2023-08-17, 18:17
Medlem
Klaisans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlmfinest93
Haha killen är inkompetent. Hittar på massor bara…

Som detta tex

”en krigsorganisation och en flotta, USAs flotta är hälften av världens flotta. ”

Haha totalt bullshit

Ja men det är ju så tydligt. Han började starkt med att komponera meningar han lärt sig utifrån och såfort han får mothugg så blir det typ klassikern "amen durå" killen kan orden men inte förståelsen bakom därför går det åt helvete när han ska behöva tänka själv
Citera
2023-08-17, 18:21
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlmfinest93
Förklara varför dom är det. Komigen nu, använd hjärnan. Eller är du såpass hjärntvättat att ingenting positivt kan sägas om dessa två världsnationer?

Kolla deras BNP senaste 20 åren din hönshjärna, tror du instabila länder klarar den resan?

Du är förlorad, finns inget hopp om dig.
Du kommer att bli överraskad av Kina det kommande året. Allting var fejk. Här hur deras BNP överdrivits varje år.
https://www.youtube.com/watch?v=9jO1G4CNse8&ab_channel=CoinBureau

Alla siffror från Kina är påhittade av CCP. Nu har arbetslösheten börjat bli så stor så från denna månad kommer de inte att redovisa siffran. Det dog 100-tals människor i en enorm översvämning i Peking förra veckan.

Här en analys från igår av Kinas ekonomi som är en katastrof:
https://www.youtube.com/watch?v=kcdtYOAA5iU&t=760s&ab_channel=EurodollarUn iversity

Här från veckan hur Kina halverar lönerna över dagen för statsanställda nu.,
https://www.youtube.com/watch?v=QsLpwr-EGHc&ab_channel=ChinaObserver

Här gårdagens ekonomiska nyheter i Kina:
https://www.youtube.com/watch?v=5wNyfGEtUQY&t=119s&ab_channel=ChinaUpdate

Här hur världens största byggföretag Country Garden inte längre kan betala sina skulder:
https://www.youtube.com/watch?v=gpsGYMAn_8o&t=126s

Här hur myndigheterna översvämmar fattiga städer så att Beijing där de bor klarar sig. Dessutom hur de spelar in fake-filmer till sina nyheter med folk som låtsasarbetar med översvämningen.
https://www.youtube.com/watch?v=KR4VPsWdxcU&ab_channel=ChinaUncensored

Allt bara från denna vecka. Jag följer Kina och USA på youtube. Hjärntvättad var ordet.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-08-17 kl. 18:34.
Citera
2023-08-17, 18:43
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Du kommer att bli överraskad av Kina det kommande året. Allting var fejk. Här hur deras BNP överdrivits varje år.

Hehe, jag har en bekant med nära släkt i Kina. Han har liknande berättelser. ALLT är fusk i Kina. ALLA fuskar med ALLT. Hela landet är genomruttet, allt är fejk - allt från matolja, mat i skyltfönster, cement till elektronik, billiga kopior på västerländska produkter m.m. Det är så det fungerar hela tiden. Nå, detta vet du ju redan.
Citera
2023-08-17, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Klart det är så.

Jag har hyfsat stort innehav i Palantir exempelvis, man kan diskutera Fundamentan hit och dit i det bolaget, men jag gjorde det som en "Fire and forget" långsiktig investering, alla FOMOS som nu hoppat på och kursen varit volatil som fan gör att jag också började skörda dom upp och nedgångarna, blev för mycket pengar att missa helt enkelt.

Palantir kommer halka tillbaka. Kollar nu, -6.3% idag. Var väl upp över 20 $ när AI-crazen var som värst, nu nere på 14 $. Ner 30 %. Rätt fina tapp. Den aktien är övervärderad. Var med upp och sålde i den. Tyvärr DCA:ade jag inte nere på 6-8 $, men rätt bra ändå. Intressant bolag, värt ett köp på bra nivå.
Citera
2023-08-17, 19:01
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
-om Saudiarabien lämnar petrodollar lämnar de också USAs arme som skyddar landet

Det finns inte ett land i hela världen som inte skulle vilja ha militär närvaro i Saudi, det är ett privilegium som USA har, inget behov från Saudis sida.
Citera
2023-08-17, 19:54
Medlem
Kolonns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BushwickBill
Det finns inte ett land i hela världen som inte skulle vilja ha militär närvaro i Saudi, det är ett privilegium som USA har, inget behov från Saudis sida.
Det finns inga andra länder som hade kunnat operera så långt bort. Möjligtvis Indien som ligger i närheten. Kinas hangarfartyg är i uselt skick jämfört med USAs.
Citera
2023-08-17, 20:29
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Palantir kommer halka tillbaka. Kollar nu, -6.3% idag. Var väl upp över 20 $ när AI-crazen var som värst, nu nere på 14 $. Ner 30 %. Rätt fina tapp. Den aktien är övervärderad. Var med upp och sålde i den. Tyvärr DCA:ade jag inte nere på 6-8 $, men rätt bra ändå. Intressant bolag, värt ett köp på bra nivå.

Ja det gör den, jag bryr mig inte nämnvärt då jag köpte in mig såpass tidigt, så det har varit sinnessjuka uppgångar också.
Citera
2023-08-17, 20:34
Medlem
Michael Burry förutsåg kraschen då han läste på och insåg verkligheten som andra inte tittade på.

Detta betyder inte att han är ett orakel som.kan förutse framtiden generellt.

Har han inte lika mycket fakta denna gång som andra vägrar titta på finns ingenting som säger att han kommer ha bra säkerhet i sin prediktion.

Folk har blivit efterblivna efter de såg filmen.

Då det inte är sannolikt att han igen sitter i denna situation så är det inte sannolikt att han vet något alla andra inte vet.
Citera
2023-08-17, 21:19
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Buffett och Soros kan förutsäga börsen. Det står helt klart efter 50 års historik. Burry kunder förutsäga krascherna 2001 och 2008 och det var inte många som gjorde det.

Tips till dig: Dunning-Kruger är att optimistiskt kommentera saker man inte behärskar.
Jag tror att Buffett och Soros hade en strategi som fungerade, men inte att de visste specifikt vilka bolag som skulle gå upp under en period på 50 år. Sedan lite tur också, naturligtvis.

Dunning-kruger handlar om att personer som förstår väldigt lite inom ett område tenderar att ha en övertro på sin kunskap.
Citera
2023-08-17, 21:30
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomWanderer
Michael Burry förutsåg kraschen då han läste på och insåg verkligheten som andra inte tittade på.

Detta betyder inte att han är ett orakel som.kan förutse framtiden generellt.

Har han inte lika mycket fakta denna gång som andra vägrar titta på finns ingenting som säger att han kommer ha bra säkerhet i sin prediktion.

Folk har blivit efterblivna efter de såg filmen.

Då det inte är sannolikt att han igen sitter i denna situation så är det inte sannolikt att han vet något alla andra inte vet.

Det handlar inte om att "veta nåt andra inte vet"
Det handlar om hur man tolkar något som alla vet. De flesta är blinda av bias och önsketänkande.
Citera
2023-08-17, 21:34
Medlem
Jag orkar inte läsa hela tråden men det enda som skulle få börsen att krascha, och då menar jag riktig krasch är ett världskrig, banken som går omkull och dyl.
Jag ser inte att det skulle ske så han kommer förlora en del pengar tror jag.
Citera
2023-08-17, 21:51
Avslutad
Autistiska personer brukar vara bäst på ekonomi, så han har med största sannolikhet rätt.
Men det börjar bli uppenbart att aktiemarknaden är extremt uppblåst.

Poff
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in