2023-08-18, 20:10
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Border Collie är väl bland den smartaste hunden. Finns det någon katt som kommer nära?
Citera
2023-08-18, 20:12
Medlem
Onanikrems avatar
Katter är skickliga jägare själva medan hundar är rätt värdelösa när de är själva men tillsammans med en jägare eller en flock kan de vara fruktansvärt dödliga.
Katter måste vara smarta för att överleva, då de oftast är ensamdjur.
Citera
2023-08-18, 20:12
Medlem
Min katt kan både ge mig massage och akupunktur vilket en hund inte kan göra vad jag vet.
Så jag säger 👉🏻🐈‍⬛
Citera
2023-08-18, 20:13
Medlem
solstrålars avatar
Hundar är ju dumma i huvudet ren allmänt, gör allt matte säger och går runt och slickar röv på främmande hundar. Plus att de skäller fast det inte finns något hot. Hundar är ganska gravt efterblivna, överlag. De försöker ju även ha sex med människor om chansen ges. Katter är självständiga på ett helt annat sätt och följer inte blint människans anvisningar. Aldrig förstått hur så många människor står ut med hundar.
Senast redigerad av solstrålar 2023-08-18 kl. 20:15.
Citera
2023-08-18, 20:25
Medlem
Fummys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Border Collie är väl bland den smartaste hunden. Finns det någon katt som kommer nära?

Har hört att siameser eller något liknande är smartaste katterna.
Citera
2023-08-18, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fummy
Har hört att siameser eller något liknande är smartaste katterna.

Har även hört att kineser äter katter var vad jag först läste 😅
Citera
2023-08-18, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VVVulpes
Garanterat katt. De kan egentligen lära sig och göra allt en hund gör, men den är så smart och självständig att den bara gör det om den känner för det och de har definitivt tämjt oss människor, vi gör allt för de där så otacksamma jävlarna. okej de käkar ohyra, men bara utekatter, innekatterna skottar folk bajset för och matar för hand. Katter kan vara innekatter hela livet men om de lämnas ute kan de bara rakt av klara sig själva i tio år eller mer. De är rena rovdjur med otrolig förmåga att överleva genom list och skill.

Därför är jag en hundperson.

Exakt detta, katter är nog smartare än hundar men dom skiter fullständigt i att lyssna på oss människor och gör vad de känner för.
Citera
2023-08-18, 20:41
Medlem
Ålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Katter är skickliga jägare själva medan hundar är rätt värdelösa när de är själva men tillsammans med en jägare eller en flock kan de vara fruktansvärt dödliga.
Katter måste vara smarta för att överleva, då de oftast är ensamdjur.

Hundar är långt skickligare jägare än katter, i alla fall om man ser till de hundraser som har kvar din jaktinstinkt. Hundar kan både jaga i flock, med jägare och ensamma. Även ensamma fäller de hundar med jakt i sig fler byten än en katt. En hund är både explosiv och uthållig och långt envisare än katter när det kommer till jakt.
Senast redigerad av Ålen 2023-08-18 kl. 20:50.
Citera
2023-08-18, 20:53
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Vilket djur är smartast av hund och katt?
Tycker det finns argument åt båda hållen, så tänkte bäst att fråga experterna på Flashback.

Dogs, it turns out, have about twice the number of neurons in their cerebral cortexes than what cats have, which suggests they could be about twice as intelligent.

https://www.nationalgeographic.com/animals/article/dog-cat-brains-neurons-intelligence-study-spd
Citera
2023-08-18, 20:54
Medlem
Fummys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ålen
Hundar är långt skickligare jägare än katter, i alla fall om man ser till de hundraser som har kvar din jaktinstinkt. Hundar kan både jaga i flock, med jägare och ensamma. Även ensamma fäller de hundar med jakt i sig fler byten än en katt. En hund är både explosiv och uthållig och långt envisare än katter när det kommer till jakt.

Pratar du om Canis lupus eller Lycaon pictus?
Citera
2023-08-18, 20:54
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ålen
Hundar är långt skickligare jägare än katter. Hundar kan både jaga i flock, med jägare och ensamma. Även ensamma fäller de flesta hundar fler byten än en katt. En hund är både explosiv och uthållig och långt envisare än katter när det kommer till jakt.
Håller inte med dig där, haft långt fler hundar än jag haft katter och då är det jakthundar i första hand jag haft. Tappar man bort en hund när man jagar på främmande mark och det är kallt så minskar risken för varje dag att hitta den levande, medan en katt kan försvinna och komma igen efter ett år tovig, mager och utan halva örat. men den har klarat sig. Ingen vanlig tamhund har skils att klara sig själv mer än högst en månad eller två. är det -10, knappt en vecka.
Citera
2023-08-18, 20:58
Medlem
Citat:
Vilket djur är smartast av hund och katt?
Tycker det finns argument åt båda hållen, så tänkte bäst att fråga experterna på Flashback.
En hund kan man lära saker. en katt är man bara betjänt åt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in