Citat:
Ursprungligen postat av
FockeWulf190d
Jag tror mer på den lösning som skedde efter andra världskriget med Tyskland, en total seger där Tyskland krossades och kunde byggas upp från grunden och bli en ekonomisk stormakt. Som du säger fungerade inte modellen man använde efter första världskriget där Tyskland bara besegrades delvis och tilläts byggas upp igen med bibehållen revanschlust.
Det praktiska problemet är stort. Nu är det väl lite varmare än när Napoleon eller Hitler krigade här men ryska vintrar är inte trevliga. Dessutom tror jag inte Kineserna skulle gilla att USA kunde få kontroll över Rysslands råvaror som är livsviktiga för Kina. Kina skulle gå med på Rysslands sida och trots allt är snart Kina världens främsta militärmakt.
Citat:
Så, jag delar din uppfattning att den bästa lösningen på denna konflikt är att det fascistiska Ryssland besegras i grunden så det kan byggas upp igen på demokratisk grund. Endast på det sättet kan konflikten stoppas och vi i väst känna oss trygga från de ryska hotet. Sen tror jag tyvärr inte att detta kommer att ske, så världen kommer att få fortsätta leva med det ryska hotet, men det är ju jag och många med mig uppväxta med, och det fungerade då. Vi måste bara förstärka systemen för att skydda oss från det ryska hotet som monterades ner efter Sovjets fall.
Kommer ihåg debatten inför folkomröstningen inför inträdet i EU och svenska högerns främsta argument för att vi skulle gå med. Om alla länder i Europa gick samman i en union skulle allt bli så bra. Alla länder skulle handla fritt med varandra. Alla ländernas invånare skulle resa fritt i Europa och leva i evig fred med varandra. Kan tänka mig att såväl Gorbatjov, Jeltsin och från början även Putin trodde att även Ryssland som en Europeisk nation skulle bli medlem i EU.
Men många i Västeuropa gillade inte den tanken. Ryssland var för stort, för fattigt och hade kanske även för stor muslimsk befolkning. När Putin insåg att man i Västeuropa önskade en ny järnridå österut. Väster om Ryssland men för övrigt så långt österut som möjligt blev Putin sur.
Frågan är om hela Europa i en framtid kan bilda en union, dvs även med Ryssland med? Åtminstone när jag gick i skolan räckte Europa till Uralbergen dvs i stort sett halva Europa består av rysk mark.