Citat:
Ursprungligen postat av
blabarssylt
Såg vi inte förra veckan att invandrare som till och med kom från samma land försökte massmörda varandra? Tror du på allvar att det är den enda konflikten mellan invandrade grupper?
Jag minns att en palestiner försökte elda upp synagogan i Göteborg. Minns också att en moske brann upp i en olyckshändelse, men det basunerades ut som SD-terrordåd. Har vi några andra brandattacker mot religiösa byggnader i Sverige på senare år?
(Palestiniern med molotovcocktailen dömdes inte till utvisning pga sitt eldande, eftersom domstolen ansåg att dådet kunde leda till konsekvenser från judisk sida om han skickades tillbaka till Palestina.)
Svenskar försöker 'massmörda varandra' i inte alltför olik omfattning med i så fall.
Brott förekommer av alla tillhörigheter mot alla tillhörigheter, även utan tillhörigheter. Och alla minoriteter utsätts för stigmatisering i olika form och grad. I synnerhet om det rör sig om en synlig skillnad. Samma sak ser vi i grundskolans skoklasser, räcker med att någon är adopterad (ser annorlunda ut), eller bara klär sig i en stil som inte accepteras av omgivningen just då osv osv. Ibland är det t.o.m. majoriteten som utsätts för stigmatisering, t.ex. i USAs Hawaii eller Nya Zeeland.
Den här sociala företeelsen vet vi alla om sen barnsben.
Så du känner inte till ifall moskéer eller andra sammankomstlokaler har angripits, omringats, vandaliserats och bränts ner 'på senare år'?
Jag har en känsla av att du kommer underkänna vilken källa jag än visar dig, så jag tycker det är dags du tar reda på det själv ifrån källor du själv väljer. Om du vill veta, vill säga.
Men jag gissar du kommer acceptera, utan källhänvisningar, att inga svenska kristna kyrkor eller religiösa byggnader har bränts ner 'på senare år'.