2023-08-18, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag menar utmattningsdepressionen, ja. Även då den är behandlad och "utläkt", kvarstår, med några få undantag, en ökad sårbarhet för stress och för många intryck.

Det i kombination med ADHD, även om hon medicinerar, medför en uppenbar risk för överbelastning av hjärnan.

https://www.vetlandaposten.se/2020-1...t-min-raddning

Det intressantaste i artikeln :

” Hon berättar att hon var deprimerad innan hon kom till Komback, att hon kom in i en utmattningsdepression när hon gick i högstadiet.
– Det blev alldeles för mycket. En stor skola med mycket elever och lärare. Jag hamnade mellan stolarna kan man säga."

Tröttheten hon hänvisar till är inte så märklig, även om hon inte hade "äkta" sömn under mordnatten.

Kommer inte åt artikeln.

Kan du berätta när den är skriven och varifrån de fått infon.
Citera
2023-08-18, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Jag bara tänker att om nu planen var att Maja skulle sova på en luftmadrass hos Johanna, så hade hon väl ordnat med det. Men det finns ingenting i Johannas lägenhet som är det minsta förberett för någon övernattning, Johannas säng är belamrad med saker och Maja gjorde ingenting för att sova över där på luftmadrassen. Möjligen var hon helt enkelt för trött så istället för att fixa med luftmadrassen gick hon bara raka vägen och la sig på Johannas säng. Det rimmar i så fall väl med hennes utsaga om att hon var så trött och sov större delen av tiden där.

Min erfarenhet av tonåringar när de ska sova över hos kompis
1. spelar ingen roll var de sover (säng/soffa/fotölj/madrass)
2. behövs inga som helst sängkläder (sover väl i de kläder de har på sig - har de tur så har de en jacka/hoodie som täcke)
3. ALLT löser sig (dvs ingen planering behövs - för planer ändras fort i deras värld)
Citera
2023-08-18, 09:46
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jag bara tänker att om nu planen var att Maja skulle sova på en luftmadrass hos Johanna, så hade hon väl ordnat med det. Men det finns ingenting i Johannas lägenhet som är det minsta förberett för någon övernattning, Johannas säng är belamrad med saker och Maja gjorde ingenting för att sova över där på luftmadrassen. Möjligen var hon helt enkelt för trött så istället för att fixa med luftmadrassen gick hon bara raka vägen och la sig på Johannas säng. Det rimmar i så fall väl med hennes utsaga om att hon var så trött och sov större delen av tiden där.

Man kan fundera på hur Maja skulle sova på madrassen, eftersom Johanna verkade bara ha ett lakan? Lite akut köp där dagen efter med ett underlakan.

Visserligen verkar hon tidigare ha sovit i någon av fåtöljerna och Johanna har inte heller ordnat sin egen säng. Det hade kanske inte tagit så lång tid att fixa men hade inte Johanna sovit hos sin mamma den senaste tiden?
Citera
2023-08-18, 09:59
Medlem
Citat:

Jag tror faktiskt att du har hittat EN rätt puzzelbit!

Tanken var nog inte att kvinnorna skulle sova över i Js lgh. MH hade inte sagt att hon skulle sova över i just J.s lgh, utan sagt att hon skulle sova över hos J, som vid tillfället bodde hon hos sin mamma.

Nu råkade de stöta på T på krogen, blev osams och ville göra upp med T. Då blev J.s lgh den självklara platsen att "prata ut".
Citera
2023-08-18, 10:03
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag menar inte att hon ska tänka logiskt, utan agera/reagera logiskt. Om man säger sig vara rädd för spindlar så är man rädd varje gång man ser en spindel, inte varannan gång. Konsekvent handlande. Majas agerande och reaktioner är inkonsekventa. Därför känns det inte genuint.
Ok. Jag förstår hur du menar, men om hon inte tänker logiskt och handlar på impuls kan det bli både inkonsekvent och motsägelsefullt utan att hon själv märker det, vilket klart kan verka misstänkt. Det innebär dock inte nödvändigtvis att hon ljuger alla gånger.
Citera
2023-08-18, 10:21
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Är det trovärdigt att M inte frågade J en enda gång under aktuell natt om vad som hade hänt T, varför hon var död?

M frågar inte när hon ser T ligga död i lägenheten, inte innan de bär ut T till J bil, inte under resan till dumpningsplatsen, inte på väg hem till J, inte när de kommit till J bostad.

M hjälper J att transportera bort och dumpa en död kamrat utan att veta varför T är död.

J berättar inte självmant varför T är död men ber om hjälp att dumpa kroppen och M ifrågasätter inte.

Varför skyller inte J mordet på M, varför enbart medhjälp?

M story i tingsrätten om Mc Donalds håller inte.

Om Maja ljuger om mordet och lite till, varför ljuger hon inte om för henne väldigt besvärande delar också?

T ex denna fråga du tar upp.

Varför ljuger hon inte om att hon frågat, eller att Johanna hotat henne till livet.

Om Maja varit delaktig i mordet är det ingen gåta för henne var Tove mörkats, var kroppen ligger.

Skulle Maja då vara så dum att hon placerar sig i badrummet ( där hon uppenbarligen då just varit med och mördat Tove) och där kroppen ligger?

Kanske skulle hon det, om Maja inte vill se Toves kropp, johanna har dragit ut kroppen i hallen. Och att Maja vill sitta inlåst på toa för att slippa.

Men varför följer hon inte med Johanna ut till Donken? Är hon ”lydig” och blir tillsagd att vänta för att grannen inte ska bli misstänksam?

Men samtidigt säger Maja att hon hämtar sin mobil från sängen.

Det blir många frågetecken även åt andra hållet.

Maja kan ju ha dragit de logiska slutsatserna att Johanna dödat Tove och känner att det är inte läge att fråga om detaljerna. Johanna tar som vanligt kommando likt en militär och Maja underordnar sig lika naturligt som en soldat.
Citera
2023-08-18, 10:21
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Kommer inte åt artikeln.

Kan du berätta när den är skriven och varifrån de fått infon.
(FB) 21-åriga Tove försvunnen i Vetlanda (2022-10-16). Hittad död (2022-11-02)

Det var en intervju med M I Vetlandaposten 2020-10-22.
Citatet har jag "lånat" av myday1997.

Jag har för mig att någon annan tidning också skrivit om intervjun och att jag läst den, men det var så länge sedan så jag är osäker.
Citera
2023-08-18, 11:00
Medlem
Citat:
(FB) 21-åriga Tove försvunnen i Vetlanda (2022-10-16). Hittad död (2022-11-02)

Det var en intervju med M I Vetlandaposten 2020-10-22.
Citatet har jag "lånat" av myday1997.

Jag har för mig att någon annan tidning också skrivit om intervjun och att jag läst den, men det var så länge sedan så jag är osäker.

Tack! Via den länken kom jag fram till inslaget iaf.

Under en bild på Maja skriver de (som är från 2020-10):

"Nu har jag varit här i nästan ett och ett halvt år. Mitt liv har vänt helt. Jag är typ en ny människa".

Undrar om det var där och då som hon kom på att det går att försöka ljuga sig ur det mesta? När "hennes liv vände helt"?
Citera
2023-08-18, 11:08
Avslutad
Citat:
Ok. Jag förstår hur du menar, men om hon inte tänker logiskt och handlar på impuls kan det bli både inkonsekvent och motsägelsefullt utan att hon själv märker det, vilket klart kan verka misstänkt. Det innebär dock inte nödvändigtvis att hon ljuger alla gånger.
Fast det handlar inte om att hon själv ska märka det. Om man handlar utifrån äkta känslor så kommer man automatiskt handla konsekvent, eftersom de äkta känslorna inte kommer ändra sig. Jämför med att är man rädd för spindlar. Då rycker man till varje gång man ser en spindel, automatiskt.

Det är motsägelsefullt att Maja kan tala lättsamt om bränder och mordförsök men sägas ha problem att tala om ifall hon hörde mordet på Tove ”för att det är för känsligt”.

Det är motsägelsefullt att Maja kan tala lättsamt om bränder och mordförsök utan att visa några samvetskval för att inte ha försökt avstyra eller varna offren, men påstås inte kunna tala om mordet på Tove ”för att hon har samvetskval för att hon inte larmade eller avstyrde”.

Hade det funnits äkta känslor i Maja som psykiskt blockerar henne från att tala om mordförsök osv så borde det vara genomgående så.

Sitt deltagande i dumpningen är ytterligare ett exempel på saker hon inte har någon psykisk spärr att tala detaljerat om. Varför då inte kunna tala om ett mord som hon överhört men inte deltagit i?
Citera
2023-08-18, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Om Maja ljuger om mordet och lite till, varför ljuger hon inte om för henne väldigt besvärande delar också?

T ex denna fråga du tar upp.

Varför ljuger hon inte om att hon frågat, eller att Johanna hotat henne till livet.

Om Maja varit delaktig i mordet är det ingen gåta för henne var Tove mörkats, var kroppen ligger.

Skulle Maja då vara så dum att hon placerar sig i badrummet ( där hon uppenbarligen då just varit med och mördat Tove) och där kroppen ligger?

Kanske skulle hon det, om Maja inte vill se Toves kropp, johanna har dragit ut kroppen i hallen. Och att Maja vill sitta inlåst på toa för att slippa.

Men varför följer hon inte med Johanna ut till Donken? Är hon ”lydig” och blir tillsagd att vänta för att grannen inte ska bli misstänksam?

Men samtidigt säger Maja att hon hämtar sin mobil från sängen.

Det blir många frågetecken även åt andra hållet.

Maja kan ju ha dragit de logiska slutsatserna att Johanna dödat Tove och känner att det är inte läge att fråga om detaljerna. Johanna tar som vanligt kommando likt en militär och Maja underordnar sig lika naturligt som en soldat.

Maja har ju målat in sig i ett hörn iom att hela hennes story bygger på att hon var extremt full och illamående. Hon måste också förhålla sig till att hennes telefon promenerar runt i lägenheten två gånger. Finns inte så många ställen hon har ärende till förutom toan då.

Till grannen sa hon att hon själv var på väg till McD. Hade nog blivit lite konstigt om en kompis helt plötsligt vill följa med. Dom båda blev nog nervösa när grannen dök upp och dom behövde separera på sig. Sms t som skickas av J, är i driven med victory tecken och tumme upp som svar är ett minst sagt ett osmakligt sms av J och det snabba svaret visar på att M satt redo med telefonen. Att M inte använder den medans hon sitter och väntar är ett tecken på att allt fokus ligger på händelsen med T.
Citera
2023-08-18, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Maja har ju målat in sig i ett hörn iom att hela hennes story bygger på att hon var extremt full och illamående. Hon måste också förhålla sig till att hennes telefon promenerar runt i lägenheten två gånger. Finns inte så många ställen hon har ärende till förutom toan då.

Till grannen sa hon att hon själv var på väg till McD. Hade nog blivit lite konstigt om en kompis helt plötsligt vill följa med. Dom båda blev nog nervösa när grannen dök upp och dom behövde separera på sig. Sms t som skickas av J, är i driven med victory tecken och tumme upp som svar är ett minst sagt ett osmakligt sms av J och det snabba svaret visar på att M satt redo med telefonen. Att M inte använder den medans hon sitter och väntar är ett tecken på att allt fokus ligger på händelsen med T.

Maja har inte en chans i världen att komma ur dessa lögner hon har dragit för TR, Det enda hon kan göra nu är att hålla fast vid sin story för om hon helt plötsligt ljuger ihop en ny story lagom till HR så gräver hon definitivt en sån stor grop åt sej själv att hon kommer aldrig ur den.

Det är ridå för både J och M.
Citera
2023-08-18, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Man kan fundera på hur Maja skulle sova på madrassen, eftersom Johanna verkade bara ha ett lakan? Lite akut köp där dagen efter med ett underlakan.

Visserligen verkar hon tidigare ha sovit i någon av fåtöljerna och Johanna har inte heller ordnat sin egen säng. Det hade kanske inte tagit så lång tid att fixa men hade inte Johanna sovit hos sin mamma den senaste tiden?

Nu tror jag inte att första prio var att sova "välbäddat".

Efter en festnatt så är det iaf bekvämare att ligga på en luftmadrass än att sitta i en stol och sova.

M slapp att gå hem onykter till sina föräldrar på nattkröken, kunde följa med på efterfester när hon lämnat sin telefon hos J, det tror jag var det viktigaste.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in