2023-08-19, 20:01
Medlem
BlaBalks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Hur gjordes detta ? Hade du bara med en nyckel som kopierades ? Hur ny bil? Behövs ingen kod eller liknande?
Jag gjorde en kopia av en MC-nyckel med startspärr för ett gäng år sedan, då stoppade han in min befintliga nyckel i en mackapär som läste av signalen, och kopierade den till nyckelmaterialet (som jag köpt hos en auktoriserad MC märkesverkstad). Blev mycket billigare än att programmera om hojen och nycklar, som verkstaden föreslog.
Citera
2023-08-19, 20:17
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Hur gjordes detta ? Hade du bara med en nyckel som kopierades ? Hur ny bil? Behövs ingen kod eller liknande?
Typ så ja. Bilen är från 2007. "Koden" sitter ju i ett chip inuti nyckeln och kan läsas av och föras över till en ny nyckel.
Citera
2023-08-19, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Typ så ja. Bilen är från 2007. "Koden" sitter ju i ett chip inuti nyckeln och kan läsas av och föras över till en ny nyckel.

Aha bra att veta!
Citera
2023-08-22, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlaBalk
Jag gjorde en kopia av en MC-nyckel med startspärr för ett gäng år sedan, då stoppade han in min befintliga nyckel i en mackapär som läste av signalen, och kopierade den till nyckelmaterialet (som jag köpt hos en auktoriserad MC märkesverkstad). Blev mycket billigare än att programmera om hojen och nycklar, som verkstaden föreslog.

Men då oan du heller inte ta bort en av bycklarna från systemet om den skulle komma bort eftersom bägge är identiska så startspärren ser dem som en.
Citera
2023-08-22, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Som vanligt: uppge märke, modell och årsmodell om någon ska kunna svara på frågor här!
Men rent allmänt: är bilen nyare än 1997-ish är det stor risk att det finns ett startspärr inbyggd i nyckeln och den då kräver programmering. Går alltså inte att beställa online.
När folk inte uppger varken märke, modell eller årsmodell, så skall man utgå från att det är en Volkswagen Typ 1 (Bubbla) eftersom det är den mest sålda bilen i världshistorien.
Alltså är det statistiskt sett mest sannolikt att det är en Bubbla.

Gå till närmaste låssmed så får du en ny nyckel till din Käfer, TS.
Citera
2023-08-22, 23:14
Medlem
flugornass avatar
Jag tror som du att TS har en typ ett bubbla eller lever i en bubbla som tror att vi har spåkulor som spåtanter har.
kontakta en låssmed med inriktning på bil nycklar, har du en Nissan bil är det kört för det handlar om 7000 kr då.
Citera
2023-08-23, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Men då oan du heller inte ta bort en av bycklarna från systemet om den skulle komma bort eftersom bägge är identiska så startspärren ser dem som en.

Du menar att om man slarvar bort en nyckel så är den en exakt kopia och det går inte att spärra den på något sätt? Eller vad är oan?

Oavsett känns det som ett mindre problem.. jag brukar slarva bort mina nycklar själv..
Citera
2023-08-23, 08:55
Medlem
Citat:
Du menar att om man slarvar bort en nyckel så är den en exakt kopia och det går inte att spärra den på något sätt? Eller vad är oan?

Oavsett känns det som ett mindre problem.. jag brukar slarva bort mina nycklar själv..

vet inte varför det blev "oan", skulle stå kan.

När varje nyckel har sin egen kod så kan man plocka bort dem från startspärren. Men är alla klonade av varandra så är de bara en nyckel i systemet och tar man bort den slutar alla att fungera.
Citera
2023-08-23, 08:57
Medlem
zoombos avatar
När man kodar in en ny nyckel så måste man ha tillgång till samtliga befintliga nycklar till bilen och processen är densamma om man ska plocka bort en tappad nyckel som man har valt att inte ersätta med en ny, då kommer den tappade nyckeln automatiskt att exkluderas och sluta fungera så om den senare skulle hittas måste den kodas in igen.
Citera
2023-08-23, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
vet inte varför det blev "oan", skulle stå kan.

När varje nyckel har sin egen kod så kan man plocka bort dem från startspärren. Men är alla klonade av varandra så är de bara en nyckel i systemet och tar man bort den slutar alla att fungera.

Ah intressant info.

Men känns som ett mindre problem iaf för oss med lite billigare bilar. Då är det ganska värt att kunna göra en billigare kopia.

När jag köpte min bil fick jag med någon slags kod som kunde användas för att göra nya nycklar som jag fattade det. Och med den skulle man då kunna göra en ny unik nyckel? Men det är rätt dyrt som jag förstått
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in