2023-08-18, 18:59
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smaug20017
Ok här har vi en av flera piloter som sköts ner i sina KA-52 i dagarna. Han ser lite bränd ut hahaha

https://twitter.com/antiputler_news/status/1692528593165803830

Att ha katapultstol i helikoptrar känns lite sisådär tillförlitligt. Nu kanske det var en svenska robot 70 som friterade den lille flygande råttan men ändå...
Citera
2023-08-18, 19:10
Medlem
leachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smaug20017
Ok här har vi en av flera piloter som sköts ner i sina KA-52 i dagarna. Han ser lite bränd ut hahaha

https://twitter.com/antiputler_news/status/1692528593165803830

Nä, det måste vara en propaganda. Ser ut som en smurf.
Citera
2023-08-18, 19:12
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Tror inte detta behövs om exempelvis det ryska folket revolterar och kastar ut regimen, och den kvarvarande starka parten är oppositionen med Alexei Navalny i spetsen (eventuellt med ekonomisk hjälp av oppositionella och västvänliga oligarker)

Alternativt att oligarkerna själva går samman och genom sina legosoldatsarmeer går emot Kreml och splittrar den Ryska Försvarsmakten genom att erbjuda bra med pengar till de soldater som väljer att gå över till oligarkerna.

Har tyvärr förstått att det ryska folket efter över 100 års förtryck bara består av fega stackare utan ryggrad som gör allt för att inte synas, för att därigenom slippa straff. Så någon revolution tror jag inte på.

Att olika krigsherrar skulle agera för att störta Putin är möjligt, men är det bra?
Citera
2023-08-18, 19:20
Medlem
Drozds avatar
Sanktionerna börjar bita ordentligt nu. Skräckscener från ryska mataffärer där folk köar i timmar med skottkärror med rubelsedlar för att försöka köpa rutten potatis och kålrötter, gristrynen och saltad mört:

https://www.bitchute.com/video/3ElDOb3OvtDV/
https://www.bitchute.com/video/z3N3dLsWb0gQ/
Citera
2023-08-18, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leach
Nä, det måste vara en propaganda. Ser ut som en smurf.
Det är rätt utrustning han har så det är nog inte fake. Fickan på magen är night vision glasögon tex. Skulle kunna va från någon annan men inte troligt.
Citera
2023-08-18, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Har tyvärr förstått att det ryska folket efter över 100 års förtryck bara består av fega stackare utan ryggrad som gör allt för att inte synas, för att därigenom slippa straff. Så någon revolution tror jag inte på.

Att olika krigsherrar skulle agera för att störta Putin är möjligt, men är det bra?

Du har helt rätt Focke! Nej, det är ett enda jävla stort moment 22 utav det hela.
Den ena säger, den andra tycker, den tredje andas, och från det börjar man med att tysta ordets möjlighet, sedan får man den som tycker att trilla ut från en balkong, och inte sist men minst så ser man till att skita ner luften så mycket att det inte blir möjligt för någon att andas UTAN att BE om lov först.

Welcome to Russia 1956.....or well.....2023.

Idioten föder idioten och i hela denna teatern så tror de andra 122 miljonerna som inget mer vet på det också. Det var ju en GRATIS biljett till just den teatern!
Citera
2023-08-18, 19:48
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Jag tror mer på den lösning som skedde efter andra världskriget med Tyskland, en total seger där Tyskland krossades och kunde byggas upp från grunden och bli en ekonomisk stormakt. Som du säger fungerade inte modellen man använde efter första världskriget där Tyskland bara besegrades delvis och tilläts byggas upp igen med bibehållen revanschlust.
Det praktiska problemet är stort. Nu är det väl lite varmare än när Napoleon eller Hitler krigade här men ryska vintrar är inte trevliga. Dessutom tror jag inte Kineserna skulle gilla att USA kunde få kontroll över Rysslands råvaror som är livsviktiga för Kina. Kina skulle gå med på Rysslands sida och trots allt är snart Kina världens främsta militärmakt.

Citat:
Så, jag delar din uppfattning att den bästa lösningen på denna konflikt är att det fascistiska Ryssland besegras i grunden så det kan byggas upp igen på demokratisk grund. Endast på det sättet kan konflikten stoppas och vi i väst känna oss trygga från de ryska hotet. Sen tror jag tyvärr inte att detta kommer att ske, så världen kommer att få fortsätta leva med det ryska hotet, men det är ju jag och många med mig uppväxta med, och det fungerade då. Vi måste bara förstärka systemen för att skydda oss från det ryska hotet som monterades ner efter Sovjets fall.
Kommer ihåg debatten inför folkomröstningen inför inträdet i EU och svenska högerns främsta argument för att vi skulle gå med. Om alla länder i Europa gick samman i en union skulle allt bli så bra. Alla länder skulle handla fritt med varandra. Alla ländernas invånare skulle resa fritt i Europa och leva i evig fred med varandra. Kan tänka mig att såväl Gorbatjov, Jeltsin och från början även Putin trodde att även Ryssland som en Europeisk nation skulle bli medlem i EU.

Men många i Västeuropa gillade inte den tanken. Ryssland var för stort, för fattigt och hade kanske även för stor muslimsk befolkning. När Putin insåg att man i Västeuropa önskade en ny järnridå österut. Väster om Ryssland men för övrigt så långt österut som möjligt blev Putin sur.

Frågan är om hela Europa i en framtid kan bilda en union, dvs även med Ryssland med? Åtminstone när jag gick i skolan räckte Europa till Uralbergen dvs i stort sett halva Europa består av rysk mark.
Citera
2023-08-18, 19:51
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Den som inte känner historien är dömd att upprepa den.
Varför det? Putin är väldigt insatt i historia, mer än de flesta, men upprepar den ändå. Det hade han inte kunna göra om han inte kände till den.
Citera
2023-08-18, 19:52
Medlem
Citat:
Jag tror mer på den lösning som skedde efter andra världskriget med Tyskland, en total seger där Tyskland krossades och kunde byggas upp från grunden och bli en ekonomisk stormakt. Som du säger fungerade inte modellen man använde efter första världskriget där Tyskland bara besegrades delvis och tilläts byggas upp igen med bibehållen revanschlust.

Så, jag delar din uppfattning att den bästa lösningen på denna konflikt är att det fascistiska Ryssland besegras i grunden så det kan byggas upp igen på demokratisk grund. Endast på det sättet kan konflikten stoppas och vi i väst känna oss trygga från de ryska hotet. Sen tror jag tyvärr inte att detta kommer att ske, så världen kommer att få fortsätta leva med det ryska hotet, men det är ju jag och många med mig uppväxta med, och det fungerade då. Vi måste bara förstärka systemen för att skydda oss från det ryska hotet som monterades ner efter Sovjets fall.

Det lutar åt det hållet nu. Ukraina krossas totalt och delas mellan Ryssland och Nato. Lviv och Kiev blir västukraina, resten blir östukraina.
Citera
2023-08-18, 19:57
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Varför det? Putin är väldigt insatt i historia, mer än de flesta, men upprepar den ändå. Det hade han inte kunna göra om han inte kände till den.
Sitatet var vel menad på oss som bara er med i historien inte på dom som skapar historie.
Citera
2023-08-18, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Sanktionerna börjar bita ordentligt nu. Skräckscener från ryska mataffärer där folk köar i timmar med skottkärror med rubelsedlar för att försöka köpa rutten potatis och kålrötter, gristrynen och saltad mört:

https://www.bitchute.com/video/3ElDOb3OvtDV/
https://www.bitchute.com/video/z3N3dLsWb0gQ/
Ja även om du nog överdriver lite så har ryssarna faktisk börjat klaga på bl.a då ruttna potatisar till hutlösa priser. För när konkurrensen sätts ur spel som i Ryssland så dyker ju kvaliten på det mesta man producerar. Faktiskt lite vibbar från sovjettiden om än inte lika extremt.
Fast än räcker det nog med att ha plånboken full av rubelsedlar för att handla det nödvändigaste för framförallt en allt fattigare äldre rysk befolkning. Kriget kostar och det är den gemene ryssen som får betala notan i slutändan.
Citera
2023-08-18, 20:00
Medlem
Norrbagg79s avatar
Nya förlustsiffror idag som amerikanska myndigheter räknat ihop, förmedlad i NYT. Ukraina ca. 70k kia, 120k+ sårade. Ryssland ca. 120k kia, 170k+ sårade. Tror rysslands siffror är något underskattade når man vet alla döda som ligger kvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in