Citat:
Ursprungligen postat av
shimona
USA ångrar sig, offensiven kommer ingen vart.
US officials admit they missed opportunity for Ukraine peace – Politico
With Kiev’s counteroffensive failing, the White House now recognizes that it should have heeded earlier calls for talks, anonymous sources have claimed
https://swentr.site/news/581509-milley-missed-peace-ukraine/
Nu ska jag man väl försöka undvika att vara intellektuellt lat och per automatik avfärda allt som kommer från motståndarsidan, men som du skriver handlar det om anonyma källor och då kan det vara värt att vara eftertänksam och inte upphöja det som absolut faktum.
Däremot är jag inte det minsta förvånad att det kan råda viss splittring i USA, då det även innan invasionen funnits en nämnvärd isolationistisk fraktion med mindre intresse att uppehålla NATO, och inte särskilt underligt att denna fraktion kan vädra lite morgonluft när kriget verkar bli långvarigt.
Ur kortsiktigt amerikansk perspektiv kan det också tyckas ha sina poänger att avsluta kriget med lite eftergifter till Ryssland, men absolut inte ur europeiskt perspektiv att ha en imperialistisk kraft i öster som ser att invasionskrig kan löna sig.
Långsiktigt är det nog inte bra för amerikanska intressen att lämna Europa åt sitt öde, ifall de i framtiden inte vill riskera att bli överkörda av Kina+Ryssland kan det vara lämpligt att Europa fortsätter vara en enad och allierad kraft.
Citat:
Intelligence claims that Ukraine will fail to meet offensive's key aim
https://www.youtube.com/watch?v=KuF_rqPAcro
Låt gå att man kan kolla på källor med alternativa synvinklar, men jag tror knappast att jag är ensam om att se det orimliga i att kolla på nästan 10 timmar långt videoklipp, utan du får återkomma med lite relevanta tidstämplar för det.
Citat:
Liksom detta några av oss sa från början, Ukraina kan inte vinna detta krig.
Det blir väl på vad man lägger i ordet vinna, och de mål och förutsättningar som fanns från början.
Trots att Finland faktiskt fick avträda sig territorier ser man ändå på finska vinterkriget som en stor finsk triumf i motstånd och rejäl näsbränna för Sovjet, då det utifrån Sovjets goda förutsättningar gick betydligt sämre än förväntat.
Även om kriget slutade imorgon och Ukraina fick ge upp Donbas kan man ju säga att de på motsvarande finskt vis "vunnit" då de presterat avsevärt bättre än förutsättningarna, medan Ryssland avsevärt sämre. Skulle det sedan bli uppdelning i ett väst och öst-Ukraina är det inte otippat att utvecklingen skulle bli som i Korea och post-WW2 Tyskland, dvs. en välmående och utvecklad del samt en underutvecklad rysk del .
Citat:
Intressant förresten att ukrainaälskarna här börjar bli färre, för 1 år sedan fick man typ 10 inlägg med rYzZtrOll efter sig när man sa att Ukraina inte kunde vinna detta. Nu är det typ 3 inlägg av samma typ ofta av samma sorgliga personer.
Men man får helt enkelt ha acceptans för de trögtänkta, tillslut förstår de också.
Det är ju en slutsats man kan dra, men personligen tror jag det mest beror på att man efter ett tag blir så fullkomligt trött på att rätta felaktigheter och inser att argument inte fastnar ändå.