2023-02-21, 16:43
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoName1965
Idag lade jag ut ett foto i en frimärksgrupp på Facebook på frimärken med Hitler och ett med ett hakkors på och frågade om dessa kunde vara av värde men inlägget togs bort. Är det inte lagligt att göra det? Detta var ju endast i syfte att fråga om värde då jag hittade dessa i ett dödsbo, inget annat… Nån som vet vad som gäller?

Vad gäller värdet så är det nära noll.
Citera
2023-02-26, 13:08
Medlem
Nr45s avatar
also
Citera
2023-02-28, 15:12
Medlem
Har några amerikanska frimärken, har kollat runt och sett att vissa säljs för ett par hundra, svårt för mig att kalibrera vad kvaliten är på mina, någon som vet som kan ta en titt?

https://ibb.co/G0cQmpG
Citera
2023-03-02, 06:48
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buckla
Har några amerikanska frimärken, har kollat runt och sett att vissa säljs för ett par hundra, svårt för mig att kalibrera vad kvaliten är på mina, någon som vet som kan ta en titt?

https://ibb.co/G0cQmpG
Kvaliteten är genomgående rätt dålig, brutna tänder och trasiga hörn.
Inga dyrare märken, vad jag kunde se.

Dock finns det dyra varianter på dessa märken, men inget jag hittade efter en snabbtitt i en USA special katalog.
Citera
2023-03-05, 21:24
Medlem
HemmaslagenWasabis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Jag plockade fram o började sortera om mina frimärken i förrgår, men den verkar inte vara värd nått. Mest ostämplat o stämplat från 60-,70- o 80-talet, inklusive häften och FDC:s. Vissa i trippel upplaga, då både min farfar, pappa o på 80-talet jag själv, samlade o abonnerade hos posten. Tycker det är lite synd att bara använda de ostämplade till att skicka post idag med. Så jag behåller de som ett stycke posthistoria istället.

Så man får väl se det som en rolig grej att pyssla med. Men jag var imponerad av väldigt gamla frimärken som liten, från 1855 till ca 1920. Mitt äldsta är från 1858 men visade sig bara vara värt typ 15 kr. En del frimärken med t.ex. Gustaf V köpte jag i 100-pack för några tior, på frimärksmässa på 80-talet när jag var som mest intresserad av frimärken, men jag antar att dessa är genomgångna för ev. feltryck o liknande av proffs o att där inte heller finns nått fynd att göra?

Hittade en Facit-katalog i pdf-format, men vad jag förstått så är även de priserna överdrivna?

O som det skrevs tidigare i tråden, det verkar vara en utdöende hobby?

Vill inte påstå att det är helt dött. Lade ut ett gäng med mestadels ostämplade från 60-80-tal för ett tag sedan på Tradera och det gick mycket bättre än jag trodde. Inga jättesummor men en del hundralappar fick jag faktiskt. Trodde bara jag skulle få någon enstaka hundring på sin höjd. Det var lite kul!
Citera
2023-03-22, 20:33
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemmaslagenWasabi
Vill inte påstå att det är helt dött. Lade ut ett gäng med mestadels ostämplade från 60-80-tal för ett tag sedan på Tradera och det gick mycket bättre än jag trodde. Inga jättesummor men en del hundralappar fick jag faktiskt. Trodde bara jag skulle få någon enstaka hundring på sin höjd. Det var lite kul!

Dock är ju inte dessa något som tilltalar samlare, de finns ju i enorma mängder då det samlades friskt på ostämplade under dessa decennier. Det var mycket vanligt att man abonnerade på nya ostämplade märken. Dessa används istället för att frankera brev. Det finns ju i dagsläget inget sista giltighetsdatum för ostämplade märken.

Jag gissar att du fick en bit under 50% av nominella värdet.
Citera
2023-03-23, 22:22
Medlem
HemmaslagenWasabis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berra77
Dock är ju inte dessa något som tilltalar samlare, de finns ju i enorma mängder då det samlades friskt på ostämplade under dessa decennier. Det var mycket vanligt att man abonnerade på nya ostämplade märken. Dessa används istället för att frankera brev. Det finns ju i dagsläget inget sista giltighetsdatum för ostämplade märken.

Jag gissar att du fick en bit under 50% av nominella värdet.

Det var väl mestadels 1-2 kr styck på det nominella och jag hade dom som utrop på 5 kr styck. Vissa gick bättre än andra. Men hade några som där var lite mer sug på och sådär också som gick högre En del gick inte förstås, men överlag gick det bättre än väntat
Citera
2023-07-29, 22:20
Medlem
MrMadoffs avatar
För en som är helt oinsatt i detta med filateli. Under vilket årtionde peakade värdet på dessa frimärkssamlingar?
Citera
2023-07-31, 09:36
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
För en som är helt oinsatt i detta med filateli. Under vilket årtionde peakade värdet på dessa frimärkssamlingar?
70-80- talet
Citera
2023-08-17, 22:36
Medlem
Var kan man få tag på Facit 92 och 94, alltså Gustaf V 55 öre och 80 öre, relativt billigt?

Märkena finns till försäljning på internet för från ca 10 000 kronor per styck.

Var säljes märkena till lägre pris än 10 000 kronor per styck?

Ge gärna specifika rekommendationer, gärna med länkar. Specifika handlare, specifika auktioner osv.

(Inte generella svar typ "på auktion", för det fattar jag också.)
Citera
2023-08-17, 22:53
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RepublikenTaiwan
Var kan man få tag på Facit 92 och 94, alltså Gustaf V 55 öre och 80 öre, relativt billigt?

Märkena finns till försäljning på internet för från ca 10 000 kronor per styck.

Var säljes märkena till lägre pris än 10 000 kronor per styck?

Ge gärna specifika rekommendationer, gärna med länkar. Specifika handlare, specifika auktioner osv.

(Inte generella svar typ "på auktion", för det fattar jag också.)
Dom kostar en rätt duktig slant, det kommer man inte runt.

Jag hade ingen lust att betala dom summorna, utan nöjde mig med fuskmärken, där övertryck tagits bort på kemisk väg.
Av övertrycken syns inte ett spår med blotta ögat, men en expert kommer att hitta det.

Tyckte att det var roligare att ha dom, än att inte ha dom.
Vill minnas att dom kostade någon hundring styck.
Citera
2023-08-17, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Dom kostar en rätt duktig slant, det kommer man inte runt.

Jag hade ingen lust att betala dom summorna, utan nöjde mig med fuskmärken, där övertryck tagits bort på kemisk väg.
Av övertrycken syns inte ett spår med blotta ögat, men en expert kommer att hitta det.

Tyckte att det var roligare att ha dom, än att inte ha dom.
Vill minnas att dom kostade någon hundring styck.

Ahh, intressant. Så man har tvättat bort övertrycket "27 öre".

Var kan köpa sådana tvättade varianter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in