Citat:
Ursprungligen postat av
Goulburn
Om en klar majoritet i väst anser att kriget bör fortsätta så ser jag det som ointressant. Det angår inte mig hur de som bor i östra Ukraina och på Krim ska ha det i framtiden. Det angår bara de som bor där.
Synd att vi inte vet vad de som bor där vill. Hur många i väst är intresserade?
Är förvånad av att höra samma resonemang nu som efter första världskriget. Då skulle det Tyska folket stampas så långt ner i skiten så att de aldrig skulle kunna resa sig igen. Vilket inte fungerade.
Nu är det många i väst som anser att det är Ryska folket som ska stampas ner i skiten efter kriget.
Jag tror mer på den lösning som skedde efter andra världskriget med Tyskland, en total seger där Tyskland krossades och kunde byggas upp från grunden och bli en ekonomisk stormakt. Som du säger fungerade inte modellen man använde efter första världskriget där Tyskland bara besegrades delvis och tilläts byggas upp igen med bibehållen revanschlust.
Så, jag delar din uppfattning att den bästa lösningen på denna konflikt är att det fascistiska Ryssland besegras i grunden så det kan byggas upp igen på demokratisk grund. Endast på det sättet kan konflikten stoppas och vi i väst känna oss trygga från de ryska hotet. Sen tror jag tyvärr inte att detta kommer att ske, så världen kommer att få fortsätta leva med det ryska hotet, men det är ju jag och många med mig uppväxta med, och det fungerade då. Vi måste bara förstärka systemen för att skydda oss från det ryska hotet som monterades ner efter Sovjets fall.