Citat:
Ursprungligen postat av
Arcabo
Du spekulerar och har fel, LAS(Lagen om anställningsskydd) har ingenting med kollektivavtal har ingenting och göra med varandra utan LAS är indisponibel lag som inte går förhandla bort oavsett om man är med i facket eller om det finns kollektivavtal.
Arbetsgivaren har ett arbetsgivaransvar men många anställningar är extra o visstid och arbetsgivaren kan ju styra undan så det blir uppsägningar. Att som anställd kan man bli avskedad pga illojalitet, t ex brottsliga handlingar eller handlingar som skadar företaget.
Ska bli intressant och följa hur detta löper vidare, är arbetstagaren i ett missbruk så måste arbetsgivaren ta ett ansvar ha en rehabplan. Tror det är många som är skakig och det kommer bli problem med prickar i registret.
Citat:
Ursprungligen postat av
javalover
Självklart kan man sparka fok som är direkt olämpliga för jobbet. Otroligt hur folk verkar tro att det bara är att gnälla till facket. Läs anställningavtalen.
Självklart? Vissa mig den lagtexten, det är inte farliga jobb vi pratar om utan jobb på en krog.
Citat:
Ursprungligen postat av
Whatwhat83
beror på vad avtalet säger. . Har dom ens ett kollektivavtal?
Jag råder dig och googla, bara för man inte har något kollektivavtal så finns arbetslagen oavsett.
Vad jag har hört på stan så har försäljningen inte varit några problem tills krogarna blev utpekad. Man såg mellan fingrarna förut tills det uppdagades.