Citat:
Ursprungligen postat av
OnceUponACreek
JO! De skall i allra högsta grad klandras för RESULTATET utav vad som händer i Ukraina!
Moentos, du har underbara tankar ja, men att mena på att uppenbarliga VAL utav det ryska folket, försent, Inte medgör deras påverkan och möjlighet till det som Ryssland gör i Ukraina är att ge sjukbidrag till en fullt frisk människa på grund utav att han/hon inte borde vara skyldig utefter en ideologi om att var människa är oskyldig och endast en del i någon ANNANS ansvar.
JO! De som VERKLIGEN ÄR skyldiga för det som händer just nu är ENDAST det ryska folket och ingen annan. Inte Putin, inte Nato, inte oligarker och inte någon världsomspännande konspiration, utan ENDAST det ryska folkets!
VAL.......VAL är något man GÖR, och inte något man säger att någon annan förbjöd en att göra....ens i diktaturer eller under tvång. Skall man nu vara så förbannat stolt att man hävdar sin storhet(som ryssarna), så gör man dessutom sina VAL utefter just det och låter INTE dem ändras för att någon annan sagt att det är omöjligt.
Det är ju intressant, det är ju ganska lätt att skuldbelägga individer men betydligt svårare när det gäller att skuldbelägga hela folk om det också innebär att bestraffa folk.
Jag är ju väldigt mycket för att undvika kollektiv bestraffning om det kan undvikas, finns det någon klar procentgräns i hur mycket av en grupp som ska delta i något dåligt för att det skall vara i sin ordning att skuldbelägga och straffa alla individer där?
Citat:
EDIT - PRECIS som att det kommer vara det svenska FOLKETS fel när det smäller i ett köpcentrum när den dagen kommer.
Det hjälper inte hur mycket man pekar på någon annan eller svär sig fri från eget ansvar när man VET att ens val kommer påverka andra mer än en själv.
Då är man skyldig oavsett om man kan svära på att det inte är åtalbart (världens dummaste uppfinning....juridisk smörja för att skapa jobb för snackerövar), eftersom att det är ett VAL som kunde gjorts INNAN resultatet skapar tårar och missnöje
För att svara på det fetade, i en mer abstrakt bemärkelse är det ju svenska folket fel när det smäller då alla varningstecken funnits länge men man valt att ignorera dem.
Med det sagt är jag del av svenska folket men knappast mitt ansvar då jag konsekvent använt min möjlighet i demokratiska val för att inte sådant ska kunna ske, och jag kan tom säga att mina anhöriga som inte använt sin demokratiska möjlighet inte heller är ansvariga heller, då massmedia och andra opinionskapande institutioner inte givit dem en sportslig chans att förstå problematiken.
I grunden är många av Sveriges problem inte något som den enskilde personen på gatan har skuld till, utan dem som underhåller sådana makt och opinionskapande strukturer trots att de borde veta bättre.
I Sverige har man åtminstone möjlighet att påverka makten via valsedeln och propagera för sin åsikt utan att behöva frukta sin frihet eller tom sitt liv, vilket är en möjlighet de flesta ryssar inte har.
Jag ser gärna fullkomlig utplåning av de ryska institutioner som möjliggör och underhåller den ryska imperialistiska kulturen, men jag tror man ska vara väldigt försiktig med kollektiv bestraffning och individerna där.
Faktum är att många tror att de minsann hade varit del av motståndsrörelsen om de hade levt i nazi-Tyskland, men de hade med största sannolikhet varit passiva eller tom nazister istället.