2023-08-18, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ålen
Hundar är långt skickligare jägare än katter, i alla fall om man ser till de hundraser som har kvar din jaktinstinkt. Hundar kan både jaga i flock, med jägare och ensamma. Även ensamma fäller de hundar med jakt i sig fler byten än en katt. En hund är både explosiv och uthållig och långt envisare än katter när det kommer till jakt.
Har du bott i länder/städer där det finns vilda katter och hundar? Det har jag. Gissa vilka som är skabbiga, trasiga, utsvultna och ligger uppsvullna lik av på gatorna. Ledtråd: inte katter.
Citera
2023-08-18, 21:02
Medlem
Fummys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filip600
En hund kan man lära saker. en katt är man bara betjänt åt

Man kan lära katter saker .

https://www.youtube.com/watch?v=p2Xoi20u4J4
Citera
2023-08-18, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Tycker de är rätt jämbördiga men på en låg nivå, ingen av arterna har väl direkt haft idéer som förändrat världen.
dagens bästa!
Citera
2023-08-18, 21:11
Medlem
Ålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fummy
Pratar du om Canis lupus eller Lycaon pictus?

Jag talar om Canis Lupus.
Citera
2023-08-18, 21:24
Medlem
Sqrbankens avatar
Beror på ras antar jag i bägge fallen, ytterst individen i slutändan.

Hundar är dumma-i-huvet på ett praktiskt plan medan katter är dumma-i-huvet på ett socialt plan, "på nått sätt".
Gillar sociala djur (intelligensmått i min mening) varför min bila faller till fördel hundar "overall" (on topic "smartast") men är en genuin djurälskare och haft med underbart sociala katter att göra likväl.

Likväl, hund landar min åsikt i.
Senast redigerad av Sqrbanken 2023-08-18 kl. 21:29.
Citera
2023-08-18, 21:25
Medlem
Ålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VVVulpes
Har du bott i länder/städer där det finns vilda katter och hundar? Det har jag. Gissa vilka som är skabbiga, trasiga, utsvultna och ligger uppsvullna lik av på gatorna. Ledtråd: inte katter.

Vad har det med jakt och göra? Vad du har sett i form av hundar och katter som lever på gatan säger ingenting om hur hundar klarar sig sämre än katter.
Citera
2023-08-18, 21:25
Medlem
Svårt att jämföra då katter och hundar är intelligenta på olika sätt.

Det är lätt att underskatta katter för att de inte sitter fint på kommando, men det handlar egentligen mer om att vi inte lär dem saker/kommandon på samma sätt som vi gör med hundar. Det går alldeles utmärkt att lära katter en massa strunt med rätt motivation.

Att en katt överlever självständigt handlar dock inte nödvändigtvis om intelligens. Tycker att flera i tråden blandar ihop intelligens med instinkt.
Citera
2023-08-18, 21:34
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Dogs, it turns out, have about twice the number of neurons in their cerebral cortexes than what cats have, which suggests they could be about twice as intelligent.
I linje med det hittar jag den här artikeln som försöker hitta ett ännu bättre sätt att mäta, med diverse olika mått (BBR för body–brain relationship, IPC för information processing capacity, EQ för relative brain size, och NPD för neuron packing density), allt för att jämföra olika arters intelligens, men jag är inte tillräckligt intelligent för att sammanfatta den och dessutom nämns hundar och katter endast sporadiskt. Har vi nån hund eller katt i församlingen som kan förklara den?
Citera
2023-08-18, 21:41
Medlem
Fummys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ålen
Jag talar om Canis Lupus.

Okej då har du fel om man ser till helheten.

Beroende på byten så har vargar jakt-framgång mellan 6% till 20% med ett snitt på 14%.
Medans en Tamkatt har en jakt-framgång på snitt 32%
Att då en tamhund skulle ha större framgång än en varg är inte rimligt.

En hund som jagar en ekorre eller fågel kommer med största trolighet misslyckas efter som den inte kan jaga med att ligga i bakhåll utan tvärtom skäller och skrämmer bort bytet.
Men en hund skulle garanterat ha lättare för att döda större djur som ett får, de är inget som tamkatter gör.
Citera
2023-08-18, 21:45
Medlem
Mysquos avatar
Hundar är lättare att lära att utföra uppgifter som du vill att den skall utföra åt dig. Katter är bättre på att lösa uppgifter som den själv har ett intresse av att lösa.
Hunden kan rent mekaniskt lära sig att om den gör på ett visst sätt så blir ägaren glad och man kan få godis och beröm. Katten kan utvärdera en situation och själv ta reda på hur den skall lösa ett problem, om den själv ser någon nytta eller nöje med att göra det. Med det sagt, kattens beteende är i mitt tycke mer intelligent om än egoistiskt.
Citera
2023-08-18, 21:49
Medlem
Silltunnas avatar
Går inte att svara på.
Två olika arter.
Äpplen och Päron.
Negrer och människor.
Citera
2023-08-18, 21:49
Medlem
Ålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fummy
Okej då har du fel om man ser till helheten.

Beroende på byten så har vargar jakt-framgång mellan 6% till 20% med ett snitt på 14%.
Medans en Tamkatt har en jakt-framgång på snitt 32%
Att då en tamhund skulle ha större framgång än en varg är inte rimligt.

En hund som jagar en ekorre eller fågel kommer med största trolighet misslyckas efter som den inte kan jaga med att ligga i bakhåll utan tvärtom skäller och skrämmer bort bytet.
Men en hund skulle garanterat ha lättare för att döda större djur som ett får, de är inget som tamkatter gör.

Hundar kommer ju i många storlekar och temperament. Råtthundar dödar små byten, kan fånga flera hundra råttor om dagen. Skulle vilja se en katt göra det. Ekorrar och fåglar vet i fan om hund kan fånga dock, men skulle inte förvåna mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in