låta ryzzfan att norpa någon västmilitär produktion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in