2023-08-19, 10:35
Medlem
Det är så att jag skulle vilja plantera lite trevlig parkslide på en plats. Jag vet ett ställe där växer mycket och jag kan ta ifrån. Hur gör man bäst för att få parksliden att växa på ett annat ställe? Måste man gräva upp rötter eller räcker det med att klippa av lite grenar och sticka ner i marken?
Citera
2023-08-19, 11:03
Medlem
Per-Automatiks avatar
Det går i princip inte att plantera parkslide. Den har riktigt svårt för att etablera sig och måste ha optimala förhållanden och en massa vård. Det är ingen idé att ens försöka om du inte har mins 3 års hortonomutbildning eller liknande.
Citera
2023-08-19, 12:41
Medlem
OneTaps avatar
e du alldeles tokig människa? parsklide e en invasiv art som man får inte plantera. den förstör naturens ekologi både lokalt o globalt. du får inte plantera parsklide. så lägg ner.
Citera
2023-08-19, 13:30
Medlem
Nej. Räcker som svar.
Citera
2023-08-19, 13:32
Medlem
Crashs avatar
Dra upp så kommer en del av roten med, sedan bara att plantera. Växer som fan, har en stor på tomten 😎
Citera
2023-08-19, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Per-Automatik
Det går i princip inte att plantera parkslide. Den har riktigt svårt för att etablera sig och måste ha optimala förhållanden och en massa vård. Det är ingen idé att ens försöka om du inte har mins 3 års hortonomutbildning eller liknande.

Hur kan den då sprida sig som pesten och vara iprincip omöjlig att göra sig av med?
Citera
2023-08-19, 14:20
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckYes
Det är så att jag skulle vilja plantera lite trevlig parkslide på en plats. Jag vet ett ställe där växer mycket och jag kan ta ifrån. Hur gör man bäst för att få parksliden att växa på ett annat ställe? Måste man gräva upp rötter eller räcker det med att klippa av lite grenar och sticka ner i marken?
Fungerar både med rotdelar eller delar från stam för parkslide ska ta sig och det behöver inte vara mycket för den ska ta sig, räcker gott med mm stora bitar och plantera behövs knappt, räcker med trampa ner dem i marken för de ska ta sig.

Tänk på att planterar du den kan du få ett helvete få bort den och få jobba i åratal med det. Även få firmor att komma och ex gräva för avlopp eller annat kan bli svårt då få vill ta sådant jobb där parkslide finns. Sen undrar jag om det inte är olagligt flytta och plantera den växten men det får du koll upp innan.
Citera
2023-08-19, 14:20
Medlem
Lutops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabfrulle
Hur kan den då sprida sig som pesten och vara iprincip omöjlig att göra sig av med?

För att det självklart är någon fåne som OP som tar hand om plantan. Vattnar, gödslar, beskär och ger kärlek.
Citera
2023-08-19, 14:31
Avslutad
Det är enkelt lyssna inte på folk i tråden. Jag har själv sanerat 5 tomter med Parkslide när jag hade min gamla firma. Är utbildad Trädgårdsmästare… Och alla dom hade planterat in Parkslide som amatörer för att dom tyckte dom var fina och fick av en vän etc… Varför tror du vi har dom i landet ens? Det är för att folk själva har planterat in dom innan man förstod att dom var skadliga för våran fauna.

Du behöver inte mycket er för att sprida dom gräv av en del av rötterna och gräv ner på ett stallet borde funka… Men bästa är nog att dela en del av rotklumpen och plantera på ett nytt ställe som en lök liksom. Den sprider sig något extremt så misslyckas man med det så kanske man ej ska pyssla med växter etc.

Sen varför du ska göra det begriper jag inte? Perfekt om man vill dra med värdet på ett hus kanske.
Citera
2023-08-19, 14:46
Medlem
Per-Automatiks avatar
Citat:

Tramstråd får tramssvar.
Citera
2023-08-19, 14:47
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stalpsih

Sen varför du ska göra det begriper jag inte? Perfekt om man vill dra med värdet på ett hus kanske.

Ingen vettig människa planterar parkslide.
Ts har sannolikt ett horn i sidan till någon fastighetsägare, och tror sig ha kommit på en ganska riskfri metod att jävlas.
Citera
2023-08-19, 15:00
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Den är extremt livskraftig. Det räcker med en liten bit av en rottråd, tunn som ett hårstrå, för att det ska skjuta upp en ny planta. Dessutom går rötterna ner fem meter under jord, så det är nästan omöjligt att gräva upp dem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in